نحوه پرداخت عوارض شهری ساختمان

پرداخت عوارض شهری ساختمان

آیا تا به حال معامله ملک انجام داده‌اید؟ اگر شما از جمله افرادی باشید که تا به حال حتی یک مورد خانه خرید و فروش کرده باشید می‌دانید که یکی از مدارک لازم برای انتقال سند، مفاصاحساب شهرداری یا همان پرداخت عوارض شهری ساختمان است. این عوارض باید سال به سال توسط مالکان پرداخت شود، اما خیلی‌ از افراد هستند که از زیر بار پرداخت آن شانه خالی می‌کنند. جالب است بدانید که این عوارض شهری، یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی شهرداری‌هاست. یعنی شما به عنوان یک شهروند این عوارض را می‌دهید تا مدیریت شهری توانایی ارائه خدمات مختلف به شما را داشته باشد. برای آگاهی در مورد چگونگی پرداخت عوارض با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

انواع عوارض‌ شهری

برای موارد زیر به تسویه حساب عوارض شهری نیاز است:

  1. فروش ملک 
  2. دریافت مجوزهای ساخت و ساز

انواع این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. عوارض نوسازی و عمران شهری
  2. عوارض خدمات مدیریت پسماند
  3. عوارض کسب و پیشه

مورد آخر فقط از مراکز و واحدهای غیر مسکونی گرفته می‌شود.

بیشتر بدانید: چند سال‌ پیش عوارضی به نام عوارض تابلوهای اصناف هم وجود داشت که توسط شهرداری از صاحبان مغازه‌ها گرفته می‌شد، اما هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه شورای شهر را ابطال کرد و دیگر چنین عوارضی وجود ندارد.

قانون در مورد انواع عوارض چه می‌گوید؟

1- عوارض نوسازی و عمران شهری برای تمام اراضی، ساختمان‌ها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر طبق مقررات تعیین خواهد شد.

این عوارض برای املاک در ابتدای فروردین ماه هر سال در نظر گرفته می‌شود و مالکان تا پایان همان سال فرصت دارند آن را پرداخت کنند.

در صورتی که عوارض به موقع پرداخت شود از ۱۰‌درصد تخفیف هم استفاده خواهید کرد که در قانون قید شده و در اصطلاح به آن تخفیف خوش‌حسابی می‌گویند.

اما اگر فرصت یکساله تمام شود و عوارض را پرداخت نکرده باشید، قانون می‌گوید که باید ۹‌درصد جریمه دیرکرد بدهید.

2- در مورد عوارض خدمات مدیریت پسماند هم باید بگوییم که به هر حال جمع‌آوری و مدیریت زباله‌هایی که هر روز توسط شما تولید می‌شود، برای شهرداری هزینه‌هایی به همراه  دارد. به همین دلیل براساس قانون، عوارض مصوب شورای شهر در این زمینه از شما گرفته خواهد شد.

3- عوارض کسب و پیشه هم یکی دیگر از عوارض شهری است که شما باید پرداخت کنید. این نوع عوارض بر اساس مصوبه شورای شهر برای واحدهای صنفی در رسته‌های مختلف در نظر گرفته شده است. عوارض کسب و پیشه را بر اساس شاخص‌های مختلف مانند؛ قیمت پایه، ارزش منطقه‌ای و مساحت، محاسبه می‌کنند.

پرداخت عوارض شهری ساختمان وظیفه چه کسانی است؟

عوارض شهری ساختمان را مستاجر پرداخت می‌کند یا مالک؟ این سوال یک مسئله مهم حقوقی در زمینه عوارض شهری است.

برای پاسخ به این سوال باید به قانون مراجعه کرد. قانون روابط موجر و مستاجر، تکلیف این موضوع را به خوبی مشخص کرده و جای تردیدی در آن نیست.

1- عوارض خدمات مدیریت پسماند به طور کامل برعهده کسی است که از ملک استفاده می‌کند.

این مسئله را راحت‌تر بیان می‌کنیم: یعنی اگر خانه‌ای مستاجر دارد، شخص مستاجر موظف است عوارض خدمات پسماند خانه را پرداخت کند چون وی در حال استفاده از ملک است.

2- اما نکته‌ای که حتما باید به آن توجه شود این است که پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی برعهده مالک خانه می‌باشد.

پس نتیجه می‌گیریم یک مستاجر، هیچ‌ زمانی عوارض نوسازی و عمران شهری را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه در اجاره‌نامه با مالک توافق کرده باشند که این عوارض توسط مستاجر به‌عنوان بخشی از کرایه پرداخت شود.

3- پرداخت عوارض کسب و پیشه واحدهای کسبی هم طبق قانون به عهده صاحب پروانه یا کسی که سند و اجاره‌نامه به نام او تنظیم شده است، می‌باشد.

به این صورت که اگر یک ملک تجاری توسط مالک به فرد دیگری اجاره داده شده باشد، شخص مستاجر که در آن ملک مشغول به کار است باید این عوارض را پرداخت کند.

نکته مهم: رسته کاری در میزان عوارض کسب و پیشه اهمیت زیادی دارد، پس اگر نوع فعالیت فعلی‌تان با نوع فعالیت قید شده در قبوض ارسالی به محل کسب‌تان مطابق نیست باید برای اصلاح آن به اداره درآمد شهرداری منطقه‌تان بروید و با اسناد و مدارکی که دارید این مسئله را اصلاح کنید.

نحوه پرداخت قبوض

قبوض عوارض شهری معمولا در ماه‌های پایانی سال توسط شهرداری صادر و برای صاحبان املاک فرستاده می‌شود.

ممکن است که به هر دلیلی این قبوض مربوط به عوارض به دست شما نرسید، در این صورت خودتان هم می‌توانید اینترنتی این قبوض را دریافت و سپس به راحتی آن‌ها را پرداخت کنید.

روش پرداخت قبض عوارض هم مانند سایر قبوض است:

  1. پرداخت به شکل حضوری و با مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های ATM
  2. پرداخت به شکل غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن‌ها، موبایل‌بانک‌ها و اینترنت بانک‌ها
  3. یک سامانه تلفنی هم برای این کار در نظر گرفته شده است و شما با شماره گیری شماره ۱۳۷ امکان پرداخت عوارض شهری ساختمان را به شکل غیرحضوری خواهید داشت.
  4. علاوه بر این امکان مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر هم برای دریافت و پرداخت این قبوض وجود دارد.

پرداخت عوارض شهری ساختمان

همچنین بخوانید: انواع مالیات بر مسکن و نکات مهم درباره آن

دریافت فیش‌های عوارض به صورت الکتریکی

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، شاید به هر علتی فیش‌های عوارض شهری که شهرداری آن‌ها را صادر می‌کند به دست شما نرسد. در این صورت کافی است به نشانی الکترونیکی tax.tehran.ir مراجعه کنید.

در این سایت شما نیاز به شماره شناسایی ملک که شامل شماره‌های ردیف مالک، ردیف، ملک و بلوک می‌شود یا یک شماره شناسایی ۱۵ رقمی دارد.

داشتن هر یک از این شماره‌ها، کار شما را در مرحله اول راه می‌اندازد.

در صورتی که هیچ‌یک از این شماره‌ها را ندارید باید با اسناد ملکی خود به دفاتر خدمات الکترونیک یا اداره‌ درآمد شهرداری منطقه خود بروید.

پس از طی مرحله اول در سایت گفته شده، مشخصات ملک شما نمایش داده می‌شود.

این مشخصات را بررسی کنید و اگر مغایرتی با مشخصات شما وجود داشت باز هم با مدارک خود به اداره درآمد شهرداری منطقه بروید تا اصلاحات انجام شود.

در همین بخش اگر مشخصات مشکلی نداشت می‌توانید هر یک از فیش‌های مربوط به عوارض شهری را دریافت و در گام بعدی اقدام به پرداخت آن کنید.

پرداخت عوارض شهری ساختمان به صورت قسطی

یکی از خدماتی که برای رفاه مردم در نظر گرفته شده این است که امکان پرداخت قسطی عوارض شهری وجود دارد.

قسطی کردن پرداخت عوارض کار راحتی می‌باشد فقط کافیست در سایت tax.tehran.ir وارد شوید و بعد از طی مراحل اولیه، گزینه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید مبلغ عوارض را به یک یا حداکثر پنج قسط تقسیم کنید.

این را هم بدانید که برای هر‌ کدام از این اقساط در سایت، فیش جداگانه صادر خواهد شد که می‌توانید با این فیش‌ها، اقدام به پرداخت اقساط خود کنید.

حالا با دانستن مطالب بالا لازم است این نکته را هم بگوییم که برای موارد زیر به تسویه حساب عوارض شهری نیاز است:

  1. فروش ملک 
  2. دریافت مجوزهای ساخت و ساز

جمع بندی

پرداخت عوارض شهری ساختمان به همه ما کمک می‌کند که شهر بهتری برای زندگی داشته باشیم. در صورتی که هر سال خودتان اقدام به پرداخت عوارض شهری کنید از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

  1. بابت خوش‌حسابی تخفیف می‌گیرید
  2. به اداره شهرتان کمک می‌کنید
  3. هنگام خرید و فروش و دریافت مجوزهای ساخت و ساز به مشکل برخورد نمی‌کنید

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

4 نظرات

    • پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی بر عهده مالک خانه می‌باشد. یک مستاجر، هیچ‌ زمانی عوارض نوسازی و عمران شهری را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه در اجاره‌نامه با مالک توافق کرده باشند که این عوارض توسط مستاجر به‌عنوان بخشی از کرایه پرداخت شود.

  1. باسلام من می خوام عوارض را به صورت اقساط پرداخت کنم چند ماه پیش میشد پرداخت کنی ولی در حال حاضر میزارنت سر کار حالشا ببری یک راهی معرفی کنید تا بتونم پرداخت کنم مبلغ بالا ی 50 میلیون هستش

    • با سلام و وقت بخیر
      محمود عزیز بخش “پرداخت الکترونیک عوارض” در پرتال شهرداری تهران امکان تقسیط عوارض بدهکاران در 5 قسط را فراهم کرده است. می توانید به سایت tax.tehran.ir مراجعه نموده و با پشت سر گذاشتن گام های اولیه، گزینه ی مربوط به تقسیم بندی مبلغ عوارض به یک یا حداکثر پنج قسط را انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید