چگونگی تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ

تبدیل سند منگوله‌دار به تک‌برگ

سندهای مالکیت ملک یا رسمی هستند که توسط دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند و یا عادی که بین خود افراد تنظیم می‌گردند؛ اما منظور از سند تک‌برگ و سند دفترچه‌ای چیست؟ سند تک‌برگ چه مزیت‌هایی نسبت به سند دفترچه‌ای دارد؟ نحوه تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ چگونه است و برای انجام این کار چه مراحلی را باید طی کرد؟ در این مقاله از زومیلا قصد داریم به این سؤالات و بسیاری از سؤالات مشابه پاسخ دهیم. در ابتدا لازم میدانیم تعریف مختصری از اسناد تک‌برگ و اسناد دفترچه‌ای داشته باشیم. ما را تا پایان همراهی کنید.

سند دفترچه‌ای چیست؟

سند دفترچه‌ای یا سند منگوله‌دار، سندی است که با استفاده از کمی نخ و تکه‌ای سرب پلمپ شده است. اداره ثبت‌اسناد برای قابل‌اطمینان بودن سند منگوله‌دار، روی آن پلمپ میزند. مالکیت سند منگوله‌دار قطعی است.

تبدیل سند منگوله‌دار به تک‌برگ

سند تک‌برگ چیست؟

سند تک‌برگ یا کاداستری، سندی است که از سال 1391 شناخته‌شده و جایگزین سند منگوله‌دار گردیده است و همان‌طور که از نامش پیداست تنها یک برگ دارد، این در حالی است که اسناد دفترچه‌ای چند برگی هستند. سند تک‌برگ پلمپ سربی ندارد.

تبدیل سند منگوله‌دار به تک‌برگ

مزیت سند تک‌برگ نسبت به سند منگوله‌دار

چرا سندهای تک‌برگ جایگزین سندهای منگوله‌دار شدند؟ دلایل ضعف سندهای منگوله‌دار و دلایل قوت سند تک‌برگ چه بود؟ در زیر مزیت‌های تبدیل سند منگوله‌دار به تک‌برگ را یادآور خواهیم شد.

تسهیل در خوانایی و دقت در رعایت علائم نگارشی

مشکل ناخوانایی و بد خط بودن سندهای منگوله‌دار، عدم رعایت علائم نگارشی و همچنین استفاده از اصطلاحات پی‌درپی در سندهای تک‌برگ برطرف شده است.

ثبت اطلاعات دقیق مالک و ملک

به دلیل سیستمی و مکانیزه بودن اسناد تک‌برگ، اطلاعات کامل و دقیق مالک و ملک در این اسناد ثبت‌شده است. اگر فردی قصد انتقال ملک را داشته باشد، اطلاعات مربوط به مالک و ملک در هر انتقال تغییر کرده و به‌روزرسانی خواهد شد.

دقت و امنیت بالا

اسناد تک‌برگ دارای هولوگرام مخصوصی هستند که جعل آن به مهارت بالایی نیاز داشته و از عهده هر فرد برنمی‌آید.

صرفه‌جویی در کاغذ مصرفی

ازآنجایی‌که اسناد تک‌برگ تنها از یک برگ ساخته‌شده‌اند، لذا برای تهیه آن‌ها در مصرف چوب درختان و کاغذ صرفه‌جویی شده است. لازم به ذکر است که کپی‌برداری از این اسناد نیز بسیار راحت‌تر است.

تهیه اسناد مجزا برای املاک مشاع

در خصوص املاک مشاعی، هر شریک می‌تواند یک سند تک‌برگ مجزا داشته باشد.

تسهیل در اخذ سند

برای گرفتن سند تک‌برگ نیازی به مراجعه پی‌درپی به اداره ثبت‌اسناد نیست. مالک جهت اخذ قرارداد تنها یک‌بار به دفتر ثبت‌اسناد مراجعه کرده و بقیه کارها را اداره ثبت انجام می‌دهد.

خواندن این مقاله نیز توصیه می‌شود: چگونه سند سه دانگ را به سند شش‌دانگ تبدیل کنیم؟

شرایط تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ

درصورتی‌که معامله ملک پس از سال 1391 انجام‌شده باشد، جهت انجام هرگونه نقل‌وانتقالات لازم است سند را تک‌برگی کرد.

مدارک تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ

جهت تبدیل اسناد منگوله‌دار به اسناد تک‌برگ به همراه داشتن مدارک زیر الزامی است:

اصل سند مالکیت منگوله‌دار

آدرس و کد پستی ملک

درصورتی‌که مالک ملک، خریدار جدیدی باشد، ارائه کد ملی و آدرس او ضروری است.

به همراه داشتن بنچاق و برگه خلاصه معامله

ارائه فرم درخواست سند تک‌برگ

مراحل تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ

مرحله اول: مراجعه به دفتر ثبت‌اسناد رسمی

اگر سند شما منگوله‌دار است و قصد تبدیل آن به سند تک‌برگ را دارید باید شخصاً به دفتر ثبت‌اسناد رسمی مراجعه کنید.

مرحله دوم: استعلام سند قبلی

استعلام سند قبلی به این منظور انجام می‌شود که مشخص شود سند در رهن دادگاه، بانک و غیره نیست و آزاد است. اگر سند آزاد نباشد نمی‌توان آن را انتقال داد. فرآیند استعلام سند معمولاً دو روز طول می‌کشد.

مرحله سوم: تسویه بدهی با شهرداری

 اگر مالک، عوارض ملک را پرداخت نکرده باشد، نمی‌تواند سند را انتقال دهد؛ بنابراین لازم است نسبت به تسویه بدهی شهرداری اقدام کرده و گواهی پایان کار شهرداری را به همراه داشته باشد.

مرحله چهارم: تسویه با دارایی

در این مرحله لازم است مالک، مالیات نقل‌وانتقال ملک را پرداخت کرده و گواهی پایان کار دارایی را به همراه داشته باشد.

مرحله پنجم: انتقال سند در دفترخانه

در این مرحله در دفتر ثبت‌اسناد خلاصه‌ای از نقل ‌و انتقالات نوشته می‌شود.

مرحله ششم: مراجعه به اداره ثبت

لازم است مالک جهت تکمیل فرم درخواست صدور سند تک‌برگ، ارائه اصل سند قبلی و ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های ثابت به اداره ثبت مراجعه کند.

مرحله هفتم: مراجعه به باجه پست اداره ثبت

در این مرحله لازم است مالک جهت صدور سند تک‌برگ و همچنین دریافت آن به باجه پست اداره ثبت مراجعه کرده و پاکت تحویل سند مالکیت را دریافت نماید.

مدت‌زمان تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ

فرآیند تبدیل سند منگوله‌دار به تک‌برگ معمولاً 50 روز زمان می‌برد و پس‌ازاین مدت، سند تک‌برگ توسط مأمورین اداره پست، درب منزل شما فرستاده خواهد شد.

پیگیری وضعیت سند تک‌برگ

جهت پیگیری وضعیت سند تک‌برگ خود لازم است به سامانه ثبت سند به نشانی sabtasnad.post.ir مراجعه نمایید.

مقاله فوق تا چه حد برای شما مفید بود؟ اگر سؤال یا انتقاد و پیشنهادی در خصوص این مقاله دارید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین زومیلا به اشتراک بگذارید.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

15 نظرات

  1. سلام ممنون از مطلب بسیار مفیدتون در مورد تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ ، فقط ممکنه هزینه تقریبی انتقال سند منگوله دار به سند تک برگ رو بگید؟آیا اعلام شده مبلغی از طرف اتحادیه؟

    • در سایت سازمان ثبت اسناد در مورد تعرفه انواع سندها صحبت شده بجز سند تک برگی. اما بر اساس تحقیقی که از چند دفتر ثبت اسناد رسمی صورت گرفته، هزینه صدور سند تک برگی را 74 هزار تومان اعلام کرده اند که این رقم در شهرها و دفترخانه های مختلف متفاوت بوده و تا 100 هزار تومان هم می رسد.

      • سلام وقتي مالك براي نبديل سند دفتر چه اي به تك برگ اقدام مي كند آيا مي تواند در لحظه آخر كه سند تك برگ قرار است آماده شود به اسم شخص ديگر بزند و تك برگ به نام شخص جديد بشود يا بايد به نام مالك بشود بعد آنرا به شخص ديگري فروخت ؟

  2. اطلاعات کوتاه و مفید و کامل بود . ممنون از مطالب خوبتون
    فقط یه سوال: این تبدیل سند الزامیه؟؟

  3. سلام در صورت تحریر مطالب حقوقی ( مانند سند تک برگی و سند شش دانگ و مشاعی و … ممنون میشم برای بنده ارسال فرمائید

  4. سلام و خدا قوت
    منظور از سند 5 برگی چیست و چه محدودیت هایی برای خریدار ایحاد می کند؟
    خرید مسکن مهر چه محدودیتی برای خریدار ایجاد می کند؟
    متشکرم

  5. ثبت شهریار 56 روز هست سندمو دادم با بی احترامی تمام بهم گفتن برو بعد برج دو 1402 بیا . رو برگه پستیم نوشته 35 روز کاری نهایت زمان لازمه میگه اونو ولش کن اینی که من میگم . ملت سنداتونو نگه دارید این تجربه من هست اگر هم تک برگی میخواید حداقل رو 4 ماه حساب کنید

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید