مالیات بر درآمد اجاره ملک و هر آنچه لازم است حتما در مورد آن بدانید

مالیات بر درآمد اجاره ملک

صاحبان املاکی که ملک خود را اجاره داده‌اند، موظف‌اند مقدار مشخص و معینی از سود خود را به اداره مالیات بپردازند که به آن مالیات بر درآمد اجاره ملک نیز گفته می‌شود. به شخصی که مالیات را به اداره مالیات پرداخت می‌کند مؤدی میگویند. در این مقاله قصد داریم نحوه محاسبه این مالیات، نحوه پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و نحوه پرداخت مالیات را توضیح دهیم.

انواع مالیات بر درآمد اجاره ملک

به طور کلی مالیات بر ملک به چند دسته تقسیم می‌شود: مالیات بر درآمد اجاره ملک، مالیات نقل‌وانتقال ملک، مالیات فروش ملک، مالیات ساخت‌وساز ملک.
مالیات بر درآمد اجاره ملک خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

مالیات اجاره دسته اول

منظور از مالیات دسته اول، مالیاتی است که به املاک مسکونی تعلق می‌گیرد. در واقع پرداخت مالیات این گونه خانه‌ها بر عهده صاحب‌خانه است.
درآمدهای مشمول مالیات وی عبارت‌اند از: کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعمیرات مالک به مورد اجاره.

مالیات اجاره دسته دوم

هنگامی که شما ملک خود را به فردی اجاره می‌دهید و آن فرد نیز همان ملک را به شخص دیگری اجاره بدهد مشمول پرداخت مالیات اجاره دسته دوم می‌شوید. در طی مدت زمان تعیین اجاره (مثلا یک سال) موجر صاحب ملک نیست بلکه مستأجر مالکیت ساختمان را بر عهده دارد و مشمول پرداخت مالیات است.
درآمدهای مشمول مالیات وی عبارت‌اند از: مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی ملک مورد اجاره.

مالیات بر درآمد اجاره ملک

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک

فرض کنید می‌خواهیم مالیات بر درآمد اجاره خانه‌ای را با شرایط زیر محاسبه کنیم
پول پیش 10 میلیون تومان و اجاره ماهانه 500 هزار تومان
ابتدا اجاره سالیانه را حساب کنید؛ یعنی باید اجاره ماهیانه خود را در 12 ماه سال ضرب کنید. در این مثال اگر ماهانه 500 هزار تومان اجاره دریافت کنیم، رقم اجاره سالانه معادل 6 میلیون تومان خواهد شد.
سپس 18 درصد مبلغ رهن را به اجاره سالیانه اضافه کنید. در مثال ما مبلغ رهن فرضی 10 میلیون تومان است؛ بنابراین 18 درصد آن 1 میلیون و 800 هزار تومان خواهد شد.
درآمد سالانه شما از اجاره و رهن برابر با مجموع دو عدد 6 میلیون تومان و 1.8 میلیون تومان است که برابر با 7.8 میلیون تومان خواهد بود
اما همان‌طور که اشاره کردیم، 25 درصد درآمد اجاره از مالیات معاف است. پس عدد به دست آمده در گام دوم را در 0.75 ضرب می‌کنیم تا درآمد مشمول مالیات محاسبه شود. در مثال ذکر شده، اگر عدد 7.8 میلیون تومان را در 75 درصد ضرب کنیم رقم 5.8 میلیون تومان به دست خواهد آمد.
حال طبق جدول زیر سطر به سطر مالیات هر طبقه را حساب می‌کنیم و در آخر با هم جمع می‌زنیم.

درآمد سالیانه مشمول مالیات(تومان) نرخ مالیات(درصد) مثال:

پیش 10 میلیون و اجاره 500 هزار تومان

تا 3 میلیون 15
بین 3 تا 10 میلیون 20
بین 10 تا 25 میلیون 25
بین 25 تا 100 میلیون 30
بالاتر از 100 میلیون 35
جمع مالیات بر درآمد اجاره املاک: 1 میلیون و 10 هزار تومان

مجموع درآمد سالیانه مشمول مالیات برابر 5.8 میلیون تومان بود، بنابراین طبق جدول، 3 میلیون تومان آن با نرخ 15 درصد و مابقی با نرخ 20 درصد محاسبه شده است.

اگرچه به این اجاره مبلغی حدود 1 میلیون و 10 هزار تومان مالیات تعلق گرفته است، اما لازم نیست نگران باشید! در این قانون موارد معافیتی متفاوتی وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

مالیات بر درآمد اجاره ملک

چگونه فرم اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره ملک را پر کنیم؟

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی به شرح زیر است:

  • اطمینان از اتصال به اینترنت
  • مراجعه به سامانه اظهارنامه الکتریکی
  • نصب نسخه نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی
  • دریافت اطلاعات هویتی
  • تکمیل مشخصات مربوطه
  • چاپ، بررسی و ارسال اطلاعات به سازمان
  • دریافت کد رهگیری

مالیات بر درآمد اجاره ملک

چه افرادی از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک معاف‌اند؟

 

  • شخصی که به غیر از دریافت اجاره ملک هیچ‌گونه درآمدی ندارد می‌تواند طبق قانون مالیات مستقیم بر درآمد از پرداخت مالیات معاف شود و اگر میزان مبلغ اجاره بیشتر از حد تعیین شده بود می‌بایست طبق مقررات مالیات مازاد اجاره دریافتی را پرداخت کند.
  • هرگاه شخص ملک خود را در اختیار اقوام درجه‌یک مانند پدر، مادر، همسر، فرزند خود قرار دهد آن ملک از پرداخت مالیات معاف خواهد شد تنها در صورتی مشمول پرداخت مالیات می‌شود که از طریق اسناد و مدارک ثابت شود که بابت آن واحد اجاره دریافت می‌شود.
  • چنانچه متراژ خانه شخصی در تهران کمتر از 150 متر و در شهرهای دیگر کمتر از 200 مترمربع باشد ملک فرد از پرداخت مالیات معاف می‌باشد که به این معافیت، معافیت زیر بنایی میگویند.
  • هرگاه فردی اقدام به نوسازی ملک خود کند و مبالغی از نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی دریافت کند چون این مبالغ به عنوان درآمد محسوب نمی‌شود شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.

نتیجه گیری

بنابر آنچه در مقاله گفته شد مالیات بر درآمد اجاره ملک، مخصوص ملک‌های با متراژ بیشتر از 150 متر در تهران و بیشتر از 200 متر در سایر شهرها است. برای کسب آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله انواع مالیات بر مسکن و نکات مهم درباره آن را مطالعه کنید. هم‌چنین می‌توانید نظرات خود را در مورد این مقاله برای ما و سایر مخاطبان زومیلا بازگو کنید.

نویسنده: رویا سهرابی

15 نظرات

  1. با سلام ؛ لطفا دقت کنید و اطلاعات نادرست را به مخاطبین ارائه ندهید . مالیات خانه ای که با مبلغ 10 تومن پول پیش و 500 تومن اجاره بها در نظر گرفته شده می شود 1170000 تومان !!!!!!

  2. واقعا جای تاسف داره !!! آخه مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی به این شکله واقعا ؟؟؟!!!
    چرا دری وری تحویل ما دادین ؟
    رفتم توی گوگل سرچ کردم نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی توضیحاتی که داده با این مطلب شما زمین تا آسمون متفاوته ! آخه چک کردن و اطمینان از اتصال اینترنت جز مراحل تنظیم اظهارنامه است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. با سلام و خسته نباشید
    محاسبات شما اشتباه می باشد
    نرخ ماده 131 طبق اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 از ابتدای سال 1395 به شرح زیر تغییر یافته است
    تا مبلغ 500،000،000 ریال 15%
    از 500،00،001 تا 1،000،000،000 ریال 20%
    از 1،000،000،001 به بالا 25%

  4. سلام
    اینکه 18 درصد مبلغ قرض الحسنه رو در درآمد مالیاتی محاسبه کردید، بر چه مبنایی هست؟ آیا قانون یا بخشنامه ای در این زمینه داریم؟

  5. سلام
    من خونم زیر 200 متره شهرستان هستم اما اداره دارایی به صاحب خونم اعلام کرده که باید مالیات بر اجاره بده راهی برای اعتراض هست؟
    اجاره خونه و ودیعه یک چهارم قیمت منطقه هست ولی اداره دارایی گفتن که به ما ربطی نداره و ما طبق قیمت منطقه حساب میکنیم برای این چکار میشه کرد؟

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر.
      چنانچه متراژ خانه شخصی در تهران کمتر از 150 متر و در شهرهای دیگر کمتر از 200 مترمربع باشد ملک فرد از پرداخت مالیات معاف می‌باشد که به این معافیت، معافیت زیر بنایی میگویند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید