ساده ترین روش ها برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

سخت‌ترین قسمت تمیز کردن خانه، تمیز کردن آشپزخانه به خصوص اجاق گاز است. اکثر خانم‌ها همیشه به دنبال بهترین راهکار برای تمیز کردن اجاق گاز هستند. در این مقاله از زومیلا به معرفی ساده ترین روش‌ها برای تمیز کردن اجاق گاز به خصوص تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای خواهیم پرداخت.

تمیز کردن گاز شیشه ای با جوش شیرین و سرکه سفید

برای این منظور مقداری جوش شیرین را با سرکه مخلوط می‌کنیم و روی سطح گاز اسپری می‌کنیم. سپس یک دستمال میکرو فایبر را داخل آب داغ فرو می‌بریم و آب اضافه‌اش را می‌گیریم و گاز را پاک می‌کنیم. در نهایت با استفاده از یک دستمال تمیز، گاز را خشک می‌کنیم.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

 

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای با سیب زمینی و نوشابه

ابتدا لازم است تکه‌های سیب زمینی را روی لکه‌ها بمالید و سرکه را روی آن بریزید. بعد از گذشت 5 دقیقه با استفاده از یک دستمال خشک، آن را پاک کنید. در آخر نوشابه را روی گاز صفحه شیشه ای بریزید و پس از گذشت 15 دقیقه پاک کنید.

این مطلب را از دست ندهید: نحوه تمیز کردن وسایل برقی 

 

برق انداختن گاز شیشه ای با آبلیمو و جوش شیرین

اگر می‌خواهید رنگ تیره‌ای که شیشه اجاق گاز را فرا گرفته تمیز کنید، فقط باید جوش شیرین و آبلیمو را با هم مخلوط کنید این مخلوط را به شیشه اجاقتان بمالید و برای 30 دقیقه بگذارید و سپس با دستمال سطح گاز را تمیز کنید. وقتی آن را تمیز کردید شیشه اجاق گاز تمیز و براق خواهد شد.

طرز تمیز کردن چدن روی گاز شیشه ای

 با استفاده از روش‌های زیر می‌توان نسبت به تمیز کردن چدن روی گاز شیشه ای اقدام نمود:

تمیز کردن چدن روی گاز شیشه ای با آب داغ و تاید

برای این منظور لازم است تمام سر شعله‌ها و چدن‌های روی اجاق گاز را داخل آب داغ و تاید قرار دهید تا چربی‌های آن‌ها بیرون بیاید. بعد از گذشت چند دقیقه، آن‌ها را با اسکاج تمیز و بعد خشک کنید. صفحه شیشه ای اجاق را نیز با پنبه آغشته به الکل پاک کنید و برای براق شدن صفحه گاز، از شیشه پاک کن و دستمال جادویی استفاده کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای 

 

تمیز کردن چدن روی گاز شیشه ای با سرکه

برای این منظور لازم است سرکه را روی سر شعله‌ها و قطعات چدنی اجاق گاز اسپری کنید. بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه، با استفاده از یک پارچه تمیز سطح گاز را پاک کنید.

 این مطلب را از دست ندهید: ۱۱ راهکار جدید برای براق کردن و تمیز کردن سینک ظرفشویی

 

تمیز کردن چدن روی گاز شیشه ای با جوش شیرین

ابتدا تمام قطعات چدنی را ابا استفاده از آب ولرم و مایع ظرف‌شویی بشویید تا لایه سطحی چربی پاک شود. محلول غلیظی از آب و جوش شیرین تهیه کنید. تمام سر شعله‌ها و قطعات چدنی اجاق را داخل محلول به مدت 20 دقیقه قرار دهید. با استفاده از اسفنج نرم بقایای چربی را پاک کنید و با آب ولرم شست و شو دهید

تمیز کردن چدن روی گاز شیشه ای با آمونیاک

سر شعله‌ها و قطعات چدنی را داخل کیسه‌ای ضخیم قرار دهید. به ازای هر سر شعله یک چهارم فنجان آمونیاک رقیق را در کیسه بریزید. برای احتیاط بیشتر (به دلیل خطرناک بودن آمونیاک) کیسه را داخل کیسه‌ای دیگر قرار دهید تا آمونیاک نشت نکند. اجازه دهید برای یک ساعت باقی بماند. سر شعله‌ها و قطعات چدنی را از کیسه بیرون آورید و کاملا تمیز کنید.

چگونه شیر سر رفته روی گاز را تمیز کنیم؟

در حالت‌هایی که شیر یا غذا روی اجاق سر می‌رود و حالت سوخته‌ای روی صفحه اجاق نمایان می‌شود، بهتر است شعله را خاموش کنید و یک حوله خیس را روی آن قرار دهید و بعد از سرد شدن آن را تمیز کنید. خواهید دید که سوخته شیر به راحتی با دستمال نم پاک می‌شود.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای 

 

نکاتی در خصوص تمیز کردن اجاق گاز

  • هیچ گاه نگذارید اثر چربی‌ها و لکه‌ها روی اجاق گاز ماندگار شود، برای تمیز کردن آن‌ها هر چه سریع‌تر اقدام کنید.
  • استفاده از مواد خانگی بهترین ترفند برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای است.
  • استفاده از الکل برای براق کردن مناسب است ولی اگر دسترسی نداشتید یا به دلایلی نمی‌توانید از الکل استفاده کنید از پاک کننده‌های چند منظوره استفاده کنید.
  • برای خراشاندن غذاهای چسبیده و سوخته از کفگیر سیلیکونی استفاده کنید.
  • برای پاک کردن چربی از روی شیشه بهتر است هفته‌ای یک‌بار گاز را با آب و صابون (در یک کاسه آب ولرم چند قطره صابون بریزید) تمیز کنید.

نویسنده: رؤیا سهرابی/تیم تحریریه وب سایت زومیلا

2 نظرات

  1. خیلی آموزنده و عالی بود همیشه با این موضوع مشکل داشتم و با روشی که شما بهم یاد دادید تونستم به راحتی اجاق گازمو تمیز کنم ممنونم ازتون.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید