آهن‌کشی نمای ساختمان چقدر اهمیت دارد ؟

آهن‌کشی-نمای-ساختمان-چقدر-اهمیت-دارد؟

تاکنون درباره اجزای مختلف ساختمان اعم از زیرسازی، فونداسیون، اسکلت، سقف و غیره صحبت‌های بسیاری شده است؛ اما تا به حال درباره نمای ساختمان فکر کرده‌اید؟ نمای ساختمان باید به درستی و طبق اصول خاصی طراحی و اجرا شود تا از نفوذ رطوبت، گردوغبار و عوامل محیطی دیگر به داخل جلوگیری کرده و در عین حال ظاهری زیبا داشته باشد. یک ساختمان با نداشتن نما علاوه بر عدم زیبایی ظاهری، ممکن است جان عابرین را هم به خطر بیندازد. برای جلوگیری از این امر، معماران ساختمان از عملیاتی به نام آهن‌کشی نمای ساختمان برای حفظ زیبایی ظاهری و مقاومت آن استفاده می‌کنند. در ادامه قصد داریم تا درباره آهن‌کشی نمای ساختمان بیشتر بحث کنیم.

اجرای نمای ساختمان چه مراحلی دارد ؟

اجرای نمای ساختمان به طور کلی نیازمند 3 مرحله است :

  1. طراحی نما
  2. زیرسازی (آهن‌کشی، شاسی کشی، نبشی کشی)
  3. اجرای نما

بیشترین تمرکز مهندسین در مرحله زیرسازی است که مهم‌ترین بخش از اجرای نما بوده و هیچ‌گونه امکان خطا در این مرحله جایز نیست. در صورت بروز هرگونه خطا در این مرحله، ممکن است نما سطح صاف و اصلی خود را از دست بدهد و ریزش کند.

 

6 دلیل برای آهن‌کشی نمای ساختمان

آهن‌کشی دلایل بسیار زیادی دارد که در این بخش قصد داریم تا آن‌ها را برای شما شرح دهیم؛ دلایل آهن‌کشی نمای ساختمان عبارت‌اند از :

  1. از بین بردن محدودیت‌ها برای مهندسان جهت اجرای هرگونه طرح و نمای دلخواه و افزایش زیبایی بصری ساختمان
  2. امکان نبشی کشی جهت افزایش استحکام نما
  3. جلوگیری از ریزش سنگ و آجر مصرفی در نما به مرور زمان
  4. افزایش مقاومت ساختمان در برابر رطوبت و فرسوده‌شدن نما
  5. در صورت اجرای اصولی آهن‌کشی، ساختمان در برابر زلزله نیز مقاوم می‌شود
  6. جلوگیری از ریزش قطعات مصرفی در نما روی سر عابرین

به نظر شما نبشی کشی ساختمان چیست ؟

 

نبشی کشی نمای ساختمان

نبشی کشی نمای ساختمان با نام شاسی کشی نیز معروف است؛ برای نبشی کشی یا شاسی کشی نمای ساختمان بهتر است مهندس معمار از قبل طرح موردنظر خود را برای نمای ساختمان مشخص کرده باشد. هر چه این طرح پیچیده‌تر باشد، آهن‌کشی آن نیز نیاز به ظرافت و توجه بیشتری دارد. نبشی کشی مراحلی دارد که باید طبق اصول آن‌ها را پیش ببرید. در ادامه، شما را با مراحل اجرای نمای ساختمان و اصول آن آشنا خواهیم کرد.

 

اصول-شاسی-کشی-ساختمان

آشنایی با اصول شاسی کشی ساختمان

شاسی کشی ساختمان نیازمند اصول خاصی است که باید با دقت کافی انجام شود. 3 اصل مهم در نبشی کشی ساختمان عبارت است از :

  • انتخاب پروفیل مناسب
  • تهیه نقشه برای شاسی کشی
  • اجرای شاسی کشی

 

انتخاب پروفیل مناسب برای شاسی کشی

پروفیل مصرفی در نمای ساختمان با پروفیلی که در دیگر بخش‌ها از آن استفاده می‌شود یکسان نیست؛ انتخاب پروفیل با توجه به طرح نما متفاوت است و باید توسط معمار، مهندس یا فرد ماهر در این امر انتخاب شود.

 

اهمیت تهیه نقشه برای آهن‌کشی ساختمان

قبل از تهیه نقشه آهن‌کشی، با دقت کافی تمامی بخش‌های مختلف ساختمان را بررسی کنید و هنگام رسم نقشه نما، با دقت کافی آن را انجام دهید تا مجبور به دوباره‌کاری هنگام اجرا و صرف هزینه اضافی نشوید. ایجاد هر تغییری در ظاهر نما مانند اشکال مختلف منحنی و مربع نیاز به مشخص نمودن زیرسازی آن در طرح نقشه دارد و همچنین محل جوش و اتصالات نیز می‌بایست در نقشه معین گردد.

 

اجرای شاسی کشی نمای ساختمان چگونه است ؟

در این مرحله باید وزن نمای قرار گرفته روی شاسی را مشخص کنید. پروفیل‌هایی که برای اجرای آهن‌کشی از آن‌ها استفاده می‌شود، معمولاً در ابعاد ثابتی مانند 40*40، 40*60 و 80*40 مورد استفاده قرار می‌گیرند و در برخی اوقات ممکن است از تیرآهن یا ناودانی نیز استفاده شود؛ در صورت استفاده از تیرآهن برای آهن‌کشی ساختمان نوسانات  قیمت تیرآهن می‌تواند بر قیمت نهایی پروژه تأثیر بگذارد.

 

ریسمان کشی نمای ساختمان

ریسمان کشی نمای ساختمان چیست؟

این مرحله اهمیت زیادی داشته و بر اساس نقشه ریسمان کشی مشخص می‌شود که نبشی‌ها باید به صورت افقی یا عمودی جوش داده شوند. با انجام ریسمان کشی، تمام برآمدگی‌های حاصل از پیاده‌سازی آهن‌کشی برطرف شده و با رعایت نکات اصولی تراز بندی می‌شوند.

 

میلگرد مصرفی در ریسمان کشی

بسته به نیاز و طرح نمای ساختمان ممکن است از میلگرد نیز استفاده شود. پس از جوشکاری میلگردها، باید توری‌های رابیتس را به شاسی نما متصل کنید. در این صورت حتماً قیمت میلگرد را نیز در نظر بگیرید.

 

ملات مصرفی هنگام ریسمان کشی ساختمان چیست؟

بسته به نوع مصالح مصرفی در ساختمان، باید نوع ملات را هم انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر در نمای ساختمان از سیمان استفاده کرده باشید، به ملات بیشتری برای اتصال نما به نبشی جهت اتصال بهتر دارید.

 

کنترل زیرسازی نمای ساختمان را فراموش نکنید

قبل از شروع اجرای نما باید یک‌بار دیگر تمامی کنترل‌های مربوط به استحکام نبشی کشی را مجدد چک کنید تا در صورت وجود هرگونه عیب و نقص، آن را به سرعت رفع کنید تا به مرور زمان این نقص‌ها باعث به بار آوردن هزینه‌های اضافی نشود.

با دقت و مطالعه مطالب بالا حتماً دریافتید که در حوزه ساخت و ساز، نمای ساختمان و عملیات مربوط به اجرا و شاسی کشی آن نیز همانند دیگر بخش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین دریافتید به دلیل خطراتی که ممکن است در اجرای نادرست این مرحله پیش آید، باید تمامی مراحل اجرا به درستی و با دقت و توسط افراد ماهر و خبره در این زمینه انجام شود. برای تأمین آهن‌آلات مورد نیاز در هر مرحله از ساختمان‌سازی مانند اجرای فونداسیون، اجرا و ساخت اسکلت ساختمان، اجرای سقف، نمای ساختمان و غیره، می‌توانید به وب‌سایت https://www.asroon.ir/ مراجعه نمایید و اطمینان داشته باشید که قطعات فولادی را در باکیفیت‌ترین حالت ممکن و مناسب‌ترین قیمت خریداری می‌کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید