همه چیز در مورد اجاره نامه ملک

اجاره نامه ملک، برای تمامی مستاجرین و موجرین عزیز امری بسیار مهم و قابل توجه است که باید هم فرد مستاجر هم مالک ملک (موجر) از تمامی جزییات و کلیات آن با خبر باشند، علت این امر این است که اجاره نامه در آژانس های املاک به صورت دستی ثبت می شود و جنبه قانونی ندارد و در ثبت احوال ثبت نمیشود. در این مقاله ماده های قانونی و موارد تاکیدی لازم برای عقد قرارداد اجاره نامه ملک را برایتان شرح می دهیم تا با قوانین اجاره نامه آشنا شوید.

اجاره نامه

 

 اجاره نامه ملک  از 7 ماده کلی تشکیل شده است که در مطالب زیر به ترتیب توضیح داده میشود:

1- ماده یک: طرفین قرارداد: از دو قسمت تشکیل شده : 1- موجر(مالک) 2- مستاجر که موظف هستند در فرم اجاره نامه اطلاعات اصلی خود که شامل کد ملی و شماره شناسنامه است را دقیق و بی غلط یادداشت کنند.

2- ماده دو: موضوع قرارداد: در این قسمت باید مشخصات دقیق مورد اجاره که اعم از: مشخصات ظاهری ملک 2-سهم مستاجر از ملک 3- تعداد طبقه 4- آدرس 5- کد پستی دقیق ملک و در آخر مشخصات سند مالکیت ذکر شود.

3- ماده سه: مدت اجاره نامه: عبارت است از زمانی که مستاجر از تاریخ مشخصی تا تاریخ مشخصی به عنوان مستاجر ملک است و اختیار دار ملک است. و در این قسمت به انضمام مدت اجاره نامه ملک باید تاریخ دقیق شروع اجاره ذکر شود.

4- ماده چهار: مبلغ اجاره نامه: مبلغ دریافتی اجاره نامه از مستاجر به موجر باید با هماهنگی و رضایت طرفین معامله (مستاجر و موجر) باشد و در حضور دو شاهد به موجر پرداخت شود یا اینکه اگر مستاجر در آن لحظه پول نقد به همراه ندارد، با ارائه ی چک روز (تا زیر یک ماه مورد قبول است) در تاریخ مشخص شده در چک نسبت به پرداخت مبلغ اجاره نامه اقدام کند.

5- ماده پنجم: تسلیم اجاره: که زمان ارائه ی  سالم و بی نقص ملک مورد اجاره از سوی مالک یا همان موجر به مستاجر است.

6- ماده شش: در این مورد 14 ضابطه و قانون برای اجاره نامه به صورت کوتاه ذکر شده که باید رعایت شود: 1- مستاجر باید از ملک مورد اجاره فقط به عنوان ملک اداری یا مسکونی یا تجاری استفاده کند در غیر این صورت متخلف است و باید با وی برخورد شود. 2- مستاجر حق انتقال ملک به غیر را ندارد مگر اینکه مالک در جریان این مورد باشد و با رضایت مالک انجام شود. 3- موجر باید مالک اصلی ملک باشد و اگر غیر از این باشد باید مدارک حاکم بر وصی یا ولی یا قیم بودن شخص مالک به مشاور املاک تحویل داده شود تا مورد بررسی قرار بگیرد و تایید شود. 4- مبلغ اجاره نامه که معمولا به صورت ماهیانه پرداخت می شود باید بیشتر از یک ماه به تاخیر نیفتد که اگر این تاخیر بیشتر از یک ماه شود، مالک می تواند با پیگیری از مراجع ذی نفع نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید. 5- پرداخت هزینه امتیازات و انشعابات ملک، به عهده ی مستاجر است. 6- پرداخت حق شارژ نیز به عهده ی مستاجر می باشد. 7- راه اندازی سیستم های گرمایشی (شوفاژ) و سرمایشی (کولر) و تعمییر تاسیسات به عهده ی مالک است. 8-مالیات و عوارض شهرداری به عهده ی موجر است. 9- مستاجرین اماکن تجاری موظف به پرداخت مبلغی به عنوان سرقفلی هستند. 10- مستاجر موظف به تحویل سالم ملک است. 11- مستاجر موظف به پرداخت بدهی های زمان اجاره است. 12- هزینه های تعمیرات لازم انجام شده توسط مستاجر باید از سوی موجر به مستاجر پرداخت شود. 13- اگر مستاجر قصد تمدید ملک مورد اجاره را دارد باید قبل از انقضای قرارداد اجاره قبلی اقدام کند وگرنه امکان تمدید وجود ندارد. 14- مستاجر باید مورد اجاره را به موقع تحویل دهد و تخلیه کند.

7- ماده هفت: حق الزحمه مشاور املاک باید در فرم اجاره نامه در حین نوشتن قرارداد ذکر شود و این مبلغ چه معامله فسخ و چه انجام شود باید پرداخت شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید