افزایش قیمت مسکن همدان در سال ۹۸

در این مقاله ما به بررسی اخبار قیمت مسکن همدان در دو سال متوالی ۹۷ و ۹۸ و بازار مسکن همدان در نیمه اول این سال ها می پردازیم. طی مصاحبه های ایسنا با عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان و رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان همدان، اطلاعات جالبی در مورد بازار مسکن این استان ارائه می شود. در ادامه پیش بینی وضعیت مسکن همدان در سال ۹۸ و دلایل رکود مسکن در این استان را شرح می دهیم. امید است شما با استفاده از نمودارهای این مقاله آمادگی لازم برای هرگونه اقدامات در مورد بازار مسکن همدان را پیدا کنید.

وضعیت قیمت مسکن همدان در نیمه اول ۹۷

شهرام رحیم بخش عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان از افزایش ۳۷ درصدی قیمت مسکن در همدان خبرداد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: از ابتدای سال ۹۷ تا ۲۰ خرداد ارزش معاملات مسکن در همدان رشد ۱۱.۵ درصدی داشته است که این آمار نشان دهنده رونق در بازار مسکن بوده ولی این رونق با افزایش شدید قیمتی مواجه شده است که می‌تواند به رونق بازار مسکن لطمه وارد کند.

طبق صحبت های ایسنا با رحیم بخش عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان دلایل ذیل برای افازیش قیمت مسکن در همدان مشخص شد:

  • در همدان سهم حق‌الزحمه مشاورین املاک از هر افزایش قیمت ۰/۲۸ درصد است که اصلاً رقمی نیست که مشاورین املاک به دنبال افزایش نرخ باشند بلکه مشاورین املاک راضی هستند بازار رونق نسبی داشته باشد تا درآمدی مستمری در طول سال داشته باشند. پس گرانی ۳۷ درصدی مسکن در همدان دال بر نقش مشاورین املاک در گرانی مسکن سال ۹۷ نیست.
  • در نیمه اول سال ۹۷ بیش از ۳۴۰۲ قرارداد در این سامانه ثبت املاک همدان ثبت شده است که ۱۷۸۰ معامله مربوط به خریدو فروش در همدان و ۱۴۲۰ مورد مربوط به اجاره نامه در همدان بوده است.
  • حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکن مهر در همدان در سال ۹۷ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان شخصی ساز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و حداکثر قیمت هر مترمربع آپارتمان در همدان ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.
معاملات بازار مسکن همدان در سال ۹۷ و ۹۸
معاملات بازار مسکن همدان در سال ۹۷ و ۹۸

وضعیت قیمت مسکن همدان در نیمه اول ۹۸

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با اشاره به افزایش قیمت مسکن از بهمن سال ۹۷ تاکنون، گفت: در اردیبهشت امسال ۱۱۶۶ قرارداد اجاره و خرید و فروش مسکن در همدان به ثبت رسیده است. ابراهیم جمالی اظهار کرد: در بهمن سال گذشته ۸۶۹ قرارداد، اسفند ماه ۱۰۳۴ قرارداد و در فروردین امسال ۴۹۵ قرارداد خرید و فروش و اجاره مسکن توسط مشاورین املاک همدان منعقد شده است. وی با اشاره به افزایش غیرواقعی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، تصریح کرد:

قیمت مسکن در همدان پس از گرانی ۹۸

  • در بهمن سال گذشته قیمت هر متر مربع آپارتمان در مناطق بالا شهر همدان از جمله استادان ۱۰ میلیون تومان بوده که در حال حاضر به ۱۸ تا ۲۰ میلیون رسیده است.
  • هر متر مربع آپارتمان در منطقه پردیس در بهمن سال گذشته ۷ میلیون تومان بوده که هم‌اکنون به ۱۲ میلیون تومان رسیده است
  • در اعتمادیه قیمت هر متربع آپارتمان از ۶ میلیون تومان در بهمن سال گذشته به ۹ میلیون تومان رسیده است.
  • قیمت مسکن در بلوار کاشانی از ۴ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان رسیده و در محله پاسداران نیز از ۴ میلیون تومان به ۵.۵ تا ۶ میلیون تومان رسیده است.
  • در شهرک مدنی نیز قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از ۲.۵ میلیون تومان به ۳.۵ میلیون تومان و شهرک فرهنگیان از ۳.۵ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان رسیده است.
  • در شهرک بهشتی نیز هر متر مربع آپارتمان از ۴ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان و در شهرک الوند از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است.

جمالی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با اشاره به اینکه قیمت رهن و اجاره در همدان در ۲ ماه اول امسال ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ یافته است، ادامه داد: به طور میانگین در کل  ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وضعیت قیمت مسکن همدان در سال ۹۸ چه می شود؟

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان با تأکید بر اینکه مسکن همدان در رکود به سرمی‌برد، گفت: پیش‌بینی برای ارزان شدن مسکن وجود ندارد چرا که با توجه به شرایط موجود در کشور امکان برگشت قیمت در مسکن نخواهیم داشت. محمدصادق پارسامهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رکود در این دوره متأثر از وضعیت کلان کشور است افزود دولت در چند سال گذشته برنامه شاخصی برای مسکن اتخاذ نکرده و این یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن است. وی یادآور شد: از زمستان سال ۹۷ افزایش قیمت در بازار مسکن رخ داد به‌طوریکه قیمت مسکن در همدان بین ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافت و امسال نیز از اردیبهشت مسکن وارد رکود شده است.

افزایش قیمت مسکن همدان در ۹۸
آمار این نمودار از جداول مقالات معتبر وب سایت دنیای اقتصاد به دست آمده اند و توسط تیم تحریریه وب سایت زومیلا به نمودار تبدیل شده اند.

دلایل رکود بازار مسکن همدان

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان با تأکید بر اینکه عدم قدرت خرید مردم یکی از دلایل رکود بازار مسکن است، عنوان کرد: عدم پرداخت وام مسکن مناسب از سوی دولت از دیگر دلایل رکود بازار مسکن است به‌طوریکه میزان پرداخت تسهیلات مسکن با توجه به تورم افزایش نیافته است.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در همدان افزایش ۵۰ درصدی دارد، ادامه داد: زمین که یکی از نهاده‌های اولیه مسکن است، افزایش قیمت داشته و همچنین قیمت فولاد و آهن‌آلات و تجهیزات ساختمانی با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت روبرو شده که این موارد به طور مستقیم بر روی قیمت مسکن تأثیر گذاشته است. وی درباره افزایش قیمت مسکن در شهرک‌های همدان نیز یادآور شد: قیمت زمین در شهرک‌های همدان به متری ۲ تا ۳ میلیون تومان رسیده که باعث افزایش قیمت مسکن شده در حالیکه سود انبوه ساز از فروش یک مسکن فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

نویسنده : الناز اسدی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا
برگرفته از : isna.ir

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید