هنگام انتخاب خانه جدید به چه نکاتی باید توجه کرد؟ ۱۲ نکته مهم

Alt: رزرو آنلاین اثاث کشی خانه

یک مرحله قبل از رزرو آنلاین اثاث کشی خانه، انتخاب خانه جدید است. تعویض خانه یعنی شروع یک تعهد بلندمدت به چهاردیواری جدید و متعلقاتش. بعضی از این چهاردیواری‌ها از همان لحظه اول حس گرم «خانه» را منتقل می‌کنند اما نمی‌شود با تکیه بر احساس تصمیم گرفت. نکاتی هست که دانستن و اجرای آنها موقع انتخاب خانه ضروری است. با این چند نکته شروع کنید. 

رزرو آنلاین اثاث کشی خانه

۱. انتخاب شهر و محله جدید 

Alt: یافتن ایرادات احتمالی خانه 

شهر و محله جدید را طوری انتخاب کنید که در درازمدت ارزش خانه بیشتر شود. این مهم‌ترین مرحله انتخاب خانه است. به‌نظرتان سرمایه‌گذاری روی زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین خانه در محله‌ای دورافتاده و بدون امکانات، ارزشی دارد؟ در عوض وقتی موقعیت مکانی خوب باشد، نه فقط از دسترسی‌های بیشتر بهره‌مند می‌شوید، بلکه سال‌به‌سال سقف روی سرتان باارزش‌تر از قبل می‌شود. اولویت‌تان مناطقی باشد که رفت‌و‌آمدها معقول است، به رستوران‌ها و مراکز خرید دسترسی دارد، مدرسه‌ای برای کودکان هست و ایستگاه حمل‌و‌نقل عمومی یافت می‌شود؛ اما اگر شخصا به سکوت و خلوتی محله‌های خارج شهر احتیاج دارید، طبیعتا باید چشمتان را روی این مزایا ببندید. 

هرقدر برای این مرحله بیشتر وقت بگذارید، بعدها بیشتر از خودتان تشکر می‌کنید. 

۲. تصمیم‌گیری درمورد جدید یا قدیمی‌بودن خانه 

خانه‌های تازه‌ساخت و قدیمی مزیت‌ها و معایبی دارند که قبل از خرید باید بدانید. اگر بخواهیم خلاصه‌وار این دو را مقایسه کنیم: 

  • خانه‌های قدیمی ارزان‌ترند، معمولا در مراکز شهر و در مجاورت فروشگاه‌ها و رستوران‌ها قرار دارند و کیفیت ساختشان بهتر است؛ از طرفی هزینه تعمیر، نگهداری و نوسازی بیشتری دارند. 
  • خانه‌های جدید به فناوری‌های روز مثل سیستم‌های هشدار و ترموستات‌های هوشمند مجهز می‌شوند و بدون هزینه اضافه، سال‌ها مثل روز اول پس از اسباب کشی منزل باقی می‌مانند. این خانه‌ها معمولا در شهرک‌های خارج شهر ساخته می‌شوند که شاید از مدارس، مغازه ها، رستوران‌ها و سایر امکانات دورتر باشند و نسبت به خانه‌های قدیمی موجود در شهر، گران‌تر. 

۳. خرید خانه‌ای مطابق با سبک‌زندگی

خانه‌ای انتخاب کنید که مطابق با سبک زندگی شما باشد. اگر رانندگی بلد نیستید و قصد یادگرفتن هم ندارید، خانه شما باید در نزدیکی یک ایستگاه حمل‌و‌نقل عمومی باشد تا برای رفت‌و‌آمد به مشکل نخورید. بنشینید فکر کنید الان چه انتظاری از خانه دارید و ۵ سال بعد ممکن است چه انتظاراتی داشته باشید. بعد با توجه به اینها خانه‌ای انتخاب کنید که «ای کاش»‌های چند سال بعدتان را کمتر کند. 

۴. دقت و سرعت‌عمل در انتخاب خانه 

در این مرحله باید بین تمام خانه هایی که با بودجه، نیازها و خواسته‌های شما هم‌خوانی دارند، انتخاب کنید. از منطق و احساستان استفاده کنید و به مزیت‌ها و معایب این خانه‌ها فکر کنید. در عین حال زمان را هم در نظر بگیرید! عجله نکنید، اما آن‌قدر طول ندهید که خانه‌ها یکی‌یکی به مشتریان دیگر فروخته شوند. باید بتوانید بین اطمینان از مناسب‌بودن خانه و خرید آن قبل از دیگران، تعادل زمانی برقرار کنید. 

۵. تعیین انتظارات و خواسته‌ها 

موقع انتخاب خانه باید انتظارات‌تان را واضح و شفاف مشخص کنید. 

  • می‌خواهید خانه جدید حتما در نزدیکی یک مدرسه باشد؟ 
  • تعداد اتاق‌خواب‌ها برایتان مهم است؟ 
  • فضای‌سبز و پارکینگ شخصی می‌خواهید؟ 
  • خانه جدیدتان باید انباری داشته باشد؟ 
  • آنتن‌دهی خانه برایتان مهم است؟ 

همه اینها را به‌عنوان انتظارات‌تان فهرست کنید و هر بار موقع بازدید از خانه جدید، تیک آنها را بزنید. حتی می‌توانید برای هر مورد امتیازی در نظر بگیرید تا بعدا راحت‌تر بتوانید بین خانه‌ها انتخاب کنید. 

۶. واقع‌بینی درمورد انتظارات 

در مورد انتظاراتی که در مرحله قبل مشخص کرده‌اید، واقع‌بین باشید. اگر می‌بینید بودجه خانه رؤیایی خود را ندارید، ناگزیر باید دستی به لیست انتظارات‌تان بکشید و کمی تعدیلشان کنید. اگر اولین بار است که خانه می‌خرید و بودجه زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای خانه‌های ویلایی درندشت، سراغ آپارتمان‌های نقلی با امکانات محدودتر بروید. 

خانه‌های آپارتمانی ارزان‌ترند و برای پرکردن آنها اثاثیه کمتری لازم است. این یعنی زحمت بسته بندی لوازم منزل و حمل و نقل به خانه جدید هم به حداقل می‌رسد. البته اگر برای جابه‌جایی اقدام به رزرو آنلاین اثاث کشی خانه می‌کنید، این مورد برای شما دردسر چندانی ندارد. 

۷. پایبندی به خواسته‌ها 

اگر جست‌و‌جوها بی‌نتیجه بود و نتوانستید خانه موردنظرتان را پیدا کنید، از انتظارات‌تان کوتاه نیایید. این مواقع احتمالا احساس می‌کنید انتظارات‌تان بیش‌از‌حد سخت‌گیرانه است و خانه‌ای که مدنظر دارید، به‌ این زودی پیدا نمی‌شود. یادتان باشد این افکار فقط نتیجه خستگی است. کمی استراحت کنید و یک بار دیگر اهمیت انتظارات‌تان را پیش خود مرور کنید. ارزیابی مجدد اینها کمک می‌کند با انگیزه بیشتری به گشتن ادامه دهید. 

۸. انتخاب از میان گزینه‌های موجود 

تا اینجا توانسته‌اید بر اساس خواسته‌ها و انتظارات‌تان حداقل چند خانه به‌عنوان «گزینه مناسب» پیدا کنید. در این مرحله باید با محدودکردن گزینه‌های موجود، تصمیم آخر را بگیرید و یک مورد را انتخاب کنید. اما چطور؟ امتیازبندی انتظارات را یادتان هست؟ با بررسی این امتیازها درمی‌یابید کدام خانه بیشتر مطابق با خواسته‌های شماست. 

۹. تصور چیدمان خانه جدید 

Alt: چیدمان خانه جدید 

فرض کنید اثاث کشی منزل را به یک تیم اسباب کشی آنلاین سپرده‌اید و فرایند جابه‌جایی به پایان رسیده است. خانه انتخابی را چطور می‌چینید؟ 

با تمرکز روی دیوارها، سقف‌ها، پنجره‌ها و شکستگی‌های خانه، یک چیدمان ذهنی تصور کنید که مطابق سلیقه شما باشد. این‌طوری راحت‌تر می‌فهمید این خانه همان چیزی است که می‌خواستید یا نه.

۱۰. مدیریت بودجه 

ممکن است بارها برایتان پیش بیاید که خانه‌ای به دلتان بنشیند، اما قیمتش از کل بودجه شما بیشتر باشد. این مواقع چکار می‌کنید؟ وام می‌گیرید یا از دوست و آشنا قرض می‌کنید که به هر قیمتی خانه را بخرید؟ 

دست نگه دارید. به این فکر کنید که از عهده بازپرداخت وام و قرض برمی‌آیید؟ یادتان باشد بعد از خرید خانه کلی هزینه‌های غیرمنتظره در انتظار شماست.

۱۱. یافتن ایرادات احتمالی خانه 

اگر ایرادات و مشکلات خانه در روز بازدید محسوس نباشند، اصلا عجیب نیست. خود شما باید با نگاه موشکافانه ایرادات خانه را پیدا کنید: 

  • هر چیزی که تعمیر یا جایگزینی آن هزینه‌بر است را پیدا کنید. مطمئن شوید پنجره‌ها راحت باز و بسته می‌شوند، سیستم گرمایشی، سرمایشی و تهویه خوب کار می‌کند و سقف و دیوارهای خانه کاملا سالم است. 
  • زیر سینک ظرفشویی و توالت دنبال علائم نشت آب بگردید و هرگونه تغییر رنگ سقف و دیوارها را جدی بگیرید. تمام شیرهای آب را باز و بسته کنید و در صورت امکان نگاهی به لوله‌کشی خانه بیندازید. در خانه‌های ویلایی سری به زیرزمین بزنید و مطمئن شوید بوی کپک نمی‌دهد. 
  • تمام کلیدهای برق را امتحان کنید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید. 
  • خط تلفن را چک کنید و ببینید بوق آزاد دارد یا نه. سرعت اینترنت تلفن همراهتان را هم در فضای خانه تست کنید. 
  • به موقعیت پنجره‌ها و تعداد آن‌ها دقت کنید و مطمئن شوید خانه نورگیر است. 

۱۲. مشورت با اعضای خانواده 

از فرزندان خود نظر بخواهید و بگذارید سلیقه خود را اعمال کنند. خانه را به آنها نشان دهید و بپرسید مهم‌ترین انتظارات آنها چیست. چه چیزهایی نیاز دارند که خانه فعلی به آنها نمی‌دهد؟ همه کسانی که قرار است در این خانه زندگی کنند، حق دارند اظهارنظر کنند. اگر همسرتان خواسته‌های متفاوتی دارد، هرکدام فهرستی از انتظارات خود تهیه کنید و با هم روی برخی از آنها مصالحه کنید. خانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید رضایت همه اعضای خانواده را جلب کند. 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید