از حق پارکینگ آپارتمان چه میدانید؟

حق پارکینگ آپارتمان

در بیشتر واحدهای مسکونی یا تجاری، از آنجایی که ساکنین اغلب آشنایی دقیقی با حق پارکینگ آپارتمان ندارند، اختلافاتی بر سر این موضوع بوجود می آید. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با چنین مشکلی مواجهید، خواندن این مقاله را از دست ندهید:

آشنایی با بخش های مختلف آپارتمان

آپارتمان ها به دو قسمت اختصاصی و مشاعی تقسیم بندی می شوند:

قسمت های اختصاصی شامل بخش هایی برای استفاده انحصاری مالک هستند؛ بخش هایی که در سند مالکیت دقیقا قید شده اند. بنابراین بر اساس این تعریف، بخش های اختصاصی آپارتمان، پارکینگ و انباری را نیز شامل می شوند.  

قسمت های مشاعی ساختمان شامل بخش هایی هستند که بین ساکنان آپارتمان مشترک است؛ بخش هایی که در سند مالکیت قید نشده اند. بطور کلی چنین میتوان گفت که بخشهایی از ساختمان که در سند مالکیت قید نشده اند و جزو بخش های اختصاصی نیستند را بخش مشاعی می نامند. بخش های مشترک آپارتمان عموما شامل راهروها، پله ها، پشت بام، باغچه و حیاط میشوند.

نحوه تقسیم پارکینگ آپارتمان

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که هنگام خرید یک واحد آپارتمان متوجه شده باشید واحد خریداری شده پارکینگ ندارد و از خودتان سوال کنید که حق پارکینگ آپارتمان چگونه تقسیم می شود؟

حق پارکینگ آپارتمان با دو تقسیم بندی به ساکنین اختصاص می یابد:

1-تقسیم اختصاصی: در صورتی که پارکینگ با متراژ و مساحت دقیقش در سند مالکیت قید شده باشد، جزو ملک اختصاصی صاحب آپارتمان محسوب میشود. در این صورت هیچ یک از همسایگان حق دخل و تصرف در آن را ندارند.

2- تقسیم مشاعی: در این نوع تقسیم بندی، حق پارکینگ آپارتمان مختص یک فرد نبوده و دو یا چند نفر از مالکان به نسبت سهم خود از پارکینگ استفاده میکنند. بر اساس متراژ واحد مسکونی، ممکن است پارکینگ مشاعی به برخی از ساکنین اختصاص پیدا کند و برخی از داشتن پارکینگ محروم شوند.

در تقسیم مشاعی، هر یک از واحدها میتوانند ماشین خود را هر جای پارکینگ که می خواهند قرار دهند.

حق پارکینگ آپارتمان

حق رفت و آمد از درب پارکینگ

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا حق رفت و آمد از ورودی پارکینگ تنها مختص افرادی میشود که پارکینگ دارند؟

در پاسخ باید بگوییم خیر. حق رفت و آمد از درب پارکینگ مختص همه ساکنین آپارتمان است، حتی افرادی که پارکینگ ندارند.؛ زیرا طبق قانون تملک آپارتمان ها، فضای اطراف پارکینگ جزو مشاعات ساختمان محسوب شده و مالک پارکینگ نمیتواند مانع از عبور و مرور ساکنین از درب پارکینگ شود.

در صورتی که مالک پارکینگ مانع عبور و مرور ساکنین شود، ساکنین میتوانند به علت مزاحمت صاحب پارکینگ از او شکایت کنند. اما در این مورد استثنا وجود دارد و آن در صورتی است که درب پارکینگ به حیات خلوت راه داشته باشد و رفت و آمدی در آن صورت نگیرد؛ در این حالت صاحب پارکینگ می تواند مانع عبور و مرور شود.

برای افزایش آگاهی در خصوص این مقاله میتوانید: پارکینگ مزاحم به چه نوع پارکینگی گفته می‌شود؟ را نیز مطالعه کنید.

اگر ماشینی بدون اجازه در پارکینگ همسایه پارک شود تکلیف چیست؟

در صورتی که پارکینگی برای مدتی طولانی خالی بوده و همسایه ها بدون اجازه صاحب پارکینگ از آن استفاده کنند، ملزم به پرداخت اجرت المثلی (اجاره مدت زمانی که ماشین در پارکینگ قرار داشته است) خواهند بود که مقدار آن از سوی کارشناسان دادگستری تعیین می شود.

در صورتی که فردی بدون اجازه ماشینش را در پارکینگ همسایه پارک کرده باشد و حاضر نشود پارکینگ را ترک کند، جرم او تصرف عدوانی است که میتواند شامل مجازات نقدی و غیرنقدی شود.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب سایت زومیلا

2 نظرات

  1. با سلام. خانه ای خریده ام و در سند عادی فروشنده قید کرده که هنگام تحویل خانه ، پارکینگ و انباری نیز متعلق به من که خریدار خانه هستم میباشد. اما زمان تحویل ملک زیر حرف خود زده و منکر این ادعا شده است. من باید چکار کنم؟ ممنون میشم اگر سزیع تر جواب منو بدهید . متاسفانه من تاالان نتونستم جواب درستی از بقیه بگیرم

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید