چگونگی استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی

استعلام سند مالکیت با کد ملی

حتما تا به حال نام استعلام به گوشتان خورده است. آیا می دانید استعلام چیست؟ در صورتی که بخواهید مطمئن شوید خانه یا خودرو به نامتان است یا اگر بخواهید بدانید که آیا ملک یا خودرویی به نام شما زده شده است یا نه باید استعلام بگیرید. استعلام معاملات به چند روش ممکن است که یکی از این روش ها استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی است. برای آشنایی با این روش و قوانین و مقررات آن با زومیلا همراه باشید.

استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی

گاهی ممکن است برای شما پیش بیاید که بخواهید ثابت کنید ملکی به نام شما سند خورده است. برای این کار لازم است استعلام بگیرید تا به راحتی بتوانید مالکیت خود را روی ملک را به دیگران اثبات کنید.

در این صورت لازم است به سازمان ثبت مراجعه کنید و با دادن شماره ملی خود استعلام بگیرید. اما این کار قوانین و مقررات خاص خود را دارد که در ادامه آن ها را به شما گوشزد می کنیم.

چگونه سند ملک را استعلام کنیم

برای استعلام سند کافیست خود شخص به سازمان ثبت مراجعه کند و با دادن شماره ملی خود از به نام بودن یا نبودن ملک به نام خودش آگاه شود.

در این جا ذکر این نکته بسیار ضروری است که به شما بگوییم به هیچ عنوان نمی توانید با شماره ملی فرد دیگری استعلام بگیرید. یعنی شما نمی توانید برای استعلام این که چه ملک هایی به نام همسر یا پدرتان هست، به سازمان ثبت مراجعه کنید. چون این کار طبیعتا حق شما نیست و سازمان ثبت هم هیچ پاسخی به شما نخواهد داد مگر این که وکیل قانونی مالک یا با حکم قضایی و داشتن دلایلی خاص اقدام به این عمل کنید.

دریافت شناسه یکتای استعلام ملک

این مطلب را از دست ندهید: هر آنچه باید در مورد طرح اقدام ملی مسکن بدانید

قوانین اداره ثبت اسناد

اداره ثبت اسناد حریم خصوصی افراد را حفظ می کند و اطلاعات شخصی هر فرد را تحت هیچ عنوانی در اختیار شخص دیگری قرار نمی دهد حتی اگر نزدیک ترین بستگان باشند. فقط در صورتی که حکم قضایی وجود داشته باشد این کارها ممکن است انجام شوند.

برای اطلاع از اینکه چه املاکی به نام شما ثبت شده است باید با همراه داشتن کارت شناسایی به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا استعلام سند مالکیت با کد ملی برای شما انجام شود.

تفاوت استعلام سند ملک با استعلام معاملات

استعلامات معامله‌های انجام شده به دو روش زیر امکان پذیر است:

  1. استعلام با استفاده از کد ملی طرف قرارداد
  2. استعلام با استفاده از کد رهگیری قرارداد 

شما می توانید به سادگی استعلام معامله ها را به صورت آنلاین دریافت کنید. اما باید بدانید که این استعلام با استعلام سند ملکی متفاوت است.

استعلام کردن از سند ملکی جزو اطلاعات خصوصی یک فرد محسوب می شود و فقط با مراجعه حضوری به خود فرد داده می شود ولی در مورد قراردادها، با داشتن کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری قرارداد به آسانی می توانید به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری استعلام بگیرید.

چه استعلاماتی را می توان بصورت آنلاین گرفت؟

خیلی از استعلامات هستند که باید به صورت حضوری و قانونی توسط خود شخصی که صاحب سند است، انجام شود. در این میان استعلاماتی دیگری هستند که می توان آن ها را از سایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت آنلاین دریافت کرد. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

1- تصدیق اسناد و اوراق اسناد رسمی: برای این استعلام، فرمی در سایت سازمان ثبت اسناد کشور گذاشته شده است. از طریق سایت سازمان ثبت می توانید با وارد کردن شناسه سند و رمز تصدیق، اصالت داشتن اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی را پیگیری کنید.

2- پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک: همچنین از طریق سایت سازمان ثبت اسناد می توانید فرم پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک را دریافت کنید. این استعلام برای آن است که آخرین وضعیت ملک را تعیین کنید. شما می توانید با وارد کردن شناسه یکتای استعلام که 18 رقم دارد این استعلام را به صورت آنلاین دریافت کنید.

3- استعلام ممنوع الخروجی: با داشتن اطلاعات مورد نیاز سایت می توانید از این مورد آگاه شوید.

4- استعلام شناسه ملی: می توانید از طریق سایت سازمان ثبت اسناد کشور این شناسه را استعلام بگیرید.

استعلام سند مالکیت با کد ملی

این مطلب را از دست ندهید: قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان

استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی

جهت استعلام سند مالکیت خودرو میتوانید به سامانه saipacorp.com مراجعه کنید.

سوالات متداول

1- میخواهم بدانم آیا به نام من سندی ثبت شده است یا نه؟

جواب: به یک دفترخانه مراجعه کنید. کد ملی خودتان را ارائه دهید تا از سازمان ثبت استعلام شود.

2- آیا می توانم با شماره ملی همسرم بفهمم چه ملک هایی به نامش سند خورده است؟

جواب: خیر، این امکان برای شما وجود ندارد و فقط خود ایشان حق استعلام این مورد را دارند.

این مطلب را از دست ندهید: راهنمای قدم به قدم مراحل تأسیس آژانس املاک

 

توصیه مهم

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین ذکر شده در متن در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود پیش از اقدام به استعلام به مراجع ذیربط قانونی مراجعه کنید.

27 نظرات

  1. سلام. در ثبت نام مسکن ملی فرم ج برای من قرمز شده است. یعنی از سال 84 تا این سال بنده از وام مسکن استفاده کردم یا ملک یا زمینی به نام بنده خرید و فروش شده است. در صورتی که بنده هیچ ملکی خرید و فروش نکردم و وامی به عنوان مسکن دریافت نکردم. از بانک مسکن استعلام گرفتم هیچ وامی به نام من ثبت نشده است.
    روش استعلام برای خرید و فروش ملک یا زمین (از سال 84 به بعد ) به نام بنده چگونه است؟
    شک دارم شخصی به نام من به صورت پنهانی خرید و فروش انجام داده باشد.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. بشدت این موضوع برام مهمه.

  2. سلام در دفتر خانه آپارتمان خریدیم و سند با پست را با پست می‌فرستند. مشکل اینجاست که منزل نبودیم. و دفتر خانه کد رهگیری نداره. حالا برای دریافت کد رهگیری مرسوله سند از کجا بگیریم که سندمان را دریافت کنیم با تشکر

  3. با سلام
    بنده یه آپارتمان خریده ام و از بنگاه کد رهگیری گرفتم ، ولی کد پستی با کد رهگیری مطابقت نداره ولی سایر مشخصات بیعنامه هوگراو دار با مشخصات سند اعم از شماره اصلی و فرعی و متراژ و .. با سند همخوانی دارد. وقتی علت این عدم تطابق و از بنگاه پرسیدم در جواب گفتش که کد پستی در اداره پست با کد پستی در ثبت مغایرت داره. ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید

  4. سلام، بنده یک ملکی معمامله کردم و قلنامه نوشتم.

    میخواستم بدونم که آیا میشه با استفاده از قلنامه استعلام گرفت و مطمن شد که سند به نام کیست؟

    • سلام دوست عزیز به سایتی که در قسمت استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی توضیح داده ایم مراجعه کنید

  5. سلام ازطرف مادرم وکالت نامه محضری دارم میتونم از جانب مادرم شماره ملی مادربزرگم ثبت اسناد برم استعلام بگیرم مادربزرگم فوت شده ودایی ادعا بر مالکیت میکنه

  6. سلام شناسه یکتای ملک در اسناد جدید به خوبی قابل رویت است سند مالکیت اینجانب مربوط به سال 95 هست چگون شناسه یکتا را پیدا کنم ذکر نشده آیا همان بارکد پایین است یا خیر خواهشا واضخ توضیح دهید ممنون

  7. سلام. طبق مقاله شما به اداره ثبت اسناد و املاک جهت گرفتن استعلام سند ملکی با کد ملی مراحعه کردم. ولی در جواب من گفتن که به هیچ عنوان امکان انجام این کار نیست و فقط در جواب نامه دادگاه استعلام انجام میشه. لطفا راهنمایی کنید و اگر منبع قانونی و بخشنامه ای در اختیار دارید به اشتراک بگذارید. تشکر.

    • سلام دوست عزیز
      همانطور که میدانید اداره ثبت حریم خصوصی افراد را حفظ میکند و اطلاعات شخصی آن ها را در اختیار دیگران قرار نمیدهد،حتی نزدیک ترین بستگانشان؛ و این یک امر کاملا طبیعی و قانونی است و تنها در صورتی که حکم قضایی داشته باشید این کار انجام خواهد شد. برای اطلاع از اینکه چه املاکی به نام شما ثبت شده اند، باید با همراه داشتن کارت شناسایی خودتان به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا آن ها برایتان از ثبت استعلام بگیرند.
      موفق باشید

      • سلام
        طبق نظر شما به چند دفتر اسنادرسمی مراجعه کردم و درخواست استعلام املاک رو دادم. همگی دفاتر اسناد رسمی در جواب گفتند که این کار در حوزه اختیاراتشان نیست و باید از اداره ثبت پیگیر کارم باشم. در واقع نه اداره ثبت استعلام گرفت و نه دفاتر اسناد رسمی. لطفا راهنمایی کنید.

  8. سلام ، سند ملك من امروز از طريق پست بدستم رسيده منتها بطور واضح پاكت پستيش قبلا باز شده ضمنا اون پاكتي نيست كه در دفتر خونه با خط خودم نشانيش رو نوشتم و شماره تماسم رو نوشتم ! چكار بايد بكنم ؟ جريان چي بوده؟ حالا از كجا ميشه فهميد كه سند اصل هست ؟!

  9. سلام د
    در دهه 60 یک زمین خریده بودیم و این زمین خریداری شده به صورت فیش بوده میدونستیم در یکی از شهرک ها بوده و قطعه زمین مشخص نبوده چون هنوز قطعه بندی این زمین های ملکی انجام نشده بوده حالا الان فیش هم در دسترس نیست میخواستم بپرسم قابل پیگیری هست اگر کسی اطلاعی داره ممنون میشم راهنمایی بکنید

    • این مرحله از دریافت پروانه کسب مشاوران املاک شامل موارد زیر می شود:

      1-سند مالکیت و یا اجاره‌ نامه رسمی که به نام خود متقاضی باشد، باید ارائه شود.
      2-در صورتی که متقاضی اجاره نامه رسمی نداشته باشد، اجاره ‌نامه عادی (با گرفتن تعهد محضری) به‌ نام متقاضی کفایت می کند.
      3-مبایعه ‌نامه به نام متقاضی دریافت پروانه کسب مشاوران املاک باید ارائه شود.
      4-حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره، گرفته شود.
      5-ارائه رسید پرداخت اجاره‌ بهای معتبر
      6-ارائه قرارداد اجاره محل

    • اول لازم است در سامانه‌ ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به عنوان یک مشاور املاک مجاز، ثبت‌نام کنید.
      بعد از آن که ثبت نام انجام شد با ورود به سامانه و وارد کردن اطلاعات، این کار میسر می‌شود.
      توصیه می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از جزئیات «فرم ثبت نام مشاورین سایت املاک کشور» را مطالعه کنید.

    • کلمه مشاع یعنی شریک بودن و منظور از سند مشاعی سندی است که ملک بین چند نفر تقسیم‌شده باشد؛ در این صورت مالک سند چند نفر خواهند بود. درحالی‌که مالکیت شش‌دانگ تنها بر عهده فرد صاحب سند می‌باشد.

    • در صورتی که هنگام معامله تمایل داشتید، کد رهگیری املاک از طریق sms برای شما ارسال شود و شما آن را دریافت کنید باید ابتدا در سامانه پیام کوتاه آن ثبت نام بفرمایید. برای این کار باید قبل از ثبت قرارداد در بنگاه معاملاتی عدد ۱ را به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰ ارسال کنید.

    • دوست عزیز با شماره ملی فرد دیگری نمی توانید استعلام بگیرید. سازمان ثبت هیچ پاسخی به شما نخواهد داد مگر این که وکیل قانونی مالک یا با حکم قضایی و داشتن دلایلی خاص اقدام به این عمل کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید