هزینه برقی کردن دوچرخه چقدر است؟

اگر به دنبال دوستی با طبیعت و محیط‌ زیست هستید، باید برای رفت و آمدهای خود به سراغ دوچرخه بروید اما از آنجایی که استفاده از این وسیله نیاز به تحرک و فعالیت زیاد دارد و کمی سخت است، عده کمتری از افراد ترجیح می‌دهند از این وسیله برای رفت و آمدهای هر روزه‌شان استفاده کنند.

اما نگران نباشید چراکه این مشکل با خرید یک دوچرخه برقی حل خواهد شد. از آنجایی که قیمت دوچرخه برقی ممکن است برایتان زیاد باشید می‌توانید با هزینه کم‌تر دوچرخه قدیمی خود را برقی کنید. در این مطلب قصد دارم هزینه این کار را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید یا قصد انجام این کار را دارید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

هزینه تبدیل دوچرخه معمولی به دوچرخه برقی چقدر است؟

مهم‌ترین چیزی که باید برای تبدیل دوچرخه عادی به برقی تهیه کنید، کیت است. قیمت کیت دوچرخه برقی بسته به امکانات و برند آن از 8 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 40 میلیون تومان ادامه دارد . شما براساس بودجه و نیاز خود می‌توانید در این رنج قیمت یک گزینه مناسب برای خود پیدا کنید.

مهم‌ترین فاکتوری که روی قیمت کیت تاثیر می‌گذارد، موتوری است که در آن قرار گرفته است. طبیعتا هرچقدر موتور باکیفیت‌تری درون کیت باشد، قیمت آن بیشتر است. فاکتور تاثیرگذار بعدی روی قیمت هدفتان از خرید دوچرخه است. مثلا برخی از کیت‌ها برای زمین‌های ناهموار مناسب هستند و برخی دیگر روی سرعت تمرکز دارند و بنابراین برای جاده‌های آسفالت مناسب هستند.

برای تبدیل دوچرخه خود به دوچرخه برقی، به جز کیت باید یک باتری هم تهیه کنید زیرا معمولا باتری جزو اجزا کیت‌ها نیست. مهم‌ترین فاکتوری که باید هنگام خرید باتری بدان توجه کنید، ظرفیت و ولتاژ آن است. این ولتاژ باید در محدوده 12 تا 72 ولت باشد اما هرچه که این ولتاژ بیشتر باشد قدرت و سرعت دوچرخه هم بیشتر می‌شود.

اگر یک دوچرخه با سرعت پایین برای زمین‌های صاف می‌خواهید، باتری با ولتاژ 12 تا 24 ولت بگیرید. ظرفیت باتری هم که با وات ساعت یا آمپر ساعت اندازه‌گیری می‌شود، محدوده باتری را مشخص می‌کند. بیشتر باتری‌ها 10 آمپر ساعت هستند اما هر چقدر که این آمپر بیشتر شود، زمان بیشتری را می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید. قیمت باتری دوچرخه برقی هم براساس برند ظرفیت و ولتاژ متفاوت است.

ارزش خرید کیت‌های دوچرخه برقی

همانطورکه بالاتر هم به رنج قیمتی کیت‌های دوچرخه برقی اشاره کردیم، کیت‌ها اصلا ارزان نیستند و شما باید میلیون‌ها پول هزینه خرید یکی از آنها کنید. قیمت باتری را هم باید به این هزینه اضافه کرد. اما اگر بخواهیم این هزینه را با قیمت یک دوچرخه برقی مقایسه کنیم، باید بگوییم دوچرخه برقی قیمت بسیار بیشتری دارد و بنابراین خرید کیت به‌صرفه‌تر است.

حتی اگر فرایند برقی کردن دوچرخه را به مکانیک بسپارید باز هم قیمتش کمتر در می‌آید. اما در نهایت در پاسخ به این سؤال که آیا خرید کیت دوچرخه برقی کار به صرفه‌ای است یا نه، بستگی به نظر خودتان و قیمت تمام شده کیت و باتری دارد.

مراحل تبدیل دوچرخه معمولی به دوچرخه الکتریکی

اگر این را بدانید که همه دوچرخه‌های برقی همان دوچرخه‌های معمولی هستند که به یک موتور و یک باتری مجهز شده‌اند، ساخت یک دوچرخه برقی به دست خودتان کار آسانی می‌شود. با یاد گرفتن چند ترفند کوچک می‌توانید خودتان به‌راحتی باتری و موتور را به دوچرخه عادی‌تان اضافه کنید و یک دوچرخه برقی داشته باشید.

بنابراین زمانی که کیت و باتری را تهیه کردید، باید به سراغ تهیه لوازم مورد نیازتان برای تبدیل بروید و سپس برای برقی کردن دوچرخه مراحل زیر را دنبال کنید:

·      ابتدا باید براکت‌های پایین، پدال‌ها و میل‌لنگ‌ها را جدا کنید. برای دوچرخه برقی به این قطعات نیازی نیست.

·      در مرحله بعدی با کمک پنج پیج، باید زنجیر را روی دوچرخه قرار دهید و آن را محکم نمایید. این پیچ‌ها را می‌توانید در کیتی که قبلا خریده‌اید پیدا کنید. پیچ‌ها را باید روی دوچرخه خود به محافظ زنجیر پیچ کنید.

·      ابتدا موتور را تست کرده و مطمئن شوید که درست کار می‌کند و سپس آن را روی براکت پایین نصب کنید.

·      گام بعدی اتصال سنسور است. ابتدا سنسور سرعت را روی پایه زنجیری محکم کنید.

·      سپس باتری را روی دوچرخه نصب کنید و با استفاده از یک کلید که در کیت است، آن را روی بدنه قفل نمایید.

·      در مرحله آخر هم باید سیستم را آزمایش کنید و مطمئن شوید نمایشگر درست کار می‌کند. وقتی مطمئن شدید که همه چیز سر جای خودش است، پیچ‌ها را محکم کنید.

خطرات کیت‌های تبدیل دوچرخه برقی

تبدیل یک دوچرخه عادی به دوچرخه برقی و استفاده از کیت ممکن است خطراتی داشته باشد. برخی از این خطرات به شرح زیر است:

·      دوچرخه معمولی که به برقی تبدیل می‌شود، تحمل وزن اضافه را ندارد.

·      نمی‌توان با این دوچرخه‌ها با سرعت بالایی دوچرخه‌سواری کرد.

·      اجزای این دوچرخه شکننده هستند و اگر فشار بیش از حد به آن وارد کنید ممکن است، بشکنند.

·      عملکرد باتری در دراز مدت ممکن است خراب شود. خصوصا اگر آن را در جای درستی قفل نکرده باشید و یا آن را بیش از حد در معرض نور خورشید قرار دهید.

خرید کیت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دوچرخه قدیمی خود وابستگی عاطفی دارید، اگر نمی‌توانید برای خرید یک دوچرخه برقی هزینه کنید، اگر دوست دارید خودتان دوچرخه خود را شخصی‌سازی کنید. خرید یک کیت و یک باتری و تبدیل دوچرخه قدیمی‌تان به دوچرخه برقی بهترین انتخاب است. اما در صورتی که دوچرخه عادی ندارید و یا می‌توانید پول بیشتری برای خرید دوچرخه هزینه کنید؛ بهتر است به سراغ خرید دوچرخه برقی از یک برند خوب بروید. برای هر کدام از این روش ها می توانید به مراکز فروش و یا برقی کردن دوچرخه بروید در این مراکز میتوانید انواع دوچرخه های برقی را مشاهده و خرید کنید و در ضمن نیز میتوانید با خرید کیت های دوچرخه برقی دوچرخه خود را به برقی تبدیل کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید