ورق فولادی چیست ؟

ورق فولادی را می‌توان به عنوان فلزی ضخیم‌تر از فویل و نازک‌تر از ضخامت صفحه تعریف کرد. ضخامت ورق فولادی تعیین می‌کند که چه زمانی فویل فلزی به ورق فلزی و چه زمانی ورق فلزی به صفحه فلزی تبدیل می‌شود. حداقل ضخامت ورق فلزی بین 0.5 میلی‌متر و حداکثر ضخامت آن 6 میلی‌متر است که با احتساب این اندازه‌ها می‌توان آن را به عنوان ورق فلز در نظر گرفت. ورق فولادی، نوعی از ورق فلزی است که معمولا از فولاد و آهن و با روشی که آن را نورد می‌نامند، تهیه می‌شود.

این‌که ورق فولادی چیست؟ انواع آن کدام‌ها هستند؟ و در بازار امروز قیمت ورق فولادی چقدر است؟ از جمله سوالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ پس برای کسب اطلاعات در این زمینه، می‌توانید تا پایان ما را همراهی کنید.

انواع ورق فولادی

ورق فولادی در بازار آهن‌آلات، انواع مختلفی دارد؛ ساختار ظاهری هر کدام از این ورق‌ها سبب شده‌است تا کاربردهای متفاوتی داشته‌باشند.

برخی از انواع ورق‌های فولادی و کاربردشان عبارتند از:

ورق روغنی

این ورق‌ها که ظاهری روغنی دارند، در جهت تولید ورق‌هایی با ضخامت کمتر؛ اما کارایی هر چه بهتر تولید می‌شوند. ورق‌های روغنی که در بازار بسیار پرفروش هستند، در تولید انواع لوله‌ها و تهیه لوازم خانگی مانند اجاق گاز کاربرد دارند.

ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه، جزو اقتصادی‌ترین ورق‌های فولادی موجود در بازار هستند؛ از جمله کاربردهای ورق گالوانیزه می‌توان به تولید سقف سوله‌ها، تابلوهای برق شهری، پروفیل، مخازن تانکرها، بدنه سالن‌های بزرگ و غیره اشاره کرد.

ورق سیاه

یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی موجود در بازار، ورق سیاه‌ است؛ درصد کربن بالایی که در این ورق وجود دارد، سبب می‌شود تا از آن در تولیدات صنایع سنگین استفاده کنند.‌ این ورق در تولید بدنه خودروها، پروفیل، کشتی، تانکر و غیره کاربرد دارد.

ورق اسیدشویی

در فرایند اسیدشویی، پوسته‌هایی که در سطح این ورق فولادی در اثر نورد گرم تولید شده‌اند، حذف می‌شوند؛ این ورق، نسبت به ورق‌های نورد سرد، از قیمت‌ پایین‌تری برخوردار است. از جمله کاربردهای ورق اسیدشویی، می‌توان به صنعت کشتی‌سازی، ورق‌های روغنی و تولید انواع لوله‌های نفت‌وگاز اشاره کرد.

ورق آلیاژی

ورق‌های آلیاژی، انواع مختلفی دارند و غالبا از ترکیب‌کردن کربن، آهن و فولاد تهیه می‌شوند. از انواع ورق‌های آلیاژی موجود در بازار، می‌توان به برنج، پیوتر، برنز و ورق‌هایی از این دست اشاره کرد. از ورق فولادی آلیاژ در صنایع مختلفی مثل کشتی‌سازی، هواپیماسازی، نفت یا گاز استفاده می‌کنند.

ورق آجدار

ورق‌های آجدار از جمله ورق‌های فولادی هستند که به منظور راه رفتن افراد و قرار دادن اجسام روی آن تولید می‌شوند؛ این ورق‌ها را معمولا از ورق‌های روغنی و سیاه که از انواع دیگر ورق‌های فولادی هستند، تهیه می‌کنند. کف پل‌های عابر پیاده، کف وانت‌بارها، دستگاه‌های صنعتی و غیره از جمله کاربردهای ورق آجدار محسوب می‌شوند.

ورق رنگی

ورق‌های رنگی از جمله ورق‌های فولادی هستند که در رنگ‌ها و ابعاد گوناگون در بازار وجود دارند. ورق‌های رنگی به دلیل ساختار گالوانیزه و عدم وجود ناخالصی‌ها در سطح آن، بسیار انعطاف‌پذیر بوده و در برابر خوردگی هم مقاوم هستند. بدنه رایانه‌های شخصی، ماشین‌های سنگین، تجهیزات اداری، نماهای داخلی، خارجی و سقف ساختمان‌ها از جمله کاربردهای ورق‌های رنگی هستند.

ورق استیل

یکی دیگر از انواع ورق‌های فولادی موجود در بازار، ورق‌های استیل هستند که به دلیل استحکام بالا، ضدزنگ بودن و قابل بازیافت بودن آن، بسیار در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از ورق استیل در تانکرها، کامیون‌ها، هواپیماها و لوازم خانگی، از جمله کاربردهای ورق استیل فولادی را نشان می‌دهد.

عوامل موثر در قیمت ورق فولادی

ورق‌های فلزی و فولادی از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شوند و با صنعتی شدن کشورها، استفاده از این ورق‌ها هم رو به فزونی می‌رود. عوامل متعددی هستند که در افزایش یا کاهش (ایجاد نوسان) قیمت انواع ورق تاثیر می‌گذارند. از جمله مهم‌ترین دلایل در جهت نوسان قیمتی ورق‌های فولادی و فلزی عبارتند از:

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل در جهت نوسان قیمتی ورق فولادی دانست. میزان عرضه ورق‌های فولادی و فلزی با توجه به میزان تقاضای صاحبان صنایع مختلف در ایران و جهان مشخص می‌شود. از طرفی هم می‌توان کمبود مواد اولیه را یکی از دلایل مهم در عرضه کم این محصول دانست؛ در چنین شرایطی، اگر میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نباشند، قیمت ورق فولادی در بازار داخلی و خارجی دچار نوسان می‌شود.

هزینه مواد اولیه

یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق‌ فولادی، مواد اولیه‌ است که می‌تواند ورق‌های موجود در بازار را به رکود یا صعود قیمتی دچار کند. این هزینه می‌تواند با توجه به قیمت ارز در کشور و افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان خارجی متغیر باشد.

استانداردهای تولیدکنندگان

تولیدکنندگان ورق‌های فولادی و فلزی از لحاظ استاندارد تولید با یکدیگر متفاوت عمل می‌کنند. تکنولوژی، نیروی انسانی و هزینه واردات و مواد اولیه به‌کار رفته در کارخانه‌های تولید انواع ورق، شبیه به هم نیست؛ از این رو، استانداردهای صاحبان صنایع نیز می‌تواند متفاوت باشد. این استانداردها که بر اساس درجه‌بندی‌های مختلف در صنعت و بازار مشخص می‌شوند، از مهم‌ترین عوامل در جهت تغییر قیمت ورق‌ فولادی به شمار می‌روند.

قیمت ارز

قیمت ارز که به طور کلی در بسیاری از موقعیت‌ها، شرایط‌ها و زمان‌ها روند صعودی را در پیش می‌گیرد، می‌تواند از جمله مهم‌ترین دلایل برای واردکنندگان مواد اولیه و در پی آن تولیدکنندگان ورق‌آلات باشد.

قیمت ورق فولادی

همان‌طور که گفتیم، قیمت ورق فولادی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ در واقع این عوامل به راحتی می‌توانند در افزایش یا کاهش قیمت ورق‌های فولادی تاثیرگذار باشند. در نتیجه‌ی تغییر قیمت‌ها و سردرگمی افراد و صاحبان صنایع مختلف برای خرید ورق‌های مرغوب، ما به یک مرجع معتبر از فروش ورق‌آلات فولادی نیازمندیم. وب‌سایت هایپر آهن که در زمینه فروش انواع ورق‌ها و ملزومات مربوط به صنعت و ساختمان‌سازی فعالیت دارد، ‌عنوان یکی از بهترین‌ها را در این حوزه را از آن خود کرده‌است.

شما با مراجعه به وب‌سایت هایپر آهن می‌توانید از قیمت دقیق و به‌روز انواع آهن‌ها و ورق‌های فولادی آگاه شوید‌؛ در هایپر آهن، قیمت تمامی محصولات موجود به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرند.

مزایای خرید از هایپر آهن

در پایان لازم به ذکر است که خرید از هایپر آهن، ویژگی‌ها و مزایایی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استعلام قیمت محصولات
  • ارسال به سراسر کشور
  • ارائه فاکتور رسمی
  • در دسترس بودن از انواع راه‌های ارتباطی (اینستاگرام، تلگرام و غیره)
  • برخوردار از تیم مجرب پشتیبانی فروش
  • امکان دسترسی به تمامی محصولات مربوط به آهن و ورق‌آلات

امیدواریم مطالب گفته شده در خرید شما یاریتان کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید