اطلاعات کاربردی از مشخصات فنی ورق استیل 304

اطلاعات-کاربردی-از-مشخصات-فنی-ورق-استیل-304

ورق استیل 304 یک فولاد زنگ نزن آستینتی است، که با اعمال تغییرات در میزان کروم و کربن از ورق استیل 302 به دست می‌آید و این ورق در دسته فولادهای 300 قرار دارد. سطح کربن پایین در این آلیاژ باعث مقاومت آن در برابر خوردگی بین دانه‌ای می‌شود و همچنین رسوب کاربید کروم ناشی از عملیات جوشکاری را کاهش می‌دهد. در این مقاله در نظر داریم بنابر اعلام رسمی تدبیر تجارت فولاد در مورد ویژگی‌های ورق استیل 304 اطلاعات مختصر و مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

 

مشخصات فنی ورق استیل 304

مشخصات فنی ورق استیل 304 براساس استانداردهای مشخص موجود تعیین می‌شود. برای تعیین مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴ سه استاندارد کلی وجود دارد که عبارتند از:

  • استاندارد ASTM A240

این استاندارد توسط انجمن تست مواد آمریکا تهیه و تنظیم شده است.

  • استاندارد ASTM A666

این استاندارد به روش‌های حرارت دهی و سرد کردن فولادهای ضد زنگ آستنیتی برای کاربرد ورق استیل ۳۰۴ توجه کرده است.

  • استاندارد AMS 5513

مجموعه اطلاعات جامع از دستورالعمل‌ها که توسط مهندسین خودروساز و برای آلیاژهای کاربردی در صنایع هوا و فضا تهیه و تدوین شده است.

ترکیبات شیمیایی ورق استیل 304

ماده اصلی سازنده در ورق استیل 304 کروم است، البته از این جهت که وجود ورق استیل به تنهایی برای ساخت ورق استیل 304 کافیست در ساخت این ورق از نیکل، فسفر، کربن، سیلیسیم، نیتروژن، سولفور و منگنز استفاده شده است که هر کدام در ساختار آلیاژ نقش مهمی دارند.

 

خواص فیزیکی ورق استیل 304

در حالت کلی کاربردهای کمی وجود دارد که خواص فیزیکی برای انتخاب ورق استیل از اهمیت بالایی برخوردار باشند. اما با این حال تعیین خواص فیزیکی برای کاربرد ورق استیل مهم است. ورق استیل 304 با توجه به زمینه آستنیتی خواص غیر مغناطیسی دارد و تحت تاثیر محیط مغناطیسی نیست، از این روی به این آلیاژ ورق استیل نگیر می‌گویند. میزان ضریب هدایت حرارتی در ورق استیل 304 بسیار پایین می‌باشد و همچنین انبساط حرارتی این ورق بالا که باعث ایجاد ایراداتی در ظاهر ورق می‌شود.

 

خواص مکانیکی ورق استیل 304

در جدول پایین خصوصیات مکانیکی ورق استیل 304 آورده شده است.

ورق استحکام کششی (حداقل) استحکام تسلیمی (حداقل) ازدیاد طول

(حداقل)

سختی (حداکثر)
ورق استیل 304 ۵۱۵ مگاپاسکال ۲۰۵ مگاپاسکال ۴۰ درصد ۲۰۱ برینکل

 

نحوه تولید و ساخت ورق استیل 304

پس از جمع‌آوری و آماده‌سازی مواد خام شروع به فرایند تولید ورق استیل 304 می‌کنیم. در ابتدا مواد خام موجود را ذوب می‌کنیم، این فرایند ۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از یک کوره الکترونیکی برای این کار استفاده می‌کنیم. در مرحله بعد که به کربن‌زدایی معروف است کربن اضافی را با وارد کردن مواد ذوب شده در سیستم خلا اکسیژن-دی کربوریزاسیون و یا سیستم آرگون اکسیژن-دی کربوریزاسیون حذف می‌کنند.

این مرحله تعیین میکند که بسته به میزان حذف کربن موجود در آلیاژ چه نوع آلیاژی ساخته می‌شود، مثلا با آلیاژهای کم کربن چون ورق استیل 304 در این مرحله ساخته می‌شوند. این مرحله روی استحکام کششی و تعیین محصول نهایی موثر است. مرحله بعدی یعنی هم زدن در راستای تنظیم نهایی کیفیت محصول صورت می‌گیرد. در این مرحله مواد ذوب شده برای تنظیم میزان مواد توزیع، تنظیم یا حذف برخی مواد هم زده می‌شوند. هدف این مرحله این است که یک محصول با کیفیت و یک دست ایجاد شود. تا تمام نیازهای کاربران را برآورده کند.

سپس نوبت به فرم دادن به فلز می‌رسد، هنگامی که فلز شروع به سرد شدن می‌کند. شروع به عمل فرم دهی با نورد داغ می‌کنند. در این مرحله دمای فولاد بیش از کریستال شدن است و نورد داغ باعث زمختی و زبر شدن استیل می‌گردد که برای تولید فلز شمشال و شمشه کاربرد دارد.

در مرحله پنجم نوبت به آنیل کردن می‌رسد، هدف از این مرحله کاهش تنش‌های داخلی و تغییر و اصلاح خواص مکانیکی استیل، اول آنیل کردن یعنی تغییر خواص شیمیایی و شکل‌پذیری آلیاژ صورت گیرد که در ابتدا حرارت داده شود و سپس تحت شرایط خاص سرد شود.

در این مرحله به فلز شکل می‎‌دهند، پس از اتمام آنیلینگ، استنلس استیل از یکسری مراحل شکل و فرم دهی عبور می‌کند تا محصول نهایی جهت کاربری‌های مختلف به دست آید. که این در مرحله با توجه به محصول نهایی از دستگاه‌های لیزری، پانچ سی ان اس یا با استفاده از قیچی‌های بزرگ به صورت مکانیکی جهت شکل دادن به استیل استفاده می‌شود. و در آخر در صورت نیاز از سنگ‌زنی برای برداشتن ناخالصی‌ها از روی محصول و ایجاد سطح صاف‌تر در محصول استفاده می‌شود.

قیمت و خرید ورق استیل 304

ورق استیل 304 یک محصول وارداتی است و با توجه به تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز تعیین قیمت دقیق ورق استیل ممکن نیست. شما می‌توانید جهت خرید انواع ورق استیل از جمله ورق استیل 304 به سایت تدبیر تجارت فولاد مراجعه کنید.

2 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید