آشنایی با محله تهرانپارس تهران

محله تهرانپارس تهران

در دهه ۱۳۱۰ هجری شمسی یکی از سرمایه‌داران بزرگ زرتشتی به نام ارباب هرمز سرمایه‌ای کلان در اختیار داشت، لذا شهرکی در شمال شرق تهران ساخت و نامش را تهران پاریس گذاشت. ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که چرا تهران پاریس؟ منطقه خاص و منحصر به فرد تهران‌پارس با طرح و نقشه شهرسازی توسط فرانسوی‌ها ساخته شد و به همین خاطر تهران پاریس نامیده شد. در ادامه برای آشنایی با محله تهرانپارس تهران با این مقاله از زومیلا همراه شوید.

عکس قدیمی تهرانپارس

محله تهرانپارس کجای تهران است؟ 

تهران پارس یکی از محله‌های بزرگ تهران هست که در شرق و شمال شرق شهر تهران واقع شده است و به دلیل وجود بلوار پروین به دو بخش تهرانپارس غربی و تهرانپارس شرقی تقسیم‌شده است.

تهرانپارس منطقه چند تهران است؟

تهران پارس به صورت مشترک در منطقه 4 و 8 شهرداری تهران قرار گرفته است و دارای 4 فلکه اصلی است که امروزه فلکه دوم و فلکه چهارم به چهارراه تبدیل‌ شده‌اند.

تهرانپارس شرقی منطقه چند تهران است؟

تهرانپارس شرقی در منطقه 4 شهرداری تهران قرار گرفته است.

تهرانپارس غربی منطقه چند تهران است؟

محله تهرانپارس غربي به صورت مشترک در منطقه ۴ شهرداري تهران و منطقه ۸ شهرداري تهران است و 4 فلکه اصلی در تهرانپارس غربي قرار گرفته است.

تهرانپارس بالاشهر است یا پایین شهر؟

تهرانپارس جزء محلات متوسط رو به بالا محسوب می‌شود.

تهرانپارس شرقی کجاست؟

محله تهرانپارس شرقی که از ادغام قسمت‌هایی از محله‌های خاک سفید و جوادیه به وجود آمده است، از تهرانپارس غربی کوچک‌تر است. 

تهرانپارس شرقی محله ساکتی است و نسبت به تهرانپارس غربی ترافیک کمتری دارد.

در این رابطه بخوانید : راهنمای خرید خانه در شرق تهران

محله تهرانپارس شرقی

تهرانپارس غربی کجاست؟

تهرانپارس غربی امکانات رفاهی زیادی دارد و مراکز خرید، رستوران‌ها و بانک‌های بیشتری را شامل می‌شود. تهرانپارس غربی ترافیک شلوغی دارد و 4 فلکه اصلی محله تهرانپارس در تهرانپارس غربی واقع‌شده‌اند.

شهرک های تهرانپارس

شهرک‌هایی نظیر شهرک امید، شهرک پارس، شهرک فرهنگیان در تهرانپارس غربی قرار دارند. بزرگراه‌هایی از قبیل رسالت، شهید زین الدین، شهید باقری نیز از این منطقه عبور می‌کنند.

آشنایی با فلکه‌های محله تهرانپارس تهران

 فلکه اول تهرانپارس کجاست؟

امروزه نام فلکه اول، میدان قمر بنی‌هاشم است. فلکه اول، محل تقاطع خیابان‌های تیرانداز، پروین و امیری طائمه است.

فلکه دوم تهرانپارس کجاست؟

امروزه نام فلکه دوم، چهارراه اشراق است. فلکه دوم، محل تقاطع خیابان‌های دکتر جشنواره، فرجام و حجر بن عدی است.

فلکه سوم تهرانپارس کجاست؟

امروزه نام فلکه سوم، فلکه سجادیه است. فلکه سوم، محل تقاطع خیابان‌های حجر بن عدی، 196 غربی و شرقی است.

فلکه چهارم تهرانپارس کجاست؟

بعد از احداث بزرگراه زین‌الدین، فلکه چهارم تهرانپارس حذف شد.

در این رابطه بخوانید : مقایسه غرب و شرق تهران ؛ پونک یا تهرانپارس؟!

تهرانپارس فلکه سوم

خیابان‌های تهرانپارس

11 خیابان عمود بر بلوار تهرانپارس که به صورت فرد از خیابان 103 تا 139 نامگذاری شده‌اند و 60 کوچه به صورت افقی که از شماره ۱۰۲ در بالای خیابان دماوند تا ۲۴۴ در بالای بزرگراه زین الدین به صورت شماره‌های زوج طبقه‌بندی شده‌است، در این خیابان‌ها جا خوش کرده است.

فرعی‌های کادوس، عادل، زرین، رشید، رستم، گیو و پارسیان، بخشی از این خیابان‌های عمودی هستند که هم‌چنان با نام قدیم خود شناخته می‌شوند.

میدان پروین تهرانپارس منطقه چند تهران است؟

بلوار پروین جزء منطقه 8 تهران است. خیابان مهم و اصلی دیگر، بلوار پروین (شاهد) است که از بزرگ‌راه زین‌الدین در شمال آغاز شده و پس از رسیدن به میدان پروین (تقاطع بلوار پروین و خیابان 196 شرقی)، چهارراه سید الشهدا (تقاطع بلوار پروین و خیابان جشنواره) و داشتن تقاطع با بزرگ‌راه رسالت، به انتهای جاده آبعلی و در ادامه به سه راه تهران‌پارس ختم می‌شود.

خیابان جشنواره تهرانپارس منطقه چند تهران است؟

خیابان جشنواره در منطقه 4 تهران واقع شده‌است و از محله‌های تهرانپارس غربی و تهرانپارس شرقی عبور می‌کند. خیابان جشنواره به معابر مهمی مانند پروین، خوشوقت، خوشوقت (تیرانداز)، حجر ابن عدی، شاهد، فرجام شرقی، ناهیدی – جشنواره، تاگور، کادوس، میرزازاده (اخوت)، صد و بیست و سه، سجده ای جنوبی، صد و بیست و پنج، تاگر، صد و بیست و نه، سجده ای شمالی و همچنین برادران مظفری متصل گردیده است.

در این رابطه بخوانید : بهترین محله های تهران برای زندگی کدامند؟

خیابان‌های تهرانپارس

دسترسی‌های محله تهرانپارس تهران

خیابان‌کشی‌های مدرن تهرانپارس، یادگار دوره زرتشتیان است. تهرانپارس بین بزرگراه‌ها قرار گرفته است و همین امر دسترسی مناسبی را برای خودروهای سواری ایجاد کرده است. تهرانپارس سه ایستگاه مترو، خطوط بی آر تی و خطوط اتوبوس و تاکسی دارد.

امکانات تهرانپارس

از امکانات تهرانپارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیمارستان‌های تهرانپارس و بانوان آرش

مراکز خرید زیاد

فضاهای سبز زیاد

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زیاد

مکان‌های دیدنی تهرانپارس

از مکان‌های دیدنی محله تهرانپارس تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌هایی است که انواع پرندگان اهلی و وحشی آنجا نگهداری می‌شوند. این باغ در شرق تهران و در پارک جنگلی لویزان قرار گرفته است.

باغ پرندگان 23 هکتار دارد و دارای دو فاز است. فاز اول که دشتجر نام دارد، محل مراقبت از پرندگانی است که در قفس نگهداری می‌شوند و توانایی پرواز ندارند. فاز دوم که آبچر نام دارد، محل مراقبت از پرندگانی است که پرواز می‌کنند و توسط تور از پرواز آن‌ها جلوگیری می‌شود.

آدرس:بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران.

باغ پرندگان تهران کجاست

مرکز خرید سپید

مرکز خرید سپید یا همان پاساژ سپید، مرکز خرید ایده آلی در تهرانپارس است که شامل بخش‌های متنوعی از جمله جواهرات، خدمات موبایل، آرایشی و بهداشتی و غیره می‌باشد. در این مرکز خرید سه تالار پذیرایی و یک تالار فود کورت قرار گرفته است. از دیگر بخش‌های جالب این مرکز خرید می‌توان به شهر کتاب اشاره کرد که در آنجا کتاب‌های مختلف در زمینه‌های مختلف به فروش می‌رسد. این مجتمع خرید مطابق با استانداردهای روز دنیاست.

از طریق مترو، خطوط بی آر تی، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی می‌توانید به این مرکز خرید دسترسی داشته باشید.

آدرس: تهرانپارس، فلکه اول، مجتمع تجاری سپید.

مرکز خرید پارسیان

این مرکز خرید 10 طبقه در فلکه دوم تهرانپارس قرار گرفته است. مرکز خرید پارسیان قادر به پاسخگویی طیف وسیعی از نیازهای مشتریان است و مغازه‌های متنوعی از جمله پوشاک، اسباب‌بازی، کتاب، موبایل و غیره را در خود جای‌داده است. در این مجتمع اداری تجاری نیز از استانداردهای روز دنیا بهره گرفته شده است و دارای 8 دستگاه آسانسور که برخی شیشه‌ای هستند و 4 دستگاه پله‌برقی می‌باشد. مرکز خرید پارسیان، نورپردازی‌های داخلی و خارجی فوق‌العاده‌ای دارد که توسط برندهای مطرح اروپای طراحی شده است.

آدرس: تهرانپارس، فلکه دوم، مرکز خرید پارسیان.

رستم باغ

رستم باغ، نام یکی از باغ‌های تهرانپارس است که در سال 1336 شمسی توسط رستم گیو (مؤسس بنیاد خیریه گیو) ساخته شده است. این باغ در حوالی فلکه دوم تهرانپارس قرار دارد و از مهم‌ترین سکونتگاه‌های زرتشتیان تهرانی است. در این باغ آتشکده کوچکی وجود دارد که متعلق به دوره پهلوی دوم است و جایی است که زرتشتیان به دعا و نماز می‌پردازند و مراسمات مذهبی خود را برگزار می‌کنند.

آدرس: تهرانپارس، چهارراه اشراق، خیابان دکتر جشنواره.

فرهنگسرای اشراق

این فرهنگسرا که یکی از فعال‌ترین مکان‌های فرهنگی محله تهرانپارس تهران است. فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره قرار دارد

آدرس: فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره.

پارک جنگلی یاس فاطمی

علت نام‌گذاری این پارک جنگلی به یاس فاطمی، هم‌زمانی ایام فاطمیه با نوروز ۱۳۹۴ بود که بعد از ایام فاطمیه این بوستان گشوده شد.

آدرس: خیابان جشنواره نبش خیابان اسفندانی، فلکه دوم تهرانپارس.

پارک جنگلی لویزان

لویزان یا پارک جنگلی شیان یکی از مناطق سرسبز تهرانپارس است که در بخش شمالی و شرقی تهران قرار گرفته است. در این پارک امکانات متعددی از جمله رستوران، کافی‌شاپ، سفره‌خانه سنتی و باغ پرندگان وجود دارد.

آدرس: خیابان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال.

در این رابطه بخوانید : محله های منطقه ۴ تهران ؛ منطقه‌ای در شمال شرقی پایتخت

پارک جنگلی لویزان

بهترین منطقه تهرانپارس کجاست؟

خرید آپارتمان یا اجاره خانه و آپارتمان در کدام قسمت تهرانپارس بهتر است؟ تهرانپارس شرقی یا تهرانپارس غربی؟ برای پاسخ به این سؤال، قصد داریم این دو محله را از نظر موقعیت جغرافیایی، آرامش و سکوت، امکانات، بافت ساختمانی و شهری، دسترسی‌ به راه‌ها، محیط‌زیست و نزدیکی به محل کار بررسی کنیم.

قیمت خرید آپارتمان در محله تهرانپارس تهران

محله تهرانپارس غربی از محله شرقی آن مدرن‌تر و دارای خانه‌های گران‌تری است. اگر قصد خرید خانه و آپارتمان در تهرانپارس را دارید باید بگوییم که قیمت خانه‌ها در منطقه غربی آن در مقایسه با تهرانپارس شرقی بالاتر است.

موقعیت جغرافیایی

بلوار شاهد مرز مشترک بین تهرانپارس شرقی و تهرانپارس غربی است. هر دو محله شرقی و غربی از شمال به بزرگراه زین‌الدین و از جنوب به خیابان دماوند منتهی می‌شوند.

 محله تهرانپارس شرقی از شرق به خیابان سلطانی و محله‌ی اتحاد و از غرب به بلوار شاهد منتهی می‌شود.

محله تهرانپارس غربی از شرق به بلوار شاهد و از غرب به بزرگراه باقری منتهی می‌شود.

آرامش و سکوت

از آنجا که تهرانپارس شرقی از تهرانپارس غربی کوچک‌تر است، ترافیک کمتری داشته و جو نسبتا آرام‌تری دارد و مناسب افرادی است که به دنبال زندگی در محله‌ای آرام هستند.

امکانات

از نظر امکانات محله تهرانپارس غربی از تهرانپارس شرقی بهتر است و مراکز خرید، بانک، رستوران و مراکز تفریحی بیشتری دارد؛ بنابراین، تهرانپارس غربی مناسب افرادی است که خواهان زندگی در محله‌ای با امکانات زیاد هستند.

بافت ساختمانی و شهری

اکثر آپارتمان‌های تهرانپارس تازه‌ساخت هستند و خانه‌های ویلایی تهرانپارس بافتی قدیمی و کلنگی دارند؛ بنابراین از نظر بافت ساختمانی و شهری تفاوتی بین تهرانپارس غربی و شرقی وجود ندارد.

محیط‌زیست

در هر دو محله تهرانپارس شرقی و غربی، فضای سبز خوبی وجود دارد. آب‌وهوای تهرانپارس غربی به خاطر دور بودن از بزرگراه باقری و خیابان تهرانپارس تمیزتر است و آلودگی کمتری دارد. آلودگی صوتی نیز در تهرانپارس شرقی کمتر از تهرانپارس غربی است زیرا ترافیک کمتری دارد.

در این رابطه بخوانید : آشنایی با ۶ مورد از محله‌های معروف شرق تهران

بهترین منطقه تهرانپارس کجاست

دسترسی به راه‌ها

از آنجا که تهرانپارس غربی با بزرگراه باقری همسایه است، دسترسی بهتری نسبت به تهرانپارس شرقی دارد. متروی تهرانپارس در محدوده تهرانپارس غربی قرار دارد.

متروی فرهنگسرا در محدوده تهرانپارس شرقی قرار دارد. تهرانپارس شرقی به متروی تهرانپارس نیز نزدیک است.

مترو تهرانپارس فلکه چندم است؟

ایستگاه مترو تهرانپارس در محله تهرانپارس غربی تهران و در جاده دماوند خیابان پروین خیابان اخوت واقع شده است.

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس مترو تهرانپارس می‌باشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل‌ونقل عمومی آسان می‌سازد.

نزدیکی به محل کار

در تهرانپارس غربی مراکز اداری و تجاری بیشتری وجود دارد و با محله‌های رسالت، فرجام و محله نارمک نیز همسایه است؛ بنابراین اگر نزدیکی به محل کار یکی از ملاک‌های شما برای خرید یا اجاره خانه در تهرانپارس است، ما تهرانپارس غربی را پیشنهاد می‌دهیم.

عکس‌های تهرانپارس قدیم

عکس های قدیمی تهرانپارس

تهران قدیم تهرانپارس

عکس های قدیمی تهران تهرانپارس

سخن پایانی

شما کدام یک از محله‌های تهرانپارس تهران را برای زندگی بیشتر ترجیح می‌دهید؟ دلیل این انتخاب شما چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین زومیلا به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

جهت مشاهده آگهی‌های خرید خانه در تهرانپارس تهران کلیک کنید.

2 نظرات

  1. بحث خیابان پروین و تقسیم تهرانپارس به دو بخش شرقی و غربی بابت این خیابان ، فقط ساخته ذهن دلالهای املاک برای فروش ملکهای منطقه پروین فعلی و یا خاک سفید به بندگان خداست.
    اگر منطق این جماعت درست بود حتما مبنای غربی و شرقی شدن منطقه بر روی خیابانها هم تاثیر می گذاشت.
    خلاصه اینکه بسیاری از موارد اعلام فلکه اول ، دوم و سوم تهرانپارس ربطی به تهرانپارس نداشته و ندارند.
    یاد بیست سال قبل افتادم در جمعی صحبت از خرید آپارتمان شد. یکی از سازندگان فامیل اصرار داشت که واحدهای او را در فلکه سوم تهرانپارس خریداری کنم و هرچه در جلسه آدرس خواستم فقط میگفت فلکه سوم. خلاصه بعد از تحریک بزرگترها مجبور به بازدید شدم که با گذر از انتهای ۱۹۶ به حوالی مرکز مخابراتی در خیابان اصلی خاک سفید رسیدم و از خرید منصرف شدم. تا چند سال گرفتار بودم که چرا در فلکه سوم نخریدم نهایتا و بعد از چند سال در یک جلسه خانوادگی مجبور شدم تا موقعیت خانه و فلکه سوم را از روی نقشه ( که از قبل خریده بودم) به وی ثابت کنم که کدورت آن همچنان باقیست.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید