۵ نکته مهم برای نگهداری پارکت خانه

نگهداری و دوام پارکت

انتخاب پارکت به عنوان کفپوش کف خانه انتخابی جذاب و بسیار با دوام است. اما دوام طولانی مدت پارکت بستگی به نحوه نگهداری صاحب خانه دارد. یکی از اصلی ترین راهکارهای نگهداری پارکت خانه٬ نحوه صحیح تمیز کردن پارکت می باشد. نحوه نگهداری٬ برق انداختن و تمیز کردن پارکت از جمله مسائلی است که قبل از خراب شدن تایل های پارکت باید بدانید و پارکت خانه خود را  برای چند سال آینده زیبا نگه دارید. در ادامه چند راهکار اساسی گفته می شود که هنگام تمیز کردن باید در نظر بگیرید.

پارکت چوبی زیبا

نحوه صحیح نگهداری پارکت و تمیزکردن آن

به منظور حفظ و نگهداری پارکت خانه و افزایش طول عمر کفپوش ها بخصوص پارکت های چوبی برخی نکات را می بایست در نظر نگرفت که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم. در ادامه چند راهکار اساسی نیز گفته می شود که هنگام تمیز کردن باید در نظر بگیرید.

ممنوعیت تمیز کردن پارکت با آب

آب و چوب پارکت سازگار نیستند. پارکت های چوب طبیعی یک محصول کاملا ارگانیک هستند و ساختار سلولی آنها بلافاصله در ترکیب با آب پاسخ می دهد و باعث تورم و ترک در سطح چوب می شود. مشکل این است که ضخامت سطح کف پارکت زیاد نیست و با مقداری مایعات ترک می خورد. اکثر کارشناسان پارکت و کفپوش، توصیه می کنند که شما از هیچ گونه آبی به صورت مستقیم برای تمیز کردن پارکت استفاده نکنید. در عوض، روزانه  پارکت خود را با یک جارو برقی نرم و گرد و غبار گیر تمیز کنید. به صورت هفتگی، درزهای موجود اطراف پارکت را با دقت تمیز کنید.

تمیز کردن پارکت با جاروبرقی

اگر شما تصمیم گرفتید پارکت خود را با محلول مایع تمیز کنید٬ حتما از تمیزکننده ای استفاده کنید که به طور خاص برای کفپوش و پارکت ساخته شده است و در نهایت رطوبت را کاهش دهید. از آنجا که بخار آب هم از ترکیبات آب است، در نظر داشته باشید که بخار برای تمیز کردن پارکت نیز می تواند مضر باشد.

پاک کردن سریع مایعات از روی پارکت

هنگامی که مایعات هر چقدر کم روی یک تخته چوبی پارکت می ریزد، باید پارکت را سریع توسط دستمال های آبگیر پاک کنید٬ حتی اگر مقدار حجم مایعات کم باشد و احساس خطر نکنید. با این حال، هنگامی که مایع از سطح پارکت ناپدید می شود، در داخل پارکت از طریق درزها و بین تخته ها نشت می کند و بافت تخته های چوبی را از بین می برد.

تبله کردن پارکت با آب

منظور از مایعات فقط ریختن آب به صورت مستقیم روی سطح پارکت نیست. شما باید مراقب نشت آب ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی٬ آب سینک روشویی٬ و حتی آب چکمه های خیس افراد خانواده نیز باشید.

خراش های ناشی از از چنگال حیوانات یا دیگر اشیاء متحرک

ما سگ ها و گربه ها را دوست داریم، اما لایه های پارکت آنها را دوست ندارند. برخی از عمیق ترین و فراوان ترین خراش در سطح پارکت، از پنجه های سگ و به میزان کمتر از پنجه های گربه ایجاد می شود. اگر حیوان خانگی دارید حتما از پارکت هایی با تخته های محکم تر انتخاب نمایید٬ گونه هایی مانند چوب گردوی برزیل (اپی)، افرا و بامبو که مقاومت بیشتری در برابر پنجه های حیوانات دارند. تشک مخصوص حیوانات را برای استراحت روی سطح پارکت قرار دهید. با این حال، کوتاه نگه داشتن ناخن های پنجه بهترین راه برای کاهش آسیب ناخن در کف پارکت است.

ترمیم خراش روی پارکت

خراش های روی سطح پارکت فقط ناشی از پنجه های حیوانات خانگی نیست٬ همچنین به خاطر داشته باشید که در برابر دیگر اشیاء تیز، مانند پاشنه های بلند و پایه های مبلمان از پارکت محافظت کنید.

خراش مبلمان روی پارکت

پارکت را به اندازه کافی تمیز نگه دارید

یکی از موثرترین راه ها برای افزایش طول عمر پارکت ها٬ این است که کفش های کثیف را خارج از فضای پارکت خانه بیرون آورید. رد کفش ها یا پنجه های حیوانات خانگی بر روی سطح پارکت با گذشت زمان تثبیت می شوند و با تمیز کردن هم لکه هایی بر جا می ماند. سطح پارکت را با مواد مخصوص جلا دهید و براق کنید٬ این یک راهکار عالی برای احیاء پارکت می باشد به شرطی که مکررا استفاده نکنید. از جلا دهنده های مختلف و متناسب با نوع چوب پارکت خود به صورت ماهیانه استفاده کنید.

جلا دهنده پارکت

در بخش های خاصی از فرش یا پادری استفاده کنید

شما می خواهید از درخشش٬ کیفیت و بافت چوب پارکت گران قیمت خود لذت ببرید. پهن کردن فرش٬ موکت یا هر نوع تشکی روی پارکت٬ جلوه اصلی پارکت را نقض می کند. در عین حال، هر خانه دارای مناطق خاصی است که رفت و آمد در این بخش ها زیادتر از سایر بخش ها می باشد و این مناطق باید توسط  فرش محافظت شوند. فرش ساده ترین راهکار برای نگهداری پارکت خانه است.

برای اینکه بدانید یک فرش را چطور پهن کنید از خواندن این مقاله غافل نشوید : چیدمان فرش در پذیرایی ، فرشو چطوری پهن کنم بهتره؟

چیدمان فرش روی پارکت

ورودی ها، در بالای لیست محافظت قرار دارند. دوم، راهروهای داخلی، به علاوه بخش های خاصی از اتاق های بزرگتر مانند حد فاصل بین آشپزخانه و اتاق نشیمن است که عبور و مرور بیشتری در این مناطق جریان دارد. با پهن کردن پا دری های جذاب و فرش های ثابت و بدون لغزش، شما به مسیر طولانی راهروها جلوه بدهید و از پارکت خود محافظت کنید. در آشپزخانه، در جلوی سینک آشپزخانه و ماشین ظرفشویی٬ قالیچه هایی قرار دهید که هم رطوبت را بگیرند و هم جایی مناسب برای ایستادن باشند. پادری های خاص و زیبا جلوی درب ها مردم را تشویق می کنند تا کفش خود را بیرون آورند و در جای مناسب خود قرار دهند.

پارکت و فرش

نویسنده : الناز اسدی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا
برگرفته از : thespruce.com

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید