ایده‌های جالب برای تغییر کاربری خانه های قدیمی

تغییر کاربری خانه های قدیمی

آیا از آن دسته افرادی هستید که خانه‌ای قدیمی از پدربزرگ یا مادربزرگتان برایتان به جا مانده است؟ در نظر دارید این خانه را تخریب کنید و برجی سربه فلک کشیده در آن بسازید؟ یا ایده بهتری دارید و می‌خواهید آن را همانگونه که هست نگه دارید؟ ما در مورد تغییر کاربری خانه های قدیمی ایده های جالبی برای شما داریم. با زومیلا همراه شوید تا با پیشنهادات ما آشنا شوید.

تغییر کاربری خانه های تاریخی، رویکردی نو در احیای پایدار شهر

تا چند وقت پیش مهندسان عمران شهرسازی در پی ساخت و سازهای جدید و مدرن به جای خانه های قدیمی بودند به طوری که فقط کافی بود یک خانه آجری در خیابان اصلی شهر باشد؛ مدتی بعد مشاهده می شد یک آپارتمان نوساز و لاکچری به جای آن قد علم کرده است.

شما از کدام دسته افراد هستید؟ طرفدار خانه های مدرن هستید یا کلاسیک؟

امروزه متوجه شده ایم می توان خانه‌ های قدیمی را همانطور دست نخورده نگه داشت و در عین حال از آن ها درآمدزایی کرد. می پرسید چطور؟ پاسخ این سوال پیش ماست با ما همراه باشید تا در مورد استفاده مفید از خانه های قدیمی با شما صحبت کنیم.

ایده هایی برای تغییر کاربری خانه های قدیمی

برای تغییر دادن کاربری خانه های با قدمت زیاد راه های زیادی وجود دارد که می توان علاوه بر حفظ نحوه ساخت و ساز و معماری زمان های گذشته، از آن ها درآمد زایی داشت. فقط کافیست مقداری تعمیر روی اینگونه خانه ها انجام داد تا آن ها را از هر جهت ایمن ساخت.

برای آگاهی از اینکه چه کارهایی با خانه های قدیمی می توان کرد، با ما همراه باشید.

تبدیل خانه‌های قدیمی به رستوران

یکی از راه های جالب برای نگهداری و درآمدزایی از خانه های قدیمی، تبدیل آن ها به رستوران است.

افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند و خانه آن ها پنجره‌های مشرف به حیاط ندارد مشتری اینگونه رستوران ها خواهند شد.

در سال‌های گذشته در پایتخت کشورمان چندین مورد از این خانه‌های قدیمی که تغییر کاربری داده و تبدیل به رستوران شده‌اند، داشته است که یکی از آن ها در محله قدیمی نوفل‌لوشاتو قرار دارد.

تغییر کاربری خانه های قدیمی

تغییر کاربری خانه های قدیمی با تاسیس کافه

بعضی از ساختمان‌های قدیمی با سبک معماری زیبای خود، برای تاسیس یک کافه دنج، گزینه بسیار خوبی به شمار می روند. گشت و گذار کردن در بافت های قدیمی برای نسل جوان در دنیای امروز، تفریح جذابی است.

خیلی از جوانان امروزی هستند که ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را با دوستانشان به جای کافه‌های لوکس در حیاط یک خانه قدیمی بگذرانند.

دیزی‌سرا با معماری قدیمی

نوع غذایی که در رستوران‌های قدیمی برای مشتریان ارائه می شود با فضای آن ارتباط مستقیم دارد. مثلا احداث یک دیزی‌سرا با فضایی سنتی بسیار جالب است و مشتریان زیادی را به خود جذب می کند.

بعضی از دیزی‌سراها هستند که از نقش و نگارهای دوران صفوی بر روی دیوار و سقف خود استفاده می کنند تا یک شام ساده را به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل کنند.

اگر به دنبال تغییر کاربری منزل قدیمیتان هستید، تبدیل آن به دیزی سرا پیشنهاد خوبی است.

فروش صنایع دستی در خانه‌های قدیمی

معمولا در نزدیکی موزه‌ها یا آثار تاریخی هر شهر، مغازه‌ها و فروشگاه هایی وجود دارد که صنایع دستی یا کتاب های قدیمی می‌فروشند و افرادی زیادی برای داشتن یادگاری، از آن ها خرید می کنند.

اگر خانه‌ قدیمی شما نزدیک به موزه یا اثری تاریخی قرار دارد، پیشنهاد می کنیم چنین مغازه‌ای برای جلب توجه گردشگران در خانه قدیمی خود ایجاد کنید.

خانه‌ای برای جذب گردشگر

برای تشویق کردن دیگران به سفر به شهرتان و افزایش تعداد گردشگران نیازی نیست کارهای خیلی بزرگی کنید.

برای توسعه صنعت گردشگری شهرتان لازم است یک خانه قدیمی پیدا کنید و یک کرسی وسط اتاق های آن بگذارید. چند دست رخت‌خواب هم برای استراحت مسافران تهیه کنید.

در چند سال اخیر بسیاری از افراد با این شیوه درآمدزایی کرده‌اند.

تغییر کاربری خانه های قدیمی

جایگزینی ساختمان قدیمی با هتل

اگر شما هم یکی از این خانه‌ های قدیمی و دلربا دارید به شما توصیه می کنیم، به جای اینکه آن را تخریب کنید و یک آپارتمان چند طبقه بسازید، آن را ترمیم کرده و یک هتل قدیمی در آن احداث کنید. به این ترتیب سالانه تعداد زیادی گردشگر به هتل شما خواهند آمد.

اینگونه هتل ها چند اتاق مجزا و چند سرویس بهداشتی و حمام جداگانه لازم دارند.

اقامتگاهی برای کوله‌گردها

تبدیل کردن خانه های قدیمی به هاستل یک ایده بسیار جالب در دنیای امروز به حساب می آید. آیا می دانید هاستل چیست؟

هاستل یا پانسیون اقامتگاهی با قیمت ارزان تر از هتل می باشد که هم زمان چندین نفر از یک اتاق برای استراحت می توانند استفاده کنند.

به طور معمول گردشگران متفاوت‌تری جذب هاستل ها می شوند. اغلب این گردشگران با یک کوله پشتی برای تفریح به یک کشور جدید وارد می شوند و در پی یافتن هاستلی ارزان قیمت هستند.

حالا فکرش را بکنید اگر این هاستل در خانه ای قدیمی احداث شده باشد و نماینده‌ای از معماری و تاریخ آن کشور باشد، چقدر می تواند برای مسافر جذاب شود.

تغییر کاربری خانه های قدیمی و تاسیس کارگاه

ارتباط خانه‌های قدیمی با صنایع گردشگری و میراث فرهنگی انکار نشدنی است.

ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنید و می خواهید درآمد زیادی از این هنر خود کسب کنید، به جای خرید یک ملک گران قیمت، یک خانه قدیمی با قیمت ارزان‌تر خریداری کنید و این ساختمان قدیمی را به کارگاهی برای فعالیت های خود تبدیل کنید.

مثلا ایجاد یک کارگاه فرش‌بافی‌ در یک خانه قدیمی، ایده بسیار جذابی به نظر می رسد.

گالری و نمایشخانه در ساختمانی قدیمی

برای تاسیس کردن محیط‌ های فرهنگی هنری مثل گالری نقاشی و نمایش‌خانه، ساختمان های قدیمی بهترین گزینه ‌هستند.

عده زیادی از هنردوستان سبک قدیمی را به سبک جدید امروزی ترجیح می دهند.

اگر برای تغییر کاربری خانه های قدیمی این ایده را در ذهن دارید، می توانید این گالری را نزدیک به یک کافه‌ تاسیس کنید تا مشتریان کافه، به گالری شما هم سری بزنند.

نتیجه گیری:

به شما پیشنهاد می کنیم برای حفظ هویت گذشته، اگر خانه ای قدیمی و جذاب دارید به جای تخریب، آن را مرمت کرده و تبدیل به یک محیط با نشاط برای استفاده دیگران کنید. 

مقاله پیشنهادی:

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله نکاتی که باید هنگام خرید و ساخت املاک کلنگی بدانید! را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

2 نظرات

  1. من مسعود میرطاهری هستم ، دنبال این فضاها هستم ، ساختمانهای قدیمی با حیاطی باز ، فکر کردم شاید شما با کسانی آشنا باشید که چنین جاهایی را در تهران میشناسند جهت موسسه بازیگری که داریم و ایجاد فضای آموزش و فرهنگی و هنری

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید