انواع دیوار پیش ساخته و مزایای آن‌ها

دیوارهای پیش ساخته

آیا تا به حال نام دیوارهای پیش ساخته به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید قدمت استفاده از این محصول به چه زمانی باز می گردد؟! جالب است بدانید که یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی که در صنعت ساختمانی استفاده می شود دیوار پیش ساخته نام دارد. قدمت استفاده از این نوع دیوارها، به دوره روم باستان برمی‌گردد. انواع دیوار پیش ساخته در بازار موجود می باشد و به خاطر سرعتی که در فرآیند ساختمان سازی به وجود می‌آورند، ساختمان سازان از این نوع مصالح استقبال خوبی به عمل آورده اند. برای آشنایی بیشتر با این نوع دیوار، با زومیلا همراه باشید.

دیوار پیش ساخته چیست؟

دیوار پیش ساخته از نام آن هم مشخص است چه نوع محصولی می باشد. این دیوارها در کارخانه ساخته می شوند و پس از آن حاضر آماده به راحتی به محل استفاده منتقل می‌شوند. این دیوارها در افزایش سرعت ساختمان سازی و کاهش هزینه ها نقش موثری دارند.

در دنیای امروز، دیوار های پیش ساخته جایگزین خوبی برای دیوارهای آجری، خشتی، سفالی، گچی و دیگر مصالح ساختمانی سنتی هستند.

این دیوار ها از محبوبیت زیادی نزد ساختمان سازان برخوردار هستند و این امر دلایل خاص خود را دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

دیوارهای پیش ساخته

مزایای استفاده از دیوارهای پیش ساخته

همانطور که پیش از این گفته شد؛ از مزایای دیوارهای پیش ساخته، تسریع در فرآیند ساختمان سازی است اما مزیت استفاده از این دیوار به همین مورد ختم نمی‌شود. در واقع از دید فنی و مهندسی این سازه‌های آماده دارای مزایای بسیاری هستند که در ادامه توضیح می دهیم:

  1. امنیت و عمر مفید سازه را به واسطه کاهش وزن کلی ساختمان، افزایش می دهند.
  2. به خاطر توپر بودن این دیوارها، از استحکام بالایی برخوردارند.
  3. در صورت استفاده از انواع دیوار پیش ساخته ، ۱۵ درصد مصالح مورد نیاز برای ساخت ساختمان کاهش می یابد.
  4. در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و هزینه‌های خانوار به سبب عایق بودن این دیوارها کاهش پیدا می‌کند.
  5. در برابر نفوذ حشرات (از جمله موریانه) مقاومند.
  6. ساختمان سازی تا حدود ۵ برابر سرعت می یابد.
  7. خسارات و صدمات ناشی از زلزله و دیگر بلایای طبیعی کمتر می شود.
  8. در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  9. هزینه‌های سربار در ساخت ساختمان کاهش پیدا می کند.

این مطلب را از دست ندهید: بهترین و ساده‌ترین روش‌های کندن کاغذ دیواری از دیوار

آشنایی با انواع دیوار پیش ساخته

تنوع در صنعت ساختمان‌ سازی زیاد است و این تنوع، انواع گوناگونی از سازه‌های پیش ساخته را می‌طلبد.

پارامترهایی که در انتخاب نوع دیوار پیش ساخته تاثیر زیادی دارند، عبارتند از:

  1. نوع کاربری ساختمان
  2. شرایط فرهنگی محیط
  3. شرایط اقلیمی منطقه

در ادامه تاثیر پارامترهای ذکر شده را بیشتر توضیح می دهیم:

مثلا دیواری که برای یک پارکینگ طبقاتی مورد استفاده قرار می گیرد، با دیوار استفاده شده در برج‌های مسکونی، خانه‌های ویلایی یک طبقه یا ساختمان‌های تجاری فرق دارد.

انواع دیوارهای پیش ساخته شامل موارد زیر می شود:

  1. دیوارهای پیش ساخته گچی
  2. دیوارهای پیش ساخته کناف
  3. دیوارهای پیش ساخته بتنی
  4. دیوارهای پیش ساخته ساندویچ پانل
  5. دیوارهای پیش ساخته تری دی پنل
  6. دیوارهای پیش ساخته چوبی

دیوارهای پیش ساخته

دیوارهای پیش ساخته گچی

این دیوارها از دیوارهای غیر باربر به حساب می‌آیند؛ به این معنی که نباید وزن کلی ساختمان را روی دوش این دیوارها گذاشت. از دیوارهای غیرباربر فقط برای پارت‌ بندی و جداکردن قسمت‌های داخلی یک ساختمان استفاده می شود و همانطور که از نام آن ها پیداست نقشی در تحمل بار ندارند.

این دیوارها از مصالحی مانند گچ ریز، آب و برخی الیاف سبک غیر حساسیت زا ساخته شده اند و وزن سبکی دارند. این دوارهای کم وزن نقش مهمی در کاهش وزن کلی ساختمان ایفا می‌کنند.

دیوار پیش ساخته کناف

دیوار های پیش ساخت کناف، عایق صدا و گرما هستند و به همین علت گزینه مناسبی برای آپارتمان‌های شلوغ و پرتردد به شمار می‌آیند.

این دیوارها علاوه بر کاهش هزینه‌های خانواده، آسایش را تا حدودی برای ساکنان خانه به ارمغان می آورند. استفاده از این دیوارها بسیار مقرون به صرفه بوده و تعمیر آن‌ها بسیار راحت مثل آب خوردن است.

دیوار پیش ساخته بتنی

این نوع دیوارها اکثرا در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می گیرند، به این دلیل که یک رو یا دو روی آن ها دارای نما می باشد.

مواد اولیه تشکیل دهنده این دیوارها شامل موارد زیر است:

  • سیمان
  • میل گرد
  • آب
  • مقداری سنگ‌ریزه‌

این دیوارها می توانند وزن نسبتا بالایی را تحمل کنند و به سادگی می توان از آن ها در سطوح شیب‌دار استفاده کرد.

دیوارهای پیش ساخته بتنی اغلب به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و ابعاد این دیوارها با توجه به نیاز هر پروژه تعیین خواهد شد.

در ساختمان‌های کوچک استفاده از دیوار های پیش ساخته بتنی، از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و اکثر اوقات برای پارکینگ‌های طبقاتی و ساختمان‌ با طبقات کم، از این نوع دیوار استفاده می گردد.

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل به دیوارهای آماده ای گفته می شود که از پانل های ساندویچی تولید و به عنوان دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. ساندویچ پانل از مصالح مدرن در صنعت ساختمان است و به دلیل کیفیت بالا و ویژگی های منحصر بفردی که دارد، توانسته جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی باشد.

دیوار پیش ساخته ساندویچ پانلی، دو لایه ورق و یک هسته عایق دارد. پنل ها جایگزینی مناسب برای دیوار های آجری هستند و یکی از دلایل مهمی که از آن ها استفاده می شود، عایق بودن این محصول است.

این مطلب را از دست ندهید: کاغذ دیواری سه بعدی و نکات طلایی که باید قبل از خرید بدانید

دیوار پیش ساخته تری دی پنل یا یونولیتی

دیوارهای پیش ساخته یونولیتی از شبکه‌ای فلزی و یونولیت تشکیل شده اند. جنس این شبکه فلزی از فولاد نوع A1 می باشد اما لازم است در مناطق مرطوب، از فولاد گالوانیزه ضد زنگ استفاده شود.

دیوارهای پیش ساخته تری دی پنل ضد آب بوده و امکان رشد جانداران میکروسکوپی مانند قارچ‌ در آن ها وجود ندارد.

دیوار پیش ساخته چوبی

شاید کلبه‌ها و خانه‌های چوبی زیبایی را دیده باشید و در نظرتان جالب آمده باشند. جالب است بدانید که بیشتر آن ها با استفاده از دیوارهای پیش ساخت چوبی ساخته شده‌اند.

دیوارهای پیش ساخته چوبی وزن بسیار کمی دارند سبک هستند. این دیوارها گاهی به عنوان عنصر تکمیل‌کننده طراحی داخلی یا خارجی خانه ها و مراکز تجاری، مورد استفاده قرار می گیرند.

حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که انواع دیوار پیش ساخته چوبی آیا استحکام کافی را دارند؟

پاسخ سوال شما مثبت است! چون برای افزایش سطح استحکام دیوارهای پیش ساخته چوبی در صنعت ساختمان سازی، دیوارهای باربر را مستقیما به پی بتنی ساختمان وصل می‌کنند، در نتیجه مقاومت ساختمان بالا می رود و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

دیوارهای پیش ساخته چوبی

سخن پایانی

با توجه به تمامی توضیحاتی که بیان شد، دیوارهای پیش ساخته امروزه یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان‌سازی هستند. به راحتی می‌توانید فضای داخلی و خارجی ساختمان را با استفاده از این دیوارها تقسیم بندی کنید. لازم به ذکر است که دیوارهای پیش ساخته دارای مقاومت بالایی در برابر گرما، رطوبت، ضربه و … هستند.

4 نظرات

  1. سلام.ما خریدار دیوار پیش ساخته برای ساختن طبقه دوم روی منزل شناژبندی شده ی خود هستیم.لطفا چنانچه مقدور است ما را راهنمایی بفرمایید.09167273679درویشی

    • سلام
      احد عزیز این مقاله تجاری نیست و صرفا جنبه محتوایی دارد، از دوستانی که مقاله رو مطالعه میفرمایند و فروشنده دیوار پیش ساخته هستند میتونند با شما تماس بگیرند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید