تاثیر نوسانات قیمت تیرآهن و میلگرد بر روی قیمت مسکن

از آنجایی که در ساخت یک ساختمان از قطعات مختلفی مانند میلگرد، تیرآهن، لوله، پروفیل، نبشی و ناودانی استفاده می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از تاثیرات قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن بر روی بازار مسکن چشم پوشی کرد. در حقیقت می‌توان گفت قیمت مسکن به طور مستقیم به قیمت تیرآهن و میلگرد بستگی دارد.

قیمت میلگرد و آهن‌آلات با توجه به عوامل مختلفی مانند تحریم‌ها، قیمت ارز، مسائل سیاسی داخلی و… قابل تغییر هستند. بنابراین عدم ثبات در تمامی این عوامل باعث شده تا قیمت مسکن همچنان با نوسانات شدیدی روبرو باشد و باعث ایجاد بحران در ساخت و ساز و قیمت مسکن شود. در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره تاثیر نوسانات قیمت تیرآهن و میلگرد بر روی قیمت مسکن صحبت کنیم.

چه عواملی بر قیمت مسکن موثرند؟

قیمت مسکن به عوامل مختلفی مرتبط است و نمی‌توان تنها یک دلیل را به علت نوسانات شدید قیمت نسبت داد. با توجه به این مسئله به طور کلی اختلاف نظرهای بسیاری بر سر تعیین عوامل موثر بر قیمت مسکن وجود دارد. آهن‌آلات و دیگر مقاطع فولادی مانند تیرآهن و میلگرد از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی شمار می‌روند. در نتیجه قیمت این مصالح می‌تواند تاثیرات زیادی بر قیمت مسکن بگذارد. علاوه بر آن موارد زیر نیز بر قیمت مسکن تاثیر‌گذارند:

  • عرضه و تقاضا
  • نرخ بهره بانکی
  • مصالح ساختمانی دیگری چون سیمان

وضعیت کلان اقتصادی

علل تغییرات شدید قیمت تیرآهن و میلگرد در بازار آهن‌آلات

قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی وابسته است که هر کدام از این عوامل می‌توانند بر قیمت تیرآهن و میلگرد تاثیر بگذارند. در ادامه به عواملی که باعث تغییر در قیمت میلگرد و تیرآهن می‌شوند اشاره می‌کنیم:

نرخ ارز

قیمت ارز یکی از مهم‌ترین علل تاثیر‌گذار بر قیمت تیرآهن و میلگرد است. زیرا علاوه بر اینکه قسمتی از قطعات فولادی از طریق واردات به بازار می‌رسند، بخش زیادی از آن‌ها از مواد اولیه تولید داخلی مانند سنگ آهن از طریق واردات تامین می‌شوند.


قیمت نفت

صادرات نفت و قیمت آن در جهان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد اقتصادی در کشورها به شمار می‌رود. در نتیجه افزایش و کاهش قیمت نفت می‌تواند بر قیمت میلگرد و تیرآهن تاثیرگذار باشد. به طور کلی قیمت نفت خام بر قیمت جهانی فولاد تاثیرگذار است و باعث به نوسان درآوردن آن می‌شود. به طوری که با افزایش قیمت نفت خام قیمت قطعات فولادی مانند میلگرد و تیرآهن به مراتب افزایش پیدا می‌کند. اما قیمت نفت تنها از این طریق بر نوسانات بازار فولاد موثر نیست. زیرا شاخص‌های قیمت نفت با تاثیر بر هزینه‌های تولید و حمل و نقل باعث تغییرات قیمت در بازار فولاد می‌شود.

عرضه و تقاضا

عامل دیگری که بر قیمت میلگرد و آهن‌آلات تاثیر دارد عرضه و تقاضا است. با افزایش تقاضا برای خرید قطعات فولادی و کاهش عرضه قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند و از طرفی دیگر با افزایش عرضه و کاهش تقاضا فروشندگان ناچار هستند تا قیمت خود را کاهش دهند. البته شرایط فصلی نیز می‌تواند میزان عرضه و تقاضا را تغییر دهد. به طور مثال با شروع فصل سرد و هنگامی که ساخت و سازها و کاهش پیدا می‌کند، تقاضا برای خرید میلگرد کاهش می‌یابد. در نتیجه قیمت میلگرد در بازار کاهش پیدا می‌کند. اما به طور معمول در فصل‌های گرم سال قیمت میلگرد افزایش بیشتری دارد.

 

بی ثباتی قیمت آهن‌آلات و مسکن

همانطور که می‌دانید در صنعت ساختمان سازی بخش بسیار زیادی از هزینه‌ها صرف خرید قطعات فلزی و آهن‌آلات می‌شود. در نتیجه با کوچکترین تغییری در قیمت این قطعات، هزینه‌های ساخت و ساز به طور چشمگیری جابجا می‌شوند. به طوری که با اندکی نوسان در قیمت تیرآهن و میلگرد که از آن‌ها در اسکلت و پی‌ریزی ساختمان استفاده می‌شود، بازار مسکن دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین عوامل قبل از خرید قطعات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز این است که پیش‌بینی شود چه حجمی از این قطعات برای ساخت مسکن مورد نیاز است. زیرا برنامه‌ریزی برای خرید می‌تواند از خرید بیش از حد قطعات فولادی و همچنین وارد شدن فشارهای مالی بالا در پروژه جلوگیری کند. علاوه بر هزینه بالای قطعات فلزی شما ناچارید تا هزینه حمل و نقل آن‌ها را بپردازید. تا اینجا درباره تاثیر مستقیم قیمت آهن‌آلات و مسکن صحبت کردیم اما در ادامه قصد داریم تا به معرفی یک فروشگاه در زمینه خرید و فروش قطعات فلزی بپردازیم تا بتوانید با خیال راحت و با هزینه مناسب قطعات مورد نیاز خود را برای ساخت و ساز تهیه کنید.

 

پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۱

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ به قیمت دلار،  قیمت آهن‌آلات و مصالح بستگی دارد. همچنین مسائل سیاسی، سیاست‌های داخلی، واردات و صادرات هم می‌توانند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشند. در صورتی که قیمت دلار روند کاهشی داشته باشد قیمت مصالح ساختمانی مانند میلگرد روند کاهشی پیدا می‌کند و برعکس یعنی اگر قیمت دلار همچنان افزایش پیدا کند به طور حتم قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اگرچه تقاضا برای خرید مسکن کاهش پیدا کرده اما انتظار نمی‌رود که در سال ۱۴۰۱ قیمت ساخت و ساز کاهش پیدا کند و این تا حد زیادی به قیمت مصالح بستگی دارد.

 

مجموعه همراه فلز

شرکت همراه فلز آسیا برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ با هدف خرید و فروش و توزیع قطعات فولادی و تجهیزات مربوط به آن فعالیت خود را آغاز کرد. از جمله مهم‌ترین خدمات و فعالیت‌های شرکت همراه فلز می‌توان به ایجاد چرخه و زنجیره حیات صنعت فولاد و مشتقات آن در داخل کشور، رونق بخشیدن به تولید داخلی با تامین بازار داخل و خارج، ارائه مشاوره تخصصی و کسب رضایت از مشتریان، ارسال محصول به سراسر دنیا و فعالیت و رقابت پاک و سالم و… اشاره کرد. ایجاد چرخه و زنجیره حیات صنعت فولاد و مشتقات آن در داخل کشور و رونق بخشیدن به تولید داخلی به دنبال تامین نیاز بازارهای داخلی و صادرات به دیگر کشورها در تمامی زمینه‌ها و صنایع اساسی مهم‌ترین اهداف شرکت همراه فلز آسیا است.

همراه فلز با داشتن نمادهای ساماندهی، مهر تاییدی بر تمامی فعالیت‌ها و رقابت‌های پاک و سالم خود در این عرصه از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت دریافت کرده است. همچنین این شرکت کادری مجرب و حرفه‌ای برای ارائه خدمات به مشتریان مانند مشاوره و فروش دارد که تمامی مشتریان می‌توانند از بخش مشاوره این شرکت برای امور خرید و فروش قطعات فولادی استفاده کنند. مهم‌ترین رسالت شرکت همراه فلز ایجاد چرخه و زنجیره حیات صنعت فولاد و مشتقات آن در داخل کشور است و با بکارگیری فضای موجود و رونق بخشیدن به تولید داخلی به دنبال تامین نیاز بازارهای داخلی و همچنین صادرات به دیگر کشورها در تمامی زمینه‌ها و صنایع مختلف است.

سخن پایانی

در این مقاله درباره پیش‌بینی‌ قیمت مسکن با توجه به قیمت میلگرد و تیرآهن صحبت کردیم و در ادامه به معرفی شرکت همراه فلز آسیا پرداختیم. خانواده بزرگ همراه فلز همگی دست به دست هم داه‌اند تا بهترین خدمات را برای مشتریان داخلی و خارجی تامین کنند. این شرکت مفتخر است که مشتریان بسیاری داشته و توانسته رضایت حداکثری آن‌ها را با تامین و تحویل به موقع سفارشات جلب کند. همراه فلز با نیازسنجی بازار و همچنین تکیه بر تولید داخلی برخی از محصولات مورد نیاز را تولید می‌کند تا بتواند همواره خطوط تولید فولاد داخل کشور را زنده نگه دارد و واردات فولاد و همچنین کانال‌های وابسته به این صنعت را به صفر برساند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید