از کاربرد رادیاتور پنلی در ساختمان چه می دانید؟

در زمان های گذشته که خبری از وسایل گرمایشی مدرن نبود، برای گرم کردن خانه از وسایل گوناگونی استفاده می شد. یکی از وسایلی که در آن زمان طرفداران زیادی داشت کرسی بود. به دلیل سادگی بر پا کردن کرسی و کم هزینه بودن آن، عده زیادی از مردم از این وسیله برای گرم کردن خانه استفاده می کردند. چراغ دستی یا علاءالدین، بخاری هیزمی و پیک نیک دیگر وسایل گرمایشی بودند که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند. اما رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی انواع بخاری های گازسوز، بخاری های برقی، شومینه و … به بازار وارد شدند و توانستند طرفداران زیادی پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد رادیاتور پنلی در ساختمان آشنا کنیم. برای خواندن ادامه این مطلب با زومیلا همراه باشید.

کاربرد رادیاتور پنلی در ساختمان

یکی از سیستم های گرمایشی جدیدی که امروزه در خانه ها از آن استفاده می شود رادیاتور نام دارد. رادیاتور وظیفه دارد دمای آب را به محیط انتقال دهد. در حقیقت این وسیله یک منبع حرارتی برای ساختمان به حساب می آید.

در رادیاتور ابتدا آب توسط یک سیستم حرارتی در دیگ بخار مرکزی گرم شده و پس از آن توسط پمپ به رادیاتور انتقال داده می شود. پس از این فرآیند، محیط اطراف رادیاتور گرم می شود.

محل مناسب برای نصب کردن رادیاتور 

در هنگام نصب رادیاتور باید به موارد زیر توجه کرد:

  1. خوب است سیستم رادیاتور در محل های سردتر مثل کنار در خروجی یا دیوار های سردتر قرار بگیرد.
  2. رادیاتور ها را زیر قاب عکس های تزیینی قرار ندهید.
  3. از نصب رادیاتور پشت پرده ها خودداری کنید.
  4. به سایز رادیاتورها دقت کنید که با اندازه خانه متناسب باشد.
  5. اگر خانه بزرگی دارید بهتر این است که از چندین رادیاتور کوچک به جای یک رادیاتور بزرگ استفاده کنید.

رادیاتورها انواع مختلفی دارند. از انواع رادیاتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رادیاتور قرنیزی
  • پنلی
  • شیشه ای
  • پره ای
  • آلومینیومی
  • مسی
  • فولادی
  • و…

ما در این مقاله قصد داریم به شرح رادیاتور پنلی بپردازیم.

رادیاتور پنلی چیست؟

رادیاتورهای پنلی نسل جدیدی از انواع رادیاتورها هستند که وظیفه فراهم کردن حرارت لازم در قسمت های مختلف ساختمان را برعهده دارند. این نوع رادیاتورها نسبت به انواع قدیمی مزایای بسیاری دارند.

ویژگی های رادیاتورهای پنلی

وزن: وزن رادیاتور پنلی بسیار کم بوده و کاملا سبک است. به خاطر داشتن وزن کم به سادگی روی دیوار نصب می شود.

شکل ظاهری: سطح رویی این نوع رادیاتور تخت و صاف بوده و همین امر سبب می شود گرما به صورت یکنواخت در محیط پخش شود.

جنس: رادیاتورهای پنلی از جنس فولاد هستند و سطح خارجی این نوع رادیاتورها از پلی استر ساخته شده است. به همین دلایل در برابر خوردگی و خراش بسیار مقاوم هستند.

 

رادیاتور پنلی

مزایای رادیاتور پنلی چیست؟

  1. رادیاتورهای پنلی به تعمیر و هواگیری به صورت مداوم احتیاج ندارند. این نوع رادیاتورها را کافیست یک یا دو بار در سال هواگیری کرد.
  2. نصب رادیاتورهای پنلی ساده بوده و هزینه کمی دارد.
  3. این نوع از رادیاتور بازده انرژی بسیار خوبی دارد و این بازده انرژی چیزی در حدود ۶۰ درصد است.
  4. تمیز کردن رادیاتور پنلی کار بسیار راحتی است. چون بدنه و سطح رویی این نوع رادیاتور صاف و یکپارچه بوده و به سادگی با یک پارچه تمیز و مرطوب قابل نظافت است.
  5. این نوع رادیاتور بسیار خوب عمل کرده و گرما را به صورت متعادلی در فضای اتاق پخش می کند. در نتیجه این رادیاتور گرمای مطبوعی به محیط می بخشد.
  6. بدنه رادیاتورهای پنلی به شکل حرفه ای ساخته شده به طوری که به اندازه ای که باعث سوختگی بدنه اش شود، گرم نمی شود.
  7. مدت زمان گارانتی رادیاتورهای پنلی طولانی مدت است، چون جنس این نوع رادیاتور از فولاد بوده و کیفیت و دوام آن بالاست.
  8. این نوع رادیاتور به خاطر داشتن سطح صاف و بدون درز، بسیار زیبا جلوه کرده و مناسب دکوراسیون شیک و امروزی خانه ها می باشد.
  9. رادیاتورهای پنلی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر بوده و برای تهیه آن پول کمتری لازم است بپردازید. دلیل ارزان تر بودن این نوع رادیاتور این است که جنس آن از فولاد بوده و قیمت فولاد از آلومینیوم به کار رفته در رادیاتور پره ای کمتر می باشد.

معایب رادیاتور پنلی چیست؟

مزایای این نوع از رادیاتور در بالا ذکر شد. اما رادیاتور پنلی دارای یک مشکل است که توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این نوع رادیاتور اگر زنگ زده شود یا مشکلی در عملکرد سیستم آن ایجاد شود، باید رادیاتور به طور کامل عوض شود. در این جا لازم به ذکر است که یادآوری کنیم به علت کیفیت بالای مواد استفاده شده در رادیاتور پنلی، این رادیاتورها کمتر دچار نقص فنی می شوند.

انواع دیگر رادیاتورها

  • رادیاتور آلومینیومی
  • رادیاتور مسی
  • رادیاتور فولادی
  • رادیاتورهای چدنی
  • رادیاتور پره ای
  • رادیاتور قرنیزی
  • رادیاتور های برقی
  • رادیاتور تزیینی
  • رادیاتور حوله خشک کن

رادیاتور آلومینیومی

فلز آلومینیوم به میزان زیادی در طبیعت وجود دارد و قیمت آن بسیار مناسب است. این نوع از رادیاتورها وزن کمی داشته و از سایر انواع رادیاتورها زیباتر هستند. عمر بالا و عدم زنگ زدگی از دیگر مزیت های این رادیاتورها می باشد.

رادیاتور مسی

از این رادیاتور بیشتر در خودروها استفاده می شود و از ویژگی های خوب این نوع رادیاتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل شکل گیری هستند
  • هدایت حرارتی رادیاتور مسی بالاست
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی دارند
  • نصب و اتصال این رادیاتورها ساده و آسان است
  • مقرون به صرفه و کم هزینه هستند

رادیاتور فولادی

این رادیاتورها از جنس فولاد بوده و سطح خارجی آن هابا پلی استر پوشانده شده است تا در برابر زنگ زدگی از اجزای رادیاتور محافظت کند. این رادیاتور هم از قیمت کمی برخوردار است اما بازده انرژی کم و ظاهری نازیبا دارد.

رادیاتور چدنی

رادیاتورهای چدنی از انواع دیگر رادیاتورها هستند. طریقه ساخت رادیاتورهای چدنی مثل رادیاتورهای فولادی بوده و به شکل پره ای هستند. این نوع رادیاتورها بسیار مقاوم بوده و باید در فضاهای مربوطه استفاده شود. اما در کنار مزایایی که دارند به علت وزن بالا و پایین بودن راندمان حرارتی که دارند، امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرند.

رادیاتور پره ای

رادیاتورهای پره ای به گونه ای ساخته شده که با اتصال تعدادی پره به هم وظیفه خود را انجام می دهند. تعداد پره ها و جنس رادیاتور در افزایش میزان گرمادهی نقش موثری دارند.

مدل رادیاتور پره ای

رادیاتور قرنیزی

پوسته خارجی این نوع رادیاتور از جنس آلومینیوم بوده و لوله های آب گرم قرار در پشت این پوسته خارجی قرار گرفته اند. این نوع رادیاتور از جدیدترین انواع رادیاتورها می باشد که از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضای کمتری از محیط را اشغال می کند
  • گرما را به صورت یکنواخت تر در محیط پخش می کند
  • سطح وسیعی برای گرمایش را در برمی گیرد

 

مدل رادیاتور قرنیزی

رادیاتور های برقی از دیگر انواع رادیاتورها

این نوع از رادیاتور به سیستم حرارت مرکزی متصل نبوده و با برق، انرژی گرمایی تولید می کند. رادیاتورهای برقی در کنترل کردن دما دقت بالایی دارند و چون سطح آن ها پوشیده است می توان برای خشک کردن لباس های کم یا حوله از این نوع رادیاتور استفاده کرد. برخلاف این که مصرف برق در رادیاتورهای برقی بالا بوده اما بازده گرمایی پایینی دارند.

رادیاتور تزیینی گزینه مناسب برای چیدمان منزل

در دنیای امروز بحث زیبایی چیدمان خانه موضوع با اهمیتی شده تا جایی که نحوه قرارگیری رادیاتورها هم مورد توجه طراحان دکوراسیون قرار گرفته است. رادیاتورهای تزئینی در ظاهر به یک صفحه مانند آینه شباهت دارند اما شبکه ای از لوله های آبگرم در پشت این صفحات قرار گرفته اند.

رادیاتور تزئینی

از نکات جالب استفاده از این نوع رادیاتور این است که شما می توانید تصاویر اختصاصی خود را برای چاپ روی قاب یا شیشه رادیاتور، سفارش دهید.

رادیاتورهای حوله خشک کن

این رادیاتورها برای استفاده در سرویس های بهداشتی و حمام ساخته شده اند و علاوه بر اینکه سرویس را گرم می کنند باعث زیبایی محیط هم می شوند. این نوع از رادیاتور به راحتی روی دیوار قابل نصب است و می توان حوله و لباس را به کمک آن خشک کرد.

مدل رادیاتور حوله خشک کن

نتیجه گیری

یکی از روش های گرم کردن خانه های مسکونی، فروشگاه ها و ادارات استفاده از رادیاتور است. رادیاتورهای پنلی یکی از انواع رادیاتورها هستند که به خاطر داشتن مزایای زیاد، طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. اگر به نحوه چیدمان منزل خود اهمیت می دهید ما به شما استفاده از رادیاتورهای پنلی را پیشنهاد می کنیم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید