چند ویژگی مهم لوله و اتصالات UPVC

لوله‌ها و اتصالات امروزه در بسیاری از صنایع کاربردهای متعددی دارند و برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کار می‌روند. امروزه لوله و اتصالات از مواد مختلفی همچون انواع فلزات، پلاستیک‌ها، پلیمرها و … تولید می‌شوند و هر کدام از آنها ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی دارند. لوله و اتصالات UPVC از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند و کاربردهای متعددی دارند. این تجهیزات به واسطه داشتن ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی جایگزین بسیار مناسبی برای بسیاری از لوله و اتصالات فلزی و … هستند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های لوله و اتصالات UPVC پرداخته خواهد شد.

لوله UPVC چیست؟

لوله‌های پلی وینیل کلراید سخت  ( rigid pvc) یا پلی وینیل کلراید نرم نشده (( unplasticized pvc  که به اختصار U-PVC نامیده می‌شوند در حقیقت محصولات پلیمری هستند که از مقدار کمی افزودنی برخوردار بوده و فاقد نرم‌کننده می‌باشند. این لوله‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و به همین دلیل جایگزین بسیار خوبی برای بسیاری از لوله‌های فلزی، پلاستیکی، سیمانی و … می‌باشند.

مهم‌ترین ویژگی‌های لوله و اتصالات UPVC

لوله و اتصالات upvc که به عنوان لوله آب، لوله برق و … کاربردهای متعددی دارند و می‌توانند در پروژه‌های مختلفی به کار بروند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

مقاومت در برابر خوردگی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی لوله و اتصالات یو پی وی سی که باعث افزایش طول عمر آنها می‌شود مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی است. این تجهیزات در اصل نارسانای جریان الکتریکی هستند و در برابر واکنش‌های الکتروشیمیایی ناشی از بازها، نمک‌ها و اسیدها که منجر به خوردگی فلزات می‌شوند مقاومت بالایی دارند. این ویژگی که همزمان در سطوح داخلی، میانی و خارجی لوله‌ها وجود دارد باعث می‌شود که استفاده از آنها خصوصاً در خاک بسیار به‌صرفه باشد و در برابر خوردگی مقاومت کنند.

مقاومت شیمیایی بالا

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه تجهیزاتU-PVC  مقاومت بالای آنها در برابر الکل‌ها، روغن‌ها، مواد نفتی غیر آروماتیک و همچنین انواع مواد شیمیایی است. زمانی که این تجهیزات در محیط‌های غیر عادی استفاده می‌شوند به خوبی در برابر عوامل عنوان شده مقاومت می‌کنند و دچار آسیب و مشکل نخواهند شد.

وزن کم، نصب و حمل‌ونقل ساده‌تر

این محصولات در مقایسه با لوله و اتصالات فلزی از وزن بسیار کمتری برخوردارند و نصب و اجرای آنها نیز بسیار ساده‌تر است. در حقیقت لوله و اتصالات UPVCمی‌توانند با انواع روش‌های چسبی، پوشفیت، رزوه‌ای، جوشی و … نصب شوند و حمل‌ونقل آنها نیز به دلیل وزن کم بسیار راحت‌تر است.

سطح صاف و عدم ایجاد اصطکاک

لوله‌ها و اتصالات یو پی وی سی دارای سطح بسیار صیقلی و صافی هستند به همین دلیل هیچ‌گونه اصطکاکی در مسیر سیالات ایجاد نخواهند کرد. همچنین این تجهیزات هیچ‌گونه رسوبی نمی‌گیرند و مسیر حرکت سیالات را دچار مشکل نخواهند کرد.

مقرون‌به‌صرفه

قیمت لوله و اتصالات یو پی وی سی در مقایسه با سایر تجهیزات بسیار کمتر است و با توجه به آنکه طول عمر بیشتری نیز دارند استفاده از آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

مقاومت کششی بالا و انعطاف‌پذیری (مدول الاستیسیته)

تجهیزات U-PVC  در برابر شکست می‌توانند مقاومت بالایی داشته باشند و این باعث می‌شود که بتوان از آنها در پروژه‌های مختلف استفاده کرد. این لوله‌ها قادر هستند که بدون تغییر شکل فشار زیادی را تحمل کنند. این لوله‌ها به واسطه داشتن ترکیبات مختلف می‌توانند از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشند و کاربردهای متعددی نیز خواهند داشت.

مقاومت در برابر عوامل فیزیکی و محیطی

همان‌طور که گفته شد لوله و اتصالات UPVCمی‌توانند در برابر عواملی همچون سایش، خراش، ضربه و … مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. این تجهیزات می‌توانند در مقایسه با تجهیزات فلزی دوام بیشتری داشته باشند.

طول عمر بالا

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی محصولات یو پی وی سی که باعث می‌شود صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد طول عمر بالای آنها است. در حقیقت اگر از تجهیزات UPVC در شرایط نرمال استفاده شود و به خوبی از آنها محافظت گردد می‌توانند بیش از 100 سال عمر کنند در حالی که لوله و اتصالات فلزی عمر بسیار کوتاه‌تری دارند.

مقاومت ویژه در برابر شعله

یکی دیگر از بارزترین ویژگی‌های لوله و اتصالات UPVCمقاومت بالای آنها در برابر شعله و حرارت است که باعث می‌شود این مواد در صنایع مختلف کاربردهای متعددی داشته باشند. تنوع بالا، آب‌بندی مطمئن، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و … از دیگر ویژگی‌های این تجهیزات هستند.

کاربردهای اصلی لوله و اتصالات UPVC

با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که برای تجهیزات UPVCعنوان شد می‌توان گفت این لوله و اتصالات کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای لوله و اتصالات یو پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در انتقال آب و فاضلاب صنعتی و غیر صنعتی
  • استفاده در تأسیسات شهری و ساختمانی
  • استفاده برای پوشش کابل‌ و سیم‌های جریان برق و مخابرات
  • استفاده در تصفیه‌خانه‌های استخر
  • مناسب برای دستگاه‌های ROو موتورخانه گلخانه‌ها
  • انتقال انواع مواد شیمیایی و اسیدی و …

جمع‌بندی نهایی

لوله‌ها و اتصالات UPVC از جمله کاربردی‌ترین تجهیزات انتقال سیالات در پروژه‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی هستند که جایگزین انواع تجهیزات فلزی، پلاستیکی شده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر حرارت، طول عمر بالا، وزن کم، قیمت مناسب، سطح صاف اشاره کرد. این محصولات در صنایع آب و فاضلاب، برق، پتروشیمی، نفت و گاز کاربردهای متعددی دارند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید