6 مورد از نکات مهم در خرید ملک اداری

نکات مهم در خرید ملک اداری

تصمیم برای خرید یک ملک اداری مانند ورود به یک کار جدید است که همه طرف‌های درگیر از جمله خریداران، فروشندگان و غیره در معرض خطر تقاضا و تغییرات قیمت قرار دارند. همزمان، وقتی قیمت‌ها بالا می‌روند، همه طرفین از مزایایی که می‌تواند قابل توجه باشد بهره می‌برند. با این وجود که خرید ملک اداری یک تصمیم مقرون به صرفه در مقابل رهن یک ملک و پرداخت اجاره‌های سنگین است، اما می‌تواند پر ریسک تر از خرید ملک مسکونی باشد، زیرا به تجزیه و تحلیل و مقایسه کامل کلیه گزینه‌های موجود و بررسی بازده مورد انتظار سرمایه گذاری نیاز دارد. قبل از تصمیم‌گیری برای خرید یک ملک اداری، ارزیابی ریسک‌های مختلف در این امر بسیار مهم است. قبل از اقدام به خرید ذکر چند مورد از نکات مهم در خرید ملک اداری می‌تواند کمک کننده باشد.

1-موقعیت ملک اداری

یکی از نکات مهم در خرید ملک اداری این است که مجاورت با شبکه‌های ریلی و جاده‌ای را در نظر بگیرید. از طرف دیگر، توجه به موقعیت قرارگیری ملک نیز بسیار مهم است، زیرا یک موقعیت شیک ثبات را تضمین می‌کند، در حالی که در مناطق در حال توسعه پتانسیل رشد نامشخص است.

خرید ملک تجاری

2-بودجه

هر فعالیتی که نیاز به سرمایه گذاری داشته باشد، قبل از اجرا به برنامه‌ریزی بودجه نیز نیاز دارد. مشابه این امر در مورد خرید ملک اداری نیز صادق است. برای سرمایه گذار تعیین میزان تخصیص بودجه بهای تمام شده ملک بسیار مهم است. در نظر گرفتن بودجه مشخص به انتخاب آسان ملک اداری در بین گزینه‌های موجود کمک خواهد کرد. با این حال، اگر شخصی از یک ملک اداری خوشش آمد اما بودجه لازم را در اختیار نداشت، می‌تواند کمی پیش پرداخت بپردازد و مبلغ باقیمانده را وام بگیرد.

این مطلب را از دست ندهید: نکات مهم هنگام بازدید ملک قبل از خرید

3-وضعیت فیزیکی ملک

دانستن اینکه قبل از خرید، ملک مورد نظر با چه هدفی استفاده می‌شده است بسیار مهم است. با انجام چنین کاری می‌توانید برآورد کنید در آینده به چه نوع تعمیراتی نیاز خواهید داشت.

4-ملک و اهداف مجاز آن

هر ملک اداری و تجاری یک هدف خاص را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، یک شرکت CA به یک فضای کاملا اداری نیاز دارد، در حالی که یک تولیدی، ملک را برای کاربردهای صنعتی می‌خواهد؛ بنابراین یکی دیگر از نکات مهم در خرید ملک اداری، کاربرد قانونی آن است.

5-در دسترس بودن خدمات پشتیبانی

خدماتی مانند پارکینگ، آسانسور، امنیت و غیره موارد مهم دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند. پارکینگ داشتن یک ملک اداری، دقیقا مانند ملک مسکونی، اهمیت بالایی دارد. علاوه بر پارکینگ اگر واحد اداری مورد نظر انباری نیز داشته باشد می‌توانید آن را یک امتیاز مثبت بزرگ به حساب بیاورید.
با توجه به اینکه معمولا دفاتر با کاغذ و پرونده‌های زیادی سر و کار دارند، برخورداری واحد از کمد دیواری نیز می‌تواند یک برتری محسوب شود. وجود چنین مزایایی نه تنها به موفقیت کسب و کار کمک می‌کند، بلکه به ارزش ملک برای فروش‌های بعدی می‌افزاید.

6-فرصت‌های گسترش در آینده

راهنمای خرید ملک

برای دفاتر کار می‌توان از سه نوع ملک استفاده کنید:

  • املاکی که سند اداری دارند و شما می‌توانید هر نوع دفتری را در آن‌ها راه بیندازید. این املاک اجازه‌ نصب تابلو دارند و البته قیمتشان بالاست.
  • املاک با موقعیت اداری به املاکی گفته می‌شود که سند مسکونی دارند، اما به خاطر موقعیتشان مناسب دفاتر کارند. طبق قانون در این املاک فقط مالک می‌تواند چند نوع دفتر کار خاص راه‌اندازی کند. در غیر این صورت شهرداری دفتر شما را پلمب می‌کند.
  • املاک مسکونی با موقعیت مسکونی شرایطی شبیه به املاک با موقعیت اداری دارند، تنها تفاوتشان این است که موقعیتشان چندان دلخواه صاحبان کسب و کار نیست، اما همچنان مالک می‌تواند چند نوع دفتر کار خاص در آن راه‌اندازی کند.

مهم است قبل از خرید ملک اداری مشخص کنید به چه ملکی نیاز دارید. اگر قصد دارید دفتر وکالت، دفتر ازدواج و طلاق، دفتر مهندسی، دفتر مجله و روزنامه یا مطب راه‌ بیندازید، حتما لازم نیست سراغ خرید ملک با سند اداری بروید و یک ملک با موقعیت اداری که قیمت پایین‌تری دارد هم کارتان را راه‌ می‌اندازد. حتی شاید بسته به نوع کسب‌وکارتان اصلا نیازی به اداری بودن موقعیت ملک نداشته باشید و یک ملک مسکونی با موقعیت مسکونی نیز مناسب کار شما باشد. فقط به این توجه کنید که اگر می‌خواهید در ساختمان‌ مسکونی دفتر راه بیندازید، سعی کنید آپارتمانی بخرید که اکثر ساکنان آن از واحدهایشان استفاده‌ اداری دارند؛ مثلا همگی وکیل یا دکترند. در غیر این صورت ممکن است رفت‌ و آمدهای دفتر شما برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد کرده و در آینده باعث درگیری و دلخوری شود.
اما اگر قصد راه‌اندازی دفتری به جز دفاتری که پیش‌تر ذکر کردیم را دارید، حتما و حتما سراغ املاک با سند اداری بروید. در غیر این صورت احتمالا با شهرداری به مشکل برمی‌خورید.

این مطلب را از دست ندهید: راهنمای جامع تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری

سخن پایانی

برای جلوگیری از خطرات احتمالی و حرکت سریع و رو به جلو، توصیه می‌شود نکات مهم در خرید ملک اداری که ذکر کردیم مورد توجه قرار بگیرند. ممکن است لازم باشد به طور مرتب به ملک‌های مختلف مراجعه کنید تا مشکلات را از قبل شناسایی کرده و به موقع آن‌ها را برطرف کنید. این روزها بازار فروش ملک اداری در دست بنگاه‌های املاک است. آن‌ها در این زمینه تخصص دارند و می‌توانند در ازای دریافت مبلغ مناسب یا کارمزد، ملک مناسبی را با قیمت بهتر انتخاب کنند.

برگرفته از: commercialproperty2sell

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید