اختیاریه تهران ؛ محله اعیانی نشین پایتخت!

محله اختیاریه

اختیاریه، نام محله‌ای واقع در منطقه یک و منطقه سه شهر تهران است. با تقسیم‌بندی محله‌ها در سال 84، اختیاریه از رستم‌آباد جدا شد. به دلیل قرارگیری در شمال شهر تهران، از خوش آب و هواترین محله‌های تهران محسوب می‌شود. با اختیاریه تهران بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه محله اختیاریه تهران

در دوران قاجار، اختیاریه جزوی از محله دروس بود و حسین‌آباد نامیده می‌شد. این زمین‌ها را محمدشاه به محمود خان اهدا کرد. محمود خان یک و نیم دانگ از زمین‌ها را وقف کرد و چهار و نیم دانگ باقی‌مانده را به غلامحسین‌خان غفاری ملقب به صاحب‌اختیار فروخت. صاحب‌اختیار این زمین‌ها را آباد کرد و نام اختیاریه را روی آن گذاشت. شغل اهالی اختیاریه کشاورزی و باغداری بود و بعدها اداره مهمات‌سازی نیز در این محله احداث شد.

موقعیت جغرافیایی

محله اختیاریه از شمال به بزرگراه صدر، از جنوب به خیابان کلاهدوز، از غرب به بلوار کاوه و از شرق به خیابان پاسداران منتهی می‌شود.

دسترسی‌ها

اختیاریه دسترسی مناسبی به وسایل حمل‌ونقل عمومی دارد. این محله محدودیت ترافیکی و طرح زوج و فرد ندارد و دارای سه پایانه بزرگ اتوبوس و سه خط مترو است.

امکانات

آثار تاریخی

آثار تاریخی مهم و زیادی در محله اختیاریه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به باغ و عمارت عزت الدوله (خواهر ناصرالدین‌شاه)، باغ و منزل مشیرالدوله (وزیر خارجه ایران در دوران قاجار)، باغ معتمدالملک (پسر مشیرالدوله)، باغ و منزل امین خلوت و منزل امین السلطان و امین الملک اشاره کرد.

اماکن مذهبی

از اماکن مذهبی این محله می‌توان به مسجد محمدیه واقع در خیابان دیباجی جنوبی، مسجد جامع مهدیه واقع در خیابان دیباجی شمالی، مسجد صاحب‌الزمان (عج) واقع در اختیاریه جنوبی، مسجد علی و زهرا واقع در خیابان کلاهدوز و مسجد شهید شاه‌آبادی واقع در خیابان دردانه اشاره کرد.

اماکن فرهنگی

مهم‌ترین اماکن فرهنگی این محله عبارت‌اند از: کتابخانه مصطفی رحمان دوست واقع در بوستان سهیل خیابان برادران جوزی و کتابخانه بوستان ارغوان واقع در خیابان ارغوان.

اماکن ورزشی

از اماکن ورزشی اختیاریه می‌توان به مجموعه فرهنگی ورزشی شهدای اختیاریه واقع در خیابان‌ همای جنوبی، مجموعه باشگاه شهرداری واقع در خیابان همای جنوبی، مجموعه ورزشی امام علی (ع) واقع در خیابان پاسداران سه‌راه اختیاریه، مجموعه وزشی کوثر واقع در خیابان شهید رحمانی و باشگاه ورزشی آروشا واقع در خیابان منظریه اشاره کرد.

محله اختیاریه

مراکز بهداشتی درمانی

مهم‌ترین مراکز بهداشتی درمانی اختیاریه عبارت‌اند از: بیمارستان روان‌پزشکی صدر واقع در خیابان رحمانی، داروخانه تابش و داروخانه ویولا واقع در خیابان کلاهدوز ، داروخانه اختیاریه واقع در خیابان زرنگ و بنیاد امور بیماری‌های خاص واقع در خیابان بهرام.

محله اختیاریه

بوستان‌های محله اختیاریه تهران

از مهم‌ترین بوستان‌های این محله می‌توان به بوستان سهیل واقع در شمال اختیاریه  بزرگراه صدر خیابان برادران جوزی، بوستان نگار واقع در خیابان گلایل، بوستان ارغوان واقع در دیباجی جنوبی خیابان ارغوان، پارک بازی کودکان نگار واقع در کنار بوستان نگار، بوستان مازیار واقع در خیابان غیاث وند و  بوستان سحر واقع در خیابان بهرام اشاره کرد.

مراکز خرید اختیاریه

از مهم‌ترین مراکز خرید اختیاریه می‌توان به مجتمع تجاری پرمهر و مجتمع تجاری سامان واقع در خیابان کلاهدوز اشاره کرد.

نرخ قیمت آپارتمان در محله اختیاریه تهران

اختیاریه یکی از محله‌های اعیانی نشین و گران‌قیمت تهران محسوب می‌شود. این محله به خیابان پاسداران بسیار نزدیک است. قیمت آپارتمان در اختیاریه با توجه به عوامل مختلف از جمله سن بنا، متراژ ساختمان، نوع مصالح و مواد بکار رفته شده و امکانات ساختمان متفاوت است. به طور کلی چنین می‌توان گفت که میانگین نرخ خرید آپارتمان در اختیاریه از متری 15 میلیون تومان شروع‌شده و تا متری 34 میلیون تومان ادامه دارد.

نتیجه‌گیری

اگر قصد خرید آپارتمان یا خانه در اختیاریه را دارید بهتر است ابتدا به جیب خود نگاه کنید. قیمت‌ها در اختیاریه با پاسداران برابری می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر بد نیست نگاهی به مقاله به این ۵ دلیل محله پاسداران برای زندگی بهترین گزینه است! بیندازید.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید