هر آنچه در مورد پایان کار ساختمان لازم است بدانید!

پایان کار ساختمان

گواهی پایان کار ساختمان از جمله مدارک ضروری برای خرید و فروش است که برای دریافت اینترنتی آن میتوانید از طریق سایت تهران جواز اقدام نمایید

پس از اتمام ساخت بنا مالک ساختمان می بایست نسبت به دریافت جواز پایان کار اقدام نماید. برای این کار مالک می بایست به شهرداری مراجعه نماید و درخواست صدور گواهی پایان کار بدهد تا انتقال رسمی سند انجام شود. گواهی پایان کار به این معنی است که از لحاظ مقررات فنی و شهرسازی و از نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، ساختمان احداث شده مورد تایید می باشد. در این مقاله تعاریف کامل از گواهی پایان کار، مراحل اخذ آن، مدارک لازم و شرایط پایان کار ساختمان قدیمی و مدارک آن توضیح داده می شود. همچنین می توانید استعلام پایان کار ساختمان تان را و شرایط جدید پایان کار از سال ۹۶ را بدانید.

پایان کار ساختمان چیست؟

پروانه ساختمان مجوز اصلی برای شروع ساخت و ساز است پس از اتمام عملیات ساختمانی، در صورتی که ساختمان مورد تایید شهرداری باشد و مواردی همچون خلافی یا بدهی نداشته باشد، شهرداری مدرکی تحت عنوان پایان کار به مالک می‌دهد. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می‌کند. پس از آنکه احداث ساختمان به پایان برسد٬ مالک باید از شهرداری درخواست صدور گواهی پایان کار را بخواهد تا با بازدید مامور و کارشناس فنی مشخص شود که مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان سازی رعایت شده است. پس از احراز مطابقت بنا با پروانه ساختمان و نقشه صادر شده توسط کارشناس شهرداری و احراز رعایت مقررات قانونی و فنی مربوطه، شهرداری طی یک فرآیند اداری و فنی، اقدام به صدور پایان کار ساختمان با توجه به شناسنامه فنی ملک می‌کند.

برگه پایان کار ساختمان
نمونه برگه پایان کار ساختمان
  • پایان کار ساختمان پیش نیاز صدور سند برای ساختمان است.
  • اخذ گواهی پایان کار، مالکین ساختمان یا قائم مقام قانونی یا وکیل قانونی آن ها است.
  • زمانی که فروشنده یا سازنده ملک به تعهد خود جهت اخذ پایان کار اقدام نکند می توان الزام وی را از دادگاه اخذ کرد.
  • برای هر نوع عقد رسمی در دفترخانه اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی نیاز به پایان کار وجود دارد.
  • هزینه گواهی پایان کار بستگی به کاربری ملک، متراژ زمین، تعداد طبقات و … دارد.
  • هزینه های اخذ گواهی پایان کار با دارنده سند و مالک است مگر آنکه کسی بنا به دلیلی این تعهدات مالی را پذیرفته باشد.
  • گواهی پایان کار باید شامل درج مشخصات کامل ساختمان اعم از متراژ عرصه، اعیان و طبقات ساختمان با مشاعات و کاربری های اجزای ساختمان و… صادر شود.
  • امکان صدور سند مالکیت مجزا برای هر یک از واحد‌های احداث شده در ساختمان فقط توسط گواهی پایان کار وجود دارد.
  • تا وقتی که ساختمان گواهی پایان کار نداشته باشد انتقال رسمی سند از طریق دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر نیست.

برای مطالعه مراحل اخذ پروانه ساختمان این مقاله را مطالعه کنید : پروانه ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟

صدور پروانه تا صدور پایان کار

مراحل اخذ پایان کار ساختمان

  • تشکیل پرونده : فرم درخواست پایان کار را تهیه و توسط ناظر تکمیل شود. (اگر ساخت و ساز شما برای نوسازی بوده است، باید عوارض نوسازی را پرداخت کنید و رسید آن را نیز همراه داشته باشید)
  • تحویل سند مالکیت رسمی، درخواست به شهردار برای اخذ دستور، ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی است.
  • بازدید کارشناس شهرداری از محل و تنظیم گزارش وضع موجود.
  • تحویل فرم تکمیل‌شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر.
  • بررسی گزارش مامور فنی شهرداری توسط مسئول فنی و شهرسازی صدور دستور محاسبه.
  • کنترل زیر بنا توسط محاسب با توجه به گزارش مامور فنی و پروانه ساختمان از نظر اضافه یا کاهش متراژ.
  • کسب رضایت مجاورین در صورت نیاز یا برطرف نمودن موارد خلاف از قبیل مشرف بودن٬ اضافه ارتفاع و اضافه قد پای طرفین. (در صورتی که ساختمان اضافه بنای مازاد بر پروانه ساختمان داشته باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می شود و پس از تعیین شدن جریمه یا صدور رای خلاف و تخریب مراحل کار ادامه پیدا می کند.)
  • واحد تشکیل پرونده شهرداری پیش نویس پایان کار را تهیه می نماید.
  • تکمیل برگ گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان شهرداری.
  • امضای نهایی پایان کار توسط معاون شهرسازی – شهردار (معاون مالی – اداری) – محاسب – پیش نویس گیرنده.
  • ممهور شدن جواز به مهر، شماره و تاریخ شهرداری توسط دبیرخانه.
  • پس از گذراندن این مراحل جواز پایان کار ساختمان شما صادر می گردد.

برای استعلام گواهی پایان کار ساختمان تان روی لینک کلیک کنید.

مراحل اخذ پایان کار ساختمان

 

مدارک لازم جهت اخذ گواهی پایان کار ساختمان

۱- اصل و کپی سند مالکیت
۲- اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی 
۳- درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه
۴- اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
۵- اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
۶- ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تادییه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
۷- اصل و کپی پروانه ساختمانی
۸- نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD

پایان کار ساختمان قدیمی

تعیین کاربری املاک در شهرها براساس طرح های کلان تحت عنوان طرح جامع تعیین می شود بنابراین نوع استفاده افراد نمی تواند خارج از این کاربری های تعریف شده انجام شود. ولی قبل از سال 49 به دلیل عدم وجود طرح جامع مخصوصاً برای شهر تهران، هر نوع استفاده شهروندان از املاک خود حق تملک آنها تلقی می شد. بنابراین نیازی به اخذ پایان کار ساختمان برای سال های قبل از 49 و 52 وجود ندارد. مطابق گزارش از وب سایت چگانه٬ ساختمان های قدیمی که ممکن است 20 یا 30 سال از عمر آنها می گذرد چند حالت برای پایان کار آنها وجود دارد که در اینجا توضیح داده می شوند.

  • در حالت اول که شاید بتوان گفت برای اکثریت ساختمان ها یا ملک های کلنگی صادق است این است که معمولا این ساختمان ها یا ملک ها یک پایان کار قدیمی دارند. در این صورت شما کافیست که با بردن آن و سایر مدارک نسبت به اخذ یک پایان کار جدید اقدام نمایید.
  • حالت دومی که برای ساختمان های قدیمی یا کلنگی وجود دارد این است که شما سند و پایان کار قدیمی را دارید اما خود به دلیلی تغییری در ملک انجام داده اید – مانند اینکه یک طبقه دیگر به یک ساختمان ویلایی یک طبقه اضافه کرده اید – و برای اضافه کردن بنا مجوز از شهردای نگرفته باشید، کار شما با مشکل مواجه می شود. در این حالت شما باید همان مدارک را طی کنید و این اضافه کردن بنا یا تغییرات در بنا که خلاف قوانین شهرداری بوده است، معمولا به کمیسیون داخلی شهرداری یا کمیسیون ماده صد ارجاع داده می شود و شما باید جریمه ای پرداخت کنید تا پایان کار جدید ساختمان قدیمی و کلنگی شما صادر شود.
  • حالت سوم که در برخی از شهرها یا مناطق شهرها وجود دارد، برای ساختمان های قدیمی و کلنگی است که اساسا بدون هیچ مجوزی ساخته شده اند و پایان کار یا حتی سند هم ندارند. گرفتن پایان کار برای چنین ساختمان های کلنگی به دلیل اینکه اساسا مجوزی برای ساخت آنها وجود نداشته است بسیار دشوار است و توصیه می شود که شما با فردی متخصص به اخذ پایان کار یا یک وکیل خبره در این زمینه مراجعه کنید.
  • مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان قدیمی (تفکیک نشده)٬ دانلود کنید. پایان کار ساختمان قدیمی

شرایط جدید صدور پایان کار از سال ۹۶

مطابق گزارش دنیای اقتصاد از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ اخذ پایان کار منوط به ارائه گواهینامه واکنش در برابر آتش برای نمای ساختمان است. این اقدام در راستای اجرای بخشنامه صادره از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  و سازمان برنامه و بودجه صورت می گیرد. بر این اساس دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران، باید مصالحی را در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار دهند که دارای تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران و یا گواهینامه های فنی طبقه بندی واکنش در برابر آتش از مراجع ذیصلاح باشند. 

با توجه به این بخشنامه سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری موظف است تا استفاده از مصالح نمای قابل اشتعال در پروژه های ساختمانی و صدور پروانه و پایان کار را منوط به اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نماید.

27 نظرات

  1. سلام
    این داستان ها چیه می نویسی ؟؟
    الان سه ساله توی دادگاه ها رفت وآمد دارم تا مالک و سازنده رو الزام به اخذ پایان کار کنم
    نتونستم…هیچ قانونی برای الزام به پایان کار وجود نداره

    • هیچ قانونی وجود نداره ولی شما داخل قرارداد ضرر و زیان باید ذکر کنی بابت هر روز فلان مبلغ به عنوان الزام به تنظیم سند از سوی فروشنده دریافت میگردد در صورت هر روز تاخیر کسانی بودن که کل پول ملک براشون رایگان افتاده شکایت کردن و خسارت گرفتن همه چی به قرارداد برمیگرده نه قانون

      • سلام همراه گرامی زومیلا ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. تعهد فروشنده به اخذ پایان کار یا گواهی عدم خلاف ساختمان، باید به روشنی و با ذکر تاریخ دقیق سررسید و ضمانت اجرای دقیق، در قرارداد بین فروشنده و خریدار، درج شده باشد تا اقدامات قضائی احتمالی را با قوت و استحکام بیشتری همراه نماید.

    • به دلیل اینکه تخلف دارند و احتمالا شما در قرارداد اولی قبول کردین که تخلف داشته باشد!
      حال اینکه تخلف معماری یا سازه ای یا شهرسازی باشد
      مهندس تقوی

  2. سلام آیا یکی از شرکا از بین 20 شریک می تواند از شهرداری توقف صدور پایان کار درخواست کند؟

    • الزام به اخذ پایان کار جزو امور لاینفک هر پروژه برای انتقال رسمی سند است که باید متعهد (سازنده یا مالک) برحسب التزام انجام دهد .معمولا گرفتن پایان کار با سازنده میباشد.الزام به اخذ پایان کارهر ساختمان مستلزم بر ارائه مدارک و استحکام بنا و تائیدیه هائی است که توسط کارشناسان و مهندسین ناظر از طریق مستقیم و نظارت بر ساخت یا آزمایشات و کارشناسی های عینی است که از محل بعمل می آید. توقیف بودن ملک مانع اخذ پایان کار نمی باشد، ولیکن ممکن است مانع صدور سند باشد.

  3. سلام ما خانه کلنگی داریم که ساختش به سال 1364 برمی گردد سند ثبتی از سازمان ثبت اسناد واملاک را داریم ولی چون قدیمی ساز هست رو پایان کار نداریم الان شهرداری گیر داده پایان کار می خواهد آیا می شود با وجود سند بخواهند برای خانه کلنگی پایان کار بخواهند

    • سلام همراه عزیز زومیلا

      معمولاً ساختمان‌ها یا ملک‌های کلنگی و قدیمی پایان کار قدیمی دارند با زمان اتمام ساخت مدارکی دال بر این موضوع دریافت کرده‌اند. در این حالت کافی است با ارائه این مدرک قدیمی نسبت به درخواست پایان کار جدید اقدام کنید. لازم نیست در بین مدارکی که برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان کلنگی ارائه می‌دهید، برگه اتمام عملیات ساختمانی وجود داشته باشد.

      گاهی برای ساختمان‌های قدیمی یا کلنگی سند و پایان کار قدیمی دارید اما تغییری در ملک انجام داده‌اید، مثل اضافه کردن طبقه در ساختمان ویلایی یک طبقه با دوبلکس کردن ویلا، در این صورت بر اساس قوانین شهرداری باید مجوز اضافه کردن بنا را در همان زمان دریافت می‌کردید اما اگر این مجوز را از شهرداری نگرفته باشید، کار شما با مشکل مواجه می‌شود. در این حالت باید تمام مدارک ذکر شده برای اخذ پایان کار ساختمان را ارائه دهید. سپس این اضافه کردن یا تغییرات در بنا به کمیسیون داخلی شهرداری یا کمیسیون ماده صد ارجاع داده می‌شود و باید جریمه‌ای پرداخت کنید تا پایان کار جدید ساختمان قدیمی و کلنگی صادر شود.

      حالت سوم برای ساختمان‌های قدیمی و کلنگی است که بدون هیچ مجوزی ساخته شده‌اند و پایان کار یا سند ندارند. گرفتن پایان کار برای چنین ساختمان‌های کلنگی به دلیل اینکه هیچ مجوزی برای ساخت آن‌ها وجود نداشته، دشوار است و توصیه می‌کنیم که شما با فردی متخصص و یا وکیل خبره در این زمینه مراجعه کنید تا با کمترین دردسر و هزینه پایان کار ساختمان کلنگی خود را بگیرید.

    • در صورت قدیمی بودن سازه می توان گواهی عدم خلافی را از مراجع قانونی اخذ کرد .

  4. با سلام. کانال کولر در ساختمان برای گرفتن پایان کار ضروریه؟ امکان داره یک ساختمان بدون کانال کشی باشه و پایان کار بگیره؟

    • سلام مهدی عزیز بدون تکمیل سیستم گرمایش و سرمایش پایان کار ارائه نمی‌شود. همچنین ایجاد کانال جهت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بعد از صدور پایان کار ممنوع است و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی باید واجد کلیه استانداردهای قابل قبول بهینه انرژی باشند.

  5. با عرض سلام و تشکر از شما
    ما در سال 98 یک واحد آپارتمان خریداری نمودیم ولی متاسفانه سازنده بدلیل داشتن خلافی حدود 2 میلیاردی برای کل مجموعه هنوز موفق به دریافت پایان کار نشده . خلافی واحد خریداری اینجانب حدود 100 میلیون میباشد که اینجانب حکم از دادگاه گرفتم که خلافی واحد خودم را بپردازم و شهرداری پایان کار مربوط به واحد اینجانب را جداگانه صادر نماید. تا بتوانم بدون حضور فروشنده در محضر سندتوسط نماینده دادگاه منتقل شود اما شهرداری زیر بار نمیرود و میگه تا کل مجوعه خلافی آن تسویه نشه پایانکار واحدی صادر نمیکنه . خواستم راهنمایی بفرمائید.با تشکر

    • سلام مهران عزیز پیش نیاز معامله ساختمان و ثبت رسمی آن در دفاتر رسمی، گواهی پایان کار می باشد. صدور گواهی پایان کار در ساختمان هایی که دارای تخلف می باشند. منوط به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد و در صورتی که رای مبنی بر تخریب ساختمان باشد، در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می باشد. شهرداری در صورتی مجوز پایان کار را صادر می کند که استحکام بنا، وسایل آتش نشانی، نصب پلکان و سایر موارد ایمنی براساس آزمایشات لازم و ملاحظات صورت گرفته باشد. در صورتی که این مسائل انجام نشود، انتقال سند بدون پایان کار امکان پذیر نیست. در صورتی که ساختمان شما دارای مشکلاتی بوده و تصمیم دارید به انتقال سند بدون پایان کار بپردازید، این را بدانید که چنین چیزی ممکن نیست.

  6. سلام عزیز اگر قبل از پایان کار لوله کشی گاز در تراس انجام بدیم پایان کار میدن با نه؟

  7. سلام وحید عزیز برای دریافت پایان کار در اجرای این نوع لوله کشی، نباید سلیقه شخصی نقشی داشته و تمام قوانین زیر نظر نظام مهندسی اجرا شود. در آپارتمان های دارنده کنتور جدا بهتر می باشد از نصب شیر فرعی در تراس اتاق خودداری کرده و حد الامکان در تراس پذیرایی و آشپزخانه نصب شود. شیر قطع کن ورودی تراس و یا پشت پنجره ممنوع است و در ورودی هر واحد در آپارتمان ها قرار می گیرد.

  8. سلام مهندسین ناظر ساختمان بنده با من مشکلات شخصی پیدا کردن ایا میتونم مهندسین ناظر رو تغییر بدم یا توسط کسی دیگه امضا کنم؟

    • با سلام
      بدون اثبات علت و عوامل مشکلات بوجود آمده در مراجع رسیدگی کننده و بدون هماهنگی با سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری مربوطه نمی توان مهندسین ناظر را تغییر بدهید ضمنا به دو صورت میتوانید از مهندسین ناظر ساختمان
      در مراجع اداری یا قضایی شکایت نمایید،؛

      الف.دادسرا‌های عمومی:
      در صورتی که به خاطر عدم نظارت دقیق، سهل انگاری و تخلفات مرتبط با شرح وظایف مهندس ناظر، جرمی واقع شود، بر اساس قواعد عمومی صلاحیت، مرجع قضایی پذیرش شکایت از مهندس ناظر ساختمان، دادسرای عمومی محل وقوع جرم می‌باشد.

      پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم و کافی توسط شعبه بازپرسی دادسرای محل وقوع جرم، اگر ارتکاب جرم توسط مهندس ناظر محرز شود، بازپرس با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده مهندس ناظر را نزد دادستان فرستاده تا دادستان یا نماینده وی مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، در صورت موافقت با بازپرس، کیفر خواست او را جهت محاکمه نهایی به دادگاه بفرستند.

      ب. شورای انتظامی استان؛
      اما در صورتی که شکایت از تخلفات مهندس ناظر ساختمان، جنبه کیفری نداشته باشد، بر اساس ماده 85 آیین نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مرجع صالح به رسیدگی، شورای انتظامی استان خواهد بود که این مرجع صلاحیت رسیدگی به تخلفات انتظامی، حرفه‌ای و انضباطی مهندسین ناظر و اشخاص دارای پروانه اشتغال را بر عهده دارد.

      لذا مطابق ماده فوق الذکر، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی این امکان را دارند که به شکل مکتوب از طریق این شورا شکایت خود را از تخلفات مهندس ناظر به عمل آورند.

  9. با سلام
    ما یک خانه نوساز تهیه کرده ایم که مالک گفت پایان کار آن اماده است و سند هم طی یکی دو هفته آماده می باشد میخواستم ببینم متراژ کلی آپارتمان و نقشه تفکیکی پارکینگ در پایان کار ذکر شده است یا نه ؟ چون متراژی که مالک اعلام میکند به صورت بصری مغایرت دارد قبل از قرارداد از کجا میشه متراژ حدودی رو متوجه شد و اینکه تو قرارداد قیمت بر اساس متراژ قید بشه بهتره یا کلی گفته شود !!!؟؟؟

  10. سلام وقت بخیر
    در بازسازی واحد مسکونی اگر درب سرویس بهداشتی رو از داخل نشیمن کور کنیم و به داخل اتاق خواب باز کنیم، هنگام فروش در پایان کار مشکلی ایجاد میشود؟

  11. با سلام . من یک آپارتمان خریدم و تحویل هم گرفتم . زمان پایان کارش سال 93 بوده . اما الان برای پایان کار جدید مشکل بوجود آمده . تعداد انباری ها 7 تا بوده در پایان کار اول اما سازنده پس از گرفتن پایان کار مبادرت به ساخت 3 تا دیگه انباری میکنه . البته در سند من وجود یک انباری قید شده . شهرداری روی آن سه تا انباری گیر داده که به آپارتمان من هم ارتباطی نداره . باید الان چکار کنیم؟

  12. آیا کامل کردن محوطه ساخت مثلا حیات ساختمان ویلایی جزئی از شرایط
    پایان کار بحساب میاد یعنی قبل از پایان کار باید حتما حیات ساختمان ویلایی رو تکمیل کرد؟؟

  13. یه باشگاه ورزشی در زیر زمین یک ساختمان خریدم.میتوننم برای گرفتن پایانکار جریمخ مربوط به باشگاه رو خودم پرداخت کنم؟

  14. بله ولی برای باشگاه در صورتی که سند جدا گانه داشته باشه میتونی پایان کار بگیری در صورتی که هنوز سند نداره باید بقیه مالک ها هم سهمشون رو پرداخت کنن تا امکان صدور پایان کار ساختمان فرراهم بشه

  15. سلام .من یک ساختمان دو طبقه ساختم ولی نما نزدم .ایا پایان کار بهم میدن بدون نما ساختمان در شهر میباشد و ایا نما حتما میبایست سنگ زده بشه یا سرامیک هم میشه زد .ممنون میشم راهنمایی کنید مارا🙏

  16. سلام .من یک ساختمان دو طبقه ساختم ولی نما نزدم .ایا پایان کار بهم میدن بدون نما ساختمان در شهر میباشد و ایا نما حتما میبایست سنگ زده بشه یا سرامیک هم میشه زد . با توجه به گرونی سنگ ممنون میشم راهنمایی کنید مارا🙏

  17. سلام آپارتمانی خریدم که اون هم پیش فروش از فرددیگه که سازنده ومالک بوده خریده حدودا چهارماهه تحویلگرفتم اونم با4ماه تاخیرو تاالان که اواسط برج9هست وضعیت پایان کارمعلوم نیس موعدی هم که برای تاریخ سند گذاشته بودیم رد شده حالا اگه من بخوام برای دریافت خسارت دیرکرد اقدام کنم باد از سازنده باشه یا طرفم ویا هردو؟
    ممنون از پاسخگویی

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید