از هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان چه می‌دانید؟

هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان

امروزه آپارتمان نشینی در بیشتر شهرها رواج یافته است. این نوع زندگی قوانین خاص خود را دارد و افراد را با چالش های جدیدی رو به رو می کند. در گذشته معمولا هر فرد مالک خانه خود بود و تمامی هزینه های آن به طبع برعهده خود شخص مالک بود. اما در دنیای امروز افرادی که در یک آپارتمان زندگی می کنند فقط مالک واحد خود بوده و سایر قسمت‌ها مانند راهرو، حیاط و … مورد استفاده سایر اعضای ساختمان هم قرار می‌گیرد. سوالی که پیش می‌آید این است که پرداخت هزینه های مربوط به نظافت و تعمیر این قسمت‌ها برعهده چه کسی است؟ برای آگاهی از نحوه پرداخت هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان با زومیلا همراه باشید.

منظور از مشاعات یک ساختمان چیست؟

مشاعات یکی از اصطلاحات در زمینه حقوق می باشد. منظور از مشاعات یک آپارتمان، قسمت هایی است که مالکیت آن به شخص خاصی داده نشده باشد. به زبان ساده تر باید بگوییم منظور از مشاعات همان بخش هایی از ساختمان است که مالکان به صورت مشترک از آن استفاده می کنند.

مشاع بودن یا نبودن قسمت‌های مختلف ساختمان در سند ملکی ثبت شده است.

به صورت موردی مکان های زیر معمولا جزو قسمت های مشاع آپارتمان به حساب می آیند:

  1. زمین ساختمان
  2. پشت بام
  3. درب ورودی آپارتمان
  4. راهرو و پله ها
  5. پنجره‌های راهرو
  6. آسانسور
  7. ورودی پارکینگ
  8. پارکینگ اضافی
  9. شوفاژخانه
  10. تاسیسات و انشعابات مشترک
  11. حیاط، باغچه و لابی ساختمان
  12. سیستم گرمایش و سرمایش
  13. چاه
  14. لوله‌ها، انشعابات و سیم‌های برق مشترک
  15. اسکلت ساختمان
  16. رختشوی‌خانه
  17. حیاط خلوت
  18. اتاق سرایدار
  19. تلفن مرکزی

هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان

در کل هر بخشی از ساختمان شما که در سند، مالکیت خصوصی به آن اختصاص داده نشده باشد، مشاع محسوب می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان

پرداخت هزینه‌ قسمت‌های مشاع آپارتمان بر عهده مالکان ساختمان می‌باشد. در یک آپارتمان با هر تعداد مالک، هزینه‌هایی مانند نظافت ساختمان، بازسازی مشاعات، تعمیر آسانسور و … باید بین تمامی مالکان آپارتمان تقسیم گردد.

مالکان یک ساختمان باید ابتدا در مورد نحوه محاسبه هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان با یکدیگر به توافق برسند و بررسی کنند که چگونه این هزینه ها را پرداخت نمایند.

  • همسایگانی که مالک خانه خود نیستند و واحدی که در آن هستند را اجاره کرده اند، موظف هستند که در پرداخت هزینه مشاعات ساختمان سهیم باشند. نحوه پرداخت این هزینه بستگی به توافق میان مالک و مستاجر دارد.
  • اگر در قرارداد اجاره ذکر شده باشد که پرداخت هزینه بر عهده مالک است اما وی از پرداخت  آن خودداری کند، مستاجر می‌تواند هزینه مشاعات را بپردازد اما آن را از اجاره بها کم کند.

اما به این نکته هم باید توجه شود که در بعضی آپارتمان‌ها همه ساکنین به یکی از قسمت‌های مشاع مانند حیاط دسترسی ندارند، در این صورت پرداخت هزینه‌های این قسمت به عهده‌ کسانی است که از آن محل استفاده می‌کنند.

به طور خلاصه باید بگوییم این مالکان هستند که قوانین بخش مشاع ساختمان را تعیین می‌کنند و نسبت به نگهداری و پرداخت هزینه‌های آن متعهد می‌شوند.

هزینه نظافت ساختمان

هزینه نظافت داخل خانه و بخش‌های اختصاصی خانه مانند انبار فقط و فقط بر عهده مالک خانه است. اما هزینه نظافت بخش هایی از ساختمان مانند راهرو و راه پله، آسانسور، پارکینگ و … از جمله مواردی است که مالکان باید درباره آن به توافق برسند.

معمولا برای نظافت راه‌پله، آسانسور، پنجره‌های پاگرد، پارکینگ و حیاط یک نیروی خدماتی توسط مدیر ساختمان استخدام می شود. حقوق این نیروی خدماتی طبق زمان و حجم کاری که انجام داده محاسبه می شود و هزینه آن بین تمامی مالکان ساختمان تقسیم می گردد.

هزینه‌ها اغلب اوقات به طور مساوی بین مالکان تقسیم می‌شود ولی گاهی امکان دارد بخشی از قسمت های مشاع ساختمان در دست یکی از مالکان باشد که در این حالت هزینه نظافت آن بخش به خصوص بر عهده شخص خاصی است که از آن مکان استفاده می‌کند.

هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان و بازسازی

معمولا در هر آپارتمانی یکی از همسایه ها وظیفه مدیریت ساختمان را بر عهده می گیرد و مدتی یکبار با اعضای ساختمان جلساتی را برگزار می کند. در این جلسات در رابطه با هزینه های ساختمان صحبت می شود. بازسازی مشاعات و هزینه های مربوط به آن از جمله مواردی است که باید در این جلسات مطرح شود.

در این میان اگر یکی از مالکان با بازسازی مشاعات ساختمان مخالفت کند و حاضر به پرداخت سهم خود نشود، دیگر مالکان ابتدا باید سعی کنندبا صحبت و مذاکره فرد ناراضی را متقاعد کنند اما در صورتی که این راه حل چاره ساز نباشد، دیگر مالکان می توانند از وی شکایت کنند. پس از شکایت، دادگاه آن فرد را محکوم می کند و باید علاوه بر پرداخت سهم خود، خسارتی را نیز بپردازد.

هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان

اگر بازسازی مشاعات، خواسته بیشتر مالکان باشد باید این امر صورت بگیرد و هزینه به طور مساوی بین همه واحدها تقسیم شود. اما اگر یک یا چند نفر از مالکان به قسمتی از بخش های مشاع آپارتمان آسیب برسانند، هزینه بازسازی و تعمیر آن بر عهده خودشان است و دیگر مالکان در پرداخت هزینه تعمیر سهیم نیستند.

در ادامه باید این نکته را هم بگوییم که اگر قسمتی از بخش های مشاع ساختمان در دست یک یا چند مالک باشد، یعنی فقط آن ها از این مکان ها استفاده کنند، در این صورت هزینه بازسازی و تعمیر این مشاعات بر عهده‌ خودشان است.

آپارتمان خالی در پرداخت هزینه مشاعات سهیم است؟

پاسخ این سوال صد در صد مثبت می باشد. قانون شارژ و پرداخت مشاعات آپارتمان خالی بیان می کند که مالک حتی در صورتی که در واحد آپارتمانی خود ساکن نباشد، موظف است هزینه‌های قسمت‌های مشاع ساختمان را پرداخت کند.

مثلا اگر مدیریت آپارتمان تصمیم گرفت بام خانه را ایزوگام کند، همه واحدها موظف هستند در پرداخت هزینه مربوط به این کار شرکت کنند حتی اگر یکی از مالکان خانه اش خالی باشد و در این آپارتمان ساکن نباشد.

جمع بندی

  • همه مالکان در یک ساختمان چند طبقه مسئول پرداخت هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان هستند.
  • هزینه‌ قسمت های مشاع شامل مواردی مانند هزینه های نظافت ساختمان، بازسازی و تعمیر قسمت های مشاع و دیگر موارد رایج می‌شود.
  • هزینه ای که لازم است برای قسمت‌های مشاع آپارتمان پرداخت گردد در جلساتی با اعضای ساختمان بررسی می شود.
  • اگر هر یک از مالکان آپارتمان راضی به پرداخت سهم خود در هزینه های مشاعات نباشد، دیگر مالکان می توانند از وی شکایت کنند.

توصیه مهم:

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین ذکر شده در متن در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود پیش از تصمیم گیری در رابطه با پرداخت هزینه مشاعات ساختمان به مراجع ذیربط قانونی مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید به مقاله تغییر کاربری ساختمان مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

16 نظرات

  1. با سلام،
    س:اگر بعلت گرفتگی لوله فاضلاب پارکنیگ (راه آب باران پشت بام فاضلاب از راه آبهای طبقه اول بالا زده وبه اساس منزل خسارت وارد شود، جبران و پرداخت خسارت به عهده کیست ؟
    ممنون میشم راهنمایی فرمائد.
    سپاس

  2. سلام
    آیا تفاوتی بین تعمیری که عدم انجام آن سبب ضرر بشود و تعمیری که چنین نباشد هست ؟
    در ضمن در مورد نحوه پرداخت هزینه تعمیر سهم هر کدام از مالکان نیاز به اجماع است یا اکثریت ؟
    به یکباره یا قسطی

    • سلام وقت بخیر
      در صورت مخالف بودن تعدادی از ساکنین، رای اکثریت اعضا ارجحیت دارد.

      • سلام دریک آپارتمان ۸واحده که همه واحد سه خوابه ودو خوابه یک واحد ۶۸متری بدون پارکینگ دارم میخواستم ببینم در بحث ایزوگام وسایر تعمیرات آپارتمان و مخارج پارکینگ سهم ما چگونه باید محاسبه شود

  3. با سلام من سوالی داشتم اپارتمانی ۵ طبقه که مسئول خاصی ندارد و درخت میوه ایی در حیاط اپارتمان است اگر یکی از ساکنین که خودش مستاجر یکی از واحد هاست بی مشورت بقیه کسی را برای چیدن میوه های درخت از بیرون بیاورد و آن فرد آسیب ببیند هزینه های بیمارستانی او را چه کسی باید بدهد فقط آن مستاجر یا همه

  4. وقت بخیر
    اگر لوله فاضلاب پارکینگ گرفته باشد و مدیر بدون هماهنگی قیمت با مالکان فنر بزند و رقمی غیر واقهی رو درخواست کند باید چی کار کنیم ؟؟؟؟

    • سلام همراه گرامی با توجه به مورد ذکر شده صحیح تر می باشد که مدیر قل از انجام هر فعالیتی با مالکین مشورت داشته باشد اما به دلیل انتخاب مدیریت از سوی مالکین و دادن صلاحیت مدیریت به وی می توان قضیه را توافقی بین مالکین و مدیر رفع و رجوع کرد.

  5. سلام دریک آپارتمان ۸واحده که همه واحد سه خوابه ودو خوابه یک واحد ۶۸متری بدون پارکینگ دارم میخواستم ببینم در بحث ایزوگام وسایر تعمیرات آپارتمان و مخارج پارکینگ سهم ما چگونه باید محاسبه شود

    • سلام وقت بخیر، بنده مالک یک واحد از یک مجتمع ۳۰ واحدی هستم. از سقف انباری واحد بنده که در پارکینگ زیرزمین واقع شده آب ریزش میکند اما دلیل آن مشخص نیست که به احتمال زیاد شکستگی یکی از لوله های مشاعی است که از مسیر سقف رد شده. اکنون مدیریت ساختمان قبول نمیکنند که این خرابی جز مشاعات است و هزینه تعمیر بر عهده کل ساکنین است . میگویند چون انباری مال شماست خودتان باید درست کنید در صورتی که یکی از انشعابات اصلی آب شکستگی دارد و حتی معلوم نیست دقیقا از کجاست فقط ریزش آب از سقف انباری بنده هست. الان میخوام بدونم دقیقا هزینه کندن سقف انباری و تعمیر لوله با چه کسی هست؟

      • سلام و عرض ادب
        اولین گام آن است که بدانید نشتی آب از یک لوله‌ مشترک است یا لوله‌ای اختصاصی. اگر لوله‌ اختصاصی واحدی نشت کند و به واحد شما خسارت بزند، جبران تمام خسارات مربوط به تعمیر لوله و مرمت خانه بر عهده‌ واحدی است که لوله اختصاصی به آن تعلق دارد. اما اگر لوله مشترک بود، باید ببینید که نشت عمدی بوده یا غیر عمد. اگر نشتی لوله عمدی به خاطر سهل‌انگاری همسایه‌تان (مثلا باز ماندن شیر آب) خراب شده، پرداخت هزینه با واحد مربوطه اس اما اگر نشتی لوله غیر عمدی باشد تمامی ساکنین ساختمان باید به صورت مشترک هزینه‌های تعمیر لوله و جبران خسارت را بپردازند.

  6. سلام خدمت شما‌. چندتاسوال داشتم هزینه تعمیرپمپ آب مشاع برعهده صاحبخانه هست یا مستاجر؟هزینه تعمیرات آسانسور با مستاجر؟خرید لوازمات مشاع مثل،لامپ،چراغهای سقفی،با کدوم یکی هست. تشکر

  7. سلام ببخشید انباری اینجانب در خر‌پشته ساختمان می باشد و ایزوگام از بین رفته و نم داخل انباری هست آیا این هزینه بر عهده همه ساکنین می باشد یا اینکه شخصا باید انجام دهم

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید