هر آنچه باید در مورد طرح اقدام ملی مسکن بدانید

طرح اقدام ملی مسکن

شرایط طرح اقدام ملی مسکن نشان می‌دهد برای اقشار متوسط رو به بالای جامعه است، چراکه متقاضیان باید بیش از ۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند و بتوانند ماهانه اقساط یک تا دو میلیون تومان وام این مسکن را پرداخت کنند. این در حالی است که در مسکن مهر، مردم با آورده‌های ده میلیون تومانی و اقساط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی خانه‌دار شدند. ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی هرچند با تأخیر شش‌ساله شروع‌شده اما می‌تواند آرامش و ثبات را به بازار آشفته مسکن برگرداند. در ماه‌های اخیر نیز شاهد درستی این مدعا بودیم، چنان‌که پس از اعلام رسمی آغاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی و در ادامه آغاز رسمی عملیات اجرایی این طرح شاهد ثبات نسبی و در برخی موارد کاهش قیمت مسکن در کشور بودیم.

شرایط ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن

۱ ـ متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از ابتدای سال ۱۳۸۴ به بعد) بوده و از ابتدای انقلاب اسلامی از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).

۲ ـ متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار باشد.

۳ ـ زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن.

۴ ـ دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا
در شهرهای جدید، سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر ملاک است.

۵ ـ نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …).

۶ ـ توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی).

۷ ـ امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.

۸ ـ توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی.

طرح اقدام ملی مسکن

مدارک مورد نیاز طرح اقدام ملی مسکن

متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن، اسناد زیر را به صورت فایل اسکن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم ۲۰۰ کیلوبایت) ارسال کنند:

۱ ـ ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر (اجاره‌نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و…)

۲ ـ ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل

۳ ـ ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر

۴ ـ ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت

۵ ـ ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

تذکر: مدارک فوق در زمان مراجعه به اداره کل یا دیگر نهادها و دستگاه‌های مربوطه به صورت فیزیکی ارائه می‌گردد.

متقاضیان می‌توانند از طریق کد رهگیری ۱۰ رقمی و کد ملی از وضعیت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی به آدرس tem.mrud.ir مطلع شوند.

ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به معنای تائید شرایط متقاضی و تعهد ارائه واحد مسکونی نیست و هر زمان که واجد شرایط نبودن متقاضی برای دستگاه و نهاد متولی اجرای طرح محرز شود، متقاضی از طرح جاری حذف‌شده و حق هیچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.

بیشتر بدانید: اوراق تسهیلات مسکن چیست و چگونه خریداری می‌شود؟

قیمت هر متر مربع خانه در طرح ملی مسکن چقدر است؟

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران جزئیات قیمت تمام شده خانه در «طرح ملی مسکن» را اعلام کرده است.

او قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن «در غیر از کلان‌شهرها» را دو و نیم تا سه و نیم میلیون تومان اعلام کرده و گفته: «در کلان‌شهرها این رقم حداکثر سه و نیم میلیون تومان خواهد شد».

قیمت متوسط ساخت هر متر مربع خانه در این پروژه بین یک و نیم میلیون تا دو و نیم میلیون تومان برآورد شده است.

وزیر راه همچنین خاطر نشان کرد: «البته دهک‌های یک، دو و سه تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و ما زمین رایگان بابت ساخت مسکن ارائه می‌کنیم».

از گفته‌های بالا چنین برداشت می‌شود که قیمت یک واحد آپارتمان ۷۵ متری ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. قیمت هر مترمربع خانه در این طرح بسته به شرایط واحد مسکونی و ساختمان متفاوت است. قیمت‌ها بر اساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت خواهد بود و حتی از آنجا که متقاضیان خود نوع مصالح را انتخاب می‌کنند قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال قیمت متوسط ساخت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی بین دو و نیم میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) و سه تا سه و نیم میلیون تومان در آپارتمان در نظر گرفته می‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت.

طرح اقدام ملی مسکن

میزان اقساط تسهیلات طرح مسکن ملی چقدر است؟

متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند، اما اگر وام صد میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت می‌کنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

آورده ابتدایی متقاضی در طرح ملی مسکن چقدر است؟

در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده پیش‌بینی‌شده باید واریز شود که این قیمت برای تمام پروژه‌ها متفاوت است و نمی‌توان به‌طور دقیق سقف و کفی برای قیمت‌ها اعلام کرد، چراکه با توجه به نوع سفارش، قیمت‌ها متفاوت است.

دهک‌های کم‌درآمد می‌توانند از واحدهای مسکونی در اراضی ۹۹ ساله که قیمت کمتری دارند، بهره‌مند شوند و دهک‌های متوسط می‌توانند در پروژه‌های مشارکتی ثبت‌نام کنند.

منبع: جام جم

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید