روش عایق کاری موتورخانه ها

روش عایق کاری موتورخانه ها

موتورخانه‌ها سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هستند که در فصل سرما، فضا را گرم و در فصل گرما، فضا را خنک نگه می‌دارند. سیستم موتورخانه معمولاً در یک اتاق جداگانه در ساختمان طراحی و نصب می‌شود. آن‌ها در بسیاری از ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های اداری، مسکونی و صنعتی قابلیت اجرا دارند. قطعاً برای فضاهای بزرگ از جمله بیمارستان‌ها و هتل‌ها باید در متراژ بالا، موتورخانه را راه‌اندازی کرد. برای اینکه یک موتورخانه کارایی بهتری داشته باشد، چندین راهکار وجود دارد. رسوب‌گیری قطعات، رنگ‌آمیزی و استفاده از ضدزنگ برای قطعات، سرویس کاری منظم و البته عایق‌کاری موتورخانه از جمله مواردی هستند که به بهره‌وری بیشتر موتورخانه کمک شایانی می‌کنند.

بهره‌وری بیشتر موتورخانه با عایق‌کاری

موتورخانه از قسمت‌های مختلفی از جمله فن کویل، رادیاتور، دیگ آب، تجهیزات تبادل گرما و سرما، انواع لوله، شیرآلات و سه‌راهی تشکیل شده است. هر یک از این قطعات می‌توانند با روش‌های مخصوص عایق‌بندی شوند تا عملکرد موتورخانه افزایش پیدا کند. امروزه عایق‌بندی‌ها در انواع مختلف عایق حرارتی، عایق رطوبتی و عایق صوتی انجام می‌شود. شما باید با توجه به نوع موتورخانه و الزاماتی که دارد، عایق‌بندی را تعیین کنید.

معمولاً اگر سیستم‌های موتورخانه با آلودگی صوتی همراه باشد، برای جلوگیری از انتشار سر و صدا می‌توان از عایق‌بندی صوتی استفاده کرد. همچنین این امکان وجود دارد که در فصل تابستان، با عبور آب سرد از لوله‌ها، قطرات آب روی لوله تشکیل و باعث چکه کردن روی تجهیزات شود، از این رو عایق‌های رطوبتی می‌توانند برای جلوگیری از ریزش آب انتخاب مناسبی باشند. از مهم‌ترین اهداف استفاده از عایق حرارتی، جلوگیری از اتلاف انرژی است. یک عایق مناسب باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا حرارت را از خود عبور ندهد. معمولاً اجرای این نوع عایق به دلیل صرفه‌جویی در انرژی و بهروری بالا برای بیشتر موتورخانه‌ها توصیه می‌شود.

انواع عایق‌کاری موتورخانه

از آنجا که در فضای موتورخانه‌ها یک فن برای گردش هوا در حال کار کردن است، باعث می‌شود اتلاف حرارتی در لوله‌ها رخ دهد. از این جهت تمام لوله‌ها و مبدل‌ها باید از عایق حرارتی استفاده کنند. با انجام این کار راندمان موتورخانه بسیار افزایش و هزینه سوخت کاهش پیدا می‌کند. همچنین برای موتورخانه‌هایی که در معرض هوای سرد یا گرم هستند، قطعاً عایق‌بندی حرارتی بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. معمولاً برای عایق‌بندی حرارتی از پشم شیشه و پشم سنگ استفاده می‌شود. البته امروزه از متریال‌های جدید همچون عایق‌های الاستومری و پلی یورتان نیز برای عایق‌کاری موتورخانه استفاده می‌شود.

عایق‌کاری-موتورخانه

  • عایق پشم شیشه

این عایق که یک عایق همه‌کاره محسوب می‌شود، به‌عنوان عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی، برای سیستم‌هایی که دمای آن‌ها بین ۲۵۰+ درجه سانتی‌گراد و ۵۰- درجه سانتی‌گراد هستند به خوبی قابل استفاده خواهد بود. این عایق‌ با بست به لوله متصل می‌شود. تنها تفاوتی که بین عایق پشم شیشه و پشم سنگ وجود دارد این است که هر یک برای محدوده دمایی مشخصی کاربرد دارند.

پشم شیشه در سه شکل رولی یا پتویی، تخته‌‌ای یا پانلی و لوله‌‌ای تولید و به‌فروش می‌رسد. چگالی‌های متنوع، وزن سبک، نصب آسان، کند سوزی و خاصیت آکوستیک تنها چند ویژگی این محصول است. می‌توان گفت وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالا باعث شده است این ماده کاربرد فراوانی داشته باشد.

  • عایق پشم سنگ

در میان انواع عایق معدنی، عایق پشم سنگ که از سنگ بازالت تهیه می‌شود، در برابر حرارت بالا، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و ضدآتش محسوب می‌شود. این محصول را می‌توانید در چگالی، ضخامت و متراژ مختلف تهیه کنید. قطعا با عایق‌کاری موتورخانه با پشم سنگ در طولانی مدت نیازی به تعویض عایق نخواهید داشت. این عایق سه کاره است و می‌توان به‌عنوان عایق حرارتی، عایق صوتی و عایق رطوبتی از آن استفاده کرد و در هر سه محیط گرم، سرد و مرطوب، این عایق کاربرد دارد.

  • عایق الاستومری

عایق-پلی-یورتان

عایق‌های الاستومری معمولاً از ضخامت ۶ میلی‌متر تا ۴۰ میلی‌متر قابل تهیه هستند. آن‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالا هستند و این ویژگی باعث می‌شود در خطوط لوله‌های آب گرم به‌راحتی استفاده شود. این عایق نسبت به سایر عایق‌ها از قیمت بالایی برخوردار است اما در مقابل پایداری بالایی دارد و در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم و جذب رطوبت پایینی دارد.

برای بسیاری از قطعات موتورخانه از جمله مبدل‌ها و لوله‌ها این عایق را می‌توانید در دو شکل لوله‌‌ای و ورقه‌‌ای، در سایز و ضخامت‌های متنوع خریداری کنید. این متریال برای سهولت در نصب به دو صورت ساده و چسبدار تولید می‌شود. عایق الاستومری امروزه توانسته به‌دلیل سطح بادوام، عدم جذب آلودگی و رطوبت، نسبت به پشم شیشه بسیار کاربردی‌تر باشد. این عایق نسل جدید، امروزه در بسیاری از صنایع از جمله موتورخانه‌ها بسیار کاربرد دارد.

  • عایق پلی یورتان

به دلیل عدم انتقال حرارت و خواص ضدآکوستیکی این متریال یکی از گزینه‌های مناسب برای عایق‌بندی موتورخانه است. این فوم کاربردی با گذشت زمان تغییر شکل نمی‌دهد و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. این عایق تا ۷۰ درصد می‌تواند در مصرف انرژی مؤثر واقع شود. با انتخاب این نوع عایق، عایق حرارتی، عایق صوتی و عایق رطوبتی را با هم اجرا خواهید کرد.

نکات مهم در انتخاب عایق مناسب

عایق‌کاری حرارتی با توجه به نوع سیستم‌های موتورخانه متفاوت هستند، در واقع دمای عملکرد سیستم، نوع عایق را مشخص می‌کند. از عوامل دیگری که باید به هنگام انتخاب عایق مناسب، در نظر بگیرید شرایط موتورخانه، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، آب و نور خورشید، نوسانات دمای محیط، محل قرارگیری موتورخانه در خارج یا داخل ساختمان است. از دیگر مزیت‌های عایق‌کاری موتورخانه می‌توان به جلوگیری از یخ زدن آب در لوله‌های موتورخانه‌هایی اشاره کرد که در فضای بیرون از ساختمان طراحی شده‌اند. این امکان وجود دارد تا در شرایط آب و هوای سرد، آب در لوله‌ها یخ بزند.

سخن پایانی

عایق‌کاری موتورخانه گرچه ساده به‌نظر می‌رسد، اما نحوه اجرای آن و انتخاب درست عایق باید به صورت تخصصی انجام شود. شرکت به فیکس، با کارشناسان مجرب در حوزه تأسیسات، در کنار شما است تا بهترین انتخاب را برای عایق‌کاری انجام دهید. پرسنلی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند دارای سال‌ها تجربه در زمینه طراحی، اجرا و خدمات نگهداری موتورخانه هستند. با مشاوره رایگان در مورد عایق‌کاری، اطلاعات مفیدی را کسب و برای اجرای عایق‌بندی موتورخانه از تکنسین‌های با تجربه این مجموعه کمک بگیرید. تمامی خدماتی که توسط این مجموعه ارائه می‌شود، دارای گارانتی هستند و در کنار ارائه خدمات موتورخانه، خدمات سردخانه و چیلر را نیز ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید