پاک کردن لکه فرش از طریق روش های خانگی

لکه فرش

حتما برای شما هم پیش آمده که با مشکل لکه فرش رو به رو شوید و نگران پاک نشدن لکه باشید. این لکه ممکن است از انوع مختلف لکه ها مثل: لکه غذا و یا نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه و یا حتی جوهر یا رنگ باشد. ما در این مطلب به شما چند روش برای پاک کردن انواع لکه های فرش را آموزش می دهیم و از شما می خواهیم با ما همراه باشید:

کاری که باید قبل از شروع پاک کردن لکه کنید:

بهترین کار در مرحله اول، این است که هر جسم و مواد جامدی که روی لکه، خشک شده را با یک کاردک بردارید. این کار باعث می شود از حجم لکه کم می کنید تا کمی از غلظت لکه کاسته شود.

پاک کردن لکه فرش از طریق کاردک

نوع لکه فرش را بشناسید:

در مرحله بعد باید بدانیم که لکه ی ایجاده شده جزء کدام دسته زیر است:

1-لکه های محلول در آب: 1-نوشیدنی های الکلی 2-انواع توت ها 3-کولا 4-مدفوع 5-رنگهای غذایی 6-مواد شیرین 7-بستنی 8-ژله 9-شیر 10-گل و لای 11-جوهر قابل شستشو 12-رنگ نقاشی
2-لکه های مخصوص محلول در آب: 1-خون 2-شکلات 3-قهوه 4-خردل 5-چای 6-استفراغ 7-شراب
3-چربی ها و روغن: 1- دوده سیگار 2-چسب 3-آدامس و واکس 4- لاک ناخن 5- ادرار

1- لکه های محلول در آب:

پاک سازی ساده این نوع لکه ها از طریق محلول خانگی سرکه سفید است. به این صورت که 1/4 قاشق غذا خوری سرکه را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و با یک ابر آغشته شده به این محلول، لکه را پاک کنید.

در این رابطه بخوانید : راهنمای خرید فرش ماشینی

پاک سازی فرش با سرکه سفید

2- لکه های مخصوص محلول در آب:

روش اول: لکه هایی مانند لکه خون، شکلات، قهوه، چای، خردل، استفراغ و شراب را در مرحله اول می توان با سرکه سفید پاک کرد.

روش دوم: اگر این لکه ها با سرکه سفید پاک نشدند می توانیم یک قاشق غذاخوری ماده ی بسیار قوی آمونیاک را با یک فنجان آب مخلوط کنیم و با ابر آغشته به محلول آمونیاک، آهسته روی لکه ضربه میزنیم تا عمل لکه روبی به خوبی انجام شود. همچنین لکه خون با محلول: نمک + آب ولرم + صابون + سرکه سفید نیز از بین می رود.

روش سوم: برای از بین بردن لکه چای و قهوه از محلول شامپو فرش و آب ولرم  و یا صابون و آب ولرم استفاده کنید. برای لکه های استفراغ و شراب هم ابتدا یک پارچه تمیز روی لکه گذاشته تا قسمت مرطوب لکه را به خود جذب کند، بعد با  ابر آغشته به محلول لکه بر، یا آب و صابون، لکه را تمیز کنید و بعد از پاک شدن با یک دستمال خشک و تمیز، رطوبت فرش را بگیرید.

روش چهارم: اگر لکه روی فرش از جنس رنگ می باشد و نوع رنگ را مطمئن هستید که از نوع پروپیلن است، با استفاده از کلر به پاک کردن آن اقدام کنید. به این صورت که یک پیمانه کوچک کلر سفید را در پنج پیمانه آب ریخته و مخلوط کنید و سپس با یک دستمال آغشته به محلول کلر، لکه روبی کنید. (اگر نمی دانید نوع رنگ لکه چیست، بهتر است با کلرکار نکنید چون ممکن است فرش شما آسیب ببیند.)

در این رابطه بخوانید : چیدمان فرش در پذیرایی ، فرشو چطوری پهن کنم بهتره؟

لکه فرش

تذکر:یادتان باشد اگر فرش تان پشمی است از ماده آمونیاک استفاده نکنید، جون باعث خرابی الیاف فرش شما می شود. به جای آن از آب و صابون در دفعات مکرر استفاده کنید تا لکه فرش پاک شود.

3- لکه های چربی:

لکه چربی و روغن: 1- برای از بین بردن لکه های چرب مانند پارافین و شمع بهتر است ابتدا یک پارچه سفید تمیز روی لکه بیاندازید و سپس روی پارچه سفید را با درجه کم ،اتو بکشید که با این کار چربی لکه خشک می شود و به پارچه منتقل می شود. حالا کمی مواد شوینده روی لکه فرش اسپری کنید و بگذارید خشک شود، بعد با استفاده از یک دستمال خیس شده با آب ، آهسته مواد شوینده و لکه باقی مانده را پاک کنید. 2- اگر مدت کمی از عمر لکه نگذشته باشد از چند مایع زیر می توانید لکه های فرش را از بین ببرید:

1- روی لکه، محلول بنزین الکل بریزید.( نصف فنجان الکل را با نصف قاشق چایخوری بنزین مخلوط کنید) 2-  مقداری نوشابه گازدار روی لکه بریزید و کمی صبر کنید تا لکه ازبین برود. بعد با مواد شوینده، نوشابه را از روی فرش پاک کنید و با یک دستمال مرطوب آب کشی کنید و بگذارید محل لکه خشک شود. 3- پودر بچه را با کمی آب به صورت خمیری روی لکه بمالید و بگذارید 1 دقیقه بماند و سپس با یک دستمال مرطوب چند بار روی لکه بکشید تا جای لکه کاملا محو شود.

لکه چسب و آدامس: بهترین روش پاک کردن آدامس از روی فرش، گذاشتن چند تکه یخ روی آدامس است تا آدامس حالت چسبندگی خود را از دست بدهد و سفت شود، تا بتوانیم آدامس را به راحتی با کاردک از روی فرش جدا کنیم.

دوده سیگار: بهترین روش پاک کردن لکه دوده سیگار فرش، استفاده از گلیسیرین است. به این صورت که ابتدا مقداری گلیسیرین روی لکه ریخته و با ابر چند بار روی لکه بکشید و بعد روی لکه، ماده شوینده ریخته و سی دقیقه صبر کنید و سپس محل لکه را با دستمال تمیزی که مرطوب شده، بشویید.

لکه لاک: با استفاده از پد لاک پاک کن، لکه فرش از بین می رود. باید پد لاک پاک کن را به آهستگی و در چند مرحله روی لکه کشیده تا لکه لاک کاملا پاک شود.

1 نظر

  1. این راهکار های خونگی خیلی مفید بودن و برام خیلی جالب بود .
    ولی یه نکته ای رو هم باید بهش توجه کرد اینکه خیل باید مراقب این بود که وقتی میخوایم فرش رو به یک قالیشویی بسپاریم از عملکردشون مطمن باشیم و بدونیم با چه کیفتی شسسشو رو انجام میدن .
    خوشحال میشم بتونم با مطالبی که داخل وبسایتم هست کمکی کرده باشم

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید