آیا از چالش های ساخت و ساز اطلاعی دارید؟

چالش های ساخت و ساز

صنعت‌های گوناگونی در جامعه وجود دارند که هر فردی با توجه به توانایی و علایق خود به یک صنعت روی می‌آورد. البته باید بگوییم هر صنعتی مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و با چالش‌های متفاوتی رو به رو است. اگر می‌خواهید قدم در صنعت خاصی بگذارید، قبل از هر چیز باید چالش‌ها و معضلات آن را به‌خوبی شناسایی کنید تا زمان و سرمایه‌تان از دست نرود. ما در این مقاله از زومیلا قصد داریم در مورد چالش های ساخت و ساز با شما صحبت کنیم. اگر تمایل دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

چالش های ساخت و ساز

ساختمان‌سازی یکی از صنعت‌های دنیاست که طرفداران بسیاری دارد. دلیل آن را می‌دانید؟!

صنعت ساختمان سازی رونق بسیاری دارد و هر شخصی به‌ سادگی می‌تواند وارد این صنعت شود.

نکته‌ای که لازم است آن را بدانید این است که فقط وارد شدن به‌ این صنعت به معنی موفقیت قطعی در آن نیست و هیچ چی را تضمین نمی‌کند. پس باید حسابی حواستان را جمع کنید.

به طور مثال فرض کنید که شما صاحب یک ملک قدیمی هستید و می‌خواهید این خانه‌ را کوبیده و به‌جای آن‌ یک ساختمان چندین طبقه بسازید.

این کار بسیار خوب و پرسود به نظر می‌رسد، اما آیا چالش‌های ساخت خانه را می‌شناسید و می‌توانید از آن‌ها عبور کنید؟ گاهی چالش‌های موجود در مسیر سبب می‌شوند سرمایه خود را به طور کامل از دست بدهید.

ما در این مقاله چالش‌های ساخت خانه را به شما معرفی می‌کنیم تا به کسانی که می‌خواهند وارد صنعت ساختمان‌سازی شوند، کمکی کرده باشیم.

عمر مفید ساختمان از چالش های ساخت و ساز

معمولا پیمان‌کاران وقتی کار ساخت یک‌ خانه را شروع می‌کنند، به این مسئله فکر می‌کنند که چگونه می‌توان هزینه‌های ساخت را کاهش داد و از سرمایه‌ موجود، بیشترین بهره را برد.

در این جا باید بگوییم که مهم‌ترین مسئله این است که بدانیم هزینه‌ای که برای یک ساخت یک ملک صرف می‌کنیم، قرار است چه مدت پابرجا بماند و چه مدت بتوان از آن استفاده کرد.

فرض کنید که مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۱ اعلام کرده برای ۱۲۰ میلیون مترمربع در این سال مجوز ساخت‌وساز صادرشده است و فرض کنید که هزینه‌ ساخت هر مترمربع خانه حدود دو میلیون تومان تمام شود.

حال با محاسبه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که این کار چیزی حدود ۲۴۰ هزار میلیارد سرمایه می‌خواهد.

حال باز هم فرض کنید در خوش‌بینانه‌ترین حالت، عمر مفید این ساختمان‌ها سی سال باشد و بع داز آن فرسوده محسوب شوند.

استهلاک چنین سرمایه در طی سی سال نزدیک به سالی ۸ هزار میلیارد تومان است!

پس باید بگوییم که اگر خانه‌ها کمی استانداردتر ساخته شوند، در ازای هر یک سال عمر مفیدی که به عمرشان اضافه شود، حدود ۸ هزار میلیارد سرمایه به کشور بازمی‌گردد.

با این تفاسیر قضاوت کنید که خرج کمتر ارزش دارد یا طول عمر بیشتر؟!

 

چالش های ساخت و ساز

استانداردسازی از مهم‌ترین چالش های ساخت و ساز

حتما در جریان زلزله‌های خسارت بار کشور بوده‌اید و پس از زلزله به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر ساختمان‌ها اصولی ساخته و مقاوم‌سازی شده بودند، این‌ همه ضرر جانی و مالی به بار نمی‌آمد.

باید بگوییم به‌ راحتی می‌توان نود درصد مسئولیت خرابی‌های زلزله را گردن عدم استانداردسازی خانه‌ها انداخت.

شاید برایتان سوال شود که چرا قانون اساسی تصمیمی دراین‌ زمینه نمی‌گیرد و همه سازندگان ساختمان‌ها را ملزم به رعایت قوانین استانداردسازی نمی‌کند؟

پاسخ این است که قانون در این مورد با شفاف‌سازی تمام قوانین را وضع کرده و همه سازندگان را ملزم به رعایت قانون استانداردسازی کرده است.

پس باوجود وضع قوانین صحیح چرا شاهد ساخت ساختمان‌های غیراصولی و غیراستاندارد هستیم؟

جواب این سؤال فقط به ناظرین ساختمان مربوط می‌شود.

متاسفانه در بین مسئولین ساختمان‌سازی اتحاد دیده نمی‌شود و برخی ناظران در انجام مسئولیت خود کوتاهی می‌کنند  و خانه‌های غیراستاندارد را تایید می‌کنند. همین تایید بیجا باعث می‌شود خسارت‌هایی مانند زلزله کرمانشاه به بار بیاید.

باوجود مسائلی که گفتیم آیا حاضر هستید در ازای پرداخت پول کمتر، سلامت و امنیت خود و عزیزانتان را به خطر بیندازید؟!

عدم وجود استاندارد و سرمایه کافی

یکی دیگر از چالش های ساخت و ساز خانه، عدم وجود سرمایه کافی برای ساخت‌وساز است.

وقتی شخصی پول کافی برای بازسازی خانه کلنگی خود نداشته باشد باید چه‌ کار کند؟

اولین راه دریافت وام و تسهیلات مربوط به ساخت‌وساز است.

این وام‌ها معمولا مشکل تامین سرمایه را برای شخص حل می‌کند اما با دو مشکل همراه است:

  1. اعطای وام و تسهیلات ساخت و ساز شرایط خاصی دارد که شاید هر فردی نتواند از پس آن برآید.
  2. اقساط سنگین و کوتاه‌ مدت وام ممکن است از لحاظ اقتصادی به فرد فشار وارد کند.

به همین خاطر بیشتر کسانی که تصمیم به نوسازی خانه‌های قدیمی خود دارند به دلیل عدم سرمایه کافی از این کار منصرف می‌شوند.

عده‌ای هم که با سرمایه کم شروع به ساخت‌ و ساز می‌کنند ممکن است به دلیل کمبود بودجه از استاندارد و مقاوم‌سازی چشم‌پوشی کنند و برای صرف هزینه‌ کمتر از کنار این مسائل به‌سادگی عبور کنند.

برای حل این مشکل که یکی از چالش های ساخت و ساز است به شما پیشنهاد می‌کنیم در انجام ساخت‌ و ساز با یک فرد قابل اعتماد شریک شوید. در این مورد لازم است که از همان اول قراردادهای لازم نوشته شود تا در آخر به مشکل برخورد نکنید.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله از قوانین بازسازی ساختمان چه می دانید؟ را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید