انواع مالیات بر مسکن و نکات مهم درباره آن

مالیات بر مسکن

مالیات بر مسکن نام یک نوع مالیات است که مربوط به معاملات املاک می شود. همانطور که همه اصناف در جامعه مجبور به پرداخت مالیات هستند، صنف ساختمانی نیز درگیر پرداخت این نوع از مالیات است. حال این سوالات پیش می آید که مالیات بر مسکن چند نوع دارد؟ آیا خانه های خالی از سکنه هم مشمول پرداخت مالیات هستند؟ پرداخت مالیات وظیفه مالک است یا مستاجر؟ برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر درباره پرداخت مالیات در حوزه مسکن با زومیلا همراه باشید.

مالیات بر مسکن چیست؟

پولی که طبق قانون توسط افراد جامعه به دولت پرداخت می شود مالیات نام دارد. هدف از پرداخت مالیات تامین مخارج عمومی جامعه است. در واقع مالیات یک نوع هزینه اجتماعی تعریف می شود که ملت موظفند برای بهره‌ بردن از امکانات و منابع کشوری که در آن ساکن هستند، آن را پرداخت نمایند. از انواع مالیات می توان به مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر مصرف، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر دارایی و … اشاره کرد.

مالیات بر مسکن یک نوع از مالیات است که پرداخت آن به صنف ساختمانی مربوط می شود. پرداخت این نوع از مالیات اجتناب ناپذیر بوده و دارای انواع متفاوتی است.

انواع مالیات بر مسکن

  • مالیات بر اجاره املاک مسکونی
  • مالیات ساخت و ساز و فروش ملک
  • مالیات نقل و انتقال املاک
  • مالیات بر مسکن های خالی

در ادامه به توضیح درباره انواع مالیات ذکر شده در بالا می پردازیم:

مالیات بر اجاره املاک مسکونی

اجاره املاک مسکونی از مواردی است که شامل پرداخت مالیات شده و به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  1. مالیات اجاره دست اول
  2. مالیات اجاره دست دوم

 

مالیات بر مسکن

مالیات اجاره دست اول چیست؟

این نوع از مالیات به درآمد های حاصل از اجاره دادن املاک تعلق می گیرد. در اینجا مالک خانه موظف به پرداخت مالیات است. مالیات ساختمان ها طبق ماده 54 قانون مالیات های املاکی محاسبه می گردد.

شرح ماده 54 قانون مالیات ها:

در آمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره یا مالیات بر اجاره املاک مسکونی واگذار می گردد عبارت اند از کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر کردن 25 درصد بابت هزینه ها، استهلاک و هم چنین تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

مالیات اجاره دست دوم چیست؟

زمانی که مستاجر محل مورد اجاره را به‌ شخصی دیگر اجاره بدهد، مشمول پرداخت مالیات اجاره‌ دست دوم می‌ شود. در اینجا صاحب اصلی ملک یا همان موجر، مالک نیست.

مالیات نقل و انتقال املاک

مالیات نقل و انتقال املاک به چند نوع تقسیم بندی می شود که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

انواع مالیات نقل و انتقال:

  • مالیات نقل و انتقال املاک
  • مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک (نوساز)
  • مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه
  • مالیات انتقال حق واگذاری یا سرقفلی

مالیات نقل و انتقال املاک چیست؟

این نوع از مالیات طبق میزان ارزش معاملاتی ملک به اضافۀ نرخ پنج درصد مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک می شود.

موارد زیر شامل مالیات بر نقل و انتقال املاک می ‌شود:

  • مساحت عرصه
  • مساحت بنا
  • قدمت بنا یا سال ساخت ملک
  • نوع اسکلت بنا ( فلزی یا بتنی)
  • تأسیسات و تجهیزات به کار رفته در ساختمان
  • نوع استفاده و کاربری بنا
  • نوع مالکیت
  • محل واقع شدن ملک

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک

درآمد ناشی از ساخت ملک یا فروش آن مشمول پرداخت مالیات می شود. اولین مالیات نقل ‌و انتقال مسکن علاوه بر مالیات نقل‌ و انتقال قطعی طبق ماده (59) قانون مالیات‌ های مستقیم، شامل پرداخت مالیات علی ‌الحساب به نرخ ده درصد به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال نیز می شود.

افرادی که مشمول پرداخت مالیات ساخت و فروش ساختمان می ‌شوند باید از تاریخ صدور گواهی پایان کار ساختمان بیشتر از 3 سال نگذشته باشد. اگر از تاریخ صدور گواهی پایان کار بیشتر از سه سال گذشته باشد شامل مالیات ساخت و ساز نمی ‌شود.

وظیفه شهرداری‌ در این جا این است که هم ‌زمان با صدور پروانه ساخت و هم چنین هنگام صدور پایان کار ساختمان، مراتب را به اداره امور مالیاتی گزارش دهد تا پرونده مالیاتی تشکیل شود.

مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه

مالک برای رضایت دادن به انتقال حق واگذاری محل و دادن سرقفلی، اجاره دادن ملک بدون منتقل کردن سرقفلی یا تغییر کردن شغل، مبلغی را دریافت کند که مشمول مالیات به نرخ 2% می شود.

برای مثال: اگر مبلغ دریافتی مالک برای اعلام رضایت 200.000.000 ریال باشد. مالیات حق مالکانه به صورت زیر محاسبه می شود:

ریال  4.000.000 = نرخ 2 % * 200.000.000

مالیات انتقال حق واگذاری چیست؟

طبق ماده 59 املاک هنگام معامله ای به نام  انتقال حق واگذاری محل به مأخذ، مبلغ دریافتی مالک با نرخ 2 درصد در زمان واگذاری از طرف مالکان عین، مشمول مالیات نقل و انتقال املاک است.

مالیات بر مسکن خالی

مالیات برای مسکن های خالی را افرادی که قانون‌ گذار دولت در حوزه مسکن هستند ، وضع کرده‌اند.

میزان مالیات برای مسکن های خالی از سکنه به صورت زیر محاسبه می‌ شود و مالک وظیفه پرداخت آن را بر عهده دارد.

مالیات بر مسکن

مالکان واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با بیش از 100 هزار نفر جمعیت فقط سال اول از پرداخت مالیات معاف هستند. مالکان موظف اند که از سال دوم به بعد به شرح زیر مالیات پرداخت کنند:

سال دوم : معادل یک‌ دوم مالیات بر اجاره را بپردازند.

سال سوم: معادل مالیات بر اجاره پرداخت کنند.

سال چهارم و پس از آن: معادل یک و نیم برابر مالیات اجاره  طبق ماده 54 مکرر را پرداخت نمایند.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله تقریباً تمامی انواع مالیات‌ هایی که به مسکن تعلق می‌ گیرد با عنوان مالیات بر مسکن شرح داده شد. اکنون با داشتن این اطلاعات علاوه بر اینکه به اهمیت پرداخت مالیات پی برده‌ اید، با نحوه محاسبه انواع مالیات بر مسکن هم آشنا شدید.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید نحوه محاسبه مالیات بر اجاره و همچنین تبدیل سند وکالتی به قطعی را مطالعه فرمایید. شما می‌ توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

2 نظرات

  1. به نظر من بد نیست بجای اینکه بر مسکن خالی مالیات بگیرند مستقیم بر مسکن سوم به بعدی که هرشخصی دارد مالیات سالانه گرفته شود تا بعضی با مسکن خریدن های مکرر بورس بازی نکنند.حالا چه اجاره بدهند چه اجاره ندهند یک مالیات باشد که هر کسی مسکن سوم دارد باید مثلا سالی این مقدار مالیات بدهد . مسکن اول که حق مسلم هرکسی است مثلا ممکنه به شهرستانی رفته برای کار و نمیخواهد جای دیگر خانه بخرد و میخواهد برگردد چه خانه خالی باشد چه نباشد حق اوست . مسکن دوم هم برای اجاره یا برای مکمل خرج زندگی و لی مسکن سوم میرسیم به اینکه بهتر است از مسکن سوم به بعد مالیاتی بپرداخت کند و هر چه تعداد بالاتر میرود مالیات هم درصدش بالاتر برود به صورتی که صرف نداشته باشد بعضی 5 تا مسکن را نگه دارند .مخصوصا در شهری مثل تهران که مسکن بسیار گران میشود

    • سلام دوست عزیز ممنون از اینکه مقاله مارو خوندین و ممنون از نظر جالبی که دادین … نکته خوبی بود (✿◠‿◠)

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید