5 محله مناسب برای خرید آپارتمان در قم !

خرید آپارتمان در قم

خرید آپارتمان در قم : در کنار رودخانه قمرود و دشت قم، شهری مذهبی قرار دارد که موقعیت جغرافیایی مناسبی برای ارتباط با شهرهای اطراف خود را از قدیم داشته و در مسیر جاده‌ ابریشم بوده است. شهر قم ، معروف است به پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی. آب و هوایی گرم و خشک دارد و کشت محصولاتی چون گندم و جو و پسته در آن رایج است.

دیدنی‌های شهر قم

قم بیشترین شهرت خود را مدیون حرم حضرت معصومه (ع) است که چون نگینی در میان شهر می‌درخشد و هرساله جمع کثیری از زائران را به سمت خود می‌خواند تصویر طلاب  که در خیابان‌های قم در حال ترددند هم یکی از تصاویر همیشگی و منحصربه‌فرد این شهر است. بااین‌وجود قم دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است.

دریاچه نمک

خرید آپارتمان در قم

دریاچه نمک از جاذبه‌های طبیعی استان به شمار می‌رود . این دریاچه بخشی از کویر نمک است که در شرق قم واقع‌شده و فقط زمستان‌ها آب دارد. حضور ورقه‌های نمک و برداشت آن‌ که از اوایل تابستان در منطقه جنوبی این دریاچه آغاز می‌شود، دیدنی است .

غارها

غار وشنوه : در 60 کیلومتری قم در کوه اردهال چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آن‌ها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف کوه سرازیر می‌شود و به‌ صورت چشمه فوران می‌کند . این غار یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی استان قم به شمار می‌رود . غار کـَهـَک : در 30 کیلومتری جنوب قم واقع است و یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می‌رود .

شهر کهک

شهر کَهـَک؛ این شهر از سه سمت مشرف‌به ارتفاعات است و دره زیدان در شرق آن قرار دارد ازاین‌رو دارای آب و هوایی معتدل و است . حضور امامزاده زینب خاتون ( ع)، خانه ملاصدرا و غار معروف کهک عامل مهمی برای جذب گردشگران به این منطقه است . ملاصدرای شیرازی سال‌ها در این شهر زیست و بسیاری از کتب گران‌بهای خود را در این مکان نگاشته است.

دریاچه حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان ‌که با مساحتی حدود 330 کیلومترمربع، به ” دریاچه‌ی قم ”، ” دریاچه‌ی شاهی ” و ” دریاچه‌ی ساوه ” نیز مشهور است، در جهت غربی – شرقی در شمال غربی دریاچه نمک و شمال استان قم قرار دارد . برخی با توجه به نام ساوه که به آن داده‌اند، آن دریاچه را به حوض سلطان منتسب کرده‌اند، ازجمله ” گوبینو” و ” دیولافوآ ” در سفرنامه‌های خود می‌نویسند احتمالاً این دریاچه ممکن است بخشی از دریای بزرگ ساوه بوده باشد که در روز تولد پیغمبر (ص) خشک‌شده و این نشانه‌ای از ظهور پیغمبر اسلام بوده است .

سوغاتی‌های قم

سوهان

اگر به استان قم سفر کردید، برای خرید سوغاتی انتخاب‌های زیادی پیش روی شما قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید سوغاتی که برای دوستان و خانواده می‌خرید، کامشان را شیرین کند، می‌توانید با یک بسته سوهان، آن‌ها را در لذت سفرتان سهیم کنید.

سوهان از معروف‌ترین سوغات قم است، هرچند در تمام شهرهای ایران می‌توان از قنادی‌ها سوهان خرید اما اگر به دنبال بهترین، باکیفیت‌ترین و تازه‌ترین سوهان ممکن هستید باید آن را در قم جستجو کنید. وقتی وارد شهر قم می‌شوید، در همان ورودی شهر، تعداد زیاد مغازه‌های سوهان فروشی محال است که نظرتان را به خود جلب نکند. در این شهر کارگاه‌های سوهان‌پزی بسیاری به شکل سنتی و مدرن در حال فعالیت هستند و همین سبب شده تا بهترین سوهان را تنها بتوان از قم خرید.

در مورد پیشنیه ی سوهان‌پزی در قم جالب است بدانید که این حرفه از دوره قاجار به یکی از مشاغل سنتی مردمان قم تبدیل شد. این تاریخچه داستانی هم در پس خود دارد؛ می‌گویند شخصی با نام «ملا ابراهیم شماعی» در روز افتتاحیه صحن بارگاه حضرت معصومه، حلوایی بسیار لذیذ و خوش‌طعم درست کرده بود. این حلوا به دلیل اینکه غذا را راحت هضم می‌کرد، سوهان نام گرفت.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی سوهان جوانه گندم، کره یا روغن حیوانی، زعفران و هل برای طعم و رنگ است؛ موادی که هرکدام سرشار از فوایدی برای بدن هستند.

اگر می‌خواهید یک سوهان خوب بخرید، باید دقت داشته باشید که یک سوهان خوب سفت نیست و به دندان نمی‌چسبد.

و اما سوهان انواع مختلفی دارد که همه‌ی آن‌ها را می‌توانید در قم بیابید.

خرید آپارتمان در قم

قنبید

قنبید یک نوع کلم است که به‌وفور در روستاهای اطراف قم کاشت می‌شود. کلمی که شباهت چندانی به کلم‌های معمولی ندارد و بیشتر شبیه سیب‌زمینی است. به دلیل آب شوری که استان قم دارد این کلم بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد چراکه به دفع نمک و بهبود کلیه بسیار کمک می‌کند. با این کلم آبگوشت و آش درست می‌کنند.

خرید آپارتمان در قم

صنایع‌دستی قم

صنایع‌دستی استان قم به سه دسته شهری، روستایی و عشایری تقسیم می‌شود . مرغوب‌ترین و بهترین آن‌ها به دلیل وجود امکانات کافی، صنایع‌دستی شهری است . بافت قالی به‌خصوص قالی‌های ابریشمی ازجمله مهم‌ترین صنایع‌دستی رایج قم است . قالی‌های طرح قم از ارزش ویژه‌ای در داخل و خارج کشور برخوردار هستند . سرامیک، ظروف سفالی، منبت‌کاری، درودگری، رنگرزی، آجرپزی و صنایع‌دستی سنگی ( شامل ساخت انواع ظروف سنگی، گچی، سرامیک و اشیاء تزئینی چینی) دیگر صنایع‌دستی استان قم را تشکیل می‌دهند .

خرید آپارتمان در قم

خرید آپارتمان در قم

خرید آپارتمان در قم : قم یکی از مراکز استان در ایران به حساب می آید. اگر ما هر شهر را به سه قسمت بالای شهر، وسط شهر و پایین شهر تقسیم کنیم چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ وضع اقتصادی در مورد بازار املاک قم میتوان بدینگونه صحبت کرد.
از لحاظ جغرافیایی جنوب شهر قم بالای شهر قم حساب شده و دارای مناطق بسیار باکلاس و سازه های رویایی می باشد و بالعکس شمال شهر قم پایین شهر آن به حساب می آید و بتبع از لحاظ قیمت خرید و فروش آپارتمان و حتی اجاره آپارتمان نیز جزو مناطق ضعیف به حساب می آید.
اگر قصد خرید آپارتمان در قم و یا هر شهر دیگری را دارید ابتدا می بایست به جیب خود نگاه کنید به فرض مثال اگر شما به دنبال یک آپارتمان دوخوابه 100 متری لوکس تا 500 میلیون تومان در قم هستید میتوانید سراغ محله هایی همچون سالاریه، شهرک قدس، زنبیل آباد، البرز و ارم بروید. میانگین قیمت خرید آپارتمان نوساز در محله های مذکور از متری 4.5 میلیون تا 6 میلیون می باشد.
و یا اگر دنبال محله ای در میان شهر و خرید یک آپارتمان دوخوابه تا حدود 350 میلیون هستید میتوانید از محله هایی همچون خیابان دانیال، صدوق، سمیه، سی متری کلهر، بلوار بهشت و عطاران و …  بازدید نمایید محله هایی با قدمت بالا و اصالت بیشتر. میانگین قیمت خرید آپارتمان نوساز در محله های مذکور از متری 2 میلیون تا 3.5 میلیون می باشد.
اما آن دسته از افرادی که به دنبال خرید آپارتمان یا اجاره آپارتمان با حداقل هزینه ممکن در قم می باشند می بایست به سراغ محله¬هایی مانند شهرک پردیسان، شاه سید علی، نیروگاه، ازادگان، شجاعت، امامت و خیابان آذر بروید. میانگین قیمت خرید آپارتمان نوساز در محله های مذکور از متری 1 میلیون تا 5/1  میلیون می باشد.

محله سالاریه از گران‌ترین محله‌های این شهر به شمار می‌رود که قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در آن از متری ۴.۵ میلیون تومان شروع می‌شود و تا متری هفت میلیون تومان ادامه دارد.

ارزان‌ترین آپارتمان موجود در این محله مربوط به آپارتمان‌های بالای ۱۰ سال ساخت است که قیمت هر مترمربع از آن‌ها حداقل ۲.۵ میلیون تومان است.

تقریباً می‌توان گفت در این محله آپارتمان‌های نوساز زیر ۱۰۰ متر وجود ندارد و آپارتمان‌های کوچک‌تر مربوط به آپارتمان‌های قدیمی‌تر این منطقه است.

محله پردیسان نیز از ارزان‌ترین محله‌های موجود در شهر قم است که این محله در جنوب غربی شهر قم قرار دارد و در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت راه و شهرسازی تأسیس شد و در سال ۱۳۹۰ جزو منطقه هشتم شهرداری قم به شمار آمد و به علت وجود مسکن مهر قم در این ناحیه به‌سرعت بر جمعیت آن افزوده می‌شود.

این محله به دلیل وجود مسکن‌های مهر از ارزان‌ترین محله‌های شهر قم به شمار می‌رود که قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در این محله از ۱.۲ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱.۷ میلیون تومان ادامه دارد و متراژ آپارتمان‌ها در این محله از ۵۶ متر شروع می‌شود و تا حدود ۲۰۰ متر ادامه دارد. قیمت هر مترمربع از مسکن‌های مهر نیز از حدود یک‌میلیون تومان شروع می‌شود.

متراژ آپارتمان تعداد خواب آپارتمان قیمت(تومان)
210 5 1,500,000,000 
200 3 1,000,000,000
190 3 684,000,000
150 2 1,350,000,000
120 3 552,000,000

نظر شما درباره زندگی در قم چیست؟ اگر شما قصد مهاجرت به یک شهر در ایران را داشته باشید چه فاکتورهای برایتان مهم است؟ آیا قم را انتخاب می‌کنید؟ آیا قیمت خرید آپارتمان در قم مناسب است؟ لطفاً نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم زومیلا در میان بگذارید.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

14 نظرات

  1. سلام. قیمت آپارتمان خیلی تغییر کرده کاش می توانستید این قیمت ها را دراین نوشته اصلاح کنید.

    • سلام … برای اطلاع از قیمت های به روز مسکن در شهر مورد نظرتون به سایت ما به نام زومیلا مراجعه کنید…

    • سلام
      همراه گرامی به زودی در اپدیت جدید مقالات همه قیمت ها به روز می شود.
      ممنون از توجه شما

    • با سلام درست است که مسکن مهر پردیسان باعث ارزان شدن مسکن پردیسان شده چون در محله مسکن مهر هم کیفیت مصالح مناسب نیست وهم از امکانات شهری بی بهره است اما در محلات البرز وسبلان موضوع فرق دارد وکمتر از شهرک قدس وصدوق نیست وبرای زندگی فوق العاده مناسب است

      • سلام یکی از مهم‌ترین علت ها این است که بازار مسکن راکد شده و حتی به عنوان مثال منطقه پردیسان ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است؛ دلیلش هم نوسانات طلا و دلار و تأثیرات برجام و انتخابات است و البته وجود مسکن مهر هم دلیلی برای پایین آمدن قیمت منطقه می شود.

  2. قیمت ها رو ببینید در فاصله خیلی کم چه بلایی سر مردم اومده ما بیدار بودیم و با چشم باز این تورم رو دیدیم . خوشا به حال اصحاب کهف اونا ۴۰۰ سال خوابیدن این تورم رو تجربه نکردن

  3. پردیسان در حال حاضر متری ۲۰ الی ۲۵ تومان معامله می شود و از خوش آب و ترین محله های قم است و در راستای بلوار امین و شهرک قدس قرار دارد در بلوار القدیر لطفا اطلاعاتتون رو به روز کنید

  4. اتفاقاً بلوار بهشت از محله های گران قیمت هست، نه میانی قم. روبروی دانشگاه صدوق. محله ای آرام و دلپذیر با ساختمان های لوکس.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید