آیا بهترین محله های همدان برای زندگی را می‌شناسید؟

بهترین محله های همدان برای زندگی

آیا می‌دانستید در گذشته شهر همدان، اولین پایتخت مادها بوده است؟ وجود آثار باستانی زیاد در همدان، این شهر را به پنجمین شهر توریستی ایران تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین محله های همدان برای زندگی بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با شهر همدان

استان همدان، پایتخت تاریخ و فرهنگ ایران، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است.

این استان، دارای 8 شهرستان به نام‌های همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند، اسدآباد، کبودرآهنگ، بهار و رزن است.

ارتفاعات این استان دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی  و مناطق جنوبی دارای آب‌وهوای معتدل کوهستانی هستند.

در همدان گویش‌های متفاوتی از جمله آذری، لر، لک، کرد و فارس وجود دارد. بیشتر همدانی‌ها شیعه هستند؛ اما تعدادی از یهودیان و مسیحیان نیز در این شهر سکونت دارند.

دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی و دانشگاه آزاد اسلامی در همدان واقع شده‌اند.

دیدنی های همدان

از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی همدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غار علی‌صدر

غار علی‌صدر بزرگ‌ترین غار آبی دنیا است و قدمت سنگ‌هایش متعلق به دوران ژوراسیک، حدودا 190 میلیون سال پیش، است. این غار در روستای علی‌صدر شهرستان کبودرآهنگ قرار گرفته است.

چرا اسمش علی‌صدر است؟ اهالی روستا از این غار به‌عنوان مخزن و «سد» در زمان‌های گذشته استفاده می‌کردند و در شناسنامه اهالی اسم غار علی سد است و از این رو نام آن از سال ۱۳۵۰ علی‌صدر گذاشته شد.

بهترین محله های همدان برای زندگی

تپه هگمتانه

هگمتانه، اولین پایتخت ایران با قدمتی ۳ هزار ساله است. این شهر ، نخستین پایتخت ایران بوده و همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی دنیاست که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ هگمتانه مشخص شد که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه‌ی باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده. نکته‌ قابل توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن بوده است.

بهترین محله های همدان برای زندگی

گنجنامه

علت نامگذاری گنجنامه این است که بسیاری از مردم فکر میکنند در کتیبه های گنجنامه، راز گنجی پنهان نوشته شده است. علاوه بر کتیبه، گنجنامه دارای امکانات تفریحی، توریستی و ورزشی می‌باشد که از جمله آنها می توان به تله کابین، کابل پرواز تریول، سالن بولینگ، کافیشاپ و رستورانهای متنوع، باغ گیاهان و شهربازی سرپوشیده اشاره کرد.

بهترین محله های همدان برای زندگی

آرامگاه بوعلی سینا

آوازه ابوعلی سینا، طبیب، عارف و شاعر ایرانی در جهان پیچیده و آرامگاهش در میدانی به همین نام، یکی از جاذبه های گردشگری همدان است. برج آن، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماهای الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکاری سنگ های حجیم و خارا که با سنگ گرانیت کوه الوند آراسته شده، یکی از قشنگترین آرامگاه ها را پیش رویمان قرار می‌دهد. آرامگاه بوعلی سینا یادگار دوره قاجار است.  تالار جنوبی آرامگاه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی است و تالار شمالی به نگهداری ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی اختصاص دارد.

بهترین محله های همدان برای زندگی

بازار سنتی همدان

این بازار تاریخی از جاهای دیدنی همدان است و در محدوده خیابان های باباطاهر ،اکباتان و شهدا قرار دارد و عمده ی بناهای آن مربوط به دوره ی قاجاریه است. بازار سنتی همدان مسقف است در بخش هایی از آن پوشش گنبدی شکل وجود دارد. به دلیل وجود اصناف مختلف در این بازار ، دارای معماری ویژه ای است.

بهترین محله های همدان با زندگی

معرفی بهترین محله های همدان

با در نظر گرفتن نکات و ویژگی هایی که از این شهر بیان شد، تحقیق و شناخت بیشتر مناطق و محله های همدان برای اجاره و یا خرید خانه در همدان الزامی می شود. اصول مهمی برای خرید و یا اجاره منزل وجود دارد که انتخاب مناطق لوکس از اولویت های بسیاری از افراد است. محله هایی که در آن آرامش و امنیت خانواده ها فراهم شود و نیز پاکیزگی، آب‌وهوای مناسب،وجود همسایگان مطمئن، فرهنگ بالا و غیره از ویژگی های اصلی آن ها باشد.

همان طور که می دانید بیشتر دانشجویان به این شهر می روند که خرید و یا اجاره منزل در محله ای خوب از دغدغه های مهم آن ها به شمار می آید. استان همدان رتبه نهم قیمت مسکن در کشور را دارد. شهر همدان به چهار منطقه شهری تقسیم شده است که مناطق یک و دو در دامنه کوهستان الوند قرار دارند و خوش آب و هواترین  و بهترین بخش شهر را شامل شده و معروف  به بالای شهر است و مناطق سه و چهار در بخش های شمالی شهر از قبیل شهرک‌ها و حواشی قرار دارندو  به پایین شهر معروف هستند. جالب است بدانید جنوب همدان به بالا شهر و شمال آن به پایین شهر شهرت دارند.

از محله های لوکس و بهترین محله های همدان برای زندگی می توان به واحدهای مسکونی در استادان، پردیس، سعیدیه اشاره کرد که قیمت منزلی با متراژ ۱۲۴ متر ۱٫۲۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در سعیدیه است.

نقاط مرکزی شهر همدان از جمله خیابان باباطاهر، بلوار کاشانی، شهرک مدنی وشهرک فرهنگیان هستند و مناطق حصار امام خمینی (ره) و خضر واقع در مناطق شمالی شهر همدان هستند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات مفید و مختصری از شهر همدان و بهترین محله های همدان برای زندگی بیان شود تا افراد بتوانند بهترین گزینه ها خود را انتخاب کنند.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب سایت زومیلا

1 نظر

  1. شهرک مدنی و حصار امام و فرهنگیان کجای مرکز همدان هستند. اصلاح بفرمایید . همه موارد حاشیه هستند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید