محله امیرآباد تهران ؛ محله ‌ای مناسب زندگی دانشجویی!

محله امیرآباد تهران

امیرآباد، نام یکی از محله‌های منطقه 6 تهران است که به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، از محله‌های محبوب برای زندگی محسوب می‌شود. امیرآباد به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است و به نام‌های کارگر شمالی و جنوبی خوانده می‌شود. خیابان اصلی محله امیرآباد تهران، خیابان کارگر شمالی است که از بزرگ‌ترین خیابان‌های اصلی تهران محسوب می‌شود. دانشگاه تهران در امیرآباد واقع شده است. به دلیل نزدیکی به مرکز شهر، رهن و اجاره آپارتمان در امیرآباد متقاضیان زیادی دارد.

بافت محله امیرآباد تهران چگونه است؟

امیرآباد، محله‌ای اداری فرهنگی است و به جهت نزدیکی به مرکز شهر و وجود چندین دانشگاه مهم، محله‌ای مناسب کارمندان و دانشجویان است. به دلیل رفت‌وآمد دانشجویان، در امیرآباد مراکز رفاهی و تفریحی زیادی تأسیس شده است.

در امیرآباد، آپارتمان‌های نوساز در کنار خانه‌های ویلایی قدیمی قرار گرفته‌اند. تعداد مراکز اداری این محله زیاد است. در انتهای کارگر شمالی، خوابگاه کوی دانشگاه قرار گرفته است و در اطراف این خوابگاه، ساختمان‌های اداری و رفاهی بسیاری از جمله کتابخانه، خانه فرهنگ، سالن بدن‌سازی و غیره وجود دارند.

پیشینه محله امیرآباد

امیرآباد در 5 کیلومتری شمال غرب تهران توسط میرزا تقی‌خان امیرکبیر ساخته شد. امیرکبیر، باغ و امارتی را برای استراحت در امیرآباد بنا کرد و قنات‌های متعددی را آنجا ساخت.

ناصرالدین‌شاه اغلب برای تفریح به امیرآباد سفر می‌کرد. در خلال یکی از سفرهایش، دستور داد قورخانه یا همان قزل‌قلعه را در کنار روستای امیرآباد بسازند. مدتی بعد، قورخانه در اختیار ساواک قرار گرفت و تبدیل به یک زندان سیاسی شد. بعد از انقلاب، این زندان تخریب شد و در حال حاضر بخشی از آن به فروشگاه شهروند و بخش دیگر به میدان میوه و تره‌بار اختصاص یافته است.

بخش دیگری از زمین‌های امیرآباد در اختیار نیروهای نظامی آمریکا قرار داشت و آن‌ها خوابگاه سربازان، کارخانه برق، ساختمان بهداری و غیره را در امیرآباد بنا کردند.

رهن و اجاره خانه در محله امیرآباد

همان‌طور که در بالا اشاره شد، به دلیل نزدیکی امیرآباد به مرکز شهر، متقاضیان زیادی برای سکونت دارد. به دلیل قرارگیری دانشگاه تهران و مراکز اداری زیاد، بیشتر ساکنان این محله را کارمندان و دانشجویان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، بازار رهن و اجاره خانه در امیرآباد داغ است.

محله امیرآباد تهران

خرید خانه در محله امیرآباد

قیمت خرید خانه در محله امیرآباد مانند هر محله دیگری متفاوت است و به سن بنای ساختمان، موقعیت قرارگیری، ویلایی یا آپارتمانی بودن، نوع مصالح بکار رفته در ساختمان و امکانات بستگی دارد. به طور میانگین قیمت خرید خانه در امیرآباد از متری 13 میلیون تومان شروع شده است و تا متری 33 میلیون تومان ادامه دارد.

امکانات محله امیرآباد

دانشکده‌های علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت، پردیس شماره 2، دانشکده‌های فنی، فیزیک، ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران در امیرآباد قرار دارند.

از مساجد امیرآباد می‌توان به مسجدالنبی و مسجد امیر اشاره کرد.

بیمارستان‌های قلب تهران، دکتر شریعتی، بیمارستان میلاد و دندان‌پزشکی 600 ارتش در امیرآباد واقع‌شده‌اند.

سینما بلوار، سینما استقلال و سینما آفریقا در نزدیکی امیرآباد قرار دارند.

پارک لاله، بزرگ‌ترین فضای سبز امیرآباد است.

برای تهیه مایحتاج روزانه می‌توان به فروشگاه‌های سپه و اتکا مراجعه کرد.

برج آ.اس.پ و برج بین‌المللی تهران در شمال امیرآباد قرار دارند.

دانشگاه تهران، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان، در امیرآباد واقع شده است.

از مناطق دیدنی امیرآباد می‌توان موزه فرش و موزه هنرهای معاصر را نام برد.

در شمال محله امیرآباد تهران، سازمان انرژی اتمی ایران و راکتور تحقیقاتی قرار گرفته است.

محله امیرآباد تهران

دسترسی محله امیرآباد

امیرآباد به بزرگراه‌های کردستان، شهید همت، شهید چمران، جلال آل احمد و شهید حکیم دسترسی خوبی دارد.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید