نکات مهم برای پیش خرید خانه

پیش خرید خانه

امروزه پیش خرید خانه به یکی از روش های مرسوم برای خرید مسکن تبدیل شده و با توجه به کاهش قدرت خرید از سوی مردم و به علت افزایش قیمت آپارتمان و خانه ها ، معاملات پیش خرید و پیش فروش املاک رونق گرفته. در پیش فروش آپارتمان طبق قانون، فروشنده ملک ، که ممکن است سازنده ملک یا مالک زمین ساختمان باشد ،بعد از اخذ پروانه ساختمان از سوی شهرداری و گرفتن شناسنامه فنی ساختمان که برای هر ملک مجزا است و در آن تمامی اطلاعات و مشخصات هر واحد از مسکونی به صورت کامل و دقیق درج شده، شروع به تبلیغ ملک پیش فروش خود از طریق وب سایت های املاک و یا آژانس های املاک می کند. که البته انتشار آگهی پیش فروش ملک بایستی توسط مراجع قانونی مورد تایید باشد و مجوز انتشار آگهی ملک به فروشنده داده شود.

پیش خرید خانه

از چه کسی پیش خرید خانه کنیم؟

در پیش خرید خانه، فروشنده باید اولین فروشنده و در واقع سازنده ساختمان یا مالک ساختمان باشد که اصطلاحا به این فروشنده ، فروشنده دست اول گفته می شود. اگر از طریق واسطه یا دلال خانه یی را پیش خرید کنید از نظر قانونی این معامله فاقد اعتبار است. زیرا در سند پیش خرید آپارتمان باید امضای سازنده درج شده باشد.

در چه مرحله ای از ساخت ساختمان، باید پیش خرید خانه کنیم؟

نباید ساختمان روی خاک را پیش فروش کرد! منظور از ساختمان روی خاک یعنی ساختمانی که هنوز اسکلت بندی و دیوارکشی هایش انجام نشده و دارای هیچ اسکلتی نیست. پیش خرید خانه باید بعد از اتمام سفت کاری ساختمان انجام شود.

قیمت آپارتمان یا خانه پیش فروش شده:

قیمت آپارتمان پیش فروش شده باید دقیقا مشخص شود و تعداد اقساط و نحو‌ه‌ی پرداخت آن طبق توافق و هماهنگی های  طرفین ذکر شود. در ضمن پیش‌خریدار می تواند در صورتی که مهندس ناظر روند ساخت و ساز را ضعیف و  اعلام کند، اقساط تعیین شده را تا زمان پیشرفت در ساخت و ساز به نعویق بیاندازد.

فواید پیش خرید خانه:

1- خانه های پیش خریدی از خانه های نوساز ارزانترند.

2- با قسط بندی مبلغ خانه، خریدار با فشار مالی کمتری خانه دار می شود.

3- خریدار می تواند در طراحی و حتی مصالح به کار رفته در ساختمان نظر دهد و بر امور ساخت و ساز نظارت داشته باشد.

نکات ضروری در خصوص پیش خرید و پیش فروش خانه را بدانید:

  1. دو قرارداد باید برای پیش خرید خانه اعمال شود. اولین قرارداد توسط مشاورین املاک و دومین قرارداد که همان سند رسمی پیش خرید است و از سوی دفاتر ثبت اسناد رسمی و با حضور مشاور املاک تنظیم می شود.
  2. سند رسمی باید بعد از صدور پروانه ساختمان تنظیم شود.
  3. در سند رسمی پیش خرید، اطلاعات دقیق و کامل مشخصات ساختمان مانند: تعداد خواب- مساحت حدودی – تاریخ اخذ پروانه ساختمان – تجهیزات ساختمان مانند آسانسور و پکیج و… کاملا درج شود.
  4. باید قیمت دقیق ملک پیش فروش شده  و تعداد اقساط و تاریخ پرداخت اقساط از سوی خریدار ملک، در سند قید شود.
  5. مبلغ دریافتی از فروشنده بابت دیرکرد تحویل ملک، دقیقا مشخص شود.
  6. پیش فروش ساختمان فقط با امضای هر دو مالکین که شامل سازنده ساختمان و مالک زمین است، صورت می پذیرد.
  7. پیش خریدار میتواند پرداخت هر قسط را منوط به تایید انجام هر مرحله توسط مهندس ناظر  بنماید.
  8. 10 درصد بهای کل ساختمان باید هنگام تنظیم سند از سوی خریدار پرداخت شود و 90 درصد باقی مانده از بهای ساختمان از طریق اقساط ماهانه به فروشنده پرداخت می شود.
  9. پیش خریدار در صورتی که مساحت ساختمان بیش از 5 درصد مقدار ذکر شده در سند باشد می تواند معامله را فسخ کند.
  10. در صورتی که مساحت واحد پیش خرید شده تا 5 درصد بیشتر از مقدار ذکر ده در سند باشد، هیچکدام از طرفین معامله قادر به فسخ معامله نیستد.
  11. زمان اتمام ساخت و ساز ملک و تحویل واحد مسکونی به پیش خریدار باید مشخص شود.
  12. از پیش خرید خانه ای که اکثر واحدهای مسکونی اش به فروش رفته خودداری کنید.
  13. از یک مالک و سازنده قابل اعتماد خانه پیش خرید کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید