هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟

هزینه انتقال سند ملک

هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؛ خریدار یا فروشنده؟ این یکی از سوالات پر تکرار در زمینه انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی است. در این مقاله از زومیلا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

 انتقال ملک به صورت قطعی انجام شود یا وکالتی؟

انتقال ملک می‌تواند هم به صورت سند قطعی غیرمنقول تنظیم شود و هم به صورت سند وکالتی. در صورتی که خریدار و فروشنده توافق کنند برای انتقال ملک مورد معامله از سند وکالتی استفاده شود در این صورت نیازی نیست هزینه استعلام ثبت و دارایی را بپردازند. پس هزینه‌های ثبت و دارایی حذف می‌شود و تنها هزینه‌ای که در این میان باقی می‌ماند هزینه تنظیم سند وکالت فروش ملک است که امسال این هزینه حدود ۲۲۰ هزار تومان است.

این مطلب را از دست ندهید: تبدیل سند وکالتی به قطعی ؛ نحوه تبدیل چگونه است؟

هزینه انتقال سند به عهده کیست

هزینه انتقال سند ملک به صورت توافقی

اگر خریدار و فروشنده با هم توافق کرده باشند که هزینه تنظیم سند را به صورت توافقی بپردازند باید طبق توافق عمل کنند؛ اما اگر در این زمینه توافق نکرده باشند یا اختلاف نظر داشته باشند، در این صورت فروشنده باید هزینه را بپردازد؛ چون در سند وکالت، تنها امضای فروشنده اجباری است و امضا و حضور خریدار ضروری نیست.

هزینه تنظیم سند قطعی با کیست؟

اگر طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده تصمیم گرفته باشند که برای انتقال ملک مورد معامله سند قطعی تنظیم شود، در این صورت دو دسته هزینه وجود دارد که باید تکلیف پرداخت آن‌ها روشن شود:

1-هزینه‌های قبل از تنظیم سند

هزینه‌های پیش از تنظیم سند ملک شامل هزینه استعلام ثبت و پرداخت دارایی است که هر دو بر عهده فروشنده است. فروشنده پیش از تنظیم سند و با مراجعه به دفترخانه با همراه داشتن مدارک لازم از جمله مدارک شناسایی، اصل سند و بنچاق، از دفترخانه تقاضای انجام امور مربوط به تنظیم سند قطعی را می‌کند که اولین کار معمولا ارسال استعلام ثبت است.

این کار توسط دفترخانه انجام می‌شود و هزینه آن از فروشنده دریافت می‌گردد. همچنین پرداخت هزینه مالیات انتقال ملک نیز با فروشنده است.

قبلا برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک فروشنده باید به صورت حضوری به اداره دارایی می‌رفت اما الان این کار به صورت اینترنتی و توسط دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود که هزینه آن را فروشنده باید پرداخت کند.

هزینه انتقال سند ملک اوقافی

2-هزینه‌های مربوط به تنظیم سند

هزینه‌های مربوط به تنظیم سند قطعی شامل هزینه حق الثبت و حق التحریر است و طبق قانون پرداخت هزینه حق الثبت بر عهده فروشنده است و پرداخت هزینه حق التحریر نیز به صورت برابر بر عهده خریدار و فروشنده است.

اما امروزه دفاتر بر حسب عرف، تمام هزینه‌های مربوط به تنظیم سند را به صورت منصفانه از طرفین دریافت می‌کنند. به طور مثال اگر تمام هزینه انتقال سند ملک اعم از حق الثبت و حق التحریر و غیره به میزان یک میلیون تومان شده باشد مقدار ۵۰۰ هزار تومان آن را از خریدار و ۵۰۰ هزار تومان دیگر را از فروشنده مطالبه و دریافت می‌کنند. البته اگر توافق طرفین معامله به صورت دیگری بوده باشد مانعی وجود ندارد و بر مبنای توافق آن‌ها عمل می‌شود؛ مثلا ممکن است طرفین توافق کرده باشند که کل هزینه را خریدار پرداخت کند. در این صورت تمام هزینه‌های تنظیم سند قطعی از خریدار ملک دریافت می‌شود.

هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 99

سخن پایانی

بنابراین برای پرداخت هزینه انتقال سند ملک که شامل حق الثبت و حق التحریر می‌شود اگر طرفین معامله بر سر پرداخت آن توافق کرده باشند بر طبق توافق آن‌ها عمل می‌شود و اگر راجع به این موضوع توافقی از قبل نکرده باشند یا بر سر این مسئله با هم اختلاف داشته باشند، دفاتر هزینه انتقال سند را از خریدار و فروشنده به صورت منصفانه دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید