معرفی انواع توری فلزی و کاربردهای آن

معرفی-انواع-توری-فلزی-و-کاربردهای-آن

انواع توری فلزی 

از دیرباز، انسان ها برای محافظت و نگهداری محیط اطراف خود، باغ ها و مزارع از یکسری حصار جهت مراقبت استفاده میکردند. به مرور زمان و با پیشرفت هایی که به وجود آمد، انواع توری فلزی بهترین گزینه ها برای این امر شدند. این توری ها به مرور جایگاه ها گسترده تری در صنایع مختلف پیدا کردند. جهت ساخت توری فلزی از سیم مفتولی استفاده میشود. این سیم های مفتول معمولا دارای جنس گالوانیزه هستند. برای توری های مختلف مفتول ها به شکل های متفاوتی به یکدیگر بافته میشوند. هر توری یکسری روزنه دارد که در اصطلاح به آن چشمه میگویند.

به عبارتی میتوان گفت توری فلزی، یک بافت شبکه مانند از مفتول های فولادی است. مفتول هایی که با آن توری فلزی تولید میشود، میتوانند ساده یا با آج ( آجدار) باشند. توری ها بسته به نیاز مشتری و کاربرد در دو نوع رولی یا ورق عرضه میشوند. توری های فلزی دارای مقاومت قابل توجهی در برابر سایش و خوردگی هستند.

 

تقسیم بندی توری های فلزی

توری های فلزی یا به عبارتی توری های گالوانیزه بر اساس روش تولید، ضخامت مفتول و ابعاد چشمه دسته بندی میشوند. به طور کلی این توری ها عبارتند از :

1.توری مرغی

2.توری فرنگی

3.توری گابیون

4.توری پرسی

5.توری حصاری

6.توری جوشی یا مش

7.توری سرندی
در زیر توضح مختصری از هر کدام این توری ها ارائه می دهیم.

 

توری مرغی

جهت ساخت توری مرغی از مفتول هایی با ضخامت های بین 0.4 الی 0.7 میلی متر استفاده میشود. این توری را به روش گالوانیزه تهیه میکنند. چشمه های آن معمولا به شکل شش ضلعی می باشد.دوام و مقاومت قابل توجهی دارند. از این توری در ساختمان سازی و صنایع زیادی استفاده میشود.

مثلا جهت ساخت سقف سوله ها، برای کاشی کاری، جهت افزایش مقاومت ستون ها و..

 

توری فرنگی

توری فرنگی یک توری گلوانیزه دیگر است که به شدت شبیه توری مرغی می باشد. هر دوی این توری ها از مفتول گالوانیزه تهیه شده و چشمه های شش ضلعی دارند. تفاوت این توری را به شما توصیه میکنیم در سایت  https://rahsakht.ir/ مطالعه فرمایید. این توری در سازه های در حال ساخت برای ممانعت از سقوط افراد و مصالح ساختمانی استفاده میشود. این توری در یاران طرفداران زیادی دارد.

توری گابیون

این توری به توری سنگ نیز شهرت دارد. دارای جنس گالوانیزه بوده و ظاهری شبیه توری مرغی و توری فرنگی دارد. گابیون؛ جهت ممانعت از ریزش سنگ‌ ها در جاده‌ ها، رودخانه ها و سدها بکار می رود. از گابیون برای جلوگیری از فرسایش زمین در برایر ساخت و ساز یا تغییرات محیطی نیز استفاده میشود. توری گابیون یکی از توری های فلزی می باشد که تنوع بالایی دارد.به همین دلیل کاربردهای زیادی هم پیدا کرده است.از گابیون جهت زیباسازی محیط کار، منزل و.. نیز استفاده میکنند.

تقسیم-بندی-توری-های-فلزی

توری پرسی

در این توری هیچ دو بخشی جوش داده نمی شوند. مفتول ها یه شکل یک تار و پود و به صورت عمودی و اققی می بافند. چشمه های آن بر خلاف سه نوع قبلی به شکل مربع یا مستطیل می باشد. مفتول های این نوع توری نیز موج دار است. مقتول های آن نیز دارای ضخامتی بین 2 تا 6 میلی متر هستند. کاربردهای توری پرسی در زمینه ساخت و ساز بسیار زیاد بوده و یک توری کاربردی می باشد. مثلا برای ثبات فونداسیون، جهت کف سازی ، حفاظ ها و نگهدارنده های درب و پنجره و… به کار می رود.

توری حصاری یا فنس

توری حصاری یا فنس یک نوع توری است که در گذشته های خیلی دور، ساختاری متفاوت داشته است. امروز بیشتر این توری را از مفتول گالوانیزه تهیه میکنند که مقاومت بالایی دارد.چشمه های این توری به شکل لوزی می باشد. برای نصب توری حصاری از سیم خاردار و پایه حصاری (لوله ) استفاده میشود.

برای حصارکشی درمناطق مختلف مسکونی، تجاری و.. کاربرد دارد. از آنجایی که مقاومت بالایی دارد در هر شرایط آب و هوایی سازگاری دارد.

انواع-توری-فلزی 
توری جوشی یا مش

جهت تولید مش جوشی از میلگرد یا مفتول سیاه استفاده میشود. یعنی برای تولید این توری، مفتول کاربردی ندارد. میلگردها را به شکل عمودی و افقی روی هم گذاشته و یک توری مشبک را ایجاد میکنند. مش جوشی به علت اینکه از میلگرد تولید میشود، دارای استحکام قابل توجهی می باشد. اما انعطاف پذیری آن بسیار کم است.

از مش جوشی در ساخت و ساز استفاده زیادی میکنند ، مثلا : در داخل بتن در پروژه های ساختمانی و …

توری سرندی

این نوع توری دارای چشمه هایی شبیه توری پرسی و به شکل موج دار می باشند. ابعاد چشمه های آن بین ۱ تا ۱۰۰ میلیمتر بوده و کاربردهای متنوعی دارد. مثلا:

برای مقاوم سازی دیوارها و یا برای محافظت در مناطق نظامی، پادگان ها و فرودگاه ها و ساخت قفس پرنده یا سرند شن و ماسه معادن و..به کار می رود.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید