انواع لوله‌ های فولادی بر اساس کاربرد

انواع-لوله‌-های-فولادی-براساس-کاربرد

لوله‌ های فولادی از مقاطع پرکاربرد در پروژه‌های ساخت‌وساز مختلف هستند. لوله‌ ها جنس و کاربردهای گوناگونی دارند و برای همین از آنها در صنایع مختلفی بهره برده می‌شود. این مقاطع فولادیِ توخالی انواعی دارند که در این مقاله از آنها برایتان خواهیم گفت. در پروژه‌های گوناگون از لوله ‌های فولادی استفاده می‌شود و برای همین آشنایی با آنها و البته داشتن تخمینی از قیمت‌هایشان بسیار مهم است. برای آگاهی از قیمت‌ها هم نیاز به اتکا کردن به پایگاه‌های جامعی است که به‌دقت و صحت، استعلامی از قیمت‌ها را در اختیار قرار می‌دهند. ابتدا با انواع لوله فولادی آشنا خواهید شد و بعد از مرجعی معتبر برای استعلام قیمت‌ها هم خواهید خواند.

انواع لوله فولادی

همان‌طور که گفته شد، لوله ‌های فولادی در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شوند. برای مثال، در مصارف لوله‌کشی آب و فاضلاب، ساختمان‌ها و تأسیسات مختلف هم کاربرد دارند. یکی از مصارف مهمشان هم به‌کاررفتن در صنایع نفت و گاز پالایشگاهی است. لوله‌ها معمولا در طول‌های ۶ و ۱۲ متر تولید می‌شوند. البته استفاده از لوله‌های ۱۲متری رایج‌تر است. این مصالح بنا به کاربردی که دارند، در دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند که در ادامه می‌خوانید.

لوله‌ها از نقطه‌نظر کاربرد در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • لوله فولادی کربنی؛
  • لوله استیل؛
  • لوله فولادی سیاه؛
  • لوله فولادی گالوانیزه؛
  • لوله فولادی مانیسمان؛
  • لوله فولادی اسپیرال؛
  • لوله فولادی داربست؛
  • لوله مبلی؛
  • لوله جدار چاه؛
  • لوله فولادی درزدار.

لوله-فولادی-کربنی

لوله فولادی کربنی

عنصر اصلی لوله ‌های فولادی، کربن است. این لوله‌ها در پل‌ها، راه‌آهن‌ها، خودروها و انواع وسایل نقلیه استفاده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایشان این است که در پروژه‌های صنعتی خاصی به کار می‌روند که عملیات صنعتی در آنها در درجه حرارت بالا انجام می‌شود. مقاومت بالای این لوله‌ها نسبت به دما، بسیاری از پروژه‌های حساس را شدنی و مقدور می‌کند.

لوله استیل

لوله ‌های استیل هم کاربرد زیادی دارند و به واسطه ویژگی مهم خود در پروژه‌های صنعتی مختلف استفاده می‌شوند. منظور کدام ویژگی است؟ این لوله‌ها در مقابل خوردگی مقاوم‌اند.  برای ساخت ابزارهای بسیار متنوعی از لوله‌ های زنگ نزن یا استیل استفاده می‌شود. برای مثال، جهت ساخت ابزارهای جراحی تا وسایل ساخت‌وساز از این نوع از لوله فولادی بهره برده می‌شود. قیمت لوله استیل هم بنا به ابعاد و ضخامتش متغیر است. نام اصلی این لوله‌ها در واقع استنلس استیل (stainless steel) است که به اختصار در بازار با نام لوله استیل شناخته می‌شوند.

لوله فولادی سیاه

لوله ‌های فولادی سیاه، هیچ پوششی روی سطحشان ندارند. سطح انواع دیگر لوله معمولا با روی یا رنگ پوشانده می‌شود اما لوله‌های سیاه بی‌پوشش هستند. پایداری و ثبات بالای لوله فولادی سیاه، آن را به گزینه مناسبی برای به‌کارگیری در پروژه‌های حمل‌ونقل آب یا گاز بدل می‌کند.

لوله فولادی گالوانیزه

لوله‌ های فولادی گالوانیزه از بهترین انواع لوله هستند و کاربردهای متعددی هم دارند. از این لوله ‌ها برای انتقال آب گرم یا به عنوان یکی از مصالح مهم ساختمانی استفاده می‌کنند. لوله‌ های گالوانیزه در مخابرات و صنایع ساختاری هم کاربرد دارند.

لوله فولادی مانیسمان

لوله‌ مانیسمان هم از انواع دیگر لوله فولادی‌ بدون درز است که دمای بالا و حرارت را تاب می‌آورد. قیمت این لوله‌ها بیشتر از سایر موارد است و در دسته مصالح فولادی گران‌قیمت قرار می‌گیرند. از لوله‌ های مانیسمان در سکوهای نفت و گاز استفاده می‌شود. خطوط لوله برای آبرسانی فشار قوی هم از همین لوله‌ های مانیسمان هستند.

لوله فولادی اسپیرال

لوله اسپیرال نوعی لوله فولادی مارپیچی است که برای ساخت آن، نوارهای فولادی به صورت مارپیچ یا اسپیرال جوشکاری می‌شود. قیمت لوله اسپیرال مقرون به صرفه است و در برابر شکست و ترک‌خوردن هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این ویژگی جذاب لوله‌ های اسپیرال کارکرد این نوع از لوله را در صنایع متنوع بالا می‌برد.

لوله-فولادی-داربست

لوله فولادی داربست

لوله‌ های داربستی درزدار هستند و از ورق سیاه تولید می‌شوند. برای دسترسی به نقاط سخت ساختمان در پروژه‌های ساخت‌وساز از لوله ‌های فولادی داربستی استفاده می‌کنند. سازه‌های داربستی با اتصال لوله‌ های داربستی به یکدیگر تولید می‌شوند. از این لوله‌ها برای انتقال سیالات و مواد مختلف استفاده نمی‌شود. برای آگاهی از قیمت لوله داربستی که در ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد، باید به مراجع استعلام قیمت معتبر مراجعه کنید. در ادامه مرکز معتبر آیرومارت را به شما معرفی خواهیم کرد.

لوله مبلی

لوله‌ های مبلی که به آنها لوله سبک یا روغنی هم گفته می‌شود به واسطه ویژگی‌های فیزیکی و سبک‌بودن در صنایعی مانند خودروسازی، مبل‌سازی و دوچرخه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت این لوله‌ها هم نسبت به انواع دیگر لوله فولادی گران‌تر است. اما از آنجا که وزنشان اندک است، هزینه مربوط به آنها در پروژه‌های مختلف توجیه دارد و مقرون‌به‌صرفه تمام می‌شود. چون مقادیر زیاد از آنها هم وزن بالایی ندارد و در نتیجه قیمت متعادل و مناسبی پیدا می‌کنند.

لوله جدار چاه

از لوله جدار چاه در دیواره‌های چاه استفاده می‌شود. این لوله‌ها هم استحکام مطلوبی دارند و روی سطحشان شیارهایی ایجاد می‌شود که شن، ماسه و… مسیر عبور سیالات از آنها را مسدود نکند. مقاومت و استحکام لوله جدار چاه بالاست و در پروژه‌های سخت و سنگین روی این لوله فولادی حساب می‌شود.

لوله فولادی درزدار

لوله‌ های درزدار از جوشکاری ورق فولادی ساخته می‌شوند و آماده خم‌شدن و به‌کارگیری در زمینه‌های مختلف هستند. مثلا چه زمینه‌هایی؟ کشتی‌سازی، سازه‌های کشاورزی، صنایع اتومبیل‌سازی و… . در نتیجه، می‌توان گفت که کاربرد لوله‌ های فولادی درزدار هم بسیار زیاد است.

در آخر

تامین مقاطع فولادی مورد نیاز صنایع به کمک کالاهای وارداتی و یا تولید داخل صورت می‌گیرد. این مصالح در پروژه‌های صنعتی گوناگون کاربرد دارند. با توجه به نوسانات قیمتی که همه‌چیز از جمله محصولات فولادی در کشور تجربه می‌کنند، همیشه نیاز به مرجعی وجود دارد که بتوان با دریافت استعلام قیمت‌ها از آن، برآوردهای لازم برای پروژه‌های گوناگون را تخمین زد. آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) مرجع و پایگاه معتبری است که می‌توانید برای آگاهی از قیمت‌ها روی اطلاعاتش حساب کنید.

این شرکت خوش‌سابقه در حوزه تامین و بازرگانی قطعات فولادی مختلف هم فعال است. فعالان در پروژه‌هایی که نیازمند استفاده از مقاطع فولادی مختلف از جمله انواع لوله‌اند، باید با چنین مراجعی آشنایی داشته باشند. آیرومارت از مجموعه‌های خوش‌نامی است که می‌توانید برای تخمین قیمت‌ها و البته تامین مقاطع فولادی از خدماتش بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت iromrt.com مراجعه کنید و یا از طریق تلفن 02145306 با کارشناسان آیرومارت مشورت کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید