مزایای گرمایش از کف آبی در مقایسه با برقی چیست؟

 

گرمایش از کف به‌عنوان یکی از جدیدترین سیستم‌های گرمایشی است که به دلیل مزیت‌های فراوان به‌عنوان جایگزینی مناسب برای سیستم‌های گرمایش قدیمی شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم با بررسی کامل نحوه کارکرد این سیستم‌ها، انواع مزایا، معایب آن‌ها را شرح دهیم و در نهایت بهترین نوع گرمایش از کف را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی سیستم گرمایش از کف

گرمایش از کف یا Underfloor Heating نوعی سیستم گرمایشی است که با کارگذاری تجهیزاتی خاص در کف محیط، گرمای آن را تأمین می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت این سیستم با سایر سیستم‌ها، توزیع متوازن گرما است. در سایر روش‌های گرمایشی تجهیزات در بخش خاصی از محیط قرار گرفته و تولید گرما می‌کنند؛ اما در این روش تجهیزات گرمایشی در سراسر قسمت‌های محیط کارگذاری شده که نتیجه آن تولید متوازن گرما در سراسر محیط است.

انواع سیستم گرمایش کف

سیستم‌های گرمایش کف را می‌توان به دو نوع تقسیم‌بندی کرد.

  1. گرمایش کف آبی
  2. گرمایش کف برقی

سیستم گرمایش از کف آبی

نوعی سیستم گرمایشی است که به کمک آب گرم انرژی موردنیاز سیستم را تأمین می‌کند. در این روش لوله‌های مخصوص گرمایش از کف، در کف محیط مدنظر قرار داده می‌شود و برای تأمین آب گرم از پکیج یا موتورخانه مرکزی استفاده می‌شود. برای کنترل و ایجاد تغییر در دمای محیط از جعبه‌های کنترلی در بخش‌های مختلف محیط استفاده می‌شود؛ اما اگر علاقه به استفاده از جعبه کنترل ندارید می‌توانید دما را از طریق سیستم گرمایش مرکزی تنظیم کنید.

البته بهتر است از جعبه کنترل استفاده کنید؛ زیرا تغییر دما از طریق سیستم مرکزی موجب تغییر دمای آب گرم مصرفی نیز می‌شود و میزان اتلاف انرژی را افزایش می‌دهد.

برای استفاده از این روش ابتدا باید کف محیط را تراز کنید. سپس عایق‌بندی کف را با استفاده از عایق‌های باکیفیت انجام دهید. در مرحله بعد باید لوله‌ها را به شکل مارپیچ یا سایر روش های در کف محیط قرار دهید و آن‌ها را به سیستم گرمایش مرکزی متصل کنید. پس از انجام تمام مراحل گفته شده باید روی لوله‌ها را با سیمان بپوشانید تا با این کار کف محیط تراز شده و از واردشدن آسیب احتمالی به سیستم جلوگیری می‌شود. در نهایت روی سطح را با کف‌پوش مناسب بپوشانید.

سیستم گرمایش کف برقی

سیستم‌های گرمایش از کف برقی نوعی سیستم است که برای راه اندازی و تولید انرژی گرمایی از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. برای تبدیل انرژی الکتریکی به گرما در این سیستم از المنت‌های بسیار قوی استفاده می‌شود که الکتریسیته را به گرما تبدیل می‌کنند. برای تنظیم دمای تولید شده توسط این سیستم باید از سوئیچ‌هایی مجزا برای هر بخش از ساختمان استفاده کرد. این سوئیچ‌ها روی دیوار نصب شده و کاربر به‌راحتی با استفاده از آن دمای مدنظر محیط را تنظیم می‌کند.

برای استفاده از این روش ابتدا کف محیط را با استفاده از سیمان تراز کنید. در مرحله بعد برای جلوگیری از هدررفتن انرژی باید کف محیط را با استفاده از عایق‌های باکیفیت بپوشانید. سپس باید شبکه المنت‌ها را روی شبکه‌ای از جنس پلاستیک نصب کنید (برای جلوگیری از برق‌گرفتگی) در مرحله آخر باید شبکه المنت‌ها را به منبع برق متصل کرده و روی آن‌ها را با کف‌پوش مدنظرتان بپوشانید.

مزایا سیستم گرمایش از کف

استفاده از سیستم‌های گفته شده مزایا بسیاری دارد که در ادامه به برخی از اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • فضایی از محیط را اشغال نمی‌کنند.
  • گرما تولید شده به‌صورت یکنواخت در سراسر محیط پخش می‌شود.
  • اتلاف انرژی بسیار کمی و راندمان بالایی دارند.
  • در هنگام فعالیت این سیستم‌ها هیچ‌گونه سرو صدایی تولید نمی‌شود.
  • امنیت بسیار بالایی دارند.
  • میزان آلودگی تولید شده در محیط را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

معایب سیستم گرمایش کف

  • در صورت بروز خرابی در هر بخشی از سیستم باید کف محیط را کنده و تعمیرات لازم را انجام دهید.
  • نمی‌توان به راحتی تغییر در کف محیط ایجاد کرد؛ زیرا تجهیزات گرمایشی در آن کارگذاری شده است.
  • زمان رسیدن دمای محیط به دمای ایده‌آل کمی زیاد است.

انواع عایق حرارتی گرمایش کف

یکی از مراحل محل در حین اجرای پروژه‌های گرمایش از کف استفاده از عایق مناسب و باکیفیت است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده و توضیحی مختصر در مورد هرکدام ارائه می‌کنیم.

فوم پلی‌استایرن تخت

فوم عایق یونولیت یا پلی‌استایرن تخت مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارد. این فوم به دلیل ساختار سلولی بسیار سبک است و در ابعاد یک‌متری با ضخامت دو سانتیمتری تولید می‌شود.

عایق شانه تخم مرغی

ورق‌های یونولیتی نسوز از جنس پلی‌استایرن که به شکل نر و ماده تولید شده و تجهیزات روی برآمدگی آن قرار می‌گیرد. ابعاد این فوم‌ها 100 در 50 است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به افزایش چشمگیر سرعت نصب تجهیزات در کف اشاره کرد.

فوم متالیز

عایق متالیز به‌صورت رولی بوده و از هدررفت گرما جلوگیری می‌کنید. فوم متالیز به‌صورت رولی در بازار موجود است. برای استفاده از این عایق‌ها کافی سطح فوم تخت را با میزان کافی از ورق بپوشانید و فوم را در محل مورد نظرتان نصب کنید. برای نصب این فوم‌ها به‌هیچ‌عنوان از میخ و پیچ استفاده نکنید.

کدام سیستم؟ گرمایش کف آبی یا برقی

در این مقاله در مورد مزایای گرمایش کف توضیحات کاملی ارائه کردیم. بهتر است بدانید سیستم گرمایش از کف آبی مزایای بیشتری نسبت به سیستم گرمایش کف برقی دارد از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواد زیر اشاره کرد.

  1. سیستم‌ها گرمایش آبی به دلیل استفاده از گرمایش مرکزی که قالب انرژی خود را از گاز طبیعی تأمین می‌کنند هزینه‌های شما را در بخش انرژی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. درحالی‌که سیستم‌های گرمایش برقی هزینه شما در بخش انرژی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. (به طور متوسط برای هر مترمربع در گرمایش از کف برقی، نیاز به مصرف 250 وات جریان برق است.)
  2. تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی سیستم‌های گرمایش کف آبی بسیار ارزان‌تر از تجهیزات گرمایش برقی است.
  3. استهلاک سیستم‌های برقی به‌شدت بالا بوده پس شما مجبور هستید بعد از چند سال قطعات سیستم را تعویض کنید که هزینه بالایی را به شما تحمیل می‌کند.
  4. سیستم‌های گرمایش آبی بازدهی حرارتی بسیار بالایی دارند.

باتوجه‌به همه موارد گفته شده گفته شده بهترین سیستم گرمایش از کف که می‌توانید از آن استفاده کنید کف آبی است که مزیت‌های متعددی نصب به سیستم برقی دارد.

جمع بندی

در این مقاله به‌طورکلی انواع سیستم‌های گرمایش از کف را بررسی کردیم و مزیت‌های این سیستم‌ها را نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی بررسی کردیم. در بخش پایانی مقاله برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری انجام دهید به طور جداگانه به این سؤال که کدام سیستم گرمایش کف بهتر است پاسخ دادیم تا به شما در انجام انتخابی بهتر کمک کنیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید