چیدمان فرش در پذیرایی ، فرشو چطوری پهن کنم بهتره؟

چیدمان فرش در پذیرایی

ادگار آلن‌پو، شاعر و نویسنده معروف آمریکایی 150 سال پیش چنین نوشت: “روح یک خانه فرش است”. از تعریف او چنین برمی‌آید که فرش پایه اصلی دکوراسیون منزل را تشکیل می‌دهد. در این مقاله قصد داریم در خصوص چیدمان فرش در پذیرایی صحبت کنیم.

سبک دکوراسیون خانه شما مدرن است یا کلاسیک؟

چیدمان فرش در پذیرایی

 

مهم‌ترین عاملی که برای چیدمان فرش در پذیرایی باید موردتوجه قرار داد سبک دکوراسیون منزل است. فرشی که برای سبک مدرن انتخاب می‌شود از فرشی که برای سبک کلاسیک انتخاب می‌شود بسیار متفاوت است.

اگر سبک خانه شما کلاسیک است توصیه می‌کنیم از فرش‌های طرح دار امروزی استفاده نکنید و در عوض کف منزل خود را با فرش‌های دستبافت ایرانی یا پوست بپوشانید.

نحوه انتخاب رنگ فرش پذیرایی

چیدمان فرش در پذیرایی

در این رابطه بخوانید : پاک کردن لکه فرش از طریق روش های خانگی

استفاده از رنگ‌هایی مانند کرم می‌تواند تکمیل‌کننده رنگ‌های دیگر باشد به همین دلیل مناسب برای هر فضا و هر سبک دکوراسیونی می‌باشد. از طرف دیگر هر چه رنگ فرش پذیرایی روشن‌تر باشد فضا بزرگ‌تر نشان داده می‌شود.

فرش‌هایی با زمینه قرمز بیشتر جلب‌توجه کرده و نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشانند. برخلاف رنگ کرم، فرش قرمز فضای پذیرایی را کوچک‌تر نشان می‌دهد؛ پس اگر پذیرایی کوچکی دارید توصیه ما این است که از این رنگ زیاد استفاده نکنید. رنگ‌های سفید و قرمز، رنگ‌هایی کلاسیک هستند و ترکیب رنگی بسیار دل‌نشین و زیبایی را به وجود می‌آورند.

اگر سبک منزل شما مدرن است توصیه ما این است که از رنگ سورمه‌ای برای فرش‌هایتان استفاده کنید. اگر نورپردازی منزل شما زیاد است یا وسایل منزلتان رنگ روشن است، استفاده از رنگ سورمه‌ای ترکیب جالبی را ایجاد می‌کند.

نحوه ست کردن رنگ فرش با مبلمان

چیدمان فرش در پذیرایی

در این رابطه بخوانید : راهنمای خرید فرش ماشینی

باوجوداینکه ثابت‌شده است ست کردن مبلمان با فرش که سبک کروماتیک یا تک‌رنگ نامیده می‌شود، ایده جالبی برای دکوراسیون نیست و درست این است که مبلمان را با پرده ست کرده و از رنگ مخالف برای انتخاب فرش استفاده کرد؛ بااین‌حال، اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به ست کردن مبلمان با فرش علاقه دارید بهتر است بدانید که اگر مبلمان شما طرح دار هستند بهتر است فرشی را انتخاب کنید که ساده باشد و برعکس، برای مبلمان ساده می‌توانید هم از فرش‌های طرح دار و شلوغ و هم فرش‌های تک‌رنگ و ساده استفاده کنید.

توصیه ما این است که سبک مبل را با فرش‌هایتان ست کنید. مثلاً اگر مبل‌های شما سلطنتی یا استیل هستند از فرش‌های کلاسیک استفاده کنید و اگر مبلمان شما کاناپه و راحتی بود از فرش‌های مدرن استفاده نمایید.

مورد دیگری که می‌توانید به آن توجه کنید ست کردن فرش با کوسن‌های مبل است.

سایز مناسب فرش پذیرایی

چیدمان فرش در پذیرایی

اصولاً فرش را بین مبل‌ها پهن می‌کنند. به‌گونه‌ای که هنگام نشستن روی مبل، پاها فرش را لمس کنند؛ اما توجه داشته باشید که پایه‌های مبل حتماً خارج از فرش قرار بگیرد.

اگر سبک منزل شما کلاسیک و سنتی است بهتر است فرشتان 45-50 سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد؛ اما اگر منزل مدرن و بسیار بزرگی دارید می‌توانید از یک فرش بزرگ در وسط استفاده کنید.

 نکته کلی این است که هرگز نباید مساحت فرش با مساحت دیوارها یکی باشد مثلاً اگر مساحت دیوارهایتان 12 متر است هرگز از یک فرش 12 متری استفاده نکنید.

برای چیدمان فرش در پذیرایی ،اگر کف منزل شما سرامیک نیست می‌توانید از یک موکت کنفی با رنگ خنثی استفاده کرده و سپس فرش‌هایتان را روی موکت بچینید. با این کار زیبایی منزل شما چند برابر خواهد شد!

چیدمان فرش در پذیرایی با فرش‌های گرد، آیا ایده جالبی خواهد بود؟

متأسفانه فرش‌های گرد را با هر فضایی نمی‌توانید بکار ببرید. بهترین فضا برای استفاده از این فرش‌ها، استفاده برای میز ناهارخوری گرد است. استفاده از این مدل فرش برای راهروها نیز گزینه مناسبی است. اصولاً استفاده از فرش‌های دایره‌ای در پذیرایی موجب بی‌نظمی می‌شود.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید