کاربرد میلگرد بدون آج در صنعت چیست؟

کاربرد-میلگرد-بدون-آج-در-صنعت-چیست

کاربرد میلگرد بدون آج در صنعت چیست؟ حتما می‌دانید که این مقطع فولادی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و اهمیت زیادی هم دارد. میلگردهای بدون آج از پرمصرف‌ترین انواع میلگرد محسوب می‌شوند و سازه‌ها را در مقابل لرزش و فشارهای بیرونی مقاوم می‌کنند. از روی نام این میلگردها هم می‌توان دریافت که شکل ظاهری‌شان چطور است. این میلگردها آج ندارند و سطحشان صاف است. به میلگردهای ساده یا بدون آج، اصطلاحاً میلگرد A1 هم می‌گویند. اما اجازه بدهید که در این مطلب از کاربردهای آن بیشتر بگوییم.

آشنایی با میلگرد بدون آج

میلگردهای ساده یا بدون آج استوانه‌هایی فولادی‌اند که در ترکیب شیمیایی‌شان از کربن و سیلسیوم استفاده می‌شود. این نوع از میلگردها نسبت به هم‌تایان دیگرشان مانند میلگردهای A2 و A4 نرم‌تر هستند و مقاومت کششی کمتری دارند. ویژگی نرم‌بودن میلگردهای بدون آج باعث می‌شود که گزینه مناسبی برای مواردی باشند که نیاز به تغییر شکل میلگرد وجود دارد و در ضمن انجام عملیات جوشکاری روی آنها هم به‌سادگی صورت می‌گیرد.

انواع میلگردها در پروژه‌های گوناگون استفاده می‌شوند و برای همین است که رصدکردن قیمت‌شان در بازار مهم است. برای مثال، باید بدانید که قیمت میلگرد سایز 8 چقدر است یا انواع دیگر در بازار با چه نرخی در حال معامله هستند. تقاضا برای این مقاطع فولادی زیاد است و دنبال‌کردن قیمت‌ها برای دست‌اندرکاران پروژه‌های صنعتی ضروری به‌نظر می‌رسد.

نحوه تولید میلگردهای بدون آج

برای ساختن میلگردهای ساده نیاز به جک‌های هیدرولیکی وجود دارد. شمش‌ها را با این وسیله در ردیف‌هایی از کوره قرار می‌دهند. کوره هم در حرارتی معادل با ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌شود و شمش‌ها را پس از پیش گرم، برای نورد آماده می‌کند.

بعد از آماده‌شدن شمش‌ها برای نورد، آنها را روی رول‌هایی قرار می‌دهند و روانه خط تولید می‌کنند. در مرحله بعدی که رافینگ نام دارد. قطر شمش‌ها به‌تدریج کمتر و طولشان اضافه می‌شود. پس از این مرحله، شمش‌ها دیگر به مرحله آج‌زنی نمی‌روند و با قیچی‌های برش، آماده بریده‌شدن در متراژهای مختلف می‌شوند. میلگردهای برش‌داده‌شده هم بندیل‌بندی شده و روانه بازار می‌گردند.

قیمت-میلگرد-بدون-آج

کاربردهای میلگرد بدون آج

از میلگردهای ساده در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی استفاده زیادی می‌شود. در ادامه به تعدادی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

۱-ساخت خاموت‌های مارپیچ و سلولار

در خاموت‌سازی از میلگردهای ساده و بدون آج استفاده می‌شود. البته میلگردهای آجدار هم در ساختار آنها وجود دارند. به‌عبارت دقیق‌تر، میلگردهای ساده و مارپیچ به یکدیگر متصل می‌شوند و با ایجاد نقش نگهدارنگی، خاموت‌های مارپیچی و سلولار را مستحکم و قوی می‌کنند.

۲-تولید انواع بولت‌ها

بولت‌ها در صنایع ساختمانی کاربرد زیادی دارند. از این قطعات برای ایجاد اتصالات مختلف استفاده می‌شود. برای مثال، به‌‌کمک آن صفحه زیرستون و فونداسیون را به‌هم متصل می‌کنند. از انواع کاربرد میلگرد بدون آج می‌توان به استفاده از آن در تولید انواع بولت اشاره کرد. سطح صاف و ضخامت‌های متنوعی که انواع میلگرد ساده دارند، باعث می‌شود که تولید انواع بولت ممکن گردد. از دیگر کاربردهای بولت‌ها و در نتیجه میلگردهای بدون آج می‌توان به نصب پارتیشن و سقف‌های کاذب اشاره کرد.

۳-نمای ساختمان‌ها

میلگردهایی با سطح صاف و صیقلی که مقاومت بالایی دارند، گزینه‌هایی مطلوب برای ساختن محافظ‌های نمای ساختمان‌ها هستند. این میلگردهای بدون آج با نام میلگرد ترانس دوپولیش نیز شناخته می‌شوند، هم ظاهر خوبی دارند و هم از مقاومت خوبی برخوردارند.

۴-صنایع آهنگری و جوشکاری

از میلگردهای ساده در آهنگری و انجام عملیات تراش و جوشکاری به‌طور گسترده استفاده می‌شود. برای تولید پیچ‌ومهره و میخ هم روی این میلگردها حساب می‌کنند. ضمن اینکه به‌واسطه ویژگی‌های شکل‌پذیری‌شان می‌توانند در تولید مفتول‌ها هم به‌کار بروند.

کاربردهای دیگر میلگرد بدون آج

گستردگی تنوع کاربرد میلگرد ساده در صنایع مختلف باعث شده که دنبال‌کردن روند تغییرات ارزش آن هم مهم باشد. برای مثال، قیمت هر شاخه میلگرد ۱۴ در طول هفته‌ها چه نوساناتی را از سر می‌گذراند؟ کارکردهای این میلگردها زیاد است و در موارد زیر هم استفاده می‌شوند:

  • جبران مقاومت کششی بتن در سازه‌های مختلف؛
  • استفاده برای تولید ادوات کشاورزی مختلف؛
  • کاربرد در لولاسازی.

اگر قصد خرید میلگرد دارید باید دقت کنید که از چه برند و کارخانه‌ای اقدام به خرید می‌نمایید. تضمین کیفیت میلگردها مسئله‌ای مهم در تأمین امنیت پروژه‌های ساختمانی و صنعتی گوناگون به‌شمار می‌رود. پس بهتر است که به‌سراغ مراجع خرید قابل‌اعتماد و برندهای خوش‌نام بازار بروید.

نحوه-تولید-میلگردهای-بدون-آج

قیمت میلگرد بدون آج

کاربرد میلگرد بدون آج زیاد است و قیمتش هم در نوسان. از جمله عوامل متعددی که روی قیمت این مقطع فولادی اثر می‌گذارد، می‌توان به نوسانات ارز اشاره کرد. نوسانات دلار قیمت محصولات تولیدی مختلف از جمله میلگرد ساده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تغییراتی که در حوزه ساخت‌وساز صورت می‌گیرند و نوسانات بازار مسکن می‌تواند قیمت میلگردها را کم و زیاد کند.

هزینه حمل‌ونقل و انبارداری مقاطع فولادی هم بازار میلگردهای ساده را از اثرات خود بی‌نصیب نمی‌گذارند. سیاست‌های اقتصادی هم در ابعاد خردوکلان می‌توانند بازار میلگرد و مقاطع دیگر را دچار تحول کنند. از این رو، اهمیت رصد بازار از منابع دقیق، به‌روز و قابل‌اعتماد بسیار زیاد می‌شود.

در آخر

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، میلگردهای ساده کارکردهای فراوانی دارند و تقاضا برای خریدشان در بازار زیاد است. به همین دلیل، قیمت‌شان مدام در نوسان به‌سر می‌برد. اگر بنا باشد که در پروژه‌ ساخت‌وساز یا در صنایع دیگر از آنها استفاده کنید، باید نبض بازار را زیر دست داشته باشید و ببینید که نرخ‌ها با چه روندی تغییر می‌کنند.

استعلام قیمت‌ها می‌تواند راهی برای در جریان‌ قرارگرفتن اوضاع بازار باشد. اما به کدام‌یک از مراجع باید اعتماد کرد؟ پایگاه‌هایی معتبر و خوش‌سابقه مانند شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) وجود دارند که منبعی به‌روز و قابل‌اعتماد برای اطلاع‌رسانی قیمت‌ها هستند.

این مجموعه علاوه بر اعلام دقیق و به‌روز قیمت‌ها، در حوزه تحلیل نوسانات بازار هم فعالیت می‌کند. ضمن اینکه در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف از جمله میلگرد ساده هم حضوری مثبت و فعال در بازار دارد. برای آگاهی از قیمت میلگرد امروز و انواع مقاطع فولادی و فلزی، کافیست به وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com مراجعه کنید.

بسیاری از فعالان در بازارها و افرادی که در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی کار می‌کنند، با این نام خوش‌سابقه آشنا هستند. شما هم آن را به‌خاطر داشته باشید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید