همه چیز درباره قوانین عقب نشینی ساختمان

قوانین عقب نشینی ساختمان

گاهی پیش می آید برای زیباسازی شهر، طرح های جدیدی از سوی شهرداری ارائه می شود. تعریض خیابان ها و معابر شهری یکی از همین طرح ها است. در تعریض معابر برای نوسازی، ممکن است کل یا قسمتی از ملک شما در طرح قرار بگیرد و لازم باشد آن را به شهرداری واگذار کنید. در این جا سوالاتی برای شما پیش می آید که آیا مالک می تواند ملک خود را در اختیار شهرداری قرار ندهد؟ حق و حقوق مالک در برابر تحویل ملکش به شهرداری چیست؟ مالک چگونه متوجه شود ملکش در طرح نوسازی قرار دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است قوانین عقب نشینی ساختمان را بدانید. پس برای افزایش اطلاعات خود با زومیلا همراه باشید.

قوانین عقب نشینی ساختمان چیست؟

مدتی یک بار شهرداری ها برای اصلاح رفت و آمد اقدام به تعریض خیابان ها می‌کنند و گاهی در این طرح ها لازم است تعدادی از بناها تخریب شوند. این تخریب یا به معنای تخریب کامل ساختمان بوده یا تخریب قسمتی از ساختمان و عقب نشینی آن کافی است.

این عقب نشینی گاهی مالکان ساختمان را دچار مشکل می کند. مثلا زمانی که شخصی ملکی را خریداری می کند و پس از مدتی متوجه می شود آن ملک در طرح نوسازی و تعریض معابر قرار دارد، دچار خسارت شده و ضرر مالی می کند. سوال اینجاست که آیا راهی برای اطلاع پیدا کردن از وضعیت ملک در مورد وضعیت عقب نشینی ساختمان وجود دارد. با ما همراه باشید تا با زبانی ساده جزئیات کامل در مورد قوانین عقب نشینی ساختمان را برای شما شرح دهیم.

قوانین مربوط به عقب نشینی ساختمان هنگام اجرای طرح‌ شهرداری

نخستین و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که طبق قانون، شهرداری مجاز است طرح تعریض کردن معابر را هر طور که صلاح می داند انجام دهد. پس همه افرادی که ملکشان در طرح قرار گرفته، موظف هستند با شهرداری همکاری کنند و ملک را در اختیار قرار دهند. هیچ گونه توجیهی در این زمینه برای ندادن ملک به شهرداری پذیرفته نیست.

برای پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از عقب نشینی ساختمانتان، به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- وقتی شهرداری برای اجرای طرح‌های عمرانی، ملکی را از صاحبش بگیرد یا به ملکی خسارت وارد کند، طبق قانون موظف به پرداخت خسارت می شود.

  • اگر خسارت به اعیان یا همان ساختمان وارد شود، میزان خسارت توسط کارشناسان متخصص ارزیابی شده و مبلغی که شهرداری باید به عنوان خسارت پرداخت کند، مشخص می شود.
  • اگر خسارت به عرصه یا همان زمین وارد شود یعنی شهرداری کل یا بخشی از زمین را از مالکش بگیرد، ارزش زمین به قیمت یک سال قبل از ارزیابی محاسبه شده و به این مبلغ شش درصد اضافه می کنند. اما اگر مبلغ به دست آمده از قیمت واقعی ملک در زمان کنونی بیشتر شود، ملاک تعیین مبلغ خسارت، همان قیمت کنونی در زمان ارزیابی، می باشد.

پس از تعیین شدن مبلغ جریمه، شهرداری موظف است خسارت را به مالک پرداخت کند.

2- شهرداری برای مالکانی که با اجرای طرح ها همکاری می‌کنند مزایایی در نظر می گیرد.

  • گاهی برای ملکی که قسمتی از آن دچار تخریب شده، هنگام بازسازی جواز تراکم بیش از حد مجاز منطقه صادر می شود.
  • گاهی نیز ممکن است برای بعضی از املاک تخفیف‌های مالیاتی از سوی شهرداری اعمال شود.

مطالبه خسارت از شهرداریها بابت عقب نشینی

در صورتی که فردی قبل از اجرای طرح‌ تعریض خیابان اقدام و پیش از دستور شهرداری اقدام به تخریب یا بازسازی ساختمان خود کند، شهرداری موظف نیست مبلغ بهای ملک را به مالک پرداخت کند.

در این صورت چون مالک به میل خود اقدام به تخریب کرده نمی تواند مطالبه خسارت از شهرداری بابت عقب نشینی داشته باشد. همچنین تسهیلات تراکم و تخفیف مالیاتی نیز شامل این ساختمان نمی شود. البته چون مالک اقدامی داوطلبانه انجام داده ممکن است تسهیلاتی برایش در نظر گرفته شود.

اگر می خواهید تراکم اضافه برای ملک خود بگیرید پیشنهاد می کنیم منتظر دریافت دستور شهرداری برای تخریب بمانید و پس از گرفتن دستور اقدام به تخریب و بازسازی کنید.

قوانین عقب نشینی ساختمان

قوانین عقب نشینی ساختمان در زمان نوسازی

زمانی که تصمیم بگیرید ساختمان خود را بازسازی کنید مراجعه به شهرداری برای دریافت پروانه ساخت لازم است. حین گرفتن پروانه ممکن است با دستور عقب نشینی برای ملک خود مواجه شوید. اگر تصمیم به تعریض خیابان محله شما گرفته شده باشد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده، شما موظف هستید در هنگام بازسازی میزان عقب نشینی را رعایت کنید.

دانستن نکات زیر در مورد عقب نشینی ساختمان هنگام نوسازی ملک ضروری است:

  1. زمان مراجعه به شهرداری برای گرفتن پروانه ساخت، میزان عقب‌نشینی ملک را به صورت دقیق دریافت کنید.
  2. هنگام ساخت و ساز، میزان عقب نشینی حتما باید رعایت شود.
  3. اگر محدوده عقب نشینی را به صورت دقیق رعایت نکنید بعد از اتمام ساخت با مشکلات بسیاری رو به رو می شوید.
  4. اگر تخلفی در مورد عقب‌نشینی ملک رخ دهد، گواهی پایان کار از سوی شهرداری صادر نخواهد شد.
  5. شهرداری از نظر قانون مالک کوچه‌ها و معابر شهری است. پس اگر محدوده عقب نشینی را رعایت نکنید در واقع به املاک شهرداری تجاوز کرده‌اید.
  6. شهرداری می‌تواند ملکی که حدود عقب‌نشینی را رعایت نکرده تخریب کند یا جریمه‌ای برای مالک در نظر بگیرد.

چگونه از طرح عقب‌نشینی ساختمان آگاه شویم؟

پیش از آن که شهرداری اقدام به اجرای طرح تعریض معابر کند، مالکان ساختمان هایی که لازم است عقب نشینی کنند را از راه های زیر مطلع می کند:

  • اطلاعات طرح تعریض معابر و نوسازی با چاپ شدن در نشریات به عموم مردم  اعلام می‌گردد.
  • به همه مالکانی که ملک آن‌ها در محدوده طرح نوسازی قرار گرفته، از سوی شهرداری نامه‌ فرستاده می شود. در این نامه جزئیات طرح برای مالک شرح داده خواهد شد.
  • مأموران شهرداری گاهی به محل رفته و به صورت حضوری مالکان را در جریان اجرای طرح قرار می دهند.

نکنه مهمی که حتما پیش از خرید یک ملک باید در نظر داشته باشید این است که به شهرداری منطقه مراجعه کرده و اطلاعات لازم در مورد وضعیت عقب نشینی آن را کسب کنید.

نتیجه گیری

  1. اگر ملکی در محدوده طرح تعریض خیابان واقع شود، مالک آن موظف است با شهرداری همکاری کند.
  2. خسارتی که در طرح عقب نشینی به ساختمان وارد شود توسط کارشناسان بررسی شده و شهرداری باید خسارت را به مالک پرداخت کند.
  3. گاهی شهرداری تسهیلاتی مانند مجوز تراکم اضافه یا تخفیف‌های مالیاتی را به مالکانی که با اجرای طرح همکاری می کنند، ارائه می کند.
  4. اگر قبل از دستور شهرداری برای تخریب، اقدام به بازسازی ساختمان خود کنید، شهرداری وظیفه پرداخت خسارت به شما را ندارد.
  5. اگر هنگام بازسازی ساختمان، شهرداری دستور عقب‌نشینی ساختمان را بدهد، مالک موظف است این دستور را رعایت کند.
  6. در صورتی که محدوده عقب نشینی توسط مالک رعایت نشود منجر به تخریب ملک یا تعیین جریمه برای مالک خواهد شد.

توصیه مهم:

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین عقب نشینی ساختمان که در متن ذکر شد، در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود هنگام عقب نشینی ساختمان به مراجع ذیربط قانونی مراجعه شود.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید به مقاله قوانین بازسازی کردن ساختمان مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

4 نظرات

  1. آیا با داشتن سند رسمی ملک وفوت مالک اصلی .که یکی ازعروس ها سند رسمی گرفته در زمانی که ملک در طرح واقع نبوده و بفیه سند عادی و قباله عادی
    بدلیل عدم انتقال بموجب واقع بودن در طرح در زمان مهریه نمودن یا خرید از پدر.
    خسارت پرداختی قسمت تخریبی به تمام مالکان تعلق می گیرد یا کل اسناد عادی شامل انحصار وراثت می شود و حق عروس ها ضایع می شود و فقط از باقی مانده ملک سهم دارند؟

  2. آیا با داشتن سند رسمی ملک وفوت مالک اصلی .که یکی ازعروس ها سند رسمی گرفته در زمانی که ملک در طرح واقع نبوده و بفیه سند عادی و قباله عادی
    بدلیل عدم انتقال بموجب واقع بودن در طرح در زمان مهریه نمودن یا خرید از پدر.
    خسارت پرداختی قسمت تخریبی به تمام مالکان تعلق می گیرد یا کل اسناد عادی شامل انحصار وراثت می شود و حق عروس ها ضایع می شود و فقط از باقی مانده ملک سهم دارند؟قانونی در این خصوص وجود دارد؟

  3. سلام . شهرداری که پروانه ساخت چهار طبقه برای ماصادره کرده الانم مادر اجرای ساختمان در طبقه سوم هستیم حالا مانع ادامه ساخت و ساز ما میشن علتش هم اینه که ساختمان ما در محدوده میراث فرهنگی که لازم بذکر میباشد که این ارگان هم مجوز ساخت چهارطبقه از سطح رو دقیق برای ما نوشتن ولی به ارتفاعش اشاره نکردن ولی تو پروانه شهرداری ارتفاع ما در پیلوت ۲.۴۰ هستش الان ما ۴ متر پیلوت ساختیم که حالا میگن باید تخریب شه این حق رو دارن یا ن

    • سلام دوست عزیز با توجه به خطای پیش امده برای عدم هماهنگی با سازمان میراث و چک نکردن محدودیت ارتفاع ادعای اون ها برای تخریب منطقیع از سمت خودشون اما پیشنهاد میدیم این قضیه رو در شهرداری و از طریق کمیسیون ماده 100 پیگیری کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید