از مزایا و معایب پنجره های دوجداره اطلاع دارید؟!

مزایا و معایب پنجره های دوجداره

پنجره های دو جداره در دنیای امروز شناخته شده اند و اغلب افرادی که ساختمان سازی می کنند در پی استفاده از این نوع پنجره ها هستند. اما آیا شما از مزایا و معایب پنجره های دوجداره خبر دارید؟ آیا می دانید علت محبوبیت این نوع پنجره ها چیست؟ برای افزایش آگاهی درمورد این پنجره ها با زومیلا همراه باشید.

مزایا و معایب پنجره های دوجداره

ساخت و تولید پنجره‌های دوجداره تحول بزرگی را در صنعت ساختمان سازی به دنبال داشت. پنجره‌های دوجداره پس از ورود به بازار با قابلیت‎‌های منجصر به فرد خود توانستند بسیاری از نیازهای مردم را رفع کنند.

نصب پنجره‌های دوجداره بسیار راحت صورت می گیرد و از این نظر محبوبیت فراوانی نزد نصاب‌ها دارد.

در دنیای امروز که آلاینده‌های زیست‌محیطی و آلودگی‌های صوتی روز به روز در حال افزایش هستند و صرفه‌جویی در مصرف انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است، پنجره‌های دوجداره توانسته اند تمامی این موارد را پوشش دهند.

البته پنجره‌های دوجداره در کنار تمامی مزایای گفته شده، معایبی هم دارند، اما در نگاه کلی به جرات می‌توان گفت که مزایای آن‌ها از معایبشان بیشتر است. برای آگاهی بیشتر در مورد مزایا و معایب پنجره های دوجداره ، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای پنجره‌های دو جداره چیست؟

1- این پنجره ها ایمنی بسیار بالایی دارند. پنجره های دوجداره مجهز به پروفیل گالوانیزه هستند که این پروفیل سبب می‌شود پنجره در برابر تغیر شکل، مقاومت بالایی داشته باشد. علاوه بر این پنجره‌های دوجداره را می توان طوری ساخت که قفل روی آن نصب شود. با نصب قفل، قسمت متحرک پنجره به قسمت ثابت آن وصل می‌گردد و امنیت خانه را بالا می برد.

2- نصب این نوع پنجره ها بسیار ساده‌ و آسان است. برای نصب کردن پنجره های دوجداره به متخصص نیازی نیست و یک فرد بدون تخصص هم می‌تواند پنجره را به خوبی در جای خودش نصب کند. در این میان بحث ایمنی نباید فراموش شود و در نصب پنجره نباید بی‌دقتی صورت گیرد. بهترین نصاب برای پنجره‌ دو جداره شخصی است که ابتدا محل نصب پنجره را معین کند و پس از بررسی تمام جوانب، با دقت فراوان پنجره را در جایش نصب کند.

مزایا و معایب پنجره های دوجداره

3- پنجره‌های دو جداره که در بازار به فروش می رسند، ظاهری بسیار زیبا دارند. ظاهر زیبا و سطح هموار این پنجره ها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

4- از دیگر مزایایی که باید ذکر کنیم این است که پنجره های دو جداره از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. با گذر زمان رنگ این پنجره‌ها از بین نمی رود و نیازی به رنگ‌آمیزی مجدد آن ها نیست. این نوع پنجره های با دوام دچار فرسایش، زنگ‌زدگی، ساییدگی و… نمی‌شوند.

علاوه بر موارد گفته شده باید بگوییم که به‌راحتی با یک پارچه تمیز می‌شوند و نیازی نیست از مواد شوینده خاصی استفاده شود. البته یادتان باشد در شستن این پنجره ها هرگز از مواد پاک کننده ای مانند وایتکس استفاده نکنید چون باعث واکنش‌های شیمیایی خطرناکی می‌شود که این واکنش ها می توانند برای سلامتی شما بسیار مضر و خطرناک باشند.

5- پنجره‌های دو جداره برای شهرهای شلوغ و افرادی که از این شلوغی کلافه شده اند، فرشته نجات می باشد. چون در ساخت پنجره‌های دوجداره upvc از مواد pvc که عایق صوت هستند، استفاده شده است و به همین دلیل می‌توانند تا ۸۰ % از ورود صدا به درون خانه جلوگیری کنند. هر چه ضخامت پنجره‌ها بیشتر شود صدای کم‌تری به داخل خانه شما نفوذ پیدا می‌کند.

6- نام دیگر پنجره دوجداره، پنجره سبز می باشد و در جلوگیری از اتلاف انرژی نقش موثری را ایفا می کند. پنجره‌های upvc برعکس پنجره‌های آلمینیومی رسانا نیستند. رسانا نبودن پنجره های دو جداره مانع انتقال حرارت می‌شود و ثابت ماندن دمای خانه را برای ساکنین به ارمغان می آورد. تثبیت هوای داخل ساختمان توسط پنجره های دو جداره با پنجره‌های چوبی، فلزی و آلمینیومی اصلا قابل مقایسه نیست.

7- هدف از ساخت و تولید پنجره‌های دوجداره فقط مبارزه با آلودگی صوتی و عایق حرارتی نیست بلکه هدف دیگری هم در نظر گرفته شده است و آن جلوگیری از ورود آلاینده‌های خارجی موجود در هوای بیرون از خانه می باشد. پس اگر در شهری که آلودگی‌ هوای شدیدی دارد زندگی می کنید، به شما پیشنهاد می کنیم برای حفظ سلامتی خود و خانواده از پنجره های دو جداره استفاده کنید.

معایب پنجره‌های دوجداره

اگر تصمیم به خرید پنجره دو جداره برای منزلتان دارید، لازم است با معایب آن نیز آشنا شوید.

از مشکلات پنجره دو جداره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- پنجره‌های UPVC نسبت به پنجره‌های آلومینیومی، مقاومت و توان کششی پایینی دارند. در صورتی که این نوع پنجره ها با پروفیل گالوانیزه تقویتی محکم نشده باشند، در برابر شرایط خاص آب‌ و هوایی مقاومتی ندارند. پس در هنگام خرید پنجره های دو جداره، حتما وضعیت گالوانیزه تقویتی پنجره‌ها را از فروشنده جویا شوید.

از نکات بسیار مهم در زمان خرید پنجره‌ های دوجداره برای خانه، توجه به کیفیت مواد اولیه به کار رفته در هنگام ساخت پنجره است.

2- از نکات بسیار مهم در زمان خرید پنجره‌ های دوجداره برای خانه، توجه به کیفیت مواد اولیه به کار رفته در هنگام ساخت پنجره است. در صورتی که مواد اولیه این نوع پنجره ها از مواد بی کیفیت مانند مواد بازیافتی و زائد تهیه ‌شده باشد، باگذشت زمان سبب تغییر رنگ آن‌ها می شود و پنجره های زرد رنگ و کدر نمای خانه شما را زشت جلوه می دهد.

3- اگر از گالوانیزه ناقص یا پروفیل در تولید پنجره های دو جداره استفاده شده باشد، این پنجره ها بعد از نصب دچار تغییر شکل خواهند شد و کج می‌شوند. در صورتی که این اتفاق برای پنجره های شما رخ دهد، هیچ‌گونه تعمیری برای آن پیدا نخواهید کرد و باید آن را دور اندازید.

توصیه در مورد خرید پنجره های دوجداره

اگر می خواهید به مشکلات گفته شده در بالا گرفتار نشوید، ما برای شما توصیه مفیدی داریم:

برای جلوگیری از بروز مشکلات لازم است سفارشات خود را برای تهیه پنجره‌‌های دو جداره به یک سازنده معتبر و باسابقه خوب بسپارید.

اگر قصد دارید پنجره‌ها را آماده بخرید بهتر است خودتان مسئول خرید باشید و این کار را به شخص دیگری مانند پیمانکارتان نسپارید. چون تجربه ثابت کرده بعضی از پیمانکاران برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی در برخی موارد مثل سفارش در و پنجره‌ سهل‌انگاری می‌کنند و برای کاهش در هزینه ها جنس نامرغوبی تهیه می کنند.

نکته ای که ذکر آن لازم و ضروری به نظر می رسد این است که به هیچ عنوان از در و پنجره‌های دوجداره ای که دست‌ دوم هستند، استفاده نکنید. چون بیشتر این پنجره ها به ‌جز نمای زیبایی که دارند، هیچ ‌یک از مزیت‌های پنجره‌های دوجداره را ندارند و در آینده ای نزدیک شما را با دردسر رو به رو می کنند.

جمع بندی

به طور خلاصه می توان مزایا و معایب پنجره های دوجداره را به صورت زیر بیان کرد:

  • سادگی نصب
  • ایمنی بالا
  • زیبایی
  • دوام بالا
  • کنترل آلودگی صوتی
  • عایق حرارتی
  • جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آب

با وجود تمام نکات مثبت بالا، اما اگر از پنجره ای که مواد اولیه ساخت آن مرغوب نبوده اند، استفاده کنید، با مشکل مواجه خواهید شد.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله انواع قرنیز در ساختمان را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید