از ضوابط طرح هادی روستایی چه می‌دانید؟

ضوابط طرح هادی روستایی

آیا شما هم از شهر و دود و دم آن خسته شده‌اید؟ آیا دلتان می‌خواهد زندگی بدون دغدغه ای در دامن طبیعت داشته باشید؟ بهترین گزینه برای شما انتخاب یک روستا برای زندگی است. پس در ابتدا باید یک زمین در روستای مورد نظر خریداری کنید. اما پیش از خرید لازم است اطلاعاتی درباره ضوابط طرح هادی روستایی داشته باشد. پس برای بالا بردن اطلاعاتتان در این زمینه با زومیلا همراه باشید.

ضوابط طرح هادی روستایی و اهمیت آن

در روستاها و شهرهای کوچک معمولا معاملات ملکی بر اساس سند شورایی ملک انجام می‌شوند. اینگونه سندها رسمی نبوده و فقط به وسیله شورای محلی یا شورای روستایی تأیید می شوند، یعنی در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نمی رسند.

اشکالی که در اسناد روستایی وجود دارد این است که، نوع کاربری زمین در آن‌ها مشخص نیست. همین مسئله سبب می‌شود که شما به طرح هادی روستایی نیاز پیدا کنید.

باید این نکته را بگوییم که طرح هادی روستایی توسط کارشناسان در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه و تنظیم می‌شود.

طرح هادی روستایی و ضوابط آن مانند یک نقشه راه برای توسعه یک روستا عمل می کند.

طرح هادی روستا چیست؟

طرح هادی روستایی طرحی است که علاوه بر سامان‌دهی و اصلاح بافت موجود در روستا، میزان و مکان گسترش در آینده و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای گوناگون مانند مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی و … و نیازمندی‌های عمومی روستایی بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های سامان‌دهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای را تعیین می‌کند.

نقش طرح هادی در خرید و فروش زمین

به نظر شما هنگام معامله زمین های روستایی، طرح هادی چه نقشی می تواند در روند خرید و فروش داشته باشد؟

باید به شما بگوییم که اطلاع از ضوابط طرح هادی روستایی پیش از انجام معامله زمین مورد نظر، اهمیت زیادی دارد.

اهمیت این مسئله را با ذکر یک مثال برای شما شرح می دهیم:

فرض کنید یک قطعه زمین روستایی خریداری می کنید و قصد دارید در آن ساخت‌و‌ساز انجام دهید، در این جا لازم است برای گرفتن مجوز ساختمان سازی به مراجع قانونی مراجعه کنید. اما در کمال تعجب با پاسخ منفی مراجع قانونی مواجه می شوید. آن ها به شما خواهند گفت که طبق قانون و طرح هادی روستایی به شما مجوز ساخت‌و‌ساز در این زمین داده نمی شود.

پس حتما پیش از خرید زمین روستایی از طرح هادی آن منطقه اطلاع پیدا کنید.

اصطلاح «داخل بافت» چیست؟

«داخل بافت» نام اصطلاحی است که در طرح هادی روستایی از آن زیاد استفاده می شود. وقتی می‌گویند که زمینی در داخل بافت قرار گرفته است، یعنی آن زمین در محدوده مجاز طرح هادی بوده و می‌توان برای آن مجوز و پروانه ساخت گرفت و اقدام به ساخت و ساز کرد.

پس ساخت و ساز در زمینی که در داخل بافت قرار گرفته، بلامانع می باشد.

ضوابط طرح هادی روستایی

جزئیات ضوابط طرح هادی روستایی

حالا سوالی که احتمالا برای شما پیش می آید این است که این طرح هادی را از کجا باید آورد و اطلاع از جزئیات آن، از چه طریقی امکان پذیر است؟

باید به شما بگوییم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مرجع تهیه کننده این طرح می باشد. اگر تمایل دارید از آخرین نسخه این طرح اطلاع پیدا کنید باید به دهیاری‌ها یا شهرداری‌ها مراجعه کنید.

مسئولان دهیاری و شهرداری موظف هستند جزئیات طرح هادی روستایی را در اختیار شما بگذارند.

علاوه بر این از چند نفر که از معتمدین روستا محسوب می شوند، می توانید بپرسید که آیا زمین مورد نظر شما در داخل بافت قرار گرفته است یا خیر؟

تغییر کاربری در طرح هادی روستایی

خبر خوب این است که طرح هادی روستایی قابلیت تغییر دارد و یک طرح غیرقابل تغییر نمی باشد.

به این صورت که اگر دلتان بخواهد کاربری زمین خود را تغییر دهید، به سادگی می توانید برای تغییر کاربری زمین روستایی درخواست دهید.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان امور اراضی با یکدیگر توافقاتی انجام داده اند که بر طبق آن هر گونه تغییر کاربری‌ برای اراضی موجود در طرح‌های ‌هادی روستایی باید با موافقت سازمان امور اراضی انجام شود.

پس زمانی که تصمیم گرفتید کاربری زمین خود را تغییر دهید، باید برای ارائه درخواستتان به این سازمان بروید.

نتیجه گیری

با دیدن آگهی یک زمین روستایی که شرایط و قیمت مناسبی دارد، سریعا برای خرید آن وسوسه نشوید.

اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که وضعیت کاربری زمین مورد نظر را بررسی و ارزیابی کنید.

اگر قصد ساخت و ساز دارید، دقت کنید که زمین حتما داخل بافت قرار گرفته باشد.

در صورتی که زمین مورد نظر شما داخل بافت قرار نگرفته باشد و شما اقدام به ساختمان سازی در آن زمین کنید، به ساختمان ساخته شده توسط شما سندی داده نخواهد شد و توسط شهرداری یا دهیاری تخریب می شود.

پس پیش از آن که دیر شود و قبل از خرید زمین، ابتدا سراغ طرح هادی در دهیاری‌ها یا شهرداری‌ها بروید.

توصیه مهم:

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین ذکر شده در متن در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود پیش از تصمیم گیری در رابطه با خرید زمین در روستا به مراجع ذیربط قانونی مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید به مقاله ساخت و ساز غیرمجاز در روستا مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

9 نظرات

  1. با سلام
    تشکر میکنم از سایت زومیلا و دست اندرکارانش که با انتشار این مطالب مفید و کاربردی در موضوع خرید و فروش زمین باعث بالا رفتن آگاهی عموم مردم جامعه می شوند و از خیلی ضررهای مالی و کلاهبرداری ها جلوگیری می کنند.
    برای همه دوستان این سایت مفید آرزوی موفقیت و سربلندی دارم
    یا حق

  2. باسلام
    بنده یک قطعه زمین در روستا که طبق نظر بنیاد مسکن داخل بافت می باشد دارم ولی در اجرای طرح هادی که ظاهراً هر 10 سال بازنگری در بافت و نقشه جهت توسعه وسایر… موارد انجام می دهند بعنوان کاربری آموزشی پیش دبستنی درنظر گرفته شده ، وقتی برای اخذ مجوز برای ساخت ساز مسکونی به بنیاد مسکن مراجعه کردم ، گفتند کاربری آموزشی منظور شده باید موافقت اداره آموزش پرورش منطقه را بگیری که بنده این کار را انجام دادم و حتی از دهیاری نیز موافقت عدم نیاز و موافقت تغییر کاربری آموزشی به مسکونی را اخذ کردم، ولی در کمسیون که مطرح شده گفتن باید موافقت اداره کل آموزش پروش استان را خذ کنید و سپس مدارک را از طریق اداره آموزش پرورش منطقه به اداره کل استان ارسال بصورت اتوماسیون ارسال کردم. گفتند ما مجاز به صدور موافقت به تغییر کاربری نمی باشیم ولی شما می توانید بدلیل داشتن مدارک مالیکت زمین و داخل بافت بودن عملیات ساخت و ساز را انجام دهید.
    خواهشمند است راهنمایی فرمایید برای حل این مشکل چکار انجام دهم و مرجع بالادست اداره کل کجاست و… درکل پیگیر چه مراحلی برای حل این مشکل باشم. درواقع راهکار قانونی چیست؟
    باسپاس

  3. سلام
    بنده قطعه زمینی در روستایی دارم که الان معلوم شده در طرح هادی به فضای سبز روستا اختصاص داده شده
    میشه درستش کرد؟ و زمین را پس بگیرم برای مسکونی؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید