سرقفلی ملک و تفاوت آن با مالکیت

بارها پیش آمده که شماهم در خیابان و بازارچه های قدیمی و حتی پاساژها پرچم های : “سرقفلی این ملک واگذار می گردد” را دیده اید و برایتان سوال شده که این جمله دقیقا چیست و وقتی سرقفلی ملکی واگذار شود، دقیقا چه اتفاقی می افتد؟حالا برایتان توضیح می دهیم که اول از هر چیزی سرقفلی ملک چیست؟

سرقفلی ملک

 

سرقفلی ملک یعنی: مالک ملکی، حق کسب و پیشه ملک خود را با ارائه یک سری محدودیت و شروط انتقال می دهد. مثلا فرض کنید شخصی مغازه ی میوه فروشی دارد این مالک، بنا به دلایلی مثل: سن بالا بودن و مریض بودن و یا مهاجرت و یا عدم توانایی ,  و یا هر دلیل شخصی دیگری برای ادامه کار موقعیت شغلی و کسب و کار خود را با مکان کسب و کارش منتقل می کند به شخصی که علاقه مند است در این حوزه فعالیت کند و ادامه کار مالک را پیش بگیرد.

فرق سرقفلی با مالکیت: با تعریف سرقفلی تا حدودی متوجه تفاوت مالکیت با سرقفلی ملک شدیم اما لازم به ذکر است بدانیم که سرقفلی به معنی مالکیت کسب و کار موقت تا هر زمانی که مالک بخواهد است و مالک سرقفلی می بایست ماهانه مبلغی تحت عنوان اجاره بهای سرقفلی به مالک اعطا کند که این مبلغ با توافق طرفین مالک و مالک سرقفلی بوده و در آژانس های املاک قراردادش ابتدا به صورت دستی نوشته شده و بعد باید در دفاتر اسناد رسمی، قرارداد رسمی شود. تا مانند سرقفلی های قدیمی دچار مشکلاتی اعم از ادعای مالک سرقفلی به عنوان مالک اصلی نشود.

 

در چه صورتی مالک سرقفلی می تواند، سرقفلی خود را به شخص دیگری منتقل کند؟

اگر مالک سرقفلی در مواقعی مانند: مسافرت و یا مهاجرت های طولانی مدت و یا مشکلات شخصی و … نتواند به کسب و کار خود در سرقفلی اش مشغول شود می تواند با 2 شرط زیر، سرقفلی خود را منتقل کند:

1-در ابتدای نوشتن قرارداد سرقفلی، با کسب اجازه و توافق از مالک اصلی ملک، حتما و دقیقا درج شده باشد که این سرقفلی مجوز انتقال به غیر را با آگاهی مالک دارد.

2- بعد از قرارداد و پس از گذشت مدتی که بنا به دلایلی احتیاج به انتقال سرقفلی دارد، با مالک صحبت کند و مجوز انتقال سرقفلی را بگیرد و با ارائه یک توافق نامه (در مرحله اول به صورت  دستی به مشاور املاک و در مرحله دوم به صورت سند دار در دفاتر اسناد رسمی)  که هم مالک ملک هم مالک سرقفلی، توافق خود را از انتقال  خبر داده اند، انتقال به غیر انجام شود.

3- در صورتی که مالک سرقفلی فوت شود و ورثه او صاحب سرقفلی ملک شود، که در این مورد هم باید با مجوز مالک ملک و سند دار کردن انتقال سرقفلی انجام شود.

4-در صورتی که مالک سرقفلی می خواهد انتقال به غیر انجام دهد اما مالک راضی نیست که می تواند با دلایل واضح و اعلام سلامت هویت فردی، از طریق پیگیری قانونی در دادگاه از حق خود دفاع کند و انتقال به غیر را انجام دهد

در چه مواقعی سرقفلی پلمپ می شود؟

1- در مواقعی که انتقال به غیر بدون اطلاع مالک انجام شود که مالک سرقفلی مجرم شناخته شده و این کارش خلاف قانون است. که در این صورت فقط نصف مبلغ پرداختی بابت اجاره سرقفلی به مالک سرقفلی برگردانده می شود.

2- با توجه به تعریف سرقفلی،مالک سرقفلی باید کسب و کار مالک را ادامه دهد و در صورت تغییر شغل، باید سرقفلی را تخلیه کند. که در این صورت فقط نصف مبلغ پرداختی بابت اجاره سرقفلی به مالک سرقفلی برگردانده می شود.

سرقفلی ملک 1

 

13 نظرات

  1. یک مطلب پیچیده ی غیر قابل فهم رو، با یک زبان ساده و شیرین توضیح دادین ، ممنون از زحمتتون!

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر. با تشکر از وقت ارزشمندی که صرف مطالعه مقاله سرقفلی ملک و تفاوت آن با مالکیت کردید.

  2. سلام وقت بخیرممنون بابت توضیحاتتون و وقتی که گذاشتید ، البته هنوز خیلی از مردم فکر میکنن سرقفلی همون مالکیته که امیدوارم بعد از مطالعه مقاله شما مساله واسشون حل بشه

  3. سلام و عرض ادب مالکیت یک مغازه ای را دارم و به شغل خشکشویی مشغولم همسایه طبقه بالایی چند سال پیش تو شورای حل اختلاف رضایت نامه وداده برای این شغل الان رفته شهرداری شکایت کرده و گفته این شغل ایجاد مزاحمت میکنه و مستنداتشم اینه که زیر مغازه خالیست و پارکینگ و روی ان مسکونی و دستگاه ها موجب سلب اسایش شده و جالب اینکه شهرداری مغازه ای که من مالکیت ودارم را رای به تعطیلی شغل داده خواستم ببینم حق همچین کاری را دارند که مغازه ای که من مالکیت دارم را براش رای بدهند و این در صورتیکه خود همسایه رضایت نامه تو شورا چند سال پیش داده..ممنون میشم از پاسختون

    • سلام من خوب متوجه نشدم
      ایا مبلغ سرقفلی مانند رهن یا ودیعه به مستاحر بر می گردد
      ایا ملک دوباره به مالک اصلی بر می گردد

  4. سلام . خيلي ساده و خوب توضيح دادين . تشكر. جمله ي زيبا و اثرگذاري از سيلورستاين را هم نوشته ايد. آفرين

  5. سلام سرکار خانم
    سپاس از مطلبی که درج نمودین
    طرحی در دست تدوین داریم که سرقفلی رو کلا از نظام حقوقی ایران حذف کنیم.
    پیشنهادی دارین یفرمایین استفاده کنیم.

    • سلام و عرض ادب ممنونیم که تایم با ارزشتون رو برای مطالعه این مقاله صرف کردید و تبریک به طرح بسیار خوبتون. حتما سعی می کنیم در مقالات بعدی پیشنهادات خوبی رو در نظر بگیریم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید