قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان

امروزه به دلیل نا آگاهی مردم در زمینه قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان، جمعیت زیادی از افراد خریدار و یا فروشنده، شکایت زیادی از معامله خود دارند و خیلی از این شکایت ها حتی ممکن است به اختلافات قضایی و دادگاهی برسد. و لازم باشد که از طریق قانون و مراجع قضایی پیگیری شود. همه می دانیم که یکی از بزرگترین معاملات زندگی هر شخصی ، معامله ی خرید و فروش املاک است. که باید برای موفقیت خود در این نوع معاملات از قوانین و نکات حقوقی خرید و فروش املاک اطلاع داشته باشیم. در موارد زیر به نکاتی در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان به صورت تیتر وار اشاره می کنیم که برای هر شخص خریدار یا فروشنده ملک، بسیار حائز اهمیت است.

قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان

 

1- مالک خانه را بشناسید:

هر فروشنده ی خانه دو حالت دارد یا مالک اصلی است یا وکالت نامه یی تحت عنوان مالک بودن را دارد. پس باید شما مطمئن شوید که این فرد فروشنده است یا وکالت نامه یی دارد که بتواند ملک را به فروش برساند. بعد از مطمئن شدن در زمینه مالک بودن شخص، هویت فردی شخص را با کارت شناسایی وی بشناسید.

2- ممنوع المعامله نبودن مالک:

اگر مالکی 1: به سن قانونی نرسیده باشد 2: از طرف قانون، به دلایل قضایی ممنوع المعامله شود 3: سلامت روانی نداشته و از سمت پزشک روان شناس تاییدیه ممنوع المعامله داشته باشد. نمی تواند به عنوان یک مالک، ملک خود را به فروش برساند.

3- ملک باید آزاد شود:

یکی دیگر از قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان این است که مطمئن شوید ملک در وثیقه یا گرو شخص و جایی نباشد و یا اگر هنوز در رهن است، از این موضوع خبردار شوید.

4- کد پستی ملک را بخواهید:

با دانستن کد پستی یک ملک می توانید اطلاعات مکانی و همچنین شرایط ثبت مبایعه نامه را بدانید، یعنی با دادن کد پستی به دفاتر اسناد رسمی می توانید از حقیقی بودن ملک و ثبت شدن ملک خبردار شوید.

5- مشاور املاک باید دارای پروانه کسب باشد:

فراموش نکنید به بنگاه یا همان آژانس املاکی که مراجعه می کنید تا معامله تان را انجام دهید، باید دارای پروانه کسب و همچنین کد رهگیری باشند تا بتوانید معامله خود را بدون دردسر انجام دهید.

6- حتما برای ثبت ملک در دفتر اسناد حضور رسانید:

شاید برایتان جالب باشد دانستن این نکته که اگر زمان مقرری در قرارداد خود تنظیم نموده و به اسناد رسمی اطلاع داده شده که در این تاریخ مقرر، هم خریدار هم فروشنده ملک برای ثبت ملک به دفتر مراجعه می کنند و بنا به هر دلیلی نتوانند حضور خود را برسانند از طرف دفتر اسناد رسمی، جریمه نقدی شده و گاهی این جریمه نقدی می تواند ضرر مالی زیادی به خریدار یا فروشنده ملک برساند.

7- از اصل بودن وکالت نامه مطمئن شوید!

ممکن است شخصی با ارائه یک وکالت نامه ی دروغین و جعلی، قصد فریب شما که خریدار هستید را داشته باشد. پس در آژانس املاک زیر نظر مشاورین املاک ماهر و زبده حتما این موضوع را پیگیری کنید که مهر و امضای شخص دارای وکالت نامه اصل باشد تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

8- عقد قرارداد با حضور یک وکیل:

هنگام عقد قرار داد برای اطلاع کامل از شرایط حقوقی و پایمال نشدن حقوق و امتیازات خریدار، بهتر است از یک وکیل برای انجام امورات حقوقی کمک گرفت.

9- تمامی شرایط و امتیازات ملک در قرارداد ذکر شود:

ملکی که شما برای خرید انتخاب می کنید، باید از سوی خریدار، تمامی امکانات و شرایطی که در ملک موردنظر موجود و قابل ارائه دادن است باید ذکر شود. مثلا اگر امتیازات آب- برق- گاز- تلفن و … مشترک یا جدا است ذکر شود.

10- مراقب مدارک شناسایی خود باشید:

از جا گذاشتن مدارک شناسایی خود در بنگاه و یا نزد خریدار خودداری نمایید تا از سوء استفاده هایی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنید. مثلا ممکن است شما از معامله و در کل خرید ملک منصرف شده باشید اما خریدار با جعل مدارک شما، قراردادی تنظیم کند که حاکم بر این است که شما مالک ملک شده اید.

با دانستن این دسته از قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان، می توانید به نکات حائز اهمیتی در زمینه قوانین معاملات ملکی پی ببرید.

3 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید