نورپردازی اتاق خواب و ایده های خلاقانه برای آن

ایده برای نورپردازی اتاق خواب

بعد از یک روز سخت و خسته کننده کاری ، هیچ چیز به اندازه دراز کشیدن و استراحت در اتاق خوابی زیبا و آرام دلچسب نیست. به جای استفاده از تعداد زیادی ایده متفاوت و متنوع در چیدمان اتاق خواب کافیست درمورد خلق یک چیز خاص در اتاق فکر کنید. نورپردازی در داشتن اتاق خوابی فوق العاده ، نقش مهمی را ایفا می کند. با زومیلا همراه باشید تا در مورد اصول نورپردازی اتاق خواب بیشتر بدانید.

موارد مهم در نورپردازی اتاق خواب

امروزه اکثر طراحان برای چیدمان اتاق خواب از سبک های کلاسیک استفاده می کنند. استفاده از مبلمان باعث به وجود آمدن اتاق خوابی زیبا و کامل می شود. اما استفاده از نور پردازی روی دیوار اتاق خواب، آن را از حالت بی روح و ساده بیرون می آورد. شما می توانید با تزئین دیوار اتاق خواب با نورپردازی مناسب، فضایی زیبا و آرام بخش برای خود درست کنید. در چیدمان اتاق سعی کنید از لوستر های زیبا هم کمک بگیرید، زیرا هم زیبایی اتاق را بیشتر می کنند و هم این که باعث شیکتر شدن نور پردازی اتاق می شوند.

نوع چراغ ، رنگ نور ، زاویه تابش نور ، محل نصب چراغ ها و شدت پخش نور در احساس افراد داخل اتاق خواب نقش اساسی دارند. بعضی افراد تصور می کنند داشتن نور کافی برای اتاق کفایت می کند. اما توجه به این نکته که نور اتاق خواب با نور پذیرایی تفاوت دارد ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نور اتاق خواب باید آرامش بخش بوده و حس خوبی را به افراد حاضر در اتاق انتقال دهد.

این مسئله موضوع پیچیده ای نبوده و برای داشتن اتاق خوابی اصولی لازم نیست به دنبال انواع و اقسام نورپردازی باشید ، بلکه کافیست کمی دقت کنید و تغییراتی را در فضای زندگی خود به وجود آورید.

بهترین رنگ لامپ برای نورپردازی اتاق خواب

بهترین رنگ مورد استفاده در اتاق خواب برای نور لامپ ، رنگی است که به نور خورشید نزدیک تر باشد. اما رنگ نور لامپ چراغ خواب یا لامپ شب خواب باید متمایل به آبی باشد چون رنگ آبی آرامش بیشتری را برای فرد ایجاد می کند.

نورپردازی اتاق خواب

منابع روشنایی برای نورپردازی 

معمولی ترین منابع نوری که تقریبا اکثر افراد برای روشنایی اتاق از آن استفاده می کنند چراغ های سقفی یا دیواری است. ولی ما در این جا به شما پیشنهاد می کنیم که برای نورپردازی اتاق خواب خود از آباژور استفاده کنید. آباژورها بر خلاف چراغ های دیواری و سقفی ، نور ملایمی دارند و باعث ایجاد آرامش در اتاق می شوند.

جهت نور در اتاق خواب به کدام سمت باشد؟

لامپ های قوی با نور زیاد که زاویه تابش مستقیمی دارند، انتخاب مناسبی برای استفاده در اتاق خواب نیستند. جهت تابش نور در اتاق خواب ، نباید مستقیم باشد. برای مثال چراغ های دیواری به علت آن که نور را به سمت دیوار منعکس می کنند ، انتخاب بسیار خوبی برای اتاق خواب هستند.

نورپردازی در اتاق خواب

از بازتاب نورها و دستگاه کاهنده نور استفاده کنید!

بازتاب شدن نور روی دیوار یا وسایل اتاق یکی از اتفاقات زیبا در نورپردازی اتاق خواب است. استفاده از یک دستگاه کاهش دهنده نور به نام دیمر می تواند نورهای ملایم و جذابی در اتاق ایجاد کند. همچنین برای زیبایی و تزیین اتاق خواب می توانید از چراغ های دکوراتیو استفاده کنید، زیرا این چراغ ها تزیینی بوده و در صورت خاموش بودن هم زیبایی خاص خود را دارند.

نورپردازی اتاق خواب با ریسه

رویایی کردن اتاق خواب اصلا کار سختی نبوده و فقط کافیست از ریسه های ال ای دی استفاده کنید. این ریسه ها کم هزینه ترین و سریع ترین روش ممکن برای زیبا کردن اتاق خواب هستند. ریسه های ال ای دی، رشته سیمی قابل انعطاف بوده و در فواصل معین لامپ های کوچکی از آن آویزان شده است. این لامپ ها اتاق را گرم نمی کنند و ایمنی بالایی دارند. استفاده از این ریسه ها، اتاق خواب شما را دنج و رمانتیک خواهد کرد.

ریسه در اتاق خواب

اصول نورپردازی در اتاق خواب های کوچک

در ابتدا ذکر این نکته لازم است که برای انتخاب رنگ دیوار در اتاق های کوچک باید دقت شود و از رنگ های تیره استفاده نکرد. انتخاب رنگ روشن برای دیوار باعث می شود فضای اتاق بزرگ تر دیده شود. نورپردازی نیز همین نقش را دارد و با استفاده از نورهای روشن می توان اتاق خواب را بزرگ تر جلوه داد. برای طراحی نورپردازی در اتاق خواب کوچک می توان از لامپ های کم صرف، آباژور و لوسترهای ظریف و زیبا استفاده کرد.

نورپردازی تخت خواب

با طراحی نور پردازی جذاب برای تخت خواب می توانید افکتی به آن دهید که انگار در فضا معلق مانده است. برای اینکار لازم است پایه های تخت را کمی به سمت داخل یا در وسط آن ببرید، سپس با قرار دادن چراغ ها در پایین تخت و در گوشه‌ های آن فضایی رویایی برای خود ایجاد کنید. این افکت در شب بیشتر خود رانشان می دهد و جلوه ای خاص به وجود می آورد.

نورپردازی در تخت خواب

استفاده از نور مخفی در سقف اتاق خواب

یکی از روش های جدید و مدرن در نورپردازی خانه ها استفاده از نور مخفی در سقف بوده که بسیار مورد توجه طراحان قرار گرفته است. نور پردازی در رنگ های متفاوت، در طرح سقف کاذب برای نقاط مختلف خانه و در طرح کناف برای سقف ساختمان های مسکونی و تجاری انجام می شود. بهترین بخش هر خانه برای این گونه نورپردازی، سقف می باشد. استفاده از نور مخفی در سقف اتاق خواب نیز باعث ایجاد فضایی شیک و لوکس می شود.

نور مخفی در اتاق خواب

نکات کلیدی درباره نورپردازی اتاق خواب

1- بهترین نور پردازی پس زمینه در اتاق خواب را چراغ های موضعی فراهم می کنند، که بهتر است علاوه بر یک یا دو چراغی که در اتاق وجود دارند، در دو طرف تخت خواب نیز یک چراغ قرار داده شود. در این صورت نورپردازی اتاق بسیار خاص و چشم نواز خواهد شد.

2- جلوی کمد ها را می توان با منابع پایین تاب با ولتاژ کم و مخفی روشن کرد. با این روش یک منبع نور مفید را به محیط اضافه خواهید کرد و همچنین نور عمومی اتاق را نیز بیشتر می کنید.

3- قرار دادن یک چراغ مطالعه در کنار تخت خواب می تواند روشنایی کافی برای مطالعه را فراهم کند ، همچنین می توانید از یک منبع نوری مانند ال.ای.دی. یا فیبراپتیک استفاده کنید که در این صورت منبع نور متمرکزی را ایجاد می کنید . این روش می تواند نور لازم برای روشن کردن صفحات کتاب را به خوبی فراهم کند.

نویسنده : فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید