آشنایی با انواع مختلف قرارداد مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت مدنی

افرادی که سرمایه لازم را برای توسعه کسب‌وکارهای تازه تأسیس در اختیار ندارند، اغلب به وام‌ها پناه می‌برند تا از این طریق بتوانند به اهدافشان برسند. از روش‌های مؤثری که می‌تواند در این راه به آن‌ها کمک کند می‌توان به  قرارداد مشارکت مدنی اشاره کرد. مشارکت مدنی قراردادی است که طی آن، افراد حقیقی یا حقوقی، سرمایه خود را به صورت نقدی یا غیر نقدی، برای مدت مشخصی، در سود حاصل از فعالیت‌های خدماتی، صادرات کالا، تولید کالا، فروش محصولات، واردات کالا و ماشین‌آلات، بازرگانی، ساخت مسکن به صورت انفرادی، انبوه‌سازی و … با دیگر افراد شریک می‌شوند.

انواع مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت مدنی در 4 حالت مشارکت با بانک، مشارکت سرمایه‌گذاری، مشارکت خصوصی و مشارکت در ساخت رخ می‌دهد و هر کدام از این مشارکت‌ها قوانین و شرایط مخصوص به خودشان را دارند.

قرارداد مشارکت مدنی با بانک

از رایج‌ترین نوع قرارداد مشارکت مدنی، می‌توان به قرارداد مشارکت مدنی با بانک اشاره کرد. در این نوع قرارداد، افراد نیازمند سرمایه با بانک شریک می‌شوند و بدین منظور اطلاعات لازم مانند مقدار سرمایه‌ای که نیاز دارند، مدت زمانی که می‌خواهند مشارکتشان ادامه پیدا کند، سهم سود پیشنهادی و وثیقه‌های لازم را به بانک ارائه می‌دهند.

در مرحله بعد، بانک اطلاعات شخص متقاضی را بررسی می‌کند و در صورتی که این پروژه برایش سودآور باشد، اقدام به اخذ قرارداد با شخص متقاضی می‌نماید.  

لازم به ذکر است که بانک می‌تواند تا 80 درصد سرمایه یک شرکت را تأمین کند

قرارداد مشارکت مدنی سرمایه‌گذاری

از انواع دیگر قراردادهای مشارکت مدنی می‌توان به مشارکت در سرمایه‌گذاری اشاره کرد. اشخاص متقاضی در این قرارداد شرکت‌هایی هستند که ثبت‌نشده‌اند و بدون ثبت شرکت، فعالیت‌هایی مانند فعالیت یک شرکت را انجام می‌دهند.

قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

در این نوع قرارداد مشارکت، یک نفر سرمایه مادی و فرد دیگر سرمایه معنوی خود را در مشارکت وارد می‌کند. این بدان معنا است که طرف اول از پروژه حمایت مالی می‌کند و او را مالک می‌نامند و طرف دوم مدیریت پروژه را بر عهده می‌گیرد و او را عامل می‌نامند. قراردادهای مشارکت مدنی خصوصی کاربردهای زیادی دارند؛برای مثال، فرض کنید یکی از واحدهای اداری خود را در اختیار یک مطب دندانپزشکی گذاشته‌اید و نمی‌خواهید رابطه مالک و مستأجر بین شما به وجود بیاید؛ به عبارت دیگر، دلتان می‌خواهد از درآمد این مطب دندانپزشکی سودی نصیب شما شود. در این حالت، بدون دخالت در مدیریت و کارهایی که مطب انجام می‌دهد، از آنجا که سرمایه شما در اختیار آن‌ها قرار دارد می‌توانید از منافع قرارداد مشارکت مدنی خصوصی بهره‌مند شوید.

در این نوع قرارداد مشارکت، میزان سهم هر یک از طرفین قرارداد باید دقیقا مشخص شود.

مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است، بین مالک(مالکین) و سازنده(سازندگان) منعقد می‌گردد.در فرآیند مشارکت در ساخت، برای شفاف‌سازی روابط می‌توان از قراردادهای مشارکت مدنی بهره برد.

نکته‌ای که لازم است هنگام تنظیم این نوع قرارداد مورد توجه قرار گیرد، پیش‌بینی ضمانت اجرای مؤثر در قرارداد است. برای مثال، اگر سازنده بعد از تخریب ملک، از ساخت آن سرباز بزند، ضرر زیادی متوجه مالک خواهد شد. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی از پیش‌بینی ضمانت اجرای مؤثر در قرارداد استفاده می‌شود؛ به این معنا که در صورت متوقف کردن کار توسط سازنده، او موظف به پرداخت خسارت قابل‌توجه خواهد بود.

در داخل قرارداد، شرایط را روشن و دقیق قید کنید تا از بروز اختلافات در آینده جلوگیری شود. از جمله این شرایط می‌توان به میزان سرمایه به کار گرفته شده، سهم سود هر یک از طرفین، زمان تحویل ملک، کیفیت مصالح استفاده شده و غیره اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می‌شود را بخوانید.

نتیجه‌گیری

قراردادهای مشارکت مدنی در فضای کسب‌وکار بسیار پرکاربرد هستند .با رونق کسب‌وکار، درآمدها بیشتر می‌شود و زمینه اشتغال برای چندین نفر به وجود می‌آید.

اگر اطلاعات مفیدی در خصوص قراردادهای مشارکت در ساخت در اختیار دارید، می‌توانید آن را از طریق دیدگاه‌های پایین همین صفحه با ما و سایر مخاطبان Zoomila.com در میان بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گذاریم.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید