انواع چیلر ساختمان به طور کامل

انواع-چیلر-ساختمان-به-طور-کامل

چیلر قلب سیستم سرمایشی ساختمان است. در ساختمان هایی که از سیستم چیلر برای سرمایش آن استفاده می شود، چیلر مرکز ایجاد سرمایش برای ساختمان است. البته که چیلر تنها برای ساختمان نیست و کاربردهای صنعتی نیز دارد.

تعمیر چیلر از جمله اقدامات فنی مهندسی است که هر گروهی توانایی انجام آن را نداشته و انجام درست آن نیازمند گروهی متخصص و حرفه ای است.

چیلر و کاربرد آن

چیلر نقش ایجاد کننده آب خنک را دارد. چیلر آب را خنک کرده و این آب خنک ایجاد شده از طریق لوله و به کمک پمپ ها به داخل ساختمان هدایت شده و از طریق فن کویل باد سرد ایجاد می کند.

از این دستگاه هم در مصارف صنعتی و هم برای سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود. شاید برایتان سؤال شود که منظور از مصارف صنعتی چیست؟ در جواب این سؤال باید گفت برای حفظ دمای ابزارآلات و دستگاه‌ها هنگام مکانیزم از چیلرها استفاده می‌کنند. چیلر معمولا در زیرزمین یا در پشت بام نصب می‌شوند . بیشترین نقش را در سرمای ساختمان در فصول گرم دارد.

در داخل سیستم خود چیلر از ماده مبرد استفاده می شود که این ماده مبرد در فازهای گاز و مایع در این سیستم به گردش در آمده و باعث خروج گرما از سیستم و تبدیل آن به سرما می شود و به کمک این گاز دمای آب پایین آمده و گرمای اضافی به محیط دفع می گردد.

انواع چیلر بر اساس ساختار

به طور کلی چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم بندی می‌شوند و برای سرمایش، چیلر جذبی از انرژی حرارتی و چیلر جذبی به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می‌شود. معمولا چیلرهای ساختمانی از نوع تراکمی هستند و نوع جذبی نیز در برخی ساختمان ها استفاده می شود اما نسبت به چیلر های تراکمی کاربرد کمتری دارند. همچنین چیلر ها بر اساس نوع کندانسور برای دفع حرارت به محیط به دو نوع چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک تقسیم می شوند. چیلر هوا خنک معمولا بر روی بام یا حیاط نصب شده در صورتی که چیلر آب خنک در موتورخانه نصب می‌شود.

اما به صورت کلی چیلر ها به دو نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می شوند.

انواع-چیلر-بر-اساس-ساختار

چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی از متداول‌ترین انواع چیلرهای ساختمانی هستند. معمولا از این نوع چیلرها در ساختمان استفاده می‌کنند. چیلرهای تراکمی خود به دو نوع هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی می‌شوند. این چیلرها هرکدام وظیفه تامین سرمای مورد نیاز ساختمان را بر عهده دارند. چیلرهای تراکمی مجهز به کمپرسور هستند. عملکرد نوع تراکمی این گونه است که کندانسور ابتدا گاز را به حالت متراکم درآورده و سپس آن را به سمت کندانسور هدایت می‌کند تا گاز را به حالت مایع تبدیل می‌کند.

بعد از اینکه مایع وارد اپراتور شده، باعث کاهش فشار محیط و سپس باعث تبخیر مایع شده و به دنبال این تبخیر، هوای خنک ایجاد می‌شود. اپراتور و کندانسور هر کدام به طور جداگانه شامل آب گرم و آب سرد هستند. در این بابت نباید نگرانی وجود داشته باشد. کندانسور و اپراتور تنهای راه ارتباطی با ماده مبرد است. چیلرهای تراکمی خود بر اساس کمپرسورها به چهار نوع اصلی تقسیم می‌شود و این چهار نوع عبارتند از:

  • اسکرال یا حلزونی
  • سانتریفیوژ
  • پیستونی ( ضربه‌ای یا رفت و برگشتی)
  • اسکرو یا مارپیچی

چیلر-تراکمی

چیلر اسکرو (مارپیچی)

در این نوع چیلر از آب به عنوان ماده مبرد استفاده می‌شود. در نوع چیلر آب خنک اسکرو کار چیلر این است که ماده مبرد آب را باید به فازهای مختلفی برساند در واقع اسم این نوع، چیلر تراکمی خنک شونده با آب است. چیلر آب خنک اسکرو از دو محور یا یک محور مارپیچی تشکیل شده است، این محورها با چرخش تدریجی خود ماده مبرد را متراکم کرده و باعث خنک کردن محیط می‌شود.

منظور از چیلر آب خنک اسکرو این است که قسمت کندانسور چیلر توسط آب، خنک می‌شود. در این وسیله آب به وسیله ابزاری به نام برج خنک کننده خنک می‌شود. بعد از چیلر آب خنک اسکرو حال نوبت به چیلر هوا خنک اسکرو می‌رسد. وظیفه این دستگاه همانند چیلرهای دیگر این است که آب را سرد گرده و سپس در بخش‌های دیگر ساختمان پمپاژ کند. این مدل هم همانند مدل آبی دارای یک و دو محور هست.

در چیلر هوا خنک، هوا کندانسور را خنک می‌کند و نیازی برج خنک کننده نیست. شاید برایتان سؤال شود که چطور ممکن است؟ باید در جواب به این سؤال گفت که فن‌ها در بالای چیلر نصب شده و هوا را از لول‌های کندانسور می‌کشد و آن را خنک کرده و به محیط بر می‌گردانند.

چیلر آبی از مرکز

چیلر سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز از مرکز به این شکل کار می‌کند، موتور داخل کمپرسور از طریق چرخ دنده‌ها و میله‌ها به حرکت در آمده و سپس پروانه با چرخش برای مبرد داخل نیروی گریز از مرکز تامین کرده و منجر به افزایش حرکت و دمای مبرد می‌شود. در کمپرسور چیلر سانتریفوژ از مرکز سه قسمت اصلی ورودی، پروانه و دیفیوز وجود دارد.

چیلر جذبی

چیلر جذبی به جای کمپرسور از جذب کننده؛ دارد. در واقع سه عامل پمپ، مولد حرارتی و جذب کننده به جای کمپرسور در این نوع چیلر تعبیه شده است. بیشترین ماده‌ای که به عنوان خنک کننده استفاده می‌شود؛لیتیوم برماید است. در اصل نحوه کار این نوه چیلر این گونه است که بخار آب توسط لیتیوم برماید جذب شده و سپس این بخار بین فازهای مایع و گاز در جریان قرار گرفته و در آخر حرارت محیط خنک کننده را می‌گیرد.

کلام آخر

برای تعمیر و مشاوره انواع چیلرهای ساختمانی می‌توانید به سایت به فیکس مراجعه کرده و یا باب شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید. در صورت به وجود آمدن مشکل حتی می‌توانید با مشاوران سایت تماس حاصل نمایید و به صورت رایگان قبل از دریافت خدمات به مشورت بپردازید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید