جلوگیری از اتلاف گرما در فصول سرد با ساده‌ترین راهکارها

جلوگیری از اتلاف گرما

جلوگیری از اتلاف گرما در فصل های سرد سال یکی از مهم‌ترین دغدغه های خانواده‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها هستند که در فصل های پاییز و زمستان از مبلغ بالای قبض‌ گاز منزلشان شکایت دارند. گروهی دیگر از خانواده ها هم هستند که می گویند از هر سیستم گرمایشی استفاده می کنند منزلشان گرم نمی‌شود. به نظر شما ایراد کار کجاست؟ آیا راهی برای حفظ گرمای خانه وجود دارد؟ آیا راهی برای جلوگیری از هدر رفتن گرما در فصول سرد سال وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات با زومیلا همراه باشید.

چگونگی جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها

در فصل های سرد سال گرم کردن و گرم نگهداشتن خانه یک موضوع مهم تلقی می شود. افراد همیشه در پی پیدا کردن راه هایی برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای خانه هستند که به این وسیله هم خانه خود را گرم نگه دارند و هم هزینه اضافی برای قبوض برق و گاز پرداخت نکنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با راه های جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا 10 نکته اساسی را به شما گوشزد کنیم.

کاهش اتلاف گرما در خانه

1- سیستم گرمایشی مناسب کدام است؟

مهم ترین عامل در میزان مصرف انرژی انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب برای خانه است. این سیستم گرمایشی باید با توجه به شرایط خانه و آب و هوای محل زندگی انتخاب شود.

این مسئله را با ارائه مثالی بهتر توضیح می دهیم:

مثلا شومینه دارای بازدهی انرژی کمی می باشد چون بیشتر گرمای تولید شده توسط آن از طریق دودکش بیرون می رود و نمی تواند خانه را خیلی گرم کند اما بخاری گازی با این که یک سیستم قدیمی است دارای بازده انرژی بالایی است و گرمایی که تولید می کند صرف گرم کردن خانه می شود.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید و واحد شما روی پارکینگ قرار گرفته، در این صورت زیر خانه تان خالی است. شما به طور حتم در فصل های سرد سال با مشکل رو به رو خواهید شد چون خانه شما نسبت به سایر طبقات بیشتر سرد می شود و باید برای گرم کردن خانه فکری اساسی کنید.

جلوگیری از اتلاف گرما

در خانه‌های قرار گرفته روی پارکینگ به علت عبور و مرور هوای سرد در زیر ساختمان، کف خانه سرد می‌ شود و برای رهایی از این مشکل، افزایش درجه بخاری یا شوفاژ راهکار مناسبی نیست.

در خانه‌هایی با این شرایط باید از سیستم‌های گرمایش از کف استفاده شود. با استفاده از این گونه سیستم ها با صرف انرژی کمتری به نتیجه‌ دلخواه خود خواهید رسید.

پس انتخاب سیستم گرمایشی مناسب با خانه می‌تواند در کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف گرما موثر باشد.

2- استفاده بهینه از نور و انرژی خورشید

اگر آفتاب به درون خانه شما می تابد بهتر است در روزهایی که هوا آفتابی است پرده‌های منزلتان را کنار بزنید و از گرما و نور خورشید استفاده کنید.

استفاده درست از انرژی خورشید در کاهش مصرف انرژی در خانه نقش پررنگی دارد.

نور خورشید علاوه بر اینکه خانه را گرم می کند و از مصرف بیش از حد برق جلوگیری می کند، به زندگی طراوت بخشیده و باعث کاهش افسردگی در افراد می شود.

همچنین نور خورشید ضدعفونی‌کننده است و می تواند میکروب‌های خانه را از بین ببرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، اشعه خورشید ویتامین دی دارد و قرار گرفتن مقابل نور، به تامین این ویتامین در بدن کمک می کند.

حواستان باشد در روزهای ابری کنار زدن پرده‌ها نتیجه برعکس دارد و مصرف انرژی‌ در خانه را بالا می‌برد.

در کل پرده ها نقش عایق را دارند و باعث حبس شدن گرما در خانه می شوند. می دانیم که هرچه پرده‌های منزلمان کلفت‌تر باشند بیشتر عایق گرما هستند و خانه گرم تر می شود.

3- از گرمای آشپزخانه هم استفاده کنید

در آشپزخانه غذا تهیه می شود و بیشتر غذاها هم احتیاج به پخته شدن دارند. این پخته شدن از طریق گرما حاصل می شود. پیشنهاد ما این است که از گرمای تولید شده برای تهیه غذا استفاده بهینه کنید مثلا اگر از فر برای پخت و پز استفاده کردید پس از پایان کار دستگاه را خاموش کرده و در آن را باز بگذارید. با این کار باعث می شوید تا فر در حین سرد شدن گرمای خود را به محیط خانه هم تزریق کند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که وقتی در آشپزخانه مشغول پخت غذا هستید درجه وسیله گرم کننده خانه را کم کنید، زیرا فعالیت کنار اجاق گاز دمای بدن شما را بالا برده و خود به خود گرم می شوید.

4- دودکش شومینه و کانال کولر راه های فرار گرما

امروزه شومینه ها چون ظاهر زیبایی دارنددربسیاری از خانه ها از آن ها استفاده می شود. اما اگر از شومینه منزلتان استفاده نمی‌کنید به یاد داشته باشید که حتما راه دودکش آن را ببندید و از داخل مسدود کنید. در این صورت گرمای خانه هدر نمی رود. برای مسدود کردن راه دودکش می توانید از عایق‌های پشمی، پشم شیشه‌ای و بالن‌های مخصوصی استفاده کنید.

ولی به خاطر داشته باشید که اگر خواستید بعدا شومینه را روشن کنید، قبل از انجام هر کاری این عایق‌ها را از درون دودکش بیرون بیاورید تا راه آن باز شود.

کانال‌ کولر نیز یکی دیگر از مواردی است که هوای گرم خانه از آنجا بیرون می رود و هوای سرد به درون خانه نفوذ می کند. با شروع فصل سرما دریچه‌های کولر را ببندید و برای اطمینان هم می‌توانید جلوی دریچه‌ها را با یک لایه پلاستیک بپوشانید.

5- پنجره‌های دوجداره برای جلوگیری از اتلاف گرما

پنجره‌های دوجداره روشی مدرن برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی درون خانه است که این روزها عده زیادی از آن استفاده می کنند.

این پنجره‌ها از دو یا سه لایه شیشه ساخته شده‌اند که بین هر دو لایه شیشه گاز یا هوا وجود دارد و به همین دلیل گرما نمی‌تواند راحت از یک طرف پنجره به طرف دیگر منتقل شود.

جلوگیری از اتلاف گرما

پنجره‌های دوجداره علاوه بر این که عایق گرما هستند، عایق صدا نیز بوده و از رد وبدل شدن صدا هم جلوگیری می کنند.

برای اینکه پنجره های خانه را با پنجره های دوجداره عوض کنیم، هزینه بالایی باید پرداخت کنیم، اما میزان صرفه‌جویی انرژی به وسیله این پنجره ها در طولانی مدت، هزینه اولیه آن را جبران کند.

6- به شوفاژها و رادیاتورها توجه کنید

در صورتی که وسیله گرمایشی خانه شما شوفاژ و رادیاتور است باید اطراف آن را خلوت نگه دارید.

اگر وسایل بزرگ مانند مبل را در نزدیکی شوفاژ بگذارید به مرور زمان این وسایل گرمای تولید شده توسط شوفاژ را جذب خود کرده می‌کنند و نمی گذارند منزل شما گرم شود.

برخی از افراد در دکوراسیون خانه از شوفاژ استفاده می کنند و وسایل تزئینی روی آن قرار می دهند ما به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان روی شوفاژ وسیله‌ای نگذارید.

بهتر است کمی بالاتر از شوفاژ یک قفسه‌ تعبیه کنید تا گرمایی که به سمت بالا می‌رود را دوباره به پایین برگرداند. این ترفند به گرم نگه داشتن خانه خیلی کمک می کند.

7- درزهای در و پنجره دزد ناقلای گرما

درزها و شکاف های در و پنجره از نقاطی در خانه هستند که گرما از طریق آن ها از خانه خارج می شود. استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اما اگر باز هم احساس کردید درزی وجود دارد که از آن گرما هدر می رود حتما به کمک درزگیرهای مخصوص یا یک تکه پارچه‌ آن را بپوشانید.

8- برای جلوگیری از اتلاف گرما از ترموستات استفاده کنید

درست نیست که شما وسایل گرمایشی خانه را در تمام شبانه روز روشن بگذارید که کار کنند. از طرفی شب‌ها هم نمی‌توانید چند مرتبه یکبار از خواب بیدار شوید تا وسایل گرمایشی را روشن خاموش کنید.

در این جا شما می توانید از یک ترموستات یا تایمر کمک بگیرید. 

هنگام تنظیم کردن درجه ترموستات باید مراقب باشید که درجه را بیش از حد بالا یا پایین تنظیم نکنید.

به شما توصیه می کنیم برای خانه‌های مسکونی درجه ترموستات موتورخانه حدود 68 درجه سانتی‌گراد باشد.

اگر از بخاری یا سیستم گرمایش هوشمند در منزلتان استفاده می کنید پیشنهاد می کنیم دمای قطع گرمایش را روی 20 درجه سانتی‌گراد بگذارید.

جلوگیری از اتلاف گرما

9- پوشیدن لباس های گرم و کلفت

بیشتر مردم ایرانی عادت کرده اند در سرما درجه حرارت وسایل گرمایشی خانه خود را بالا ببرند و در منزلشان لباس‌های نازک و خنک بپوشند و از این وضعیت لذت ببرند. بعضی افراد در این عمل زیاده روی کرده و گاهی آن‌قدر خانه را گرم می‌کنند که از شدت گرما مجبور به بازکردن پنجره‌ها می شوند.

باید بگوییم که متاسفانه این‌ها عادت های بسیار اشتباهی است و منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود.

لازم است به جای افزایش حرارت خانه و پوشیدن لباس های نازک، دمای خانه را در حد معمولی نگه داشت و اهالی خانه از لباس های گرم تر و کلفت تر استفاده کنند.

پوشیدن جوراب در خانه به گرم نگه داشتن بدن در سرما کمک شایانی می کند.

10- سرویس کردن وسایل گرمایشی

وسایل خانه بعد از آن که مدتی از کار کردن آن ها بگذرد به تعمیر و سرویس احتیاج پیدا می کنند. با سرویس وسایل، ایراداتی که در اثر استهلاک در آن‌ها ایجاد شده، رفع می شوند.

سیستم‌های گرمایشی خانه هم از جمله وسایلی هستند که به سرویس نیاز دارند. به یاد داشته باشید پیش از رسیدن فصل سرما موتورخانه، بخاری، شوفاژ، رادیاتور و دیگر سیستم‌های گرمایشی که در منزلتان دارید را بررسی کنید تا اگر نیاز به تعمیر دارند، در اسرع وقت به آن ها رسیدگی شود.

مثلا اگر هوا داخل لوله‌های رادیاتور محبوس شود باعث می شود بازدهی شوفاژ کم شود، اما با یک هواگیری ساده می‌توان این مشکل را حل کرد و از اتلاف انرژی گرمایی در خانه جلوگیری کرد.

هدر رفتن انرژی یعنی چه

جمع بندی راه‌های جلوگیری از اتلاف گرما

  1. حفظ انرژی گرمایی و جلوگیری از اتلاف گرمای خانه در پاییز و زمستان یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها می باشد.
  2. انتخاب سیستم گرمایشی مناسب با موقعیت خانه و محل زندگی نقش مهمی در حفظ انرژی گرمایی خانه دارد.
  3. برای کاهش مصرف انرژی در فصول سرد باید از نور و انرژی خورشید به صورت بهینه و به درستی استفاده شود.
  4. برای حفظ انرژی گرمایی خانه راه هایی مانند بستن دریچه کولر و بستن دودکش شومینه پیشنهاد می گردد.
  5. اطراف شوفاژ نباید وسایل بزرگ گذاشت، چون گرما را جذب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خانه گرم شود.
  6. پنجره‌های دوجداره عایق صدا و گرما بوده و می‌توانند در جلوگیری از هدر رفتن گرما نقش اساسی ایفا کنند.
  7. سیستم‌های گرمایشی باید مرتب سرویس شوند چون این کار بازدهی این دستگاه‌ها را افزایش می دهد.
  8. پوشیدن لباس گرم بهتر از افزایش درجه وسایل گرمایشی می باشد.

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله نکاتی که باید درباره شومینه گازی بدانید! را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

3 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید