کاربرد ورق ها در ساختمان

قیمت ورق ساختمانی با توجه به نوع، کاربرد و ابعاد و اندازه‌ی آن تعیین می‌شود؛ همچنين یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است و انواع مختلف آن در قسمت‌های متفاوتي از ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. متریالی که در تولید آن‌ها به‌کار برده می‌شود نيز متمايز است. ورقی که بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارد، نوع فلزی و فولادی است که خود آن هم از انواع مختلفی تشکیل می‌شود.

در‌صورتی‌که مطالب زیر را تا پایان مطالعه بفرمایید، با انواع ورق‌آلات ساختمانی مورداستفاده در ساختمان‌سازی و کاربرد آ‌ن‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان آشنا خواهید شد؛ همچنین به شما می‌گوییم قیمت ورق ساختمانی بر اساس چه معیارهایی تعیین می‌‌شود.

 

ورق ساختمانی چیست و انواع ورق‌های ساختمانی

ورق ساختمانی یکی از انواع ورق‌ آلات فلزی است و جزو مصالح پُرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. ورق فلزی غالباً از جنس فولاد است. ورق‌های فولادی قطعه‌ای فلزی هستند که ضخامت آن‌ها نسبت به آهن معمولی و سایر فلزات بسیار کمتر است؛ در مقابل، عرض و طول آن‌ها بیشتر بوده و به‌صورت شیت (برش خورده در اندازه‌های مشخص) یا رول در بازار یافت می‌شوند. ورق‌های ساختمانی از سطح صاف‌ و صیقلی‌تری نسبت به آهن معمولی برخوردار هستند؛ فرایند تولید آن‌ها توسط نورد گرم شمش‌های فولادی و یا بیلت است.

خاصیت ورق‌های ساختمانی، مقاومت بالای آن‌ها در برابر آسیب دیدن است؛ بنابراین مهندسان و معماران از این متریال در قسمت‌های موردنظر ساختمان استفاده می‌کنند و هیچ‌گونه نگرانی در مورد از بین رفتن آن‌ها ندارند.

ورق‌های فلزی انواع و اقسام مختلفی دارند. ازجمله پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی، اسیدشویی و غیره اشاره کرد. تمامی آن‌ها در صنایع متفاوت به طُرق مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ برخی از آن‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان به‌کار گرفته می‌شوند. در ادامه به ورق‌هایی که در ساختمان‌سازی کاربرد دارند می‌پردازیم.

ورق هایی که در ساختمان‌سازی بیشترین کاربرد را دارند، شامل ورق سیاه یا نورد گرم، روغنی (نورد سرد) و رنگی است؛ هرکدام از این انواع، کاربردهای مختص به خود را دارند و در بخش‌های مختلف ساختمان به‌کار گرفته می‌شوند.

  • ورق سیاه و کاربرد آن در ساختمان‌سازی:

ورق سیاه فلزی که به دلیل فرآیند تولید آن، ورق گرم نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز محسوب می‌شود؛ برای تعیین کیفیت و استاندارد آن از شاخص ST استفاده می‌شود. ورق سیاه استاندارد برای ساختمان‌سازی 33ST است که با نام 37ST نیز معرفی‌شده است. ورق‌های سیاه به‌صورت رولی یا برش‌ خورده در بازار موجود است؛ همچنین دارای درصد بالایی از کربن هستند. این امر مقاومت آن‌ها را بالا برده است؛ به همین دلیل در ساخت سوله‌ها در ساختمان‌سازی و مخازن عظیم پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ضخامت ورق سیاه رولی کمتر از 15 میلی‌متر است؛ همچنین موارد ضخیم‌تر در اندازه‌های مشخص و به‌صورت برش‌ خورده به مشتری عرضه می‌شود.

قیمت ورق سیاه با توجه به استاندارد آن، ابعاد و اندازه، ضخامت و البته نوسانات ارز و بازار متغیر است. جهت خرید آن با قیمت متعارف، بهتر است به فروشگاه‌های معتبر فروش آهن‌آلات ساختمانی مراجعه فرمایید.

  • ورق روغنی و کاربرد آن در ساختمان‌سازی:

ورق روغنی طی فرآیندی طولانی توسط نورد سرد تولید می‌شود. این مدل، از نازک کردن ورق‌های ضخیم به دست می‌آيد؛ آن را بر روی سطح ورق روغنی میکرون فلز روی قرار می‌دهند؛ از این لحاظ کیفیت آن بسیار عالی است و به دلیل سطح صافی که دارد از ظاهر خوبی نیز برخوردار است. از ورق‌های روغنی در ساخت سوله استفاده می‌شود. در‌صورتی‌که بر روی سطح آن لایه‌ی رنگی قرار گیرد، مقاومتش در برابر زنگ زدگی بالا می‌رود؛ در نتیجه بدون اینکه رطوبت بر آن تأثیر مخرب بگذارد، سال‌های طولانی دوام می‌آورد. قیمت ورق روغنی بر اساس نوسانات ارز و بازار متغیر است. جهت خرید ورق روغنی با قیمت تعریف‌شده بازار بهتر است از مکان‌های معتبر آن را خریداری نمایید.

  • ورق رنگی و کاربرد آن در ساختمان‌سازی:

ورق رنگی یکی دیگر از مصالح فلزی مورداستفاده در ساختمان‌سازی است؛ این متریال بر پایه ورق گالوانیزه تولید می‌شوند و دارای پوشش رنگی هستند. ورق رنگی در 15 رنگ متنوع در بازار موجود است. ضخامت آن بین 0.18 میلی‌متر تا 0.7 میلی‌متر متغیر است. ورق‌های رنگی با ضخامت‌های مختلف، مصارف گوناگونی همچون تولید لوازم خانگی، صنایع مربوط به حمل‌ونقل و البته کاربرد در صنعت ساخت‌وساز دارد.

بیشترین کاربرد ورق‌های رنگی در ساختمان‌سازی، به ساخت و نصب شیروانی ساختمان مربوط می‌شود. در مناطق جغرافیایی مرطوب که میزان بارش‌ باران در آن‌ها بالا است، استفاده از شیروانی بر روی سقف، امری متداول است؛ بر همین اساس ورق‌های گالوانیزه رنگی که مقاومت زیادی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی دارند، بسیار مورداستفاده قرار می‌‌گیرند؛ به‌عنوان یک نکته‌ی حائز اهمیت دیگر در مورد این متریال، می‌توان به متنوع بودن رنگ‌ و تأثیری که بر زیبایی نمای خانه و فضای شهر و روستا در این مناطق داد اشاره کرد.

انواع ورق رنگی براساس رنگ‌های آن و البته طرح و فرم آن‌ها تعیین می‌شود که غالباً با طرح‌های کرکره‌ای، طرح سفال، شادولاین و ذوزنقه در بازار موجود هستند. قیمت ورق رنگی در وهله‌ی اول تابع قیمت گالوانیزه است؛ سپس ابعاد و اندازه و طرح آن می‌تواند در قیمت تمام‌‌شده تأثیرگذار باشد.

قیمت ورق‌های ساختمانی

با توجه به تنوع و کاربرد گسترده‌ در سازه‌های ساختمانی باید گفت که قیمت ورق هم ازلحاظ نوسانات ارز و هم ازنظر جنس و کاربرد متغیر است. بهترین راهکار برای خرید ورق قیمت مناسب، خرید از مکان‌های معتبر است.

خرید ورق ساختمانی از مراکز فروش معتبر

درصورتی‌که قصد خرید مصالح ساختمانی در حجم بالا را دارید، برای اینکه خرید مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشید، بهترین راهکار مراجعه به عرضه‌‌کننده‌ی مرجع و البته معتبر در این زمینه است. آهن هایپر یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان مصالح ساختمانی، ازجمله تیرآهن، میلگرد، پروفیل، ورق سیاه و نبشی و سایر آهن آلات ساختمانی و صنعتی است.

سایت آهن هایپر جهت سهولت در خرید و مشاهده‌ی قیمت ورق و انواع آهن آلات ساختمانی راه‌اندازی شده است. جهت ارتباط با کارشناسان فروش مجموعه‌ی آهن هایپر و اطلاع از آخرین لیست قیمت آهن آلات و سایر مصالح ساختمانی فلزی، مي‌توانيد به سايت آن‌ها مراجعه كنيد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید