نمای ساختمان

همانطور که میدانید نمای ساختمان ها از گذشته تا به امروز بسیار تغییر کرده است،مثلا در گذشته برای ساختمان ها از نمای خاصی استفاده نمیکردند اما امروزه ساختمان ها نماهای مختلفی دارند که معروف ترین آنها عبارتند از: ایرانی،سنگی،رومی،کامپوزیت،ترکیبی،آجری و کلاسیک.

امروزه نمای ساختمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اولین چیزی که به چشم خریدار ساختمان یا ملاکان می آید نمای ساختمان است که این موضوع در خرید و فروش ساختمان تاثیر به سزایی دارد.

اگر خانه ای دارید که از قدیمی بودن آن خسته شده اید و توان تعویض آن را ندارید میتوانید با تعویض نمای بیرونی آن، آن را تغییر دهید.بنابراین در این مقاله زومیلا ما به بررسی انواع نمای ساختمان می‌پردازیم تا شما را در انتخاب نمای ساختمان برحسب سلیقه تان یاری رسانیم.

نمای رومی:

نماهای رومی یکی از شیکترین و جدیدترین نوع نماهای ساختمان در گذشته بوده اند، این نماها در سالهای دور مد بوده ولی کم کم نماهای دیگر مانند سنگ گرانیت جایگزین آن شد، در سالهای اخیر اللخصوص ۵ سال اخیر دوباره نمای رومی در ساختمانها را اجرا نمودند، و این نماها با متدی جدیدتر دوباره وارد بحث نماسازی ساختمان ها شدند و البته این ورود همراه با تغییر و تحولات بسیاری بود، که باعث زیباتر شدن بیش از پیش این نماها گردید.

این مطلب را از دست ندهید: نمای رومی، از قدیمی‌ترین سبک‌های طراحی نما

نمای ساختمان

سنگی و آجری

از مصالحی که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و هنوز هم تا حدودی طرفداران خود را دارند، سنگ و آجر است. نمای ساختمان دو طبقه سنگی و آجری دارای زیبایی خاص خودش است و برای اقلیم ها و محیط های مختلف مناسب است،از این نما بیشتر در خانه های قدیمی یا جاهای دیدنی که از گذشتگان به جا مانده است به چشم میخورد،اگر در شهرهایی مثل: همدان،اصفهان،شیراز،یزد،کرمان و تبریز سفر کنید و به تماشای جاهای دیدنی و قدیمی آنها بپردازید متوجه خواهید شد که نماهای آنها از سنگ و آجری است که از آن زمان به جا مانده است که البته بسیاری از آنها را مرمت نموده ند.

 

نمای ساختمان سنگی و آجری

این مطلب را از دست ندهید: تمیز کردن نمای ساختمان با بهترین و ساده‌ترین روش‌ها

سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت جزء مصالح بادوام ساختمانی محسوب میشود که در برابر نفوذ آب و اثر ضربه بسیار مقاومند و در محیط های صنعتی تحمل بالایی دارند.

ظاهرسنگ گرانیت به دلیل کار انجام شده برروی سطح نهایی آن ممکن است چکشی ، کلنگی ، تیشه ای یا صیقلی باشد .

زیباترین نمای سنگ گرانیت،حالت صیقلی بودن آن است که زیبایی رنگ و انعکاس کریستال های موجود در آن را نمایش می دهد .

سطح گرانیت بر اثر حرارت زیاد و تفاوت ضریب انبساط و انقباض به صورت سوخته نمایان است .

در ایران معادن بسیار زیادی وجود دارد که سنگ های گرانیت با رنگ های مختلف از آنها استخراج می شوند.

سنگ گرانیت به علت هزینه بسیار زیاد در استخراج ، برش و صیقل ، نسبتاً گران تر از بقیه سنگ ها میباشد،به همین دلیل بیشتر در نمای ساختمان های مهم و اداری به کار برده می شود،همچنین از این سنگ برای کف سازی ، پیاده روسازی و راه سازی نیز استفاده میشود.

نمای ساختمان سنگ گرانیت

مزایای نماهای سنگی:

عدم جذب گرد و غبار

مقاومت بالا در برابر رطوبت

تنوع در رنگ و جنس

نصب سریع و آسان

سهوت در تمیزکردن آن

 

نمای ساختمان سنگی

این مطلب را از دست ندهید: ویژگی‌های معماری مدرن برای ویلا

نمای شیشه ای:

با پیشرفت ماشین آلات در ساخت شیشه، کاربرد شیشه در نماهای مدرن ساختمانها به طور روز افزون افزایش یافته است به طوریکه نماهای تماما شیشه از دوران معماری مدرن به عنوان پوشش اصلی ساختمان ها به کار می رفتند،البته نماهای تماما شیشه دارای یک عیب بزرگ میباشند ،در آنها به علت ضریب هدایت حرارتی زیاد باعث مصرف زیاد انرژی جهت تأمین گرمایش و سرمایش می شوند و در مجموع باعث اتلاف انرژی می‌شوند.

نمای ساختمان شیشه ای

نمای چوبی:

در بسیاری از خانه های ویلایی و ویلاهای شمال، شاهد نماهای مختلف ساختمان های دو طبقه ویلایی هستیم،برخی از این خانه ها به صورت دوبلکس یا دوطبقه ساخته شده اند،نکته حائز اهمیتی که در نمای این ساختمان ها به چشم می آید، استفاده از سقف شیروانی و هم چنین مصالح چوب متفاوتی است که نمای بسیار جالب وزیبایی به ساختمان ویلا میدهد،عموما از چوب برای پله و نرده های چوبی،سقف، نمای چوبی و از فلز برای پوشش فلزی سقف شیبدار که در شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم میباشند و همچنین سبک و قابلیت نصب راحتی دارند، استفاده میشود .

نمای سیمانی:

امروزه نمای سیمان شسته شده یکی از پر طرفدارترین، مقاومترین و مستحکم ترین نماها است که در طرح ها ورنگ های مختلف قابل اجرا می باشد، استفاده از این ملات در نماسازی استحکام بنا را حفظ کرده و دوام و پایداری ساختمان را افزایش میدهد، در نتیجه سیمان باعث افزایش عمر ساختمان نیز می شود،از این نما بیشتر در خانه های روستایی شمالی استفاده میشود، اما به علت نداشتن خواص الاستیک ترک پذیر بوده همچنین به خاطر جذب گرد و غبار بعد از مدتی زیبایی خود را از دست می دهد.

از مزایای نمای سیمانی میتوان صرفه جویی در وقت و هزینه را نام برد.

نمای سرامیکی:

سرامیک پرسلانی یکی از زیرمجموعه ی سرامیک هاست،این نما را می توان در مجموعه یکی از مصالح نمای خشک و زیبا و با دوام قرار داد،این نما برای کاربردهای مختلفی به کار میرود که عبارتند از: تجاری،اداری، مسکونی و همچنین بخش های داخلی ساختمان، پایانه ها وایستگاه های مترو می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای نمای سرامیکی:

بهترین عایق رطوبتی

مقاومت در برابر یخ زدگی

ضد حریق بودن

نمای کامپوزیتی:

کامپوزیت یکی از مصالح ترکیبی، متشکل از دو لایه پوششی میباشد،نمای کامپوزیتی یک نمای مدرنیته و به روز است امکانات بی نظیر این نما طیف گسترده ای از راه حل های خلاقانه و زیبا را در اختیار معماران قرار داده است تا بتوانند طرح های ساختمانی زیبا وجدیدی را ارائه دهند،همچنین پنل های آلومینیوم کامپوزیت می توانند بدون آنکه مقاومت و استحکام خود را از دست بدهند،به اشکال مختلف تبدیل شوند.

مزایای نمای کامپوزیت:

مقاوم در برابر فرسایش

عایق صوتی و حرارتی

مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

نمای ساختمان

 

این مطلب را از دست ندهید: خرید ویلا لاکچری در شمال

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید